Vakantie Bouillon (B)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Euregio
geband

Vakantie Bouillon (B)

Bericht door Euregio »

Hallo,

Over anderhalve week is het weer zo ver! We gaan lekker naar Belgíë.
Om precies te zijn naar Bouillon, we zitten daar altijd bij een mooie gemeentecamping aan het water (La Semios).
De camping heet: Camping Haliru.
Nu is het zo dat we een paar jaar geleden slechte ervaringen hadden met Luik / Liegë.
We reden naar Maastricht, en zo naar beneden België in, langs Visé etc.
Maar opeens hield de snelweg op! We kwamen op een drukke weg langs een kanaal, we reden dus opeens Luik binnen.
En wat was dat een ramp, we wisten niet waar we heen moesten dus reden we wat zacht. Iedereen boos toeteren, zelfs iemand die een niet zo leuk gebaar maakte bij zijn keel.... :shock:
Zo begon de vakantie, mijn vrouw was helemaal van streek van al dat gestress en zwoor nooit meer een stap te zetten in België. We gingen op een gegeven moment een brug over naar de anderen kant van het kanaal de stad in.. Wat was dat een ramp, op een of anderen manier zijn we toch de stad uitgekomen en toevalig in de goede richting. Maar ik heb zeker anderhalf uur in die stad zitten dwalen. Dit wil ik niet nogmaals mee maken.
Vorig jaar ben ik ook naar België geweest op de zelfde camping etc. Maar toen zijn we via Antwerpen , Brussel naar Bouillon gereden. Aangezien we eerst onze hond moesten afzetten bij een familielid die in de regio Den Haag woont. Dus zijn we ook via Zevenhuizen, Rotterdam zo richting België gegaan. Dat ging top. Geen last van mensen etc.
Maar nu brengen we de hond naar iemand die woonachtig is in de regio Zwolle. Dus gaan we ook vanuit Zwolle richting Bouillon.
Dus:
Zwolle - Apeldoorn - Arnhem - Maastricht - Luik - Bastogne (dacht ik) zo richting Bertix naar Bouillon.
Ik had gehoord dat er een rondweg om Liegë heen was, alleen die heb ik nooit ontdekt. Ik probeer altijd als ik de weg niet meer weet gewoon rechtdoor te rijden. Anders raak je nog steeds verder van de weg die je zoekt.
Luik is voor mij dus een struikelblok, in vind België trouwens helemaal niet zo prettig rijden. de bebording en mensen zijn voor mij allebij niet zo duidelijk. :lol: Is er een manier om via Duitsland naar Bouillon te gaan gedeeltelijk?

En dan het belangrijkste: Wat zijn daar de belangrijkste verkeersregels die wij in Nederland anders hebben.
Ik heb het idee dat ik steeds wat fout doe, omdat ik vaak boos aan gekeken word. Dus wat zijn daar de afwijkende verkeersregels?

Voor de rest heb ik er helemaal zin in, heerlijk biertje in het mooie hart van Bouillon het is daar werkerlijk prachtig. Ik maak zeker foto's en post ze dan hier in dit topic.
Hopelijk rijden de belgen ook een beetje goed. ;)

Groeten Ben. :vlag-be:
evos
verkeersader

Re: Vakantie Bouillon (B)

Bericht door evos »

^^ Voor wat betreft de route rondom Luik: volg Luxembourg. Dan kom je vanzelf via de rondweg op de E25 naar het zuiden, richting Bastogne. Hebben wij een paar jaar geleden gedaan.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Door Duitsland geen optie?
Allereerst: je hebt wel heel veel woorden nodig om heel weinig te zeggen. Beperk je tot wat je nodig hebt (het is geen kroeg :lol: )

Google Maps zegt:
via Nordhorn naar Rheine,
dan A31 Bottrop
A3 Oberhausen
A42 Kamp-Lintfort
A57 Neuss-West
A46 Wanlo
A61 Jackerath
A44 Aachen
E40 Verviers
E42 Theux
binnendoor doorsteken naar de E25
dan E25/E411/N89 naar Bouillon.

Route
evos
verkeersader

Bericht door evos »

^^ Alleen loopt deze route niet via Zwolle, wat de bedoeling was.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
Euregio
geband

Bericht door Euregio »

Bedankt! haha, als ik eenmaal op gang ben als het om typpen gaat ben ik moeilijk te stoppen. :lol:
Bedankt voor de tips, ik ga ook even op google maps kijken naar je route :)

Fijne middag!
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

evos schreef:^^ Alleen loopt deze route niet via Zwolle, wat de bedoeling was.
Oops:
Maar je kunt het probleem Luik tackelen door steeds "Ring Luxembourg" te blijven volgen 8-)
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Euregio schreef:Nu is het zo dat we een paar jaar geleden slechte ervaringen hadden met Luik / Liegë.
We reden naar Maastricht, en zo naar beneden België in, langs Visé etc.
Maar opeens hield de snelweg op! We kwamen op een drukke weg langs een kanaal, we reden dus opeens Luik binnen.
En wat was dat een ramp, we wisten niet waar we heen moesten dus reden we wat zacht.
Forumlid Ditho heeft nog niet zo lang geleden een fotoserie geplaatst van de route vanaf Maastricht via Luik naar Brussel. Zie hier. Misschien geeft dit inzicht in hoe je moet rijden en waar het toen fout ging. Het gaat om de foto's 1 t/m 60 en 72 t/m 78. De overige foto's hebben geen betrekking op jouw route.

Op foto 31 en 36 zie je dat je voor de richting Luxemburg de Ring moet volgen. Op foto 38 kan je zien waar je toen fout reed: je volgde de linkerrijstrook naar Luik, terwijl je rechts had gemoeten. Op de foto's daarna volg je voortdurend E25 Luxembourg en op foto 76 t/m 78 zie je dat je voor Luxemburg moet afslaan. Je rijdt daarna over de snelweg door Luik richting Luxemburg en niet dwars door het centrum.
evos
verkeersader

Bericht door evos »

^^ Als je geen Frans kent is het inderdaad lastig: 'suivre' betekent 'volg(en)'.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dat soort woorden leren hoort bij de minimale voorbereiding van een reis door vreemdtalig gebied :yes:
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Maar nu brengen we de hond naar iemand die woonachtig is in de regio Zwolle. Dus gaan we ook vanuit Zwolle richting Bouillon.
Dus:
Zwolle - Apeldoorn - Arnhem - Maastricht - Luik - Bastogne (dacht ik) zo richting Bertix naar Bouillon.
Ik had gehoord dat er een rondweg om Liegë heen was, alleen die heb ik nooit ontdekt. Ik probeer altijd als ik de weg niet meer weet gewoon rechtdoor te rijden. Anders raak je nog steeds verder van de weg die je zoekt.
Luik is voor mij dus een struikelblok, in vind België trouwens helemaal niet zo prettig rijden. de bebording en mensen zijn voor mij allebij niet zo duidelijk. :lol: Is er een manier om via Duitsland naar Bouillon te gaan gedeeltelijk?
Mocht je Luik geheel willen vermijden dan is de route Zwolle - Utrecht - Breda - Antwerpen - Brussel - Namur - Bouillon ook nog een optie. Op de Belgische E411 vanaf Brussel - Namur neem je vervolgens afrit 23a en rij je zo over de N899 en N89 naar Bouillon.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Vanuit de E25 komende van Maastricht volg je best eerst de E40 richting Brussel tot aan het knooppunt met de E42-A602/E25. Neem hier de linkse afslag naar de A602 en E25. Volg inderdaad gewoon de hele tijd "E25 Luxembourg". Je rijdt dan nog dwars door het centrum maar op een snelweg met verschillende tunnels. Deze doorgang is veel vlotter dan de oude route. ;)
Euregio
geband

Bericht door Euregio »

Bedankt voor de tip, ik heb het opgescheven. :)
Dan ga ik toch via Luik, maar dan met de rondweg mee. Bedankt!
Gr.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

vincke heeft gelijk. Zo kun je makkelijkst rond Luik.
Dan gewoon de E25 afbollen tot de E411. Die pak je richting Brussel.
Afrit 25 (N89) en volg Bertrix/Bouillon
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Coen Tunnel
Voorzitter

Afbollen, leuk woord. :lol:
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

^^ Dat woord kan twee betekenissen hebben in Vlaanderen.
Afbollen:
- Afrijden, tot op het einde rijden
- "Ge kunt het afbollen" => maak dat je wegkomt
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

vynkce schreef:^^ Dat woord kan twee betekenissen hebben in Vlaanderen.
Afbollen:
- Afrijden, tot op het einde rijden
- "Ge kunt het afbollen" => maak dat je wegkomt
Ik bedoelde dus het eerste. Ik ben dan ook een rasechte (West-) Vlaming.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Omdat de E25 in de Ardennen nogal heuvelachtig is, zat ik als Nederlander te denken dat het iets betekende in de trant van over de heuvels rijden (die zijn bol, dus vandaar).
Seat
autoweg

Bericht door Seat »

vynkce schreef:Vanuit de E25 komende van Maastricht volg je best eerst de E40 richting Brussel tot aan het knooppunt met de E42-A602/E25. Neem hier de linkse afslag naar de A602 en E25. Volg inderdaad gewoon de hele tijd "E25 Luxembourg". Je rijdt dan nog dwars door het centrum maar op een snelweg met verschillende tunnels. Deze doorgang is veel vlotter dan de oude route. ;)
Er ligt inderdaad inmiddels al jaren een prima berijdbaar stuk door Luik heen, met diverse tunnels en een brug over de Maas. Mooie en snelle route om vanuit de lelijke industriële omgeving in één van de meest prachtige stukken van onze wijde omgeving terecht te komen (wat een heerlijke verademing is dat altijd daar, om na een stevige klim in schitterend landschap uit te komen!)

Ik heb wel twee belangrijke waarschuwing voor je:
- toen ik er voor het laatst reed (afgelopen zomer) was de staat waarin het noordelijke stuk randweg (E40/E42) zich verkeerde abominabel slecht. Denk aan grind, kuilen en spoorvorming.
- volgens mij heeft het stuk E25 door Luik heen trajectcontrole bij iets van 80 km/u. Rijd dus niet te snel.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Seat schreef:- toen ik er voor het laatst reed (afgelopen zomer) was de staat waarin het noordelijke stuk randweg (E40/E42) zich verkeerde abominabel slecht. Denk aan grind, kuilen en spoorvorming.
Ze zijn nu delen aan het asfalteren. Eigenlijk is nu alleen de rechterrijstrook op de brug over de Maas slecht. De rest is zeker acceptabel te noemen. Wel stond ik vrijdag 2 weken terug een half uur stil op de ring Liège door die werkzaamheden.
- volgens mij heeft het stuk E25 door Luik heen trajectcontrole bij iets van 80 km/u. Rijd dus niet te snel.
Nee, dat is een camera die in werking is in verband met schaduwtol (die de overheid betaald). Wel kan het zijn dat er flitscamera's staan, maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Seat
autoweg

Bericht door Seat »

^^ Goed om te horen dat de weg daar wordt aangepakt. Was duidelijk een slecht stuk dat wellicht te lijden heeft gehad onder de vorstschade van de vorige winter, die ook koude nachten heeft gehad. De rest was overigens inderdaad acceptabele kwaliteit asfalt.

Dat van die trajectcontrole heb ik even gegoogled. Op websites van de anti-flits-lobby vind ik bevestigingen van de schaduwtol maar ook van de eerste trajectcontrole van België. Misschien weet één van onze Vlaamse forummers hier meer over...? Helaas is Streetview nog niet geladen voor België dan had ik kunnen kijken of er trajectcontroleborden staan. ;)
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

^^Als er ergens al een trajectcontrole zou zijn in België dan lijkt mij de E17 bij Gentbrugge een geschiktere kandidaat 8-)

Die 80 km/h doorheen Luik is goed te doen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Seat schreef:^^ Goed om te horen dat de weg daar wordt aangepakt. Was duidelijk een slecht stuk dat wellicht te lijden heeft gehad onder de vorstschade van de vorige winter, die ook koude nachten heeft gehad. De rest was overigens inderdaad acceptabele kwaliteit asfalt.

Dat van die trajectcontrole heb ik even gegoogled. Op websites van de anti-flits-lobby vind ik bevestigingen van de schaduwtol maar ook van de eerste trajectcontrole van België. Misschien weet één van onze Vlaamse forummers hier meer over...? Helaas is Streetview nog niet geladen voor België dan had ik kunnen kijken of er trajectcontroleborden staan. ;)
Ik was er afgelopen weekend, maar ik heb inderdaad op borden gezien dat er trajectcontrole is op het nieuwe traject met de tunnels. En de Vmax is op dat hele stuk 80 km/u! Er zitten wel enkele scherpe bochten in en de weg is ook niet overal even breed, en heeft dus meerdere tunnels. Maar het rijdt wel lekker door, ook met 80. :)
Euregio
geband

Bericht door Euregio »

Dan ga ik toch via Luik.
Dus als ik langs Visé ben geweest Luxenburg volgen. Een eitje dus.
Bedankt. De oude weg langs de rivier van Luik is niet te doen, en zeker niet als je de weg niet weet. :lol:
Coen Tunnel
Voorzitter

Inderdaad, zodra het op de borden verschijnt gewoon de borden 'Luxembourg' volgen. De oude weg door Luik heen was vroeger goed bewegwijzerd, het was de doorgaande route, maar tegenwoordig staat het niet meer zo goed aangegeven omdat het doorgaande verkeer over de nieuwe snelweg wordt geleid, wat ook veel makkelijker en sneller is.
evos
verkeersader

Bericht door evos »

Euregio schreef:Dus als ik langs Visé ben geweest Luxenburg volgen.
En niet vergeten: op knooppunt nog vóór Luik, waar Luxembourg op het cruciale moment niet wordt vermeld (foto 37 en 38 van Ditho): RING volgen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Afbeelding
Inderdaad, hier "Ring" volgen. Daarna staat Luxemburg weer aangegeven.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Met andere woorden: na de Belgische grens eerst voor kort stukje de borden Brussel volgen, tot Luxemburg op de borden verschijnt.
Dan gaat het automatisch goed.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

Raar dat de Belgen Luxembourg niet op kn Cheratte aangeven. Dat is een uitvalsweg van Liege, dus die hoort daar minimaal aangegeven staan.
Als voorbereiding liever nog eerder, maar dat is niet noodzakelijk.
Op cruciale punten ontbreken belangrijke plaatsen uit slordigheid. Dat vind ik een groot minpunt aan de Belgische bewegwijzering. :down:
nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 »

De route naar Bouillon? Volg de A21 naar Knooppunt Maggi en sla daar af richting Kippensoep. :rofl2:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279
Coen Tunnel
Voorzitter

Snelwegenkenner schreef:Raar dat de Belgen Luxembourg niet op kn Cheratte aangeven. Dat is een uitvalsweg van Liege, dus die hoort daar minimaal aangegeven staan.
Voor verschillende richtingen staat daar een volgbord (Namur, Bruxelles, Luxembourg suivre Ring). Vervolgens moet je dus op KP Cheratte "Ring" volgen.