[B] Grands travaux inutiles (GTI)
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
-
- 2x3 autosnelweg
Daarom ben ik blij dat we nu een federaal land zijn. Zulke gekheden kunnen nu gelukkig niet meer.gogh schreef:Het bestaan van GTI's is te wijten aan de wafelijzerpolitiek.
Als er een project was voor Vlaanderen moest er een project zijn voor Wallonië. Een goed voorbeeld zijn de metronetten van Antwerpen en Charleroi. Als Antwerpen een metro kreeg, moest er ook een Waalse stad een metro krijgen.
Wat betreft de verschillende bouwwerken die gebouwd zijn voor (snel)wegen:
De bouw van een (snel)weg had ook te maken met de minister van Openbare Werken. Als dat een Vlaming was, kregen de wegen op Vlaams grondgebied voorrang. Met een Waalse minister kregen de wegen op Waals grondgebied voorrang.
Een goed voorbeeld is dat van de geplande snelweg tussen Aarlen en Athus (A28). Hiervoor is er is Autelbas begonnen aan een brug. Van deze brug zijn alleen maar de bruggenhoofden gebouwd. De A28 was een plan van de (Waalse) minister van Openbare Werken Olivier. Tijdens de bouw is er een andere minister (een Vlaming) gekomen en die heeft de werken laten stilleggen, om voorrang te geven aan een Vlaams wegenproject.
En de A28 zou ik nu ook niet als broodnodig omschrijven. Nochtans zijn er blijkbaar terug plannen om deze alsnog aan te leggen. Een beetje overbodig vind ik.
-
- Moderator
-
- expressweg
De bewoning is er dan ook niet dicht he: de provincie Luxemburg heeft de laagste bevolkingsdichtheid van het hele land. Tijdens het jaar is het verkeer er op de snelwegen ook belange zo druk niet, enkel tijdens begin en einde van vakantieperiode, maar om die reden moet je geen geld gaan uitgeven aan snelwegen he, bovendien is er altijd nog de N4 als alternatief.
-
- 2x3 autosnelweg
De A28 lijkt me ook niet zo nodig, op de route Metz-Brussel maak je toch een omweg van zo'n 15 km met de route via Longwy in plaats van via Luxemburg. De Luxemburgers hebben zelf plannen om de A6 en A3 deels te verbreden naar 2x3, dat lijkt me een stuk handiger dan die A28.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x4 autosnelweg
Ik heb in de bibliotheek een boek gevonden over de grote nutteloze werken.
"Blijvende blunders - de grote nutteloze werken" van Douglas Deconinck uit 1993
Ik heb het boek ondertussen ook gelezen en verschoot een beetje door de hoeveelheid aan nutteloze werken.gogh schreef:Je lijst nog niet volledig. In België zijn er nog meer te vinden.
In Anvaing, net onder de taalgrens, ligt er een strook van 2 km asfalt, bedoeld voor een nieuwe weg tussen Ronse en Bergen. Het zou een 2x2 weg worden, maar door geruzie tussen beide taalgebieden is de weg er nooit gekomen. In Anvaing was er al een tracé aangelegd voor deze weg inclusief een spoortunnel.
Hieronder een luchtfoto van deze 2km ongebruikte asfalt met de brug over het ondertussen buitengebruik gestelde spoorwegtracé

-
- expressweg
Iemand die hier foto's van heeft? Moet er wel grappig uitzien.Wikipedia schreef:Vooral in België zijn op bepaalde plekken middenin het landschap bouwwerken te zien die geen enkel nut hebben. Bij Varsenare staan bijvoorbeeld twee bruggen in ruwbouw in een weiland, waarvan de een een nooit gebouwde weg over een nooit gebouwde weg lijdt.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
Mag ik er op wijzen dat Antwerpen met zijn 500.000 inwoners voor de 2de wereldoorlog een nog groter tramnetwerk had dan er nu ligt! nadien naar de oorlog zijn vele lijnen verbust omdat het praktischer was, en meer dan de helft van de tramlijnen zijn in de 2de wereldoorlog vernietigd geweest. Kom eens naar Antwerpen en denk alle tramlijnen weg ... dan wil ik je wil eens zien wat je reactie isChris schreef:Als ik wikipedia zo eens bekijk, leden de Belgen wel een beetje aan grootheidswaanzin! Metrolijnen in Antwerpen, Liège en Charleroi lijken me een beetje teveel van het goede. Geen enkele vergelijkbare stad in het buitenland heeft dat. Zelfs bijvoorbeeld het Ruhrgebied niet.
Maargoed, misschien worden de betuwelijn en de HSL ook wel GTI's... En zijn we zelf net zo slecht bezig.

-
- 2x5 autosnelweg
Ik vind dit wel een interessant onderwerp eigenlijk. Ben me een beetje aan het verdiepen in de GTI's in Belgie, en dat zijn er nogal wat!
Gisteren heb ik er nog een bereden. Afrit 25a van de E313 kent ook een veel te ruim bemeten 2x2 toegangsweg die eigenlijk verder moest lopen. Er stond nu een hele rij bochtschilden en knipperlichten om te voorkomen dat iemand de weilanden in zou duiken. De kruising was vormgegeven voor doortrekking. Waar had dit naartoe moeten lopen?
Gisteren heb ik er nog een bereden. Afrit 25a van de E313 kent ook een veel te ruim bemeten 2x2 toegangsweg die eigenlijk verder moest lopen. Er stond nu een hele rij bochtschilden en knipperlichten om te voorkomen dat iemand de weilanden in zou duiken. De kruising was vormgegeven voor doortrekking. Waar had dit naartoe moeten lopen?
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
Dit is onderdeel van de N73, de weg Tessenderlo <-> N78 Kessenich; via: Leopoldsburg, Hechtel, Bree en Kinrooi. Er ontbreekt alleen een stukje tussen Tessenderlo-Chemie en Leopoldsburg (Heppen).
Foto's door Frits op ons uitstapje van twee weken terug zijn ondertussen weer offline. Hierdoor is de nog grotere GTI niet meer te zien, de vierbaansbrug over het Albertkanaal. Voor jou was deze net uit het zicht, deze ligt namelijk inclusief zandlichamen met onderverharding acter het zandbultje met borden etc. Het lijken dus weilanden, maar in feite is het begroeide onderverharding, dat prima te berijden is.
Foto's door Frits op ons uitstapje van twee weken terug zijn ondertussen weer offline. Hierdoor is de nog grotere GTI niet meer te zien, de vierbaansbrug over het Albertkanaal. Voor jou was deze net uit het zicht, deze ligt namelijk inclusief zandlichamen met onderverharding acter het zandbultje met borden etc. Het lijken dus weilanden, maar in feite is het begroeide onderverharding, dat prima te berijden is.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Brug voor een nooit voltooide weg met vier rijstroken in Strépy-Bracquegnies
Snelwegbrug in de buurt van Varsenare voor de nooit aangelegde snelweg Calais-Zeebrugge
Tuikabelbrug bij Godsheide - geplande vierbaansweg erover nooit aangelegd
Het nooit gebruikte Doeldok in de haven van Antwerpen
bron: Wikipedia
Snelwegbrug in de buurt van Varsenare voor de nooit aangelegde snelweg Calais-Zeebrugge
Tuikabelbrug bij Godsheide - geplande vierbaansweg erover nooit aangelegd
Het nooit gebruikte Doeldok in de haven van Antwerpen
bron: Wikipedia
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Site met veel foto's van de ongebruikte premetro van Charleroi (7pagina's, Engelse uitleg)
http://diggelfjoer.swalker.nl/index.php ... abandcharl
-
- expressweg
-
- 2x2 autosnelweg
-
- zandpaadje
-
- 2x4 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Hoe heeft dat in hemelsnaam ooit aangelegd kunnen worden? En waarom gaan ze er niet meer mee rijden dan, de rails ligt er immers al, en zo is het natuurlijk nooit rendabel...vynkce schreef:Site met veel foto's van de ongebruikte premetro van Charleroi (7pagina's, Engelse uitleg)

-
- 4x5 autosnelweg