[B] Grands travaux inutiles (GTI)

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

IIVQ
autoweg

Re: [B] Grands travaux inutiles (GTI)

Bericht door IIVQ »

Keerlus voor vrachtwagens/bussen bij uitbreiding van het industriepark?
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Is dat niet gewoon een keerpunt? Dat is niet ongebruikelijk in doodlopende straten in industrieterreinen. Misschien dacht men wel dat een groter deel van het bos zou sneuvelen voor het bedrijventerrein dan uiteindelijk gerealiseerd, maar dat lijkt gelukkig niet gebeurd te zijn.

EDIT: zoals IIVQ hierboven, op de volgende pagina, dus ook al zei
nickdh
autoweg

Bericht door nickdh »

Archeopendra1234 schreef: ma 04 dec 2023, 17:49 Waarom men Carnot niet wilt afwerken lijkt me een raadsel...
Ze hebben gewoon een hekel aan auto's :lol:
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

HollandandJasper schreef: zo 21 mei 2023, 14:06 Kleine update: Mijn projectje om zo goed mogelijk alle SNUP's in kaart te brengen gaat gestaag door. Voor mijn gevoel heb ik tussen de 80% en 90% van de SNUP's in kaart gebracht, met achtergrond info en waar zichtbaar trace's ingetekend. Zo nu en dan pas ik sommige items aan, die inmiddels in gebruik zijn geraakt of gesloopt zijn.

Metr vriendelijke groet,
Link naar mijn Google Maps bestand: https://www.google.com/maps/d/u/1/edit? ... bea8JWu&ll

Mocht er nog iets ontbreken en dan hoor ik het graag!

Jasper
Ik heb het eens bekeken en ik heb zelf nog twee mogelijke toevoegingen van aan de E42/A27:
Aire de Cronchamps: https://www.google.com/maps/@50.4603509 ... &entry=ttu (zie de geplande verbindingswegen)
Rastplatz Aire de Emmelser Wald: https://www.google.com/maps/@50.3182654 ... &entry=ttu
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
HollandandJasper
stadsweg

Bericht door HollandandJasper »

^^
Zijn dit niet toevallig vroegere verzorgingsplaatsen die zijn opgedoekt in het kader van meer veiligheid?
Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis »

^^ deze zijn zover ik weet nooit verder uitgebouwd dan ze nu zijn. In ieder geval niet in de tijd sinds ca. 1990 dat ik daar regelmatig langs kom.
Laatst gewijzigd door Vahalis op di 12 dec 2023, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Beide verzorgingsplaatsen zijn aangelegd met ruimtereservering voor een bemande verzorgingsplaats, maar de pachter is duidelijk nooit gevonden.

Deze situaties kwalificeren als SNUPs, maar onder de GTI-vlag horen ze niet thuis. Het is vrij normaal dat bij de aanleg van een snelweg rekening wordt gehouden met toekomstige voorzieningen en dat dat ook wordt meegenomen in de landverwerving. Pachters zijn in die fase echter nog moeilijk te vinden. Dat kan redelijkerwijs pas wanneer de snelweg gereed is; en soms lukt het ook gewoon niet. In België zijn alle Ardense snelwegen aangelegd zonder bemande verzorgingsplaatsen. Pachters is men pas later gaan zoeken. Dat is op stukken E411 goed gelukt, elders minder (overigens geen idee hoe het is gelopen met oudere Belgische snelwegen). Ook in landen als Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië heb je meer dan genoeg plekken gereserveerd voor verzorgingsplaatsen die nooit tot wasdom zijn gekomen. Zie bijvoorbeeld dit complete overzicht van unbuilt services langs het Britse snelwegennet. De extra kosten van een beetje voorbereiding op een gewenste toekomstige verzorgingsplaats ten tijde van aanleg van een snelweg zijn marginaal. Juist als je alles nog eens een keer moet gaan regelen wanneer zich eindelijk een pachter meldt, lopen de kosten op en verlies je tijd. Daarom is dit soort voorbereiding noch inutile, noch grands travaux.

Een punt op zichzelf is dat ik zou denken dat overheden als de Waalse of de Duitse wel wat meer mogen doen om onderbediende snelwegen te voorzien van bemande verzorgingsplaatsen. Er gaan dingen mis in het pachtmodel, die er wat mij betreft op neerkomen dat overheden gewoon te hoge pachtsommen vragen die op rustiger snelwegen niet om te zetten zijn in een model dat ook voor een pachter winstgevend kan zijn. Te hoge service levels ook wellicht. Men wil vermoedelijk de eisen en de vraagprijs niet verlagen uit vrees dat dat de zeer winstgevende verpachting op drukke snelwegen onder druk zou kunnen zetten. Degene die daar uiteindelijk de prijs voor betaalt is de weggebruiker voor wie de overheid behoort op te komen...
HollandandJasper
stadsweg

Inderdaad geen GTI, ook niet direct een SNUP, meer een SDUP (Deels uitgevoerd plan).

Desalniettemin, toegevoegd aan mijn Google Maps Map :top:
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Joshua schreef: di 05 dec 2023, 6:23 Ik heb het eens bekeken en ik heb zelf nog twee mogelijke toevoegingen van aan de E42/A27:
Aire de Cronchamps: https://www.google.com/maps/@50.4603509 ... &entry=ttu (zie de geplande verbindingswegen)
Die verbindingswegen zijn daadwerkelijk in gebruik bij grote evenementen op het circuit van Spa-Francorchamps, met name de F1-race. Bepaalde verkeersstromen (VIP's, teams) worden dan via die halve aansluiting geleid.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Inderdaad. De afrit heeft zelfs een nummer: 10b
:arrow: https://www.google.com/maps/@50.4640401 ... &entry=ttu
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

https://www.google.com/maps/@50.421296, ... ?entry=ttu

Wat is dit dan hier in Charleroi?
Ik weet dat hier in de buurt een metrolijn naar Chatelet had moeten lopen, maar dit lijkt mij niet daarvoor bedoeld.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://geoportail.wallonie.be/walonmap ... AFA49D14F1 In 1971 was hier ook al een spoorweg, maar op het beeld van 1994 zie je dat het toen ook al zo breed en ongebruikt was.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ bij Chatelet is te zien dat het trace met een typisch boogje aansluit op de spoorlijn, oftewel het suggereert een restant van een voormalige lijn, niet een SNUP/GTI. Via Wikipedia's artikel over station Châtelet is te vinden dat die aan spoorlijn 130 ligt, en daar is bij het schema terug te vinden dat het trace dat van Spoorlijn 119 naar Luttre betreft.

edit: Chris was me voor.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Hoewel ik het me amper kon voorstellen leverde een zoektocht op het forum niks op:

Tijdens het kijken naar de Ronde van Vlaanderen viel me dit oversized aftittencomplex op. Dit is de N453 nabij Oudenaarde. De andere kant ziet er net zo uit.
Afbeelding

Ik vond op het internet nog wel dit artikel over de N453, waar het wel benoemd wordt maar er niet een hele duidelijke uitleg volgt.

Streetview: https://maps.app.goo.gl/zew6XN1ZeGY2psfQ7
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het is opvallend dat dit afrittencomplex elke keer de Ronde van Vlaanderen gereden wordt terugkeert op dit forum. ;)
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Inderdaad, vanaf het moment dat het beeld kwam moest ik meteen terug aan het forum denken :)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik ook, maar ik kon het met de zoekfunctie niet vinden. Dus heb ik er maar een post aan gewaagd.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Ik kijk de Tour de France en Parijs-Roubaix altijd met veel plezier. Niet dat ik zo'n wielerfanaat ben, maar ik vind het heerlijk om de landschappen, de kastelen ... en de infrastructuren te zien en zit regelmatig met Google Maps er naast.
Ik heb vorig jaar zelfs tijdens de Tour de France Femmes elke dag een postje over de spoorhistorie met van de etappe gedaan, bijv https://mapstodon.space/@IIVQ/110803430276911645
HollandandJasper
stadsweg

Palance schreef: zo 31 mar 2024, 19:57 ...Ik vond op het internet nog wel dit artikel over de N453, waar het wel benoemd wordt maar er niet een hele duidelijke uitleg volgt.
Grappige site, deze kende ik nog niet. Gaan ook een aantal andere pagina's over SNUP's.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Leuke site inderdaad. Al is het beetje jammer dat er geen pagina is om de auteur te contacteren. Over N453 staat:

1/
De doorgang onder de N453 is uitgevoerd in een zeer herkenbare stijl met lichtblauwe stenen. Dezelfde stijl vindt men ook elders in de omgeving terug bij een aantal andere (veel grotere) constructies, op de nabije N60, zoals de op- en afrittencomplexen rond Oudenaarde waar de N60 in verbinding staat met de N459 en de N453. De ruitvorm op de N453 stamt dan ook meer dan waarschijnlijk uit dezelfde periode, toen de N60 werd aangelegd.
Maar op het satellietbeeld van 1971 op GeoPunt is de N60 reeds helemaal af en aan het complex N453 >< Donkstraat is er nog geen spoor.

2/
Een kleine 200 meter verder richting Kerkhove, ongeveer ter hoogte van de ingang naar het publiek toegankelijke gemeentelijk domein de Ghellinck (gelegen tussen de N453 en de Schelde, in 1974 aangekocht door de gemeente Wortegem-Petegem), kent de N453 een volgende, opvallende verbreding. Ook de kasseistrook aan de rechterzijde die het fietspad afscheidt wordt hier een stuk breder. De N453 heeft daardoor vanaf dit punt, ongeveer over de hele afstand langs het domein de Ghellinck, een meer "grootse" uitstraling, maar blijft 1 rijstrook per rijrichting houden.
Ik vermoed dat het hierover gaat: https://www.google.com/maps/@50.8176352 ... ?entry=ttu
Op het satellietbeeld van 1971 op GeoPunt is te zien dat die verbreding er toen ook al was. Vermoedelijk is die verbreding er dus gewoon al jaar en dag.

En misschien ook nog dit:
Op hetzelfde satellietbeeld uit 1/ kan ook duidelijke gevonden worden dat er hier afgetakt is geweest om destijds de N453 aan te leggen naar Oudenaarde: https://www.google.com/maps/@50.8357931 ... ?entry=ttu - Ook de straatnaam 'Kortrijkstraat' gaf dat makkelijk prijs.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Palance schreef: ma 01 apr 2024, 9:23 Ik ook, maar ik kon het met de zoekfunctie niet vinden. Dus heb ik er maar een post aan gewaagd.
Is hier ook aan bod gekomen. ;)
viewtopic.php?p=1211683#p1211683
🍉
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Tsja, ik zoek in zo'n geval over SNUPs, een wegnummer en een plaatsnaam. En niet op een algemene term over weginrichting :)

Maar de vraag blijft wel staan: Wat was/is hier gepland?
MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE »

^^
Ik vraag het maar even, waaraan zie je sporen dat er wellicht iets gepland was? Je bedoelt de 2-strooks op- en afrit denk ik?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ja. Het is extreem oversized als je kijkt naar wat er via dat complex bereikt kan worden.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Dat is hetgeen ik er ook van denk. Wetende dat de IZ Coupure pas veel later is gekomen... Het is een buikgevoel, maar hier was meer gepland. Waarom ook de N453 thv de N60 origineel als 2+2. Is niet toevallig.

Heel misschien moest de N453 als expressweg uitgebouwd worden tot hier, aan de N36: https://www.google.com/maps/@50.8111636 ... ?entry=ttu Het zou kunnen verklaren waarom een landwegje als de Varentstraat ook een N-weg is (N382a). Dan zou de huidige Varentstraat (N382a) en de huidige Minderbroederstraat (N453) onderdeel zijn van een directe verbinding Tiegem-Oudenaarde. Het is speculatie uiteraard!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Bijzonder vreemde weg die N382a. Dit moet een van de kleinste genummerde wegen (en dus gewestwegen) in Vlaanderen zijn. Sowieso zal je al ver moeten zoeken naar gewestwegen die volledig als kasseiweg uitgevoerd zijn. Dat zo'n duidelijk lokale weg nog niet overgedragen is naar de gemeente is mij een raadsel. Volgens geopunt zou het deel op grondgebied van de gemeente Anzegem wel al overgedragen zijn naar de gemeente sinds 2020, maar het deel op grondgebied van Avelgem nog niet.
habke
stadsweg

Bericht door habke »

Ik heb het idee dat het te maken heeft met het recreatiedomein Donk. Er worden daar blijkbaar nogal wat festivals gehouden en om te voorkomen dat het verkeer vast komt te staan op de N453 en daarmee ook het op- en afrittencomplex bij Oudenaarde in de N60 te ontlasten kan het zijn dat ze het zo ruim hebben opgezet, voor een betere verkeersafwikkeling. Zou me niets anders voor kunnen stellen.
IIVQ
autoweg

Bericht door IIVQ »

Dan had ik ook verwacht dat de route naar het domein breder was, de opritten niet zo breed waren, en de parkeerplaats van dat domein groter is (nu 200 plaatsen, misschien uitbreidbaar naar 600) maar dat levert nooit zo'n chaos op dat de afritten het niet aan zouden kunnen.

Maar ja, België.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Misschien was het wel groter gepland vroeger. Een pretpark ofzo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Weer een die ik op TV zie tijdens een wielerronde, dit keer tijdens Luik-Bastenaken-Luik.

Hier ligt een brede weg met betonplaten die ineens eindigt, en er is een wel een weg naar links, die lijkt op een tijdelijke weg (zo leek het althans op TV). Op oudere beelden op SV is het beter te zien.

Het lijkt er op alsof deze weg doorgetrokken had moeten worden

Situatie: https://maps.app.goo.gl/sNS5M97AWgYcmegq6

Er staat in het pad van die misschien-nooit-doorgetrokken weg nog wel een kunstwerk dat La mort d’automobile heet :lol:

De situatie is er toch sowieso al bijzonder omdat daar de N635 loopt met rijbanen die her en der wel een stuk uit elkaar liggen.