Nou ja, we staan ergens voor de vraag wat de Stelling ons nu precies waard is. Als ik er zelf naar kijk, vind ik het bijzonder omwille van de forten en het bijbehorende tijdsbeeld. Maar dat maakt het niet een compleet landschap dat in zijn gehele ring om Amsterdam heen absoluut niet (meer) doorsneden zou mogen worden.
Als er bij Unesco wordt gemeend van wel, komt als eerste toch de vraag waarom. Omdat wij als Nederland ooit de Stelling hebben voorgedragen als mede een landschap en zij daarin mee zijn gegaan? Dan kunnen we het ook terugdraaien, mits uiteraard wat ik hierboven stel breder gedragen wordt. Omdat Unesco zelf graag mag schermen met een mogelijke intrekking van Werelderfgoed-status, wil ik ook maar aannemen dat we die vrijheid hebben en niet in strijd handelen met verdragsverplichtingen (anders gezegd: niet de Hotel California-constructie van Natura2000). En ja, dan wordt het toch op enig moment een puur financiële kwestie. Want de reden dat Unesco met intrekking dreigt is dat Werelderfgoed toerisme pleegt op te leveren.