Schelpenpaadje schreef: ↑di 17 mei 2022, 8:37
Ik heb een bel op de racefiets, omdat het verplicht is en omdat ik het de meest herkenbare manier vindt om te laten weten dat ik er aan kom. Bij het passeren groet en bedank ik mensen vriendelijk voor de ruimte die ik krijg. Iedereen verdient immers een fijne fietstocht.
Vervelend wordt het soms als mensen je niet horen. Of doen alsof ze je niet horen. Of een statement lijken te moeten maken door zeer langzaam aan te kant te gaan. Dit maakt het niet makkelijker om begripvol op elkaar te reageren. Je ziet mensen soms ook schrikken, of stellen of groepjes twijfelen hoe te reageren waardoor ze juist in de weg blijven rijden. Of voetgangers of fietsers die midden op een pad stil gaan staan om op de kaart te kijken of in hun tassen te graaien.
Het is prima om van de omgeving te genieten op de fiets maar het zou helpen als mensen niet vergeten dat ze aan het verkeer deelnemen. Oftewel alert blijven om handig en veilig te reageren op situaties die je niet altijd verwacht. Dan zul je merken dat de meeste fietsers die harder rijden dan jij best vriendelijke types zijn die het waarderen dat je ze laat passeren en jou ook de ruimte gunnen.
Dit, dit, dit.
Ik durf als wielrenner niet eens meer in te halen eigenlijk, 9 van de 10 keer zak ik terug tot de snelheid van de fietsers voor mij, bij het terugschakelen om de cadans gelijk met de snelheid te krijgen heeft men vaak door dat er in ieder geval iets achter hen rijdt, kijkt men achterom en ziet men mij rijden. Vaak gaat men dan wel aan de kant, doe ik mijn hand omhoog en zeg ik dank je wel. Maar helaas lijkt het tegenwoordig zo te zijn dat wat je ook doet als wielrenner, het fout is. Geef ik een tik op de bel, dan komt het al gauw over "AAAN DE KAAAANT" (en ik bel keurig 1x op 20 meter afstand, als er geen reactie is nog een tik maar ik rem wel af.) Bel ik niet en schakel ik terug, krijg je alsnog een schrikreactie omdat men mij niet heeft aan horen komen.
Maar goed, de media lijkt inmiddels bepaald te hebben dat alle wielrenners klootzakken zijn, zonder uitzonderingen.
Ik zou oprecht eens een vergelijk willen doen op mijn gewone woon-werkfiets en gewone kloffie, mensen in te halen met een tempo tussen 20-25, en exact hetzelfde op de racefiets+ fietskleren. Zelfde tempo, zelfde manier van inhalen, en kijken hoe men reageert. Denk echt dat er veel verschil zal zijn.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.