De Standaard 02-04-2009 schreef:'We zijn er altijd in blijven geloven'
ANTWERPEN - Bijna dertig jaar trouwe dienst, ondergronds, onzichtbaar. En onzinnig? Frank Kuypers en Bob Adriaensen hielden vol en twijfelden er niet aan dat op een dag de Antwerpse tram door de ongebruikte premetrotunnel zou rijden. 'Alleen jammer dat ik dan met pensioen ben.'
Ze zijn onafscheidelijk, Frank Kuypers (53) en Bob Adriaensen (64). 'Onze collega's lachen ermee: als je Bob ziet, zie je Frank en omgekeerd.'
Noem hen maar de tunnel twins. Ze hebben sinds 1982, dus nu al 27 jaar, de kokers onderhouden die gegraven en geboord werden om de tram van de oost-westas in Antwerpen ondergronds te laten rijden. Alleen, kort na de bouw ervan verdwenen de plannen in de koelkast. 'Dat was een klap', kijkt Bob terug, 'plots kregen fietspaden de voorrang.'
De ruwbouw, 3,2 kilometer tunnel en acht stations, moest van het verval behoed worden. 'Alle installaties - elektriciteit, verlichting, pompen - waren tijdelijk bedoeld', vertelt Frank, terwijl hij ons voorgaat door het bouwwerk, 'maar het werd meer dan twee decennia.' De strijd van de tunneltweeling werd er een tegen verkalkende riolen, insijpelend water, verduurde kabels, vandalisme.
Omdat er geen walkietalkieverkeer en geen gsm-communicatie mogelijk is, moesten ze altijd met z'n tweeën op stap in de pikdonkere kokers. Om zich van de ene kant naar de andere te verplaatsen, gebruikten ze een terreinfiets, met lamp. 'Bovengronds, met het openbaar vervoer, dat gaat te traag', bromt Bob.
De tijd heeft nog geen vat gehad op de geboorde tunnel. Integendeel, door de betonnen elementen oogt hij zelfs als een gang van een ruimteschip in een of andere sciencefictionfilm.
De tunnels figureren in het blunderboek van het Rekenhof, tussen de nutteloze bouwwerkzaamheden. 'Koleirig word ik daarvan', windt Bob zich op, 'de bouw was geen blunder, er was alleen politieke moed en geld nodig om de tunnels in gebruik te nemen.'
De kokers hebben indertijd 140 miljoen euro gekost, tegen prijzen van toen. Hun verlate finishing touch zal een kleine 100 miljoen vergen. De Lijn denkt in 2011 te beginnen en hoopt tegen 2013, ten vroegste, de tunnel klaar te hebben. Lijn 24 (Silsomburg-Schoonselhof) zal in de tunnel geloodst worden en als een sneltram het centrum bedienen.
Het gaat om twee tunnels, onder elkaar. Dat heeft met de straatbreedte te maken. Men wilde niet onder de woonhuizen graven. De pijpen zijn ook niet kaarsrecht, maar volgen het stratenpatroon.
Van de acht stations zal er slechts één operationeel worden, de halte Zegel. De andere passen niet in het concept sneltram en zullen als 'nooduitgangen' fungeren. Ook de aftakkingen richting Schijnpoort en Foorplein blijven voorlopig onbenut. Maar ze zullen wellicht, ooit, toch dienst doen.
Frank en Bob beschouwen de kokers onder de Carnotstraat en de Turnhoutsebaan als 'hun' tunnels. 'We hebben ze al die jaren zonder morren onderhouden,' vertelt Frank, 'we zijn altijd blijven geloven dat ze vroeg of laat wel gebruikt zouden worden. Zo'n grote investering kon niet verloren gaan.'
'Ik wist dat er ooit wel een politicus op zou staan die zijn stukje metro wilde', zegt Bob. En kijk: in november vorig jaar kondigde minister Kathleen Van Brempt aan dat er 80 miljoen vrijgemaakt werd om de tunnel af te werken en in gebruik te nemen.
Bob is blij dat er beslist is de kokers toch te gebruiken. 'Eindelijk. Maar tegelijk ben ik een beetje bedroefd. Ik ga weldra met pensioen. Op de officiële opening zal ik er niet bij zijn.'
De raadselachtige kokers deden heel wat fabeltjes ontstaan. Zo circuleerde het verhaal dat er champignons gekweekt werden. Fout. Het is er te fris. Een reclamefilmpje van Red Bull dat er opgenomen werd, creëerde verkeerdelijk het beeld dat het een skatersparadijs was. Verre van: het beton is te ruw.
'Geregeld doken wilde ideeën op', vertelt Frank, 'om er bussen of taxi's doorheen te laten rijden. Of om er een fuifzaal of een meubelopslagplaats in onder te brengen.' Al die ideeën hadden één ding gemeen: het werd nooit wat. De pijp kwam wel van pas bij de graafwerkzaamheden voor de hst-tunnel onder Antwerpen. Toen werd hij als afvoerkanaal gebruikt.
Hoe 'nutteloos' ze ook waren, de premetrotunnels strekken toch tot voorbeeld. Amsterdam zit in grote bouwproblemen met zijn metro en is in Antwerpen komen kijken hoe ze met ongebruikte kokers om moeten gaan.
Op het einde van onze ondergrondse tocht draait Bob de sleutel naar 'zijn' tunnel om. 'De dag dat ik die sleutel moet afgeven, zal een moeilijk moment zijn.'
Zaterdag 4 en zondag 5 april zijn de kokers open voor het publiek, voor de eerste en de laatste keer. Vertrek aan de bouwput van Stenenbrug en eindpunt aan het station Astrid. Dan wordt ook de naam van de tunnel bekendgemaakt, gekozen uit voorstellen die het publiek mocht doen. Er waren gisteren al 850 suggesties binnen.
[B] Grands travaux inutiles (GTI)
Moderator: Moderatoren
Re: Grands travaux inutiles
-
- dorpsstraat
En vandaag mijn (stoute en) stevige wandelschoenen aangetrokken en door de tunnel gewandeld. Zeer indrukwekkend wel, die tunnels, en de afdaling in de enorme bouwput langs de voorlopige metalen trappen .... Heb begrepen dat de onderste tunnelkoker zo diep ligt omdat deze onder de ring onderdoor moest en die ligt vlak naast de bouwput/boorput in een diepe sleuf. En daar moeten beide tunnelkokers nog een onderdoor. De tunnel zelf loopt vrijwel zonder hellingen en slingert inderdaad onder het tracé van de Turnhoutsebaan door. Voor de gelegenheid waren straatnaambordjes in de koker aangebracht. Enkel vanaf het station Carnot ging de tunnel bergop richting station Astrid waar beide richtingen naast elkaar liggen. De tunnel tussen Carnot en Astrid was niet meer (rond) geboord, maar in open bouwput wijze aangelegd.
Bij het openen van deze lijn zal echter wel een stuk van het bestaande station Astrid gesloopt moeten worden, want het station Astrid aan het einde van de tunnel liep dood op een muur waarachter de gangen en trappen zitten om naar het andere station Astrid af te dalen ... Qua waterinspijeling viel het wel mee, al waren er wel een aantal plaatsen waar het water letterlijk door de betonmuren kwam. Het natst (en slijkerigst) was (het diepste punt van de tunnel) net voorbij station Carnot waar de helling opwaarts naar station Astrid begon. Al bij al een zeer speciale ervaring en te denken dat dit al meer dan een kwarteeuw ongebruikt onder de grond ligt ...
Bij het openen van deze lijn zal echter wel een stuk van het bestaande station Astrid gesloopt moeten worden, want het station Astrid aan het einde van de tunnel liep dood op een muur waarachter de gangen en trappen zitten om naar het andere station Astrid af te dalen ... Qua waterinspijeling viel het wel mee, al waren er wel een aantal plaatsen waar het water letterlijk door de betonmuren kwam. Het natst (en slijkerigst) was (het diepste punt van de tunnel) net voorbij station Carnot waar de helling opwaarts naar station Astrid begon. Al bij al een zeer speciale ervaring en te denken dat dit al meer dan een kwarteeuw ongebruikt onder de grond ligt ...
-
- 2x5 autosnelweg
-
- dorpsstraat
En hier een beeldverslag (van ATV): http://www.atv.be/v3/newsdetail.aspx?mid=&id=11892
Foto's van de slapende metrostations: http://picasaweb.google.com/Troske007/PremetroAntwerpen#
Foto's van de slapende metrostations: http://picasaweb.google.com/Troske007/PremetroAntwerpen#
-
- 2x4 autosnelweg
Ik weet niet of deze al bekend was, maar de N45 in de buurt van Ninove, meer bepaald tussen Smeerebbe-Vloerzegem en Aspelare, beschikt over de hele lengte over uitbreidingsruimte om er een 2x2-weg van te maken.
-
- Moderator
Ik weet niet of hij al eens gemeld is... maar met Pasen viel me dit bruggenhoofd op op de E25 tussen Arlon en de grens met Luxembourg.

-
- 2x4 autosnelweg

-
- expressweg
vynkce schreef:Ik weet niet of deze al bekend was, maar de N45 in de buurt van Ninove, meer bepaald tussen Smeerebbe-Vloerzegem en Aspelare, beschikt over de hele lengte over uitbreidingsruimte om er een 2x2-weg van te maken.
Weet ik, ik passeer er veel met de fiets, is dezelfde opstelling zoals de N41 tussen Dendermonde-Sint-Niklaas tot na Hamme.
-
- zandpaadje
In 1994 (of 1995) heeft het reportagemagazine "Panorama" (toen nog BRT) de documentaire "België Blunderland" gemaakt over de Grote Nutteloze Werken.
Een stukje van deze documentaire (2 minuten) kan je zien op YouTube via volgende link:
http://www.youtube.com/watch?v=wAwPKnCnWKc
Een stukje van deze documentaire (2 minuten) kan je zien op YouTube via volgende link:
http://www.youtube.com/watch?v=wAwPKnCnWKc
-
- expressweg

Dat heb ik een tijdje terug gepost op Youtube aan de hand van een paar fragementen/bestanden die hier op het forum gepost stonden

I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
-
- zandpaadje
Heb je ook het vervolg van die docu?
Ik heb die docu, toen die uitgezonden werd, volledig gezien. Ik had die docu op video. Maar de band is stukgegaan.
Ik heb die docu, toen die uitgezonden werd, volledig gezien. Ik had die docu op video. Maar de band is stukgegaan.
-
- polderweggetje
Wat info:
Mijn foto-reportage over het tunnel-event is te vinden op Picasa
Het is trouwens de grootste reportage die ik tot nu toe maakte
Nog een GTI, te Mechelen:
Voor de bouw van de N15 tussen Mechelen en Bonheiden werd geëxperimenteerd met het gebruik van metaalslakken, een afvalstof van de staalverwerking bij Sidmar in Gent. Sidmar was blij dat ze er van af raakten, en Vlaanderen kon besparen op de kostprijs door minder beton en asfalt te gebruiken.
Maar metaalslakken stonden in die tijd gecatalogeerd als Klasse I-afval, wat inhield dat ze niet mochten vervoerd worden zonder vergunning. Dus al zeker niet gebruikt als bouwmateriaal. Gevolg: de werken werden direct stilgelegd.
Jammer genoeg was een deel reeds verwerkt in de weg. Dus naast de nutteloze kost van de bouw van de weg, moest deze ook weer worden opgebroken. Nadat dit gebeurd was, werden de slakken naast de weg opgeslagen en werden de werken geannuleerd.
Bovendien was het stuk vanaf de R12 tot aan de Nekkerhallen reeds gebouwd, inclusief een brug van 2*2+fietspad over de Dijle. Al dit kon niet gebruikt worden, daar het sluitstuk dus niet gebouwd was.
Vele jaren later werd de nood aan de weg steeds groter om de wijken langsheen de Nekkerspoelstraat te ontlasten. De verwijderde metaalslakken lagen echter op het tracé van de weg, en die mochten niet verplaatst worden zoals je nog weet. Daarom besloot men om de weg op die plaats 2*1 te maken in plaats van 2*2. Wat vandaag de dag nog steeds de situatie is.
Ondertussen is gebleken dat de metaalslakken geen gevaarlijk afval zijn, en zijn ze dan ook weggehaald.
Google Maps. Wat opvalt is dus de plotse versmalling tussen het kruispunt en de inrit van Bonheiden.
Vorige week was men grondwerken aan het uitvoeren op de plaats waar de metaalslakken lagen. Dus mogelijk komt de 2*2-baan er alsnog. Morgen zal ik eens gaan kijken na school.
Mijn foto-reportage over het tunnel-event is te vinden op Picasa
Het is trouwens de grootste reportage die ik tot nu toe maakte

Nog een GTI, te Mechelen:
Voor de bouw van de N15 tussen Mechelen en Bonheiden werd geëxperimenteerd met het gebruik van metaalslakken, een afvalstof van de staalverwerking bij Sidmar in Gent. Sidmar was blij dat ze er van af raakten, en Vlaanderen kon besparen op de kostprijs door minder beton en asfalt te gebruiken.
Maar metaalslakken stonden in die tijd gecatalogeerd als Klasse I-afval, wat inhield dat ze niet mochten vervoerd worden zonder vergunning. Dus al zeker niet gebruikt als bouwmateriaal. Gevolg: de werken werden direct stilgelegd.
Jammer genoeg was een deel reeds verwerkt in de weg. Dus naast de nutteloze kost van de bouw van de weg, moest deze ook weer worden opgebroken. Nadat dit gebeurd was, werden de slakken naast de weg opgeslagen en werden de werken geannuleerd.
Bovendien was het stuk vanaf de R12 tot aan de Nekkerhallen reeds gebouwd, inclusief een brug van 2*2+fietspad over de Dijle. Al dit kon niet gebruikt worden, daar het sluitstuk dus niet gebouwd was.
Vele jaren later werd de nood aan de weg steeds groter om de wijken langsheen de Nekkerspoelstraat te ontlasten. De verwijderde metaalslakken lagen echter op het tracé van de weg, en die mochten niet verplaatst worden zoals je nog weet. Daarom besloot men om de weg op die plaats 2*1 te maken in plaats van 2*2. Wat vandaag de dag nog steeds de situatie is.
Ondertussen is gebleken dat de metaalslakken geen gevaarlijk afval zijn, en zijn ze dan ook weggehaald.
Google Maps. Wat opvalt is dus de plotse versmalling tussen het kruispunt en de inrit van Bonheiden.
Vorige week was men grondwerken aan het uitvoeren op de plaats waar de metaalslakken lagen. Dus mogelijk komt de 2*2-baan er alsnog. Morgen zal ik eens gaan kijken na school.
-
- Forumbeheerder
Interessant dat ze daar ook met slakken hebben geexperimenteerd. De Nederlandse A15 tussen afrit 14 en 15 is ook gebouwd op een kistdam met slakken van de AVR (AfvalVerwerking Rijnmond). Dit maakte het wel in geloof ik een van de duurste stukken snelweg van het land.
-
- polderweggetje
Ben nog eens gaan zien, en de 2*2 is nu onwaarschijnlijker dan ooit. Op de plek die ooit voor de weg bestemd was heeft men een gracht gegraven.
Ik heb 2 vragen:
1) Ik zou binnenkort eens tot aan de brug van Godsheide willen gaan. Nu zag ik dat die precies dicht bij station Bokrijk lag. Iemand ervaring mee?
2) Verder meen ik me te herinneren dat er, voor de vervollediging van de R1/R2 ergens een begin-van-brug gebouwd is, die nu dienst doet als skischans. Kan iemand me zeggen waar?
Ik heb 2 vragen:
1) Ik zou binnenkort eens tot aan de brug van Godsheide willen gaan. Nu zag ik dat die precies dicht bij station Bokrijk lag. Iemand ervaring mee?
2) Verder meen ik me te herinneren dat er, voor de vervollediging van de R1/R2 ergens een begin-van-brug gebouwd is, die nu dienst doet als skischans. Kan iemand me zeggen waar?
-
- polderweggetje
Ik woon vlakbij station Bokrijk en de Tuikabelbrug. Het is goed te doen te voet, ik denk een tweetal kilometers ofzo.
Dit is hoe je het best wandelt:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... b82dbec122
Ik denk dat je daar een half uurtje ofzo over doet. Als je niet graag wandelt kun je proberen met de trein een fiets mee te nemen. Maar dat moet je even nachecken. Met de fiets is het slechts 5 minuutjes.
Succes!
Dit is hoe je het best wandelt:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... b82dbec122
Ik denk dat je daar een half uurtje ofzo over doet. Als je niet graag wandelt kun je proberen met de trein een fiets mee te nemen. Maar dat moet je even nachecken. Met de fiets is het slechts 5 minuutjes.
Succes!
-
- polderweggetje

Je zal trouwens zwarte vlaggen zien hangen van buurtbewoners die tegen een tramlijn zijn daar in de buurt :-) En de natuur is er prachtig, het wordt een mooie wandeltocht...

-
- polderweggetje
Dank, interessante info!
Fiets op de trein is financieel niet echt haalbaar. 8 euro voor een dagkaart is me wat veel.
Thanks anyway!
Fiets op de trein is financieel niet echt haalbaar. 8 euro voor een dagkaart is me wat veel.
Thanks anyway!

-
- polderweggetje
-
- polderweggetje
Ik ben nu echt gebeten door de Godsheide-microbe. Dus ik hoop dat hier iemand zit die het verhaal wat kent
uh2:
Eerst en vooral vielen de verkeerslichten op die daar stonden, en die mij eerder nutteloos leken. Ze stonden op knipperstand. Waarvoor zijn/waren die bestemd? Die kunnen toch niet van de bouw stammen?
Tweede is de wegindeling. Je kunt aan de Universiteitslaan duidelijk de verdeling in rijstroken zien, inclusief voorsorteerstrook. Maar beide rijrichtingen lijken uit te komen op dezelfde brughelft. Was de brug echt gepland als één kant lokaalverkeer, één kant regionale weg? Of is de indeling enigszins aangepast geweest aan de gewijzigde situatie?
Derde viel me op toen ik het nog eens in Google Maps bekeek, namelijk de enigszins rare ligging van de wegen. Richting Genk neemt de baan een brede, comfortabele bocht. Richting Hasselt is het echter een extreem smalle bocht. Hoe was het oorspronkelijk eigenlijk gepland?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Eerst en vooral vielen de verkeerslichten op die daar stonden, en die mij eerder nutteloos leken. Ze stonden op knipperstand. Waarvoor zijn/waren die bestemd? Die kunnen toch niet van de bouw stammen?

Tweede is de wegindeling. Je kunt aan de Universiteitslaan duidelijk de verdeling in rijstroken zien, inclusief voorsorteerstrook. Maar beide rijrichtingen lijken uit te komen op dezelfde brughelft. Was de brug echt gepland als één kant lokaalverkeer, één kant regionale weg? Of is de indeling enigszins aangepast geweest aan de gewijzigde situatie?
Derde viel me op toen ik het nog eens in Google Maps bekeek, namelijk de enigszins rare ligging van de wegen. Richting Genk neemt de baan een brede, comfortabele bocht. Richting Hasselt is het echter een extreem smalle bocht. Hoe was het oorspronkelijk eigenlijk gepland?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
-
- autoweg
Mooie fotoreportage. Nu kan ik ook eens de situatie ter plaatse inschatten.
De antwoorden op uw vragen kan ik u jammergenoeg niet geven. Ik ben niet genoeg op de hoogte.
Ik wil je wel wijzen op een fout. Uw laatste foto is de google maps versie van waar de weg moest lopen.
Dit is niet het traject. Het traject liep parallel aan de N75, door het park 'De Maten' en sloot aan, aan de Europalaan.
Zie: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 26#p436820
De antwoorden op uw vragen kan ik u jammergenoeg niet geven. Ik ben niet genoeg op de hoogte.
Ik wil je wel wijzen op een fout. Uw laatste foto is de google maps versie van waar de weg moest lopen.
Dit is niet het traject. Het traject liep parallel aan de N75, door het park 'De Maten' en sloot aan, aan de Europalaan.
Zie: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 26#p436820
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- polderweggetje
De foutieve afbeelding heb ik weggehaald. Dank voor de melding
Iemand die het antwoord kent op m'n vragen?

Iemand die het antwoord kent op m'n vragen?

-
- dorpsstraat
Ik heb daar zowaar mijn kinder- en jeugdjaren doorgebracht, die brug was een fijn speelterrein. Echt fascinerend om zo'n bouwwerk alleen voor jezelf te hebben 
Waarschuwing: volgende tekst kan nostalgie bevatten
Het bruggedeelte richting noorden (Hasselt) moest volgens wat ze ons vertelden aansluiting geven op de A24, maar is nooit gebruikt wegens nooit een A24 gebouwd (toch niet op die plaats). Er ligt afsfalt, maar dat eindigt aan één kant in gras en loopt aan de andere kant dood op het 'knooppunt'. Wel is er een heel steil zandpaadje van 30cm breed dat uitkomt op het jaagpad langs het kanaal. Aaaah, de kick van met onze mountainbike daar in kamikaze-stijl naar beneden te sjezen... Daar heb ik meer dan eens een snee en blauwe plekken opgelopen. Op latere leeftijd werd het een 'rendes-vouz-plaatsje" . Niet elke puber kan zeggen dat hij met zijn vriendinnetje de vleselijke geneugten heeft beleefd op of bij een nachtelijke snelweg-tuikabelbrug
Het andere bruggedeelte is aan beide kanten aangesloten op een lokale weg en voorzien van wegmarkeringen en een fietsstrook. Net zoals de enkele kilometers verder gelegen sluis verbindt het twee van de drie delen van Godsheide. Ter info: Godsheide is een gehucht van Hasselt en is opgedeeld in 'centrum' (ingesloten door expresweg, golfterrein en kanaal), 'de kant van de Zandstraat' (ingesloten door kanaal en Genkersteenweg) en Wolske (soms aangegeven als Wolfske, ingesloten door expresweg, ring en spoorweg Hasselt-Luik). Het is rustiger en mooier dan je zou denken met al die verkeersaders, en bij mooi weer is het er zalig vertoeven en wandelen met als blikvangers de mooie dorpskerk, de Kinepolis, het golfterrein waar iedereen kan gaan wandelen, de Demer, de campus van de UHasselt (al ligt die er nét buiten) en het Albertkanaal. Place to be: café de Zwaan -ooit nog in handen van Steve Stevaert- en Godsheide kermis in de zomer. Meerdere routes van het fietsknooppuntennetwerk passeren hier.
Terug on-topic:
De VRI's heb ik daar altijd weten staan. Meer nog, ze staan (of stonden, ben er nu jammer genoeg al even niet meer gepasseerd) al twintig jaar of langer oranje te knipperen. In de loop der jaren zijn er een aantal verwijderd en zijn de knipperlichten die zichtbaar zijn vanop de brug richting Hasselt afgekoppeld en deels verwijderd. Door de VRI's daar van zeer dichtbij te bewonderen (en ook eens eentje te ontleden
) heb ik mijn voorliefde voor weginfrastructuur opgelopen.
De middenberm van de brug bestaat uit een vangrail waar vroeger sokkels en kabels voor lichtmasten voorzien waren. Ook aan de zijkanten staan vangrails en tevens een leuning.
Wat de voorsorteerstroken betreft: vanuit richting Hasselt kon je voorsorteren naar de brug toe, die strook ligt er nog steeds ongebruikt. Evenzo voor de strook die het verkeer vanop de brug naar de expresweg richting Genk moest leiden. Vanuit Genk naar Hasselt ligt er een ongemeen scherpe bocht waar regelmatig eens iemand de vangrail omhelsde. Van Hasselt naar Genk is er een lange, maar verraderlijk scherpe bocht die je best niet veel harder dan 70kmh neemt. Onder het 'knooppunt' liggen er meerdere fietstunnels en een tunnel voor lokaal autoverkeer.
De brug speelde altijd al een belangrijke rol in het leven van Godsheide. Sinds in WOII 35 schoolkinderen op een veerpont verdronken (http://tinyurl.com/y8fsfy3) was de oversteek van het kanaal een "hot topic". Het buurtkrantje dat in de bussen belandde noemde "De Brug" en elk nieuwtje en legende over het bouwwerk leverde stof tot uren cafédiscussie. Jarenlang was er trouwens een hardnekkige mythe dat de brug nooit gebruikt werd wegens een constructiefout. Mijn leraar wiskunde in het eerste middelbaar (RIP intussen
) kon dat echter ontkrachten aangezien zijn broer als ingenieur jaarlijks stabiliteitsmetingen verrichtte en jaar na jaar de brug veilig verklaarde.
Tevens meen ik me te herinneren dat de blauwe kleur van de tuikabels er nog niet zo heel lang opstaat. Ooit waren ze gewoon wit (dacht ik toch), en op een dag stonden ze daar fris blauw te wezen. Genoeg om Godsheide een paar weken gespreksstof te bezorgen...
De brug dient vandaag de dag ook nog als gelegenheidslocatie voor studentenevenementen (de jaarlijkse regatta bv) en er werd ook eens een videoclip opgenomen (van Zornik?).
Ergens in de dikke fotoboeken van mijn ouders staan nog foto's van een kleine ik die op de brug speelt. Die zou ik nog eens moeten terugvinden.
Zo, hopelijk schetst dit verhaal een beetje een beeld van deze prachtige GTI. Het is niet echt doorspekt van technische details, maar die brug is voor mij meer dan een verkeersgegeven. Het is een stuk van mijn kindertijd en jeugd. Ik zie ze echt graag...

Waarschuwing: volgende tekst kan nostalgie bevatten

Het bruggedeelte richting noorden (Hasselt) moest volgens wat ze ons vertelden aansluiting geven op de A24, maar is nooit gebruikt wegens nooit een A24 gebouwd (toch niet op die plaats). Er ligt afsfalt, maar dat eindigt aan één kant in gras en loopt aan de andere kant dood op het 'knooppunt'. Wel is er een heel steil zandpaadje van 30cm breed dat uitkomt op het jaagpad langs het kanaal. Aaaah, de kick van met onze mountainbike daar in kamikaze-stijl naar beneden te sjezen... Daar heb ik meer dan eens een snee en blauwe plekken opgelopen. Op latere leeftijd werd het een 'rendes-vouz-plaatsje" . Niet elke puber kan zeggen dat hij met zijn vriendinnetje de vleselijke geneugten heeft beleefd op of bij een nachtelijke snelweg-tuikabelbrug

Het andere bruggedeelte is aan beide kanten aangesloten op een lokale weg en voorzien van wegmarkeringen en een fietsstrook. Net zoals de enkele kilometers verder gelegen sluis verbindt het twee van de drie delen van Godsheide. Ter info: Godsheide is een gehucht van Hasselt en is opgedeeld in 'centrum' (ingesloten door expresweg, golfterrein en kanaal), 'de kant van de Zandstraat' (ingesloten door kanaal en Genkersteenweg) en Wolske (soms aangegeven als Wolfske, ingesloten door expresweg, ring en spoorweg Hasselt-Luik). Het is rustiger en mooier dan je zou denken met al die verkeersaders, en bij mooi weer is het er zalig vertoeven en wandelen met als blikvangers de mooie dorpskerk, de Kinepolis, het golfterrein waar iedereen kan gaan wandelen, de Demer, de campus van de UHasselt (al ligt die er nét buiten) en het Albertkanaal. Place to be: café de Zwaan -ooit nog in handen van Steve Stevaert- en Godsheide kermis in de zomer. Meerdere routes van het fietsknooppuntennetwerk passeren hier.
Terug on-topic:
De VRI's heb ik daar altijd weten staan. Meer nog, ze staan (of stonden, ben er nu jammer genoeg al even niet meer gepasseerd) al twintig jaar of langer oranje te knipperen. In de loop der jaren zijn er een aantal verwijderd en zijn de knipperlichten die zichtbaar zijn vanop de brug richting Hasselt afgekoppeld en deels verwijderd. Door de VRI's daar van zeer dichtbij te bewonderen (en ook eens eentje te ontleden

De middenberm van de brug bestaat uit een vangrail waar vroeger sokkels en kabels voor lichtmasten voorzien waren. Ook aan de zijkanten staan vangrails en tevens een leuning.
Wat de voorsorteerstroken betreft: vanuit richting Hasselt kon je voorsorteren naar de brug toe, die strook ligt er nog steeds ongebruikt. Evenzo voor de strook die het verkeer vanop de brug naar de expresweg richting Genk moest leiden. Vanuit Genk naar Hasselt ligt er een ongemeen scherpe bocht waar regelmatig eens iemand de vangrail omhelsde. Van Hasselt naar Genk is er een lange, maar verraderlijk scherpe bocht die je best niet veel harder dan 70kmh neemt. Onder het 'knooppunt' liggen er meerdere fietstunnels en een tunnel voor lokaal autoverkeer.
De brug speelde altijd al een belangrijke rol in het leven van Godsheide. Sinds in WOII 35 schoolkinderen op een veerpont verdronken (http://tinyurl.com/y8fsfy3) was de oversteek van het kanaal een "hot topic". Het buurtkrantje dat in de bussen belandde noemde "De Brug" en elk nieuwtje en legende over het bouwwerk leverde stof tot uren cafédiscussie. Jarenlang was er trouwens een hardnekkige mythe dat de brug nooit gebruikt werd wegens een constructiefout. Mijn leraar wiskunde in het eerste middelbaar (RIP intussen

Tevens meen ik me te herinneren dat de blauwe kleur van de tuikabels er nog niet zo heel lang opstaat. Ooit waren ze gewoon wit (dacht ik toch), en op een dag stonden ze daar fris blauw te wezen. Genoeg om Godsheide een paar weken gespreksstof te bezorgen...
De brug dient vandaag de dag ook nog als gelegenheidslocatie voor studentenevenementen (de jaarlijkse regatta bv) en er werd ook eens een videoclip opgenomen (van Zornik?).
Ergens in de dikke fotoboeken van mijn ouders staan nog foto's van een kleine ik die op de brug speelt. Die zou ik nog eens moeten terugvinden.
Zo, hopelijk schetst dit verhaal een beetje een beeld van deze prachtige GTI. Het is niet echt doorspekt van technische details, maar die brug is voor mij meer dan een verkeersgegeven. Het is een stuk van mijn kindertijd en jeugd. Ik zie ze echt graag...

-
- 2x4 autosnelweg
De brug ligt te veel oost-west georiënteerd om ooit gebruikt te kunnen worden voor de A24 die noord-zuid gelopen had moeten. De enige reden waarom de brug ooit gebouwd werd is om de expresweg Hasselt-Genk aan te leggen.Cartman schreef:Het bruggedeelte richting noorden (Hasselt) moest volgens wat ze ons vertelden aansluiting geven op de A24, maar is nooit gebruikt wegens nooit een A24 gebouwd (toch niet op die plaats).

-
- polderweggetje
-
- zandpaadje
-
- polderweggetje
Grappig, op 1 april reed ik meerdere malen over de brug... Ik heb gisteren trouwens mijn vriendin ten huwelijk gevraagd op die brug. Maar dat terzijdeBartDJ schreef:De foto's van de trip vind je op Picasa

Ik heb voor nostalgiefreaks nog wat foto's van de oude bruggen van Godsheide:
Eerste brug van Godsheide:

Derde brug van Godsheide:

Vijfde brug van Godsheide:

En de Zandstraat, waar ik trouwens woon, bestond al van voor 1885:

-
- polderweggetje
Miljaar ik wist al dat daar iets niet pluis was!Cartman schreef:Wel is er een heel steil zandpaadje van 30cm breed dat uitkomt op het jaagpad langs het kanaal. Aaaah, de kick van met onze mountainbike daar in kamikaze-stijl naar beneden te sjezen... Daar heb ik meer dan eens een snee en blauwe plekken opgelopen. Op latere leeftijd werd het een 'rendes-vouz-plaatsje" . Niet elke puber kan zeggen dat hij met zijn vriendinnetje de vleselijke geneugten heeft beleefd op of bij een nachtelijke snelweg-tuikabelbrug

En de gevaarlijkheid van dat paadje heb ik zelf al aan den lijve ondervonden, wanneer op een dag er een boom was omgevallen en dwars over het paadje stond :mes: . Spectaculaire val en bril kwijt

Ach waar was de tijd..
-
- zandpaadje
Ik meen me te herinneren dat Het Belang Van Limburg ooit (in de jaren 80) een schitterende aprilgrap heeft uitgehaald met die brug. Ze meldde dat deze zou versleept worden om de brug van de Kempische Steenweg wat verder naar het westen te vervangen. Daar is best wat volk op, eh, "afgekomen"
Helaas vind ik hier geen referentie van terug... dus als iemand dat kan bevestigen, graag 

-
- 2x3 autosnelweg
Zoals jullie weten is men momenteel volop bezig het Albertkanaal te verbreden. Er is een grote kans dat de brug te Godsheide zal verdwijnen. Net zoals andere bruggen over het Albertkanaal is ze te belemerend voor de schepen. Er wordt gestreefd naar een vrije doorvaarhoogte van 9,10 meter en de tuibrug van Godsheide is maar 8 meter hoog. Elders zullen er natuurlijk nieuwe bruggen opgetrokken worden. Maar waarschijnlijk te Godsheide niet (kwestie de fout uit het verleden geen tweede keer te maken).
Zie: http://www.pianc-aipcn.be/figuren/versl ... dus%5D.pdf.
Zie: http://www.pianc-aipcn.be/figuren/versl ... dus%5D.pdf.
-
- 2x4 autosnelweg
Nu dinsdag is er in het programma "Publiek geheim" op Canvas een reportage over het kanaal van Bernistap.