"Wielrenners moeten van fietspad af"

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Steptimer
verkeersader

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Steptimer » ma 16 mei 2022, 16:28

Chris schreef: ma 16 mei 2022, 16:15
Steptimer schreef: ma 16 mei 2022, 16:11 Met een speed pedelec met een middenmotor haal je alleen in gunstige omstandigheden 40-45; turbo stand, wind mee/windkracht 1 tegen en zelf hard mee trappen.
Wat is een meer realistische snelheid voor een speed pedelec?

Mijn indruk is dat die dingen toch niet zo'n succes zijn als destijds gedacht werd. Ik zie ze maar zelden rijden. De provincie Gelderland heeft onder alle borden :G12a: een onderbord geplaatst met 'speed pedelec toegestaan'. Nogal veel bordjes voor weggebruikers die je zelden tegenkomt.
Met een speed pedelec mag je wel op bromfietspaden komen(verplicht). In de gemeente Gelderland zijn er inderdaad een aantal trajecten waar de Speed Pedelec is toegestaan, maar dat zijn gewone fietspaden met een onderbord. Tevens in heel de gemeente Rotterdam(met ontheffing).

kruissnelheid Speed Pedelec met een middenmotor.
Binnen de bebouwde kom 35 in gunstige omstandigheden.
Buiten de bebouwde kom 33 in gunstige omstandigheden.
Bron: https://swov.nl/nl/fact/elektrische-fie ... ec-gereden

Met duurdere speed pedelecs met een sterkere achterwielmotor haal je wel vrij makkelijk kruissnelheden van 40-45.

depeer
zandpaadje

Bericht door depeer » ma 16 mei 2022, 16:32

Ik snap het probleem niet..

Wielrenners moeten zich, net als alle andere weggebruikers, gewoon aan de regels houden. Kun je niet langs Henk en Bep met de e-bike omdat er een tegenligger aankomt? Dan neem je wat snelheid terug en wacht je tot het wel kan.

Wielrennen = fietsen = fietspad. Dat je vervolgens niet met 3 man naast elkaar en continu 40 kan rijden met je groepje, sja, dat hoort er eenmaal bij. Daar heb ik als motorrijder / automobilist ook last van.

Als ik met 10 man ga motorrijden klaag ik toch ook niet de autowegen te smal zijn omdat we naast elkaar of bij elkaar in elkaar wiel willen rijden zodat het brandstof bespaard. Of dat Bertha met haar Prius 80 rijdt waar 100 mag? Of dat zondagrijders met 101 een auto gaan inhalen die 100 rijdt. Ik pak toch ook niet de vluchtstrook als er file staat?

Moraal: is het te druk op het fietspad, dan zul je jezelf moeten aanpassen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 mei 2022, 17:15

^^ Dit begint ergens te lijken op discussies over snel rijden op de Duitse snelweg. Daar is het ook vaak te druk om echt hard te rijden, en dan heb je ook van die brokjes testosteron die menen dat het wel kan en die dan aso gaan rijden. Terwijl andere mensen die graag hard rijden wel van het gas afgaan. Maar dat is evenmin een excuus voor de wat langzamer rijdende weggebruiker om onnodig links te blijven hangen als het een excuus is om een algemene snelheidslimiet in te voeren. Anders gezegd, je hebt wielrenners die fout zitten, en je hebt Henken en Beppen die fout zitten. Beide moet je gewoon afrekenen op hun algemene weggedrag en je moet ze niet persen in maatregelen van algemene strekking als "jij moet op de rijbaan" of algemene conclusies als "sommigen zijn wel heel lichtgeraakt".

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 mei 2022, 19:06

H_BD schreef: ma 16 mei 2022, 14:37 Dat ongeval gisteren waar de fietsers op de rijbaan reden was op deze weg: https://goo.gl/maps/xCKMsp1bGXiozkyA9 Street view kent ook nog een oude foto met andere markering: https://goo.gl/maps/cUZoW6bKBggDUdnh7

Met de "oude" markering zou ik als fietser niet op de rijbaan durven fietsen. De nieuwe markering is op z'n minst meer uitnodigend.
Duurzaam onveilig :redangry:

Een weg met gescheiden fietspaden kan zo niet worden gemarkeerd; hopelijk gaat dat eens tot de beleidsmakers doordringen: Dit suggereert dat wielrenners/fietsers op de hoofdrijbaan thuishoren en de tegelpaden bestemd zijn voor voetgangers. Dan kun je wel zeggen: de borden zeggen wat anders, maar het gaat om het leesbare wegbeeld. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 mei 2022, 20:13

Ik moet zeggen dat ik deze gescheiden fietspaden puur op basis van het Streetview-beeld duid als voetpaden. In beide markeringen. Maar goed, als bij iedere kruising een :G11: of :G13: staat, doet veel meer dan markering. Het is dan niet door markering dat die wielrenners iets anders zijn gaan doen; eerder een kwestie van dat dit gewoon een dra-ma-tisch fietspad lijkt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 16 mei 2022, 20:20

Ook deze weg was beter af als GOW-60. Al was het maar omdat een ETW volgens de boekjes niet rechtstreeks op een stroomweg kan aansluiten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 16 mei 2022, 20:55

Bij smalle fietspaden als deze zou een constructie met :G13: op zich een prima oplossing kunnen zijn om wielrenners op de rijbaan te legaliseren.

Kun je op basis van één incident door een doorgedraaide bestuurder concluderen dat dat hier onverantwoord zou zijn?

Ik zie liever een beter fietspad en een wegbeeld waarbij duidelijk is dat fietsers niet op de weg thuishoren, maar bij drukke smalle fietspaden langs rustige wegen kan ik me er wel wat bij voorstellen dat je dit zou gedogen/legaliseren.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 16 mei 2022, 20:59

^^ Ik zou niet zomaar fietsers op de rijbaan willen toestaan. Het lijkt mij dat de V85 hier dichter bij de 80 ligt dan bij 60, bovendien is het voor het gemotoriseerd verkeer nogal verwarrend als de ene fietsers op de rijbaan rijdt en de ander er naast. Krijg je ook gedonder mee.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 16 mei 2022, 22:54

DAt doe je toch gewoon zo: https://www.google.nl/maps/@52.3361025, ... 384!8i8192
Op de Noord-Hollandse N206 die is ingericht als gow-60 mogen fietsers op de rijbaan, en op het smalle fietspad ernaast. Is geen verplicht fietspad vanwege de smalte. Met name wielrenners zie je hier veel op de rijbaan omdat zij ook best snel fietsen. Autoverkeer heeft hier weinig last van.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 16 mei 2022, 22:57

^^ En door die doorgetrokken streep passeren auto's een fietser ongetwijfeld heel krap omdat ze er niet achter zullen blijven.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 16 mei 2022, 23:00

^^ Iedere fietser die regelmatig op dit soort wegen rijdt weet dat je niet vlak langs de kantlijn moet gaan rijden. Als je een meter van de rechterkant af rijdt, is de resterende rijstrook niet breed genoeg meer voor auto's om in te halen zonder de middenlijn te overschrijden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 17 mei 2022, 8:08

sanderl schreef: ma 16 mei 2022, 9:30 En je doet het nooit goed met inhalen. Als je belt zijn ze boos omdat ze opgejaagd worden en als je niets zegt zijn ze boos omdat ze schrikken terwijl er alle ruimte is.
Goed gezegd, het is inderdaad ook nooit goed.

Ik heb zelf eigenlijk nooit echt problemen gehad met groepen wielrenners. Sterker nog, bij een verkeerslicht heb ik rustig eens staan overleggen met de aanvoerder (heet dat zo? :) ) van een groep over wie eerst mocht bij groen. Ik wilde dat hij eerst ging bij groen (want sneller), en hij dat ik eerst ging (want ik stond vooraan). Stonden we bij wijze van spreken bijna te ruziën vanwege de wederzijde beleefdheid :)

En even een groet doet ook veel wonderen.

Je voedt er niet alle aso's mee op op deze manier, maar soms kan het zoveel prettiger.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 17 mei 2022, 8:37

Ik heb een bel op de racefiets, omdat het verplicht is en omdat ik het de meest herkenbare manier vindt om te laten weten dat ik er aan kom. Bij het passeren groet en bedank ik mensen vriendelijk voor de ruimte die ik krijg. Iedereen verdient immers een fijne fietstocht.

Vervelend wordt het soms als mensen je niet horen. Of doen alsof ze je niet horen. Of een statement lijken te moeten maken door zeer langzaam aan te kant te gaan. Dit maakt het niet makkelijker om begripvol op elkaar te reageren. Je ziet mensen soms ook schrikken, of stellen of groepjes twijfelen hoe te reageren waardoor ze juist in de weg blijven rijden. Of voetgangers of fietsers die midden op een pad stil gaan staan om op de kaart te kijken of in hun tassen te graaien.

Het is prima om van de omgeving te genieten op de fiets maar het zou helpen als mensen niet vergeten dat ze aan het verkeer deelnemen. Oftewel alert blijven om handig en veilig te reageren op situaties die je niet altijd verwacht. Dan zul je merken dat de meeste fietsers die harder rijden dan jij best vriendelijke types zijn die het waarderen dat je ze laat passeren en jou ook de ruimte gunnen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 17 mei 2022, 8:42

mavas schreef: ma 16 mei 2022, 22:54 DAt doe je toch gewoon zo: https://www.google.nl/maps/@52.3361025, ... 384!8i8192
Op de Noord-Hollandse N206 die is ingericht als gow-60 mogen fietsers op de rijbaan, en op het smalle fietspad ernaast. Is geen verplicht fietspad vanwege de smalte. Met name wielrenners zie je hier veel op de rijbaan omdat zij ook best snel fietsen. Autoverkeer heeft hier weinig last van.
Dit vind ik nou niet echt een voorbeeld waarvan ik zeg dat het in Nederland vaker toegepast kan worden. Automobilisten kunnen hier amper legaal een fietser inhalen (dat wordt erg krap). Hier wreekt zich natuurlijk ook dat er geen goede doorgaande weg ligt tussen Haarlem en Leiden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 17 mei 2022, 11:09

Ook een Vlaanderen een actueel onderwerp, de steeds verder toenemende diversiteit op de fietspaden leidt al eens tot frustraties. Buiten de adviessnelheden die uit Antwerpen kennen, zijn er nog geen echte oplossingen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/16 ... ietspaden/

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » di 17 mei 2022, 12:59

Schelpenpaadje schreef: di 17 mei 2022, 8:37 Ik heb een bel op de racefiets, omdat het verplicht is en omdat ik het de meest herkenbare manier vindt om te laten weten dat ik er aan kom. Bij het passeren groet en bedank ik mensen vriendelijk voor de ruimte die ik krijg. Iedereen verdient immers een fijne fietstocht.

Vervelend wordt het soms als mensen je niet horen. Of doen alsof ze je niet horen. Of een statement lijken te moeten maken door zeer langzaam aan te kant te gaan. Dit maakt het niet makkelijker om begripvol op elkaar te reageren. Je ziet mensen soms ook schrikken, of stellen of groepjes twijfelen hoe te reageren waardoor ze juist in de weg blijven rijden. Of voetgangers of fietsers die midden op een pad stil gaan staan om op de kaart te kijken of in hun tassen te graaien.

Het is prima om van de omgeving te genieten op de fiets maar het zou helpen als mensen niet vergeten dat ze aan het verkeer deelnemen. Oftewel alert blijven om handig en veilig te reageren op situaties die je niet altijd verwacht. Dan zul je merken dat de meeste fietsers die harder rijden dan jij best vriendelijke types zijn die het waarderen dat je ze laat passeren en jou ook de ruimte gunnen.
Dit, dit, dit.

Ik durf als wielrenner niet eens meer in te halen eigenlijk, 9 van de 10 keer zak ik terug tot de snelheid van de fietsers voor mij, bij het terugschakelen om de cadans gelijk met de snelheid te krijgen heeft men vaak door dat er in ieder geval iets achter hen rijdt, kijkt men achterom en ziet men mij rijden. Vaak gaat men dan wel aan de kant, doe ik mijn hand omhoog en zeg ik dank je wel. Maar helaas lijkt het tegenwoordig zo te zijn dat wat je ook doet als wielrenner, het fout is. Geef ik een tik op de bel, dan komt het al gauw over "AAAN DE KAAAANT" (en ik bel keurig 1x op 20 meter afstand, als er geen reactie is nog een tik maar ik rem wel af.) Bel ik niet en schakel ik terug, krijg je alsnog een schrikreactie omdat men mij niet heeft aan horen komen.

Maar goed, de media lijkt inmiddels bepaald te hebben dat alle wielrenners klootzakken zijn, zonder uitzonderingen.

Ik zou oprecht eens een vergelijk willen doen op mijn gewone woon-werkfiets en gewone kloffie, mensen in te halen met een tempo tussen 20-25, en exact hetzelfde op de racefiets+ fietskleren. Zelfde tempo, zelfde manier van inhalen, en kijken hoe men reageert. Denk echt dat er veel verschil zal zijn.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 17 mei 2022, 13:18

^^ Het probleem in de beeldvorming is natuurlijk dat tegen elke tien goede ervaringen met goedwillende wielrenners die ene negatieve ervaring zwaarder weegt. En met alle respect voor de eerste groep, er zitten ook gewoon vrij veel kansloze types tussen de wielrenners, die zich respectloos gedragen tegenover bijvoorbeeld bejaarden of families die ook van de weg gebruik willen maken. Zolang dat niet verandert, blijft de slechte verstandhouding ook zo.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 17 mei 2022, 13:32

^^ Wat ik dus zei: de typische testosteronbommetjes met Strava-app om zoveel mogelijk op te scheppen met hun schema's, en het doel moet ook behaald worden als het te druk is. Dezelfde types vaak die met een dikke Audi-opschepauto hard rijden op een Duitse autobahn ook wanneer het niet kan...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 17 mei 2022, 21:59

Schelpenpaadje schreef: di 17 mei 2022, 8:37 Vervelend wordt het soms als mensen je niet horen. Of doen alsof ze je niet horen. Of een statement lijken te moeten maken door zeer langzaam aan te kant te gaan. Dit maakt het niet makkelijker om begripvol op elkaar te reageren. Je ziet mensen soms ook schrikken, of stellen of groepjes twijfelen hoe te reageren waardoor ze juist in de weg blijven rijden. Of voetgangers of fietsers die midden op een pad stil gaan staan om op de kaart te kijken of in hun tassen te graaien.

Dit is zelfs op de snelweg al een probleem en daar mag je er vanuit gaan dat mensen zelfs een rijbewijs hebben.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 17 mei 2022, 22:05

^^ Ik kom zelf nooit met de fiets op de snelweg maar ik snap wel dat bestuurders je daar niet horen bellen :mrgreen:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 17 mei 2022, 22:11

Ik hoopte nog zo dat meer tekst niet nodig was.

Overigens zie ik zowel op het fietspad als op de (snel)weg vaak de mentaliteit terugkomen van "ik rijd hier, ik heb het recht hier te rijden dus jij hebt maar te wachten tot het mij welgelegen lijkt om ruimte te maken" :|

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 17 mei 2022, 22:18

Vinny schreef: ma 16 mei 2022, 19:06
H_BD schreef: ma 16 mei 2022, 14:37 Dat ongeval gisteren waar de fietsers op de rijbaan reden was op deze weg: https://goo.gl/maps/xCKMsp1bGXiozkyA9 Street view kent ook nog een oude foto met andere markering: https://goo.gl/maps/cUZoW6bKBggDUdnh7

Met de "oude" markering zou ik als fietser niet op de rijbaan durven fietsen. De nieuwe markering is op z'n minst meer uitnodigend.
Duurzaam onveilig :redangry:

Een weg met gescheiden fietspaden kan zo niet worden gemarkeerd; hopelijk gaat dat eens tot de beleidsmakers doordringen: Dit suggereert dat wielrenners/fietsers op de hoofdrijbaan thuishoren en de tegelpaden bestemd zijn voor voetgangers. (..)
Ach, kom op.. dit is toch duidelijk een tegelpad dat gebruikt wordt door fietsers, bromfietsers, wandelend verkeer.
Zo uniek is een tegelpad als fietspad toch niet? Zijn we niks meer gewend van vroeger..toen dit nog veel gebruikelijker was. :?:

Nee, het zijn gewoon de verwende wielrenners die niet op de tegels willen rijden. :down:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 17 mei 2022, 22:21

Ik fiets eerlijk gezegd ook een stuk liever op asfalt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 17 mei 2022, 22:33

Tegelfietspaden vind ik eerlijk gezegd ook niet meer van deze tijd. Ze verzakken vaak waardoor het een hobbelige rit is.

In dat voorbeeld van Bavel zou je twee prima éénrichtingsfietspaden hebben als het van asfalt of beton is.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 17 mei 2022, 22:39

Klopt, ideaal is het niet.

Vraag: waar is hier het fietsgedeelte?

https://www.google.nl/maps/@52.2931258, ... 384!8i8192

Beetje flauw, zo midden in de weg, want vanaf het begin van de straat nabij Naarden Vesting is het wel duidelijk.
Men is hier overigens nu de tegels opnieuw aan het leggen, 20/30 meter per dag moeten ze doen, begreep ik van de uitvoerder.
Het autoverkeer moet nog even dealen met de verkanting.. :shutup:

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 17 mei 2022, 22:59

Schelpenpaadje schreef: di 17 mei 2022, 8:37 Ik heb een bel op de racefiets, omdat het verplicht is en omdat ik het de meest herkenbare manier vindt om te laten weten dat ik er aan kom. Bij het passeren groet en bedank ik mensen vriendelijk voor de ruimte die ik krijg. Iedereen verdient immers een fijne fietstocht.

Ik snap volgens mij wat je bedoeld, maar zoals je het formuleert lijkt het er voor mij op dat je van mening bent dat men plaats moet maken en niet in de weg moet rijden.
Terwijl jij wilt inhalen, dat is jouw bijzondere manouvre en dus in principe jouw probleem.

Ik vind het contrast zo groot... De gemiddelde treuzelaar in de auto heeft totaal lak heeft aan achterliggers, dat inhalers als aso gezien worden, dat erachter hangen de standaard lijkt; terwijl voor fietsers het inhalen (en het faciliteren daarvan) de standaard lijkt te zijn en het aso lijkt als je niet meteen aan de kant gaat.

We moeten elkaar ruimte gunnen. Ruimte maken voor een ander waar dat kan, maar de voorligger daarin ook het initiatief laten nemen. Ik heb genoeg voorbeelden gezien van onervaren/onzekere mensen op de MTB, waarachter ik even wacht om ze ruimte te gunnen op een voor hen lastig stukje. Ik zorg dat ze wat geluid horen (maar geen gebel of geschreeuw) en hou afstand.
Soms kom je dan een bepaald slag "de wielrenner" figuur tegen die er koste wat kost langs moet op gevaarlijke manier. Dat is gewoon ASO en gevaarlijk. Wacht even tot er wel ruimte is.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 18 mei 2022, 7:14

Durashift schreef: di 17 mei 2022, 22:39
Vraag: waar is hier het fietsgedeelte?

https://www.google.nl/maps/@52.2931258, ... 384!8i8192

Beetje flauw, zo midden in de weg, want vanaf het begin van de straat nabij Naarden Vesting is het wel duidelijk.
Men is hier overigens nu de tegels opnieuw aan het leggen, 20/30 meter per dag moeten ze doen, begreep ik van de uitvoerder.
Het autoverkeer moet nog even dealen met de verkanting.. :shutup:
Helemaal niet flauw. Ik zie daar nergens een :G11: of :G12a: dus is het geen fietspad. En inderdaad alleen helemaal het begin zou ik het misschien als fietspad herkend hebben, verder zie ik er meer stoep dan fietspad in.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 mei 2022, 8:42

https://goo.gl/maps/VeHviKGDH8YyN4Mh6

Hier staat een bordje :mrgreen:

Nogmaals, niet alleen :G11: is nodig om iets als 'fietspad' te laten zien. Zeker niet op een weg met veel erftoegangen waar de wegbeheerder het (klaarblijkelijk) onnodig vind om de bebording te herhalen. Jaren geleden werden tegelpaden die voor fietsers bedoeld waren in rood/roze uitgevoerd bijvoorbeeld. Dat maakt het al een stukje herkenbaarder. En met de nep-fietssuggestiestroken van een ETW geeft al helemaal het signaal dat fietsers op de hoofdrijbaan thuis horen (zeker wielrijders). Het voorbeeld van Mario is de andere kant op: een doorgetrokken dubbele middenlijn zou ik eerder verwachten op een rijbaan die niet voor langzaam verkeer toegankelijk is.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 18 mei 2022, 9:14

Egbert schreef: wo 18 mei 2022, 7:14Helemaal niet flauw. Ik zie daar nergens een :G11: of :G12a: dus is het geen fietspad.
Deze zin gaat (in algemene zin) niet op.
Borden worden niet toegepast indien daarmee een regeling beoogd wordt die overeenkomt met een gedragsregel of een ander verkeersteken. Ook indien het gewenste gedrag voortvloeit uit de weginrichting blijven borden achterwege.
Egbert schreef: wo 18 mei 2022, 7:14verder zie ik er meer stoep dan fietspad in.
Maar dit ben ik met je eens, dus had er wel degelijk een G-nogwat moeten staan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 18 mei 2022, 9:16

Attietattie schreef: wo 18 mei 2022, 9:14een G-nogwat
Nou ja zeg :nahzeg:
Enne gojje mins blieft altied leave.