[B] Grands travaux inutiles (GTI)
Moderator: Moderatoren
-
- Wegnummerfotograaf
Re: [B] Grands travaux inutiles (GTI)
Eh... Reims is geen België. 

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
Dan zeg je toch gewoon dat er wat te zien valt of dat je goedkoper tankt langs de gewone baan ipv de autosnelweg?Basjuh1981 schreef: ↑za 25 apr 2020, 16:42 Ik was er twee jaar geleden in de buurt. Maar dat was op de terugweg vanuit de Dordogne. Met een volgeladen auto krijg ik het dan niet voor elkaar om zonder ruzie even van de snelweg af te gaan![]()
-
- autoweg
Ben jij bekent met Surinaamse vrouwen?
Dan laat je dat wel uit je hoofd
Dan laat je dat wel uit je hoofd

-
- 2x2 autosnelweg
-
- Wegnummerfotograaf
harry schreef: ↑do 30 jun 2011, 11:10 Dit zou wel eens de "R24a" geweest kunnen zijn. Tenminste als die 2.205 meter lang was. Volgens Wikipedia was het circuit 3.721 meter...
Deze raadselachtige R24a ben ik ooit tegengekomen in een lijst, maar ik heb nergens kunnen vinden waar die precies zou moeten lopen.
Nee, ik heb me puur gebaseerd op het feit dat er zoveel andere circuits ook gewestweg geweest zijn.Coen Tunnel schreef: ↑za 25 apr 2020, 12:00 Zijn er nog andere aanwijzingen dat het circuit van Nijvel een wegnummer had en dat het R24a is geweest?
Dat zeker niet, De a was onderdeel van het wegnummer.Coen Tunnel schreef: ↑za 25 apr 2020, 12:00 Of miste er niet gewoon een spatie en werd "R24 a Nivelles" bedoeld?
Mij nu ook, 9 jaar later.Coen Tunnel schreef: ↑za 25 apr 2020, 12:00 Het lijkt mij logischer dat het een gewone weg was (die de R24 ook kruiste) dan dat het een 3721 m lang circuit aan de andere kant van de stad was.

Mijn informatie kwam van http://routes.wallonie.be/struct.jsp?im ... tences.jsp, maar die site heeft zijn pagina-indeling veranderd.Coen Tunnel schreef: ↑za 25 apr 2020, 12:00 Rekenen we 2,2 km vanaf het zuidelijke deel van de aansluiting N252/N27, dan komen we iets ten westen van de rotonde N252/N28 uit. En trekken we het westelijke einde van de R24 door naar het noorden, dan kom je ook ongeveer op die plek uit. Kortom: was het ooit voorzien dat dit deel van de N252 zou opgaan in de R24, en heette het daarom R24a? Het lijkt me zeker niet onmogelijk. Heb je die lijst waar R24a in staat nog, en wat voor lengte staat daar bij de N252?
Gegevens die ik daar ooit (in 2008) uit gekopieerd heb:
Code: Selecteer alles
R 24a 0,000 2,205 RELEVE A IDENTIFIER
Een telpuntenlijst uit 2010 heeft alleen de N252 (en niet de R24a). En die informatie hadden we al:
Code: Selecteer alles
N252 -0,45 0 G000 Nivelles Nord [18] A007
N252 0 1,293 Nivelles Nord [18] A007 NIVELLES/CONTOURNORD N028
N252 1,293 2,833 NIVELLES/CONTOURNORD N028 NIVELLES/BAULERS N027
N252 2,833 3,195 NIVELLES/BAULERS N027 VICINAUX N027
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- stadsweg
Dat kan haast niet, dit circuit was in 1971 nieuw gebouwd, voor 1971 is er in Nijvel nooit een circuit geweest. Is altijd een gesloten circuit geweest.
-
- 4x5 autosnelweg
Maar de term 'relève à identifier' betekent volgens mij iets als 'nog vast te stellen'.
In 2007 is de aansluiting van de N 25 op de R 24 en N 237 gereed gekomen:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Route_nat ... (Belgique)
Ze waren toen wellicht nog wel wat meer van plan.
In 2007 is de aansluiting van de N 25 op de R 24 en N 237 gereed gekomen:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Route_nat ... (Belgique)
Ze waren toen wellicht nog wel wat meer van plan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- verkeersader
Een gloednieuwe ... petit petit petit ... travail inutile. Het gaat om een doodlopend fietspad, maar het zou België niet zijn als het niet een communautaire kwestie is.
Van het velo-ravel-forum: Provincie opent in Wervik een fietspad dat doodloopt. In feite heeft men een fietspad langs de Reutelbeek gemaakt dat doodloopt op de N58. En men wil het fietspad onder de N58 door leggen als die "ontdubbeld" (naar 4 rijbanen) wordt.
Zoals misschien bekend is de N58 gepland als de verbindingsweg ("levensader") van Komen-Waasten, pardon, Comines-Warneton, met de rest van Wallonië. Alleen zeer tegen de zin van de walen hebben de Vlamingen (en de Fransen) de weg nooit uitgebouwd waardoor er door Wallonië 2 2+2-wegen N58 lopen:
Er loopt een deel door Komen-Waasten die aan Franse zijde uitkomt in een rotonde en dan een redelijk lokale stroomweg rond Armentières op de A25 aansluit, en aan de noordkant als nette 2x1-stroomweg (met gelijkvloerse rotondes) langs Wervic en Menen loopt om aan te sluiten op de A19.
Oostelijker is er een deel dat begint in Dottignies, 2+2 is maar wel gelijkvloerse rotondes heeft, tot bij Moeskroen waar er een heuse tunnel onder het dorp door is, ongelijkvloers de taalgrens en de N43 doorgaat en dan aansluit op de E17, en ten noorden daarvan nog een km als met bomen en truckparking omzoomde 1+1 industrieterreinontsluitingsweg, waarna deze doodloopt op een T-splitsing met de Droncaertstraat. Tsja, en er schijnen nog wel een paar Droncaerts met hoge snelheid rechtdoor het veld in geknald te zijn... Anyway, de aansluiting van dit deel van de N58 met het westelijke deel (eventueel via de A19) is er nooit gekomen.
Maar de walen willen dus dat Vlaanderen die weg 2x2 maakt. Of dat nodig is kan ik niet beöordelen, ik was er middenin een lockdown in België (ja, dan mag je wel van Frankrijk naar Nederland rijden) dus het was er redelijk rustig.
Terug naar ons fietspad: na de aanleg van dit fietspad verwacht ik dat de Waalse minister van transport terstond gelden zal vrijmaken zodat een geheel in Vlaanderen liggend recreatief fietspad tusen Menen en Geluwe aangelegd kan worden ;-)
Van het velo-ravel-forum: Provincie opent in Wervik een fietspad dat doodloopt. In feite heeft men een fietspad langs de Reutelbeek gemaakt dat doodloopt op de N58. En men wil het fietspad onder de N58 door leggen als die "ontdubbeld" (naar 4 rijbanen) wordt.
Zoals misschien bekend is de N58 gepland als de verbindingsweg ("levensader") van Komen-Waasten, pardon, Comines-Warneton, met de rest van Wallonië. Alleen zeer tegen de zin van de walen hebben de Vlamingen (en de Fransen) de weg nooit uitgebouwd waardoor er door Wallonië 2 2+2-wegen N58 lopen:
Er loopt een deel door Komen-Waasten die aan Franse zijde uitkomt in een rotonde en dan een redelijk lokale stroomweg rond Armentières op de A25 aansluit, en aan de noordkant als nette 2x1-stroomweg (met gelijkvloerse rotondes) langs Wervic en Menen loopt om aan te sluiten op de A19.
Oostelijker is er een deel dat begint in Dottignies, 2+2 is maar wel gelijkvloerse rotondes heeft, tot bij Moeskroen waar er een heuse tunnel onder het dorp door is, ongelijkvloers de taalgrens en de N43 doorgaat en dan aansluit op de E17, en ten noorden daarvan nog een km als met bomen en truckparking omzoomde 1+1 industrieterreinontsluitingsweg, waarna deze doodloopt op een T-splitsing met de Droncaertstraat. Tsja, en er schijnen nog wel een paar Droncaerts met hoge snelheid rechtdoor het veld in geknald te zijn... Anyway, de aansluiting van dit deel van de N58 met het westelijke deel (eventueel via de A19) is er nooit gekomen.
Maar de walen willen dus dat Vlaanderen die weg 2x2 maakt. Of dat nodig is kan ik niet beöordelen, ik was er middenin een lockdown in België (ja, dan mag je wel van Frankrijk naar Nederland rijden) dus het was er redelijk rustig.
Terug naar ons fietspad: na de aanleg van dit fietspad verwacht ik dat de Waalse minister van transport terstond gelden zal vrijmaken zodat een geheel in Vlaanderen liggend recreatief fietspad tusen Menen en Geluwe aangelegd kan worden ;-)
-
- 4x5 autosnelweg
Het is echt beter om daar een fietstunnel te bouwen. Een oversteek is gewoon echt onveilig, de N 58 is niet alleen druk voor een enkelbaans weg, je mag er ook 90 rijden (staan borden in SV). Oorspronkelijk zou de weg trouwens in Frankrijk als A 24 worden doorgetrokken, maar die plannen zijn gesneuveld.
-
- expressweg

waarom er dan zo'n noodzaak is om 100 meter verderop ook weer een tunnel te maken is me niet helemaal duidelijk.
-
- 4x5 autosnelweg
Ah ik kon het nieuwsartikel ook niet zo goed plaatsen. Dan zou je een extra slinger in het fietspad kunnen aanleggen. Zoals het nu gebracht wordt klinkt het wel een beetje als een fout ontwerp van Vlaanderen en dat proberen in de schoenen van Wallonië te schuiven. Die hebben hier nou weinig mee te maken lijkt me.
-
- verkeersader
Zoals ik het gelinkte artikel lees willen ze ook geen gelijkvloerse oversteek maken, maar een fietstunnel - en dat kan uiteraard mooi mee als de N58 "ontdubbeld" wordt. Ofwel, snel 2x2 van maken die weg, zodat de fietstunnel doorgaand is.Vinny schreef: ↑wo 23 dec 2020, 13:28 Het is echt beter om daar een fietstunnel te bouwen. Een oversteek is gewoon echt onveilig, de N 58 is niet alleen druk voor een enkelbaans weg, je mag er ook 90 rijden (staan borden in SV). Oorspronkelijk zou de weg trouwens in Frankrijk als A 24 worden doorgetrokken, maar die plannen zijn gesneuveld.
En uiteraard is een mooie recreatieve fietsroute die ook gewoon als forensenroute tussen Geluwe en Menen gebruikt zou kunnen worden (mits doorgetrokken tot ongeveer de Guido Gezellestraat) is voor het fietsverkeer natuurlijk altijd een goed ding. Maar per se nodig.. mwa. De Ieperstraat lijkt mij prima uitgerust voor het fietsferkeer, met bijna geheel vrijliggende fietspaden.
-
- 2x4 autosnelweg
Ze willen gewoon liever een fietspad langs de rustige beek dan langs een drukke N8. Dit is een project dat volledig op Vlaams grondgebied is aangelegd op meer dan 5 km van de gewestgrens. De enige link met Wallonië is dat zij om de uitbouw van de N58 vragen en dat het dossier van de fietstunnel vertraagt.Vinny schreef: ↑do 24 dec 2020, 8:28 Ah ik kon het nieuwsartikel ook niet zo goed plaatsen. Dan zou je een extra slinger in het fietspad kunnen aanleggen. Zoals het nu gebracht wordt klinkt het wel een beetje als een fout ontwerp van Vlaanderen en dat proberen in de schoenen van Wallonië te schuiven. Die hebben hier nou weinig mee te maken lijkt me.
Een fietspad waar men een omweg van 300 meter moet maken naar een nabijgelegen rotonde is ook niet echt fietsvriendelijk, dus ik begrijp de roep om een tunnel ter hoogte van de Reutelbeek wel.
Bovendien staat in het artikel ook dat er een aftakking naar de N8 komt, langs de N58. Dus zo lang zal dat fietspad wel niet doodlopend blijven, fietstunnel of niet.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik vond deze onderdoorgang onder de E403 niet meteen terug hier: https://www.google.be/maps/@50.689482,3 ... 312!8i6656
https://www.hullabaloo.be/transport/nut ... estaimpuis
https://www.hullabaloo.be/transport/nut ... estaimpuis
-
- dorpsstraat

-
- expressweg
Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen
De N700 in België ziet eruit of er:
A) Grotere plannen mee waren
B) "left over" na verbouwen van de infra
A) Grotere plannen mee waren
B) "left over" na verbouwen van de infra
-
- autoweg
Volledig artikel:Eindelijk bestemming voor ongebruikt stuk premetro: Antwerpen krijgt er ‘nieuwe’ verbinding en vier nieuwe stations bij in 2024
https://www.gva.be/cnt/dmf20210929_9634 ... source=gva
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Moderator
Elk OV project wordt op die verwachting gepromoot. Er komt vrijwel nooit wat van terecht.
-
- 2x2 autosnelweg
Kosten in openbare infrastructuur moeten tegenwoordig altijd verantwoord worden met eenvoudige leuzen. Ik vind 60 miljoen trouwens nog best meevallen om ruwbouw om te vormen naar volledig afgewerkte metrotunnels en stations.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik zou toch niet te negatief doen over deze verbinding. Het is zeker geen bodemloze put. Nederlands artikel (van vorig jaar) dat de situatie schetst: https://www.pzc.nl/antwerpen/opening-va ... gle.com%2F
-
- Moderator
Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen
Ik meen ooit een kaart te hebben gezien met plannen om deze expresweg door te laten lopen naar Maastricht in dit topic, maar deze heb ik niet meer kunnen vinden. De weg zou dan bij de rotonde met de N2 in noordoostelijke richting hebben gelopen om in Maastricht op de (vroeger ook 2x2) Via Regia aan te sluiten. Daarmee zou het dus antwoord A zijn

Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- 2x2 autosnelweg
Persoonlijk ben ik blij dat deze infrastructuur eindelijk in gebruik wordt genomenvynkce schreef: ↑do 30 sep 2021, 11:03 Ik zou toch niet te negatief doen over deze verbinding. Het is zeker geen bodemloze put. Nederlands artikel (van vorig jaar) dat de situatie schetst: https://www.pzc.nl/antwerpen/opening-va ... gle.com%2F

-
- verkeersader
Men wil van de Turnhoutsebaan een zone 30 fietsstraat maken met trajectcontrole.
https://www.gva.be/cnt/dmf20210927_96846812
Als de resterende pre-metrostations in gebruik worden genomen kunnen de bovengrondse tramsporen in principe opgedoekt worden.De busbaan kan versmald worden tot 1 strook die enkel in de spitsrichting bereden wordt. Dan komt er genoeg ruimte vrij om fietspaden aan te leggen.
https://www.gva.be/cnt/dmf20210927_96846812
Als de resterende pre-metrostations in gebruik worden genomen kunnen de bovengrondse tramsporen in principe opgedoekt worden.De busbaan kan versmald worden tot 1 strook die enkel in de spitsrichting bereden wordt. Dan komt er genoeg ruimte vrij om fietspaden aan te leggen.
-
- stadsweg
Waarom hebben ze die stations niet eerder in gebruik genomen? als de ruwbouw klaar is, is dat toch eigenlijk de enige logische volgende stap?
-
- autoweg
-
- 2x2 autosnelweg
Een mooie stap die ooit stond te gebeuren.
Wel ben ik benieuwd hoe de dienstregeling eruit komt te zien. Met het openen van de Kerkstraatkoker en het verplaatsen van meer trams naar de Reuzenpijp zijn er straks erg veel lijnen die bovenkomen op de Frankrijklei richting het zuiden of moeten keren tussen Astrid en Opera.
De afgelopen jaren is flink werk gemaakt van de herinrichting van het gebied rond Opera en de Noorderleien, de uitbreiding van station Opera en een nieuwe tramlijn naar de Noorderlaan. Groot manco in dat project is dat er geen helling aan de kant van de Italiëlei is gemaakt. Er worden extra tramlijnen naar de premetrotunnels en station Astrid geleid maar het is onmogelijk deze nuttige bestemmingen naar het noorden of het centrum te geven.
De beperkte capaciteit van de as tussen Carnotstraat en Opera bepaalt straks hoeveel trams er onder de Kerkstraat en de Turnhoutsebaan kunnen rijden. Tegelijk worden reizigers onnodig geconfronteerd met overstappen tussen boven- en ondergrondse lijnen.
Er waren ooit plannen voor een noordelijke tunnelhelling en de bestaande keerlus is hier zelfs op voorbereid, maar met de gekozen inrichting rond Opera, Rooseveltplaats en Italiëlei (met een hooggelegen autotunnel en veel ruimte voor behoud van van historische funderingen) zal dit er vast niet meer van komen.
Wel ben ik benieuwd hoe de dienstregeling eruit komt te zien. Met het openen van de Kerkstraatkoker en het verplaatsen van meer trams naar de Reuzenpijp zijn er straks erg veel lijnen die bovenkomen op de Frankrijklei richting het zuiden of moeten keren tussen Astrid en Opera.
De afgelopen jaren is flink werk gemaakt van de herinrichting van het gebied rond Opera en de Noorderleien, de uitbreiding van station Opera en een nieuwe tramlijn naar de Noorderlaan. Groot manco in dat project is dat er geen helling aan de kant van de Italiëlei is gemaakt. Er worden extra tramlijnen naar de premetrotunnels en station Astrid geleid maar het is onmogelijk deze nuttige bestemmingen naar het noorden of het centrum te geven.
De beperkte capaciteit van de as tussen Carnotstraat en Opera bepaalt straks hoeveel trams er onder de Kerkstraat en de Turnhoutsebaan kunnen rijden. Tegelijk worden reizigers onnodig geconfronteerd met overstappen tussen boven- en ondergrondse lijnen.
Er waren ooit plannen voor een noordelijke tunnelhelling en de bestaande keerlus is hier zelfs op voorbereid, maar met de gekozen inrichting rond Opera, Rooseveltplaats en Italiëlei (met een hooggelegen autotunnel en veel ruimte voor behoud van van historische funderingen) zal dit er vast niet meer van komen.
-
- 2x2 autosnelweg
Zo werkte het vroeger in België niet, veel grote projecten werden aangelegd volgens het wafelijzerprincipe. Als het budget niet toereikend was om infrastructuur ook effectief te gaan uitbaten, gebeurde dat niet onmiddelijk en werd dat naar een volgende investeringsronde opgeschoven. Tel daar nog eens de federalisering bij waardoor bepaalde infra in handen van een andere overheid kwam met een andere visie (en budget). Uiteindelijk heeft het wafelijzerprincipe tot een koekkoekseffect geleid waarbij er nodeloos veel geld in overgewaarde projecten werd gestoken, of net te weinig.
Iets opnieuw afbreken is ook niet typisch Belgisch, je weet nooit wanneer het alsnog van pas kan komen.
-
- verkeersader
-
- 2x2 autosnelweg

Grappig om te zien, het openbaar vervoer en de uitrusting van het wegmeubilair had toen nog de oude Belgische kleuren. Hoewel de regionalisering van openbare infrastructuur al in 1988 had plaatsgevonden, was (en is) openbaar vervoer nog een "landelijke aangelegenheid". Dwz, het is één van de modaliteiten in de staatshervorming waar niet over een absolute splitsing werd gesproken, maar die is geplaatst geweest onder het katern "Verplichte vormen van overleg en samenwerking". Men heeft tot 1991 verder gewerkt onder de oude Belgische maatschappijen en intercommunales. Vandaar dat je in bovenstaande video nog geen materieel van De Lijn ziet rondrijden. De voorganger (NMVB) bestond op dat punt al 100 jaar.
In deze reportage van enkele jaren later zie je dat alles al hervormd is naar De Lijn. Met de 9 miljard BEF waar men in 1990 nog dacht héél het netwerk af te kunnen werken, heeft men in 1995 slechts de lijn tot aan het Sportpaleis kunnen in gebruik nemen.
Link
Hier nog een filmpje van de voltooiing van de ruwbouw, waar in de reportage van 1990 ook over gesproken werd.
Link
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op do 30 sep 2021, 16:41, 2 keer totaal gewijzigd.