Volgens mij is het probleem dat iedereen op een fiets denkt dat de weg van hem is en dat anderen zich maar vooral aan hun moeten aanpassen. Wielrenners, recreatieve fietsers, skaters, moeders met kinderen, ze denken allemaal het alleenrecht te hebben op het fietspad.daviedoff schreef:mij draait het er vooral om dat ook wielrenners zich op de openbare weg aan de verkeersregels dienen te houden, een bepaalde groep eist gewoon als het ware de weg op en alles moet wijken voor hun...
"Wielrenners moeten van fietspad af"
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"
-
- verkeersader
Daarentegen als jij nog met twee vrienden in elk hun eigen auto op de snelweg zit wordt het ook niet gewaardeerd als je met z'n drieen naast elkaar met 80 km/uur rijdt waar 120 is toegestaan. Fietsers schijnen dit echter heel normaal te vinden.. Daarmee wil ik niet het gedrag van wielrenners goedpraten, want die misdragen zich net zo hard, maar weer aangeven dat het probleem aan beide kanten zit..Rene schreef:Waar het in mijn vergelijking om draaide is dat onaangepast gedrag van wielrenners wordt goedgepraat, daar waar er over onaangepast gedrag van automobilisten zelfs hele TV-programma's worden gemaakt...
-
- 4x5 autosnelweg
Wat een kuluitspraak is dit, zegEhuls schreef:Volgens mij is het probleem dat iedereen op een fiets denkt dat de weg van hem is en dat anderen zich maar vooral aan hun moeten aanpassen. Wielrenners, recreatieve fietsers, skaters, moeders met kinderen, ze denken allemaal het alleenrecht te hebben op het fietspad.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Oh, dat zal ik niet ontkennen. Op de openbare weg doen ze vaak hetzelfde, daarbij ook het gemotoriseerd verkeer de weg versperrende. Toch is er dan maar één oplossing voor degene die er graag langs wil: rustig afwachten en pas als er ruimte is passeren, zonder te gaan lopen 'seinen' of 'duwen'. Tja, en daar gaat het met de wielrenners vaak mank.Ehuls schreef:Daarentegen als jij nog met twee vrienden in elk hun eigen auto op de snelweg zit wordt het ook niet gewaardeerd als je met z'n drieen naast elkaar met 80 km/uur rijdt waar 120 is toegestaan. Fietsers schijnen dit echter heel normaal te vinden.
-
- stadsweg

Financieel gezien is de automobilist de eigenaar van het fietspad. Verder valt niet te ontkennen dat er veel irritaties op fietspaden zijn omdat veel gebruikers het alleenrecht opeisen. Irritaties die ook nog wel eens uitmonden in ongelukken die vaak gewoon nergens voor nodig zijn maar alleen maar veroorzaakt worden door onachtzaamheid en/of arrogantie.Palance schreef:Wat een kuluitspraak is dit, zegEhuls schreef:Volgens mij is het probleem dat iedereen op een fiets denkt dat de weg van hem is en dat anderen zich maar vooral aan hun moeten aanpassen. Wielrenners, recreatieve fietsers, skaters, moeders met kinderen, ze denken allemaal het alleenrecht te hebben op het fietspad.Hoezo, iedereen? Weet jij mij te vertellen hoe ik fiets? Of vele anderen?

-
- 4x5 autosnelweg
Het gaat mij om de oerstomme uitspraak dat het gaat om 'iedereen op een fiets'. Daarom wil ik wel eens bewijs zien voor mijn schijnbaar slechte fietsgedrag.
Waarom zou de automobilist (financieel) eigenaar zijn van de fietspaden?
Waarom zou de automobilist (financieel) eigenaar zijn van de fietspaden?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- geband

Inderdaad grote onzin.
Als ik lekker van de zon aan het genieten ben, en opeens hoor ik heel hard HEE!!! daar schik je in eerste instantie gewoon van. En als je ook nog een duw krijgt van deze mensen.. Ik weet dat hun gewoon hard willen fietsen. Maar naar mij komt het niet leuk over om op zo'n lompe manier te melden dat ik weg moet wezen.
Op mijn vrije dag wil ik niet uitgscholden te worden door een paar van die jongetjes die met opzet overal door heen scheuren en iedereen aan de kant als het waren duwen...
-
- verkeersader
Oke oke, ik wist niet dat mensen zich gelijk aangesproken zouden voelen door mijn generalisatie, dat was ook niet echt de bedoeling..
Ik zit zelf ook nog wel eens op de fiets en reken mezelf ook niet tot die 'iedereen'. Maar asociaal gedrag op het fietspad is naar mijn mening niet voorbehouden aan wielrenners, maar zijn er net zo veel recreanten die zich asociaal gedragen, of zelfs voetgangers die gewoon breeduit over het fietspad lopen en geen moeiten doen om fietsers de ruimte te geven er gemakkelijk langs te kunnen. Het fietspad is net zo min eigendom van die recreanten als van die wielrenners, maar ze proberen nu wel het eigendom te claimen.
Overigens ben ik zelf geen wielrenner, heb een normale stadsfiets die ik alleen als vervoersmiddel om van A naar B te komen gebruik.
Ik zit zelf ook nog wel eens op de fiets en reken mezelf ook niet tot die 'iedereen'. Maar asociaal gedrag op het fietspad is naar mijn mening niet voorbehouden aan wielrenners, maar zijn er net zo veel recreanten die zich asociaal gedragen, of zelfs voetgangers die gewoon breeduit over het fietspad lopen en geen moeiten doen om fietsers de ruimte te geven er gemakkelijk langs te kunnen. Het fietspad is net zo min eigendom van die recreanten als van die wielrenners, maar ze proberen nu wel het eigendom te claimen.
Overigens ben ik zelf geen wielrenner, heb een normale stadsfiets die ik alleen als vervoersmiddel om van A naar B te komen gebruik.
-
- 4x5 autosnelweg
Dan moet je ook niet generaliseren.Ehuls schreef:Oke oke, ik wist niet dat mensen zich gelijk aangesproken zouden voelen door mijn generalisatie, dat was ook niet echt de bedoeling..
Ik heb die ervaring niet zo, maar goed, dat zal dan wel persoonlijk zijn. Rotte appels zitten overal: recreanten, wielrenners, vrachtwagenchauffeurs, motorrijders, forenzen in hun eigen auto, trambestuurders, maar het is heel makkelijk (en ook heel fout) om meteen iedereen op éé hoop te vegen.Ik zit zelf ook nog wel eens op de fiets en reken mezelf ook niet tot die 'iedereen'. Maar asociaal gedrag op het fietspad is naar mijn mening niet voorbehouden aan wielrenners, maar zijn er net zo veel recreanten die zich asociaal gedragen, of zelfs voetgangers die gewoon breeduit over het fietspad lopen en geen moeiten doen om fietsers de ruimte te geven er gemakkelijk langs te kunnen. Het fietspad is net zo min eigendom van die recreanten als van die wielrenners, maar ze proberen nu wel het eigendom te claimen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg

Maar ik maak het (te) vaak mee dat hier in Nederland je verrot wordt gescholden e.d. om het feit dat je bestaat. En ik ben echt geen heilig boontje maar ik ben gewoon aan het recreëren en hou me aan alle verkeersregels (heel af en toe aan art.6 van het ZAR maar dit terzijde). Ik geniet van de bossen, omgeving, gesprekken met vrienden en de frisse buitenlucht. Ik doe dit voor de ontspanning en laat me dus echt niet opfokken. Alleen wanneer er gevaar dreigt dan roep ik. Soms ben ik wandelaar, soms fietser, soms MTB en soms racefiets. Ik probeer me altijd in andere te verplaatsen (schrikt die hond niet van me, heeft hij/zij me wel zien aankomen) en passeer alleen wanneer het mogelijk is. Betaal netjes mijn belastingen en vergunningen om te kunnen fietsen op afgesloten terreinen. Verbeter de wereld en begin bij jezelf zeg ik altijd maar, maar wat moet IK doen om dit verschijnsel te verbeteren? Waarom steekt een cabriootje z'n middelvinger omhoog omdat ik een fietser aan het inhalen ben? Waarom gaat een voltallige familie schelden omdat ik gewoon op een single track (waar het zelfs verboden is voor wandelaars) rustig kom aanfietsen in het bos? Waarom gaat de voorste skater (dochter) naar rechts (en kijkt om) op het moment dat ik bel en maak de achterste skater (vader) expres een slag naar de andere kant van het 2richtingen fietspad?

-
- Voorzitter
Kleine moeite om er een bel op te zetten, wat overigens ook verplicht is! Ik heb zelf een heel klein belletje op mijn fiets (foto), dat werkt prima. Weegt bijna niks. Waarom kunnen wielrenners dat gewoon niet gebruiken? Dat werkt beter dan schreeuwen.boe! schreef:Wielrenners: ze rijden inderdaad harder dan de recreatieve fietser, maar daardoor zijn ze ook oplettender. Een bel zit er vaak niet op zo'n fiets, maar in plaats daarvan roepen ze vaak. En dat moet dus niet als a-sociaal gezien worden, maar helaas wordt dat door recreatieve fietsers anders geïnterpreteerd.
-
- stadsweg
Haha, die ken ik, die heb ik ook!!Coen Tunnel schreef: een heel klein belletje op mijn fiets (foto
Maar toch, wanneer er een gevaarlijke situatie is, heb ik beide handen aan het stuur en remmen en waarmee bedien ik dan de bel? En 1 hand aan het stuur is gezien de situatie en de instabiliteit van een racefiets nog gevaarlijker (met één hand fietsen om te bellen in een gevaarlijke situatie heeft me persoonlijk al een keer een gebroken bovenarm opgeleverd). Dus op dat soort momenten gebruik ik de (volgens sommige) zeer irritante "KIJK UIT" roep.
-
- Hoofdmoderator

Bij mij is de bel aan de rechterkant van de linker handrem ingebouwd. Ik kan dus altijd met twee handen volop remmen en dan met mijn duim bellen.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- verkeersader
Mooie discussie weer waarbij mij opvalt dat het bij René zwart of wit is maar nooit grijs. Vat dit niet verkeerd op hoor René, jij staat voor je mening maar je komt op mij erg fanatiek over 

Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419
-
- Hoofdmoderator
Mwah, dat maakt het juist altijd leuk om te lezen 

-
- verkeersader
Ik lees het graag hoorSnelwegfreak schreef:Mwah, dat maakt het juist altijd leuk om te lezen

Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419
-
- 2x4 autosnelweg
Fietspaden hebben nu eenmaal geen rijstroken en het is in de regel toegestaan met z'n 2-en naast elkaar te fietsen. Achteropkomend verkeer moet dan soms bellen (of roepen) om veilig te kunnen passeren. Dat moet ik zelfs al op mijn normale fiets om scholieren of ouderen te passeren op smalle fietspaden.
Te veel gemengd verkeer is hinderlijk, maar dat geldt voor beide groepen. Racefietsers zullen zich ergeren aan de groepen scholieren of ouderen die met 10 km/h het fietspad blokkeren. Voor wanderlaars en hardlopers geldt hetzelfde als het druk is, bijvoorbeeld in een park. Ook voor tractoren (of brommobielen) en auto's.
Ook op de mooie Vmax 60 lookalike wegen in wegen in Drenthe, waar je dus wel 80 mag, is seinen dat je wilt inhalen soms op zijn plaats als je iemand die 60 rijdt wilt inhalen. Door de fietssuggestiestroken heeft ie namelijk de neiging om (bij afwezigheid tegenliggers) te ver links aan te houden om veilig in te halen.
PS fietsers mogen zo hard als ze kunnen, met uitzondering van een woonerf. 50-60 km/h fietsen in een 30 km/h zone is geheel legaal.
Te veel gemengd verkeer is hinderlijk, maar dat geldt voor beide groepen. Racefietsers zullen zich ergeren aan de groepen scholieren of ouderen die met 10 km/h het fietspad blokkeren. Voor wanderlaars en hardlopers geldt hetzelfde als het druk is, bijvoorbeeld in een park. Ook voor tractoren (of brommobielen) en auto's.
Ook op de mooie Vmax 60 lookalike wegen in wegen in Drenthe, waar je dus wel 80 mag, is seinen dat je wilt inhalen soms op zijn plaats als je iemand die 60 rijdt wilt inhalen. Door de fietssuggestiestroken heeft ie namelijk de neiging om (bij afwezigheid tegenliggers) te ver links aan te houden om veilig in te halen.
PS fietsers mogen zo hard als ze kunnen, met uitzondering van een woonerf. 50-60 km/h fietsen in een 30 km/h zone is geheel legaal.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- Voorzitter
Mwa... Het is dat er geen snelheidsmeters op fietsen verplicht zijn, maar bij 50/60 km/u door een zone 30 rijden kan wel als een artikel 5 worden bekeurd (gevaarlijk rijgedrag). Andere weggebruikers verwachten immers niet dat een fietser zó hard zal rijden.... In de praktijk zijn hier ook wel bekeuringen voor uitgedeeld.Peter schreef:PS fietsers mogen zo hard als ze kunnen, met uitzondering van een woonerf. 50-60 km/h fietsen in een 30 km/h zone is geheel legaal.
-
- Moderator
Ik heb wel eens een foto uit de jaren 70 gezien van een bordje "max. 30 km/u" onder het bord verplicht fietspad 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
Dat is niet helemaal waar. Artikel 20 van het RVV geeft weliswaar geen maximumsnelheden voor fietsers in de bebouwde kom, maar als je een bord A1 passeert geldt wel degelijk die snelheid.Peter schreef:PS fietsers mogen zo hard als ze kunnen, met uitzondering van een woonerf. 50-60 km/h fietsen in een 30 km/h zone is geheel legaal.
-
- Hoofdmoderator
Nog erger: ik heb hier (Heerhugowaard) wel eens een voetpad gezien waar de gemeente een combinatie wegwerkzaamheden+max30km/h had opgehangen.Wouter N14 schreef:Ik heb wel eens een foto uit de jaren 70 gezien van een bordje "max. 30 km/u" onder het bord verplicht fietspad
-
- Voorzitter
Waaruit blijkt dat die snelweg ook voor niet-motorvoertuigen geldt? Het lijkt met sowieso lastig handhaafbaar. Je kunt een fietser die 40 km/u gaat in een zone 30 moeilijk bekeuren aangezien een snelheidsmeter niet verplicht is op een fiets.boe! schreef:Dat is niet helemaal waar. Artikel 20 van het RVV geeft weliswaar geen maximumsnelheden voor fietsers in de bebouwde kom, maar als je een bord A1 passeert geldt wel degelijk die snelheid.Peter schreef:PS fietsers mogen zo hard als ze kunnen, met uitzondering van een woonerf. 50-60 km/h fietsen in een 30 km/h zone is geheel legaal.
-
- 2x4 autosnelweg

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- autoweg
Een maximumsnelheid via een bord A1 en in woonerven geldt ook voor fietsers.
-
- 4x5 autosnelweg
Weggebruikers zouden eens tolerant weggedrag moeten vertonen. Dan zou de weg er uitzien als een fijne plaats om je op voort te bewegen in plaats van het slagveld om dat ene open plekje wat nu te vaak het geval is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
Een fietser heeft zich aan art. 62 RVV te houden. Dat maakt dus dat bord RVV-A1 ook geldt voor fietsers (want fietsers zijn volgens art. 1 sub ap. RVV ook weggebruikers).Coen Tunnel schreef:Waaruit blijkt dat die snelweg ook voor niet-motorvoertuigen geldt? Het lijkt met sowieso lastig handhaafbaar. Je kunt een fietser die 40 km/u gaat in een zone 30 moeilijk bekeuren aangezien een snelheidsmeter niet verplicht is op een fiets.
Ja, een snelheidsmeter is verplicht voor voertuigen met een bouwjaar na 30 juni 1967 (art. 5.2.15 RV)Attietattie schreef:Is die in een auto wel verplicht dan? Hoe je zelf je snelheid controleert moet je zelf maar zien, het is je eigen verantwoordelijkheid je aan de snelheid te houden. Ik geloof nooit dat dat een tegenargument kan zijn.
*11-08-2017 L.M.
-
- autoweg
'Artikel 5.2.15 Regeling voertuigen' gaat over de verplichting voor een snelheidsmeter in personenauto's.
In Afdeling 9, Fietsen, is nu juist weer niets opgenomen over snelheidsmeters.
Rij met je hart
-
- 2x4 autosnelweg
Formeel wetstechnisch is een fietser wellicht verplicht zich te houden aan de Vmax; In de praktijk kunnen fietsers echter niet bestraft worden voor te hard rijden (behalve wellicht indirect via art. 5). Er zijn immers geen strafbepalingen opgenomen voor fietsers voor overtreding van de Vmax. Zie ook: Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften. Noch de politie noch de rechtbank kunnen aldus boetes of straffen opleggen, omdat de wetsbasis (strafmaat) daarvoor ontbreekt. 20 tot 30 km/h te hard op de openbare (rij)weg is (op zichzelf) niet genoeg grond voor art 5 gedrag, ook niet voor een auto. De specifieke gevaarzetting moet worden aangetoond !N342 schreef: Een fietser heeft zich aan art. 62 RVV te houden. Dat maakt dus dat bord RVV-A1 ook geldt voor fietsers (want fietsers zijn volgens art. 1 sub ap. RVV ook weggebruikers).
Praktisch betekent dit dat je straffeloos 60 km/h mag fietsen in een Vmax 30 gebied, en het volgens de jurisprudentie dus is toegestaan (ongeacht wat de wet daarover zegt). 60 km/h fietsen is een gave op zich overigens, behalve een helling af.
Ikzelf denk dat er nog nooit een art.5 "bekeuring" is uitgedeeld en door de rechter is overgenomen voor het (te) hard fietsen, waar fietsen wel is toegestaan. Hoogstens voor het inrijden op voetgangers of zo. Ik hou me aanbevolen voor aanwijzingen dat dit wel zo is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- autoweg
Ik reageerde slechts op Attietattie's opmerking "Is die in een auto wel verplicht dan?". En dat wordt geregeld in art. 5.2.15 RV (en in de verdere afdelingen voor de overige motorvoertuigen).peejay schreef:'Artikel 5.2.15 Regeling voertuigen' gaat over de verplichting voor een snelheidsmeter in personenauto's.
Voor fietsers is een snelheidsmeter inderdaad niet verplicht. Daardoor krijg je hetgeen Peter aanvoert, het is in de praktijk niet handhaafbaar.
*11-08-2017 L.M.
-
- 4x5 autosnelweg
En dit weekend was het weer eens prijs met een wielrenner...
link
link