[B] Grands travaux inutiles (GTI)
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [B] Grands travaux inutiles (GTI)
Waarom loopt die weg niet op maaiveld op dat punt? Te slappe ondergrond?
-
- Moderator
Van vroeger uit misschien overstromingsgevoelig. Die polder ligt deels beneden zeeniveau.
-
- 2x4 autosnelweg
Is dat niet een restant van de plannen voor een A301 (?) richting de haven van Zeebrugge? Dat is niet doorgegaan en toen is de N31 aangelegd.
-
- dorpsstraat
Dit klinkt het meest aannemelijk.Chris schreef:Van vroeger uit misschien overstromingsgevoelig. Die polder ligt deels beneden zeeniveau.
-
- 2x2 autosnelweg
Je mag niet vergeten dat die brug zeker al 55 jaar oud is. In die periode begon beton pas op te komen als bouwmiddel voor kunstwerken. Daarvoor gebruikte men namelijk vooral bak-, natuursteen of gewoon talud's.Snelwegfreak schreef:Ze dachten vast dat het bij een eventuele sloop veel makkelijker zou zijn...
-
- 2x5 autosnelweg
Inmiddels al aan toegekomen?vynkce schreef:Er zijn zeker plannen voor deze weg! Ik heb dat ooit eens uitgezocht, maar ben er toen niet toegekomen dit op het forum te zetten. Ik zal eens kijken of ik nog iets kan terugvinden.

Dit gaat over:
N54 Bij Anderlues. Hier zijn diverse sporen zichtbaar van een geplande doortrekking
De weg is ook zo goed als een snelweg, met pechstroken en 2 ruim aangelegde op en afrit complexen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x4 autosnelweg

Ik heb dit wel gevonden. Een kaartje van een stuk van de bestaande maar niet gebruikte premetrokoker onder de Rooseveltplaats in Antwerpen.

De Reuzenpijp eindigt in een ondergrondse keerlus onder de Rooseveltplaats en heeft ook nog een aansluiting naar niveau -3 van het station Opera. Bij de heraanleg van de Leien, het Operaplein en Rooseveltplaats wordt ook een open helling (traminrit) op de Franrijklei tussen de Maria-Theresialei en de Maria-Louisalei gepland. Door deze helling zullen de trams onder de Turnhoutsebaan op termijn kunnen doorrijden over de Zuiderleien.
-
- 2x3 autosnelweg
Er is wel het LIVAN-project waardoor deze koker binnenkort in gebruik zal genomen worden. De werken starten op 4 maart. Zie op de site van De Lijn.
Gelukkig trouwens dat die keerlus er is. Anders moest men wachten tot de nieuwe helling in de Frankrijkstraat in gebruik genomen was (wat nog enkele jaren kan duren).
Gelukkig trouwens dat die keerlus er is. Anders moest men wachten tot de nieuwe helling in de Frankrijkstraat in gebruik genomen was (wat nog enkele jaren kan duren).
-
- stadsweg
Weet niet of deze hier al gepost is maar bij Sprimont zijn duidelijk ruime voorbereidingen getroffen om een noordelijke (snel)weg op de A26 aan te laten sluiten.
Getuige hiervan de ongebruikte parallelbanen over de N30 iets verderop en de ruime pechstroken ten oosten en westen van het ooit geplande knooppunt.
https://maps.google.be/maps?q=sprimont& ... e&t=k&z=16
Getuige hiervan de ongebruikte parallelbanen over de N30 iets verderop en de ruime pechstroken ten oosten en westen van het ooit geplande knooppunt.
https://maps.google.be/maps?q=sprimont& ... e&t=k&z=16
-
- autoweg
Dat is niet zozeer een GTI, maar eerder een niet uitgevoerd plan: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen
Daarin staat het ergens vermeld, ben het er eens tegengekomen. Als ik me goed herinner moest dat doorgetrokken worden tot aan de A3, maar zeker ben ik niet.
Daarin staat het ergens vermeld, ben het er eens tegengekomen. Als ik me goed herinner moest dat doorgetrokken worden tot aan de A3, maar zeker ben ik niet.
-
- autoweg
-
- Wegnummerfotograaf

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
Een vraag: Wat zou eigenlijk het werk zijn, wat het langste als GTI is blijven liggen maar uiteindelijk tóch zoals het oorspronkelijke plan is uitgevoerd? Hierbij geldt het knooppunt A19-R8 in Kortrijk dus wél als voorbeeld, maar de A4 Delft- Schiedam níet (immers, het GTI dijklichaam wordt afgebroken en de weg wordt op dezelfde plek verdiept aangelegd).
Misschien is dat ding in Kortrijk, of andere delen van de R8, wel de beste kanshebber.
Misschien is dat ding in Kortrijk, of andere delen van de R8, wel de beste kanshebber.
-
- autoweg
Is deze hier al eens voorbij gekomen? Men was duidelijk meer van plan!
https://maps.google.be/maps?q=Hoei&hl=n ... ,3.22&z=19
Door uit te zoomen zie je duidelijk het begin van een Hollands Complex.
https://maps.google.be/maps?q=Hoei&hl=n ... ,3.22&z=19
Door uit te zoomen zie je duidelijk het begin van een Hollands Complex.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- expressweg
Ik zei hier geen begin van een Hollands complex (=Haarlemmermeertje), maar gewoon een halfklaverblad. De huidige afslag van het rondpunt richting zuiden zou dan kunnen verdwijnen. Waarvoor die "lege" afslag in het rondpunt gedacht was, geen idee.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- autoweg
Ik zie er wel een andere grote GTI liggen, en dat is de Rue de la Neuville. En die loopt halverwege het bos dood.
-
- 4x5 autosnelweg
Enkele jaren geleden zijn er plannen gemaakt om de E 46 met de E 42 te verbinden. Totdat ze er in Wallonië achter kwamen dat bosmuizen ook mensenrechten hebben en dat elke boom die gekapt wordt, gelijk staat aan de moord op een bosuil. En toen is dat project in de ijskast gezet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- stadsweg
Niet zozeer een echte GTI maar duidelijk sporen van een onvoltooide verbinding in Wetteren:
https://maps.google.be/maps?q=Wetteren, ... ewest&z=17
De Noordlaan N400 buigt zuidelijk af de Neerstraat in, zou onder de sporen gaan en op de Zuidlaan N417 uitkomen. Je ziet duidelijk een aansluiting op de N417. In de NEerstraat zouden echter vele huizen moeten wijken voor een wegverbreding en de spoorwegbrug zou vernieuwd moeten worden.
https://maps.google.be/maps?q=Wetteren, ... ewest&z=17
De Noordlaan N400 buigt zuidelijk af de Neerstraat in, zou onder de sporen gaan en op de Zuidlaan N417 uitkomen. Je ziet duidelijk een aansluiting op de N417. In de NEerstraat zouden echter vele huizen moeten wijken voor een wegverbreding en de spoorwegbrug zou vernieuwd moeten worden.
-
- stadsweg
De R16 rond Lier is 3/4 afgewerkt. Echter is hier een erg ruime doorgang onder de spoorweg voorzien voor de Nazaretdreef die eigenlijk naar nergens leidt. Duidelijk voorzien op een doortrekking van de R16.
-
- Forumbeheerder
Interessant. Deze GTI kende ik nog niet, plus het tracé hoe de R16 uiteindelijk gesloten zou moeten worden (aldus de oorspronkelijke plannen).
-
- 2x3 autosnelweg
Om dit plan uit te voeren had men dus de abdij van Nazarth moeten doorklieven alsook het groene gebied tussen Netekanaal en de Kleine Nete. Logisch dus dat dit uiteindelijk niet gerealiseerd is. Het verwondert mij ook enigszins dat er toch al bepaalde werken uitgevoerd zijn. Want doordat ik vorig jaar een werk rond Lier moest maken weet ik dat de doortrekking ook ten tijde van de aanleg van de R16 (1972 - 1976) niet erg concreet was en bovendien erg controversieel. Er was bijvoorbeeld in het gewestplan geen vrijwaringszone voorzien.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 24 sep 2013, 2:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Voorzitter
Dat viaduct is anders erg concreet. Dat leg je niet aan als de plannen voor doortrekking niet enigszins serieus zijn.Alfa schreef:Want doordat ik vorig jaar een werk rond Lier moest maken weet ik dat de doortrekking ook ten tijde van de aanleg van de R16 (1978) niet erg concreet was
-
- autoweg
Nou ja, zo'n viaduct-doorgang in een bestaande hoge spoordijk is natuurlijk nooit weg... mooi doorkijkje, je kan er wat wegzetten, schuilen voor de regen... 

-
- 2x3 autosnelweg
'Weinig concreet' is misschien een slechte woordkeuze. De plannen om de ring te sluiten waren er natuurlijk. Het moge duidelijk zijn dat op de tekentafel een gesloten ring lag. Maar men heeft nooit de toelating gegeven dat laatste stuk daadwerkelijk aan te leggen. Dat zit zo: de zone waar de ring doorheen moest komen werd reeds in 1975 als recreatiezone ingekleurd. Dat is nog voor het gereedkomen van de rest van de ring.Coen Tunnel schreef:Dat viaduct is anders erg concreet. Dat leg je niet aan als de plannen voor doortrekking niet enigszins serieus zijn.Alfa schreef:Want doordat ik vorig jaar een werk rond Lier moest maken weet ik dat de doortrekking ook ten tijde van de aanleg van de R16 (1978) niet erg concreet was
De brug is aangelegd door de NMBS. Je ziet wel vaker dat de communicatie tussen Openbare Werken en de Spoorwegen (de NMBS dus) soms stroef verloopt. Zelfs in het heden is dat het geval.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 24 sep 2013, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Voorzitter

-
- 2x2 autosnelweg
Het was niet ongebruikelijk om sneller tot de aanleg van bepaalde kunstwerken over te gaan - zelfs bij weinig concrete plannen - dan dat vandaag de gewoonte is. Alles moest vooruitgaan, er zat veel minder tijd tussen de periode dat de plannen uitgetekend waren en er de eerste auto's overreden.
-
- Moderator
Re:
Gisteren hebben Hanno en ik een rondje van zo'n 900 km door België gemaakt (met kleine uitstapjes naar Frankrijk en Duitsland). Daarbij hebben we ook een van de GTI's van dit knooppunt bezocht, de viaducten over het begin van A54. Deze plek is goed toegankelijk en het is bijzonder om zo boven het verkeer te staan op een tracé van een nooit gebouwde snelweggogh schreef:Het knooppunt van Arquennes (E19-A54).
Hier had men in de jaren '70 ook grote plannen. Men had uitgerekend dat Charleroi grote verkeersstromen te verwerken kreeg. Men had een 2de snelweg naar Charleroi gepland. Zo is er de aangelegde A54 die tot het centrum loopt. De 2de snelweg (A6?) zou ook beginnen in Arquennes en aansluiten op de Grote Ring van Charleroi (R3). Voor die A6 had men in Arquennes de nodige bruggen gebouwd om de snelweg aan te sluiten op de E19-A7. Zo werden er al wegbeddingen gereserveerd voor de aanleg.

1. Staand op het viaduct voor de richting zuid>noord, kijkend richting Brussel (het busje komt dus net de E19 af en rijdt richting Charleroi).

2. Ik sta op het viaduct noord>zuid, Hanno op die zuid>noord.

3. Viaduct noord>zuid met de boog vanaf de E19.

4. Kijkend richting Charleroi.

5. Aan de linkerzijde van deze reling had het verkeer vanuit Brussel moeten razen.

6. Nog een keer beide viaducten, genomen vanaf het zuid>noord-viaduct.

7. En nog een mooi herfstplaatje, kijkend richting Charleroi.

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
-
- autoweg

Voor de zoekers: hier
PS: dit gat is er eigenlijk ook onderdeel van!
Laatst gewijzigd door Tommy op zo 17 nov 2013, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- Moderator
Het was 's ochtends goed mistig ja, maar bij Charleroi werd het helder. De rest van de dag was het heel aardig weer.

Overigens nog slecht nieuws: de metro van Charleroi is niet meer toegankelijk! De hekken hebben nieuwe kettingsloten gekregen
- SPOILER: TOON

Overigens nog slecht nieuws: de metro van Charleroi is niet meer toegankelijk! De hekken hebben nieuwe kettingsloten gekregen

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge