Maar wat zeggen ze nu eigenlijk:
'we' zijn zo gewend aan het gemak van de auto dat we er steeds minder voor kiezen om alternatieven als de fiets of het OV te gebruiken. Daardoor neemt het gebruik daarvan af en dat is dus alleen te veranderen door de auto 'onaantrekkelijker' te maken. Hierdoor veranderen de nadelen van de alternatieven niet maar de auto wordt daardoor ook een stuk onaantrekkelijker zodat meer mensen toch weer de fiets of het OV nemen.
Allereerst zie ik toch een groot verschil tussen de fiets en het OV. Ik denk dat veel mensen die 'kunnen' fietsen dat ook wel regelmatig doen, mits de afstand niet te ver is en het weer niet te slecht. De fiets is voor afstanden tot 5km een gelijkwaardig alternatief voor de auto, en door beprijzen van de auto veranderd daar niets aan (want op deze kleine stukjes is beprijzing van de auto natuurlijk peanuts (bijv. 10ct/km * 5 * 2 = 1,00), de prijs van een kroket in de kantine..

).
Beprijzing gaat alleen relevant worden voor mensen die dagelijks langere stukken afleggen, de fiets is hier als alternatief sowieso niet relevant meer. Blijft over het OV, tsja... voor 95% van de ritten is dat gewoon geen alternatief... Het is vooral het voor- en natransport wat zoveel extra tijd kost waardoor je snel 2-3x zolang onderweg bent als met de auto (incl. files). De prijs maakt bij dat soort verschillen in mijn ogen ook niet meer echt uit.
Significante verschuivingen in mobiliteitsvormen lijkt me een utopie. Zie de fyra, een heel 'heftig' nieuw product dat nu eindelijk de zakenman uit de auto moest halen. Tsja, als ik op Schiphol zou wonen en mijn werk naast Rotterdam CS zou zijn dan zou ik het wel weten, de auto zou lekker blijven staan elke dag. Als ik echter ergens in Hoofddorp zou wonen, en mijn werk ergens in Capelle is, dan moet ik eerst met een bus naar Schiphol, wachten op een fyra die net weg is, in Rotterdam weer wachten op de metro die om de 500m stopt, etc. etc. Van deur tot deur ben ik dan waarschijnlijk nog steeds 2+ uur kwijt. Die 15 minuten tijdswinst met die fyra is dan al niet meer echt nuttig, en waarschijnlijk koop ik voor die 20 euro extra liever een leuk tijdschrift, een croissantje, een mok koffie etc. en ga ik lekker in de normale trein zitten.
De vraag lijkt me vooral, willen we mobiliteit beperken, ja of nee?
Willen we dat mensen echt gaan denken: nee ik mag/kan niet me verplaatsen. Dat is een keuze... Je kan mensen dwingen om 1 dag per week thuis te werken wellicht? Je kan mensen dwingen te verhuizen naar het werk door een hoge extra belasting te heffen als deze afstand te groot is? Je kan de autokosten zo hoog maken dat alleen rijken het nog kunnen betalen? Verzin maar iets wat in China wellicht mogelijk is maar in een vrij land toch tamelijk bizar klinkt...
Anders gaat het niet veranderen, en waarom zouden we dat eigenlijk perse moeten willen?