[B] Grands travaux inutiles (GTI)

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

IIVQ
verkeersader

Re: [B] Grands travaux inutiles (GTI)

Bericht door IIVQ » ma 04 dec 2023, 19:22

Keerlus voor vrachtwagens/bussen bij uitbreiding van het industriepark?

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 04 dec 2023, 19:30

^^ Is dat niet gewoon een keerpunt? Dat is niet ongebruikelijk in doodlopende straten in industrieterreinen. Misschien dacht men wel dat een groter deel van het bos zou sneuvelen voor het bedrijventerrein dan uiteindelijk gerealiseerd, maar dat lijkt gelukkig niet gebeurd te zijn.

EDIT: zoals IIVQ hierboven, op de volgende pagina, dus ook al zei

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » ma 04 dec 2023, 22:45

Archeopendra1234 schreef: ma 04 dec 2023, 17:49 Waarom men Carnot niet wilt afwerken lijkt me een raadsel...
Ze hebben gewoon een hekel aan auto's :lol:

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » di 05 dec 2023, 6:23

HollandandJasper schreef: zo 21 mei 2023, 14:06 Kleine update: Mijn projectje om zo goed mogelijk alle SNUP's in kaart te brengen gaat gestaag door. Voor mijn gevoel heb ik tussen de 80% en 90% van de SNUP's in kaart gebracht, met achtergrond info en waar zichtbaar trace's ingetekend. Zo nu en dan pas ik sommige items aan, die inmiddels in gebruik zijn geraakt of gesloopt zijn.

Metr vriendelijke groet,
Link naar mijn Google Maps bestand: https://www.google.com/maps/d/u/1/edit? ... bea8JWu&ll

Mocht er nog iets ontbreken en dan hoor ik het graag!

Jasper
Ik heb het eens bekeken en ik heb zelf nog twee mogelijke toevoegingen van aan de E42/A27:
Aire de Cronchamps: https://www.google.com/maps/@50.4603509 ... &entry=ttu (zie de geplande verbindingswegen)
Rastplatz Aire de Emmelser Wald: https://www.google.com/maps/@50.3182654 ... &entry=ttu

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » ma 11 dec 2023, 23:26

^^
Zijn dit niet toevallig vroegere verzorgingsplaatsen die zijn opgedoekt in het kader van meer veiligheid?

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » di 12 dec 2023, 7:40

^^ deze zijn zover ik weet nooit verder uitgebouwd dan ze nu zijn. In ieder geval niet in de tijd sinds ca. 1990 dat ik daar regelmatig langs kom.
Laatst gewijzigd door Vahalis op di 12 dec 2023, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 12 dec 2023, 10:15

Beide verzorgingsplaatsen zijn aangelegd met ruimtereservering voor een bemande verzorgingsplaats, maar de pachter is duidelijk nooit gevonden.

Deze situaties kwalificeren als SNUPs, maar onder de GTI-vlag horen ze niet thuis. Het is vrij normaal dat bij de aanleg van een snelweg rekening wordt gehouden met toekomstige voorzieningen en dat dat ook wordt meegenomen in de landverwerving. Pachters zijn in die fase echter nog moeilijk te vinden. Dat kan redelijkerwijs pas wanneer de snelweg gereed is; en soms lukt het ook gewoon niet. In België zijn alle Ardense snelwegen aangelegd zonder bemande verzorgingsplaatsen. Pachters is men pas later gaan zoeken. Dat is op stukken E411 goed gelukt, elders minder (overigens geen idee hoe het is gelopen met oudere Belgische snelwegen). Ook in landen als Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië heb je meer dan genoeg plekken gereserveerd voor verzorgingsplaatsen die nooit tot wasdom zijn gekomen. Zie bijvoorbeeld dit complete overzicht van unbuilt services langs het Britse snelwegennet. De extra kosten van een beetje voorbereiding op een gewenste toekomstige verzorgingsplaats ten tijde van aanleg van een snelweg zijn marginaal. Juist als je alles nog eens een keer moet gaan regelen wanneer zich eindelijk een pachter meldt, lopen de kosten op en verlies je tijd. Daarom is dit soort voorbereiding noch inutile, noch grands travaux.

Een punt op zichzelf is dat ik zou denken dat overheden als de Waalse of de Duitse wel wat meer mogen doen om onderbediende snelwegen te voorzien van bemande verzorgingsplaatsen. Er gaan dingen mis in het pachtmodel, die er wat mij betreft op neerkomen dat overheden gewoon te hoge pachtsommen vragen die op rustiger snelwegen niet om te zetten zijn in een model dat ook voor een pachter winstgevend kan zijn. Te hoge service levels ook wellicht. Men wil vermoedelijk de eisen en de vraagprijs niet verlagen uit vrees dat dat de zeer winstgevende verpachting op drukke snelwegen onder druk zou kunnen zetten. Degene die daar uiteindelijk de prijs voor betaalt is de weggebruiker voor wie de overheid behoort op te komen...

HollandandJasper
dorpsstraat

Bericht door HollandandJasper » wo 13 dec 2023, 18:11

Inderdaad geen GTI, ook niet direct een SNUP, meer een SDUP (Deels uitgevoerd plan).

Desalniettemin, toegevoegd aan mijn Google Maps Map :top:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 dec 2023, 18:54

Joshua schreef: di 05 dec 2023, 6:23 Ik heb het eens bekeken en ik heb zelf nog twee mogelijke toevoegingen van aan de E42/A27:
Aire de Cronchamps: https://www.google.com/maps/@50.4603509 ... &entry=ttu (zie de geplande verbindingswegen)
Die verbindingswegen zijn daadwerkelijk in gebruik bij grote evenementen op het circuit van Spa-Francorchamps, met name de F1-race. Bepaalde verkeersstromen (VIP's, teams) worden dan via die halve aansluiting geleid.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 13 dec 2023, 19:12

^^ Inderdaad. De afrit heeft zelfs een nummer: 10b
:arrow: https://www.google.com/maps/@50.4640401 ... &entry=ttu