[A008] Westzaan - Beverwijk

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein »

mavas schreef: wo 24 apr 2024, 16:38 Nieuws dat je al een beetje zag aankomen: De Golfbaanvariant en Heemskerkvariant vallen vanwege de absurde kosten af,
Dit kon je inderdaad twee jaar geleden al zien aankomen. Sterker nog, wanneer je twee/drie pagina's terug kijkt zijn er talloze berichten van bijna exact twee jaar geleden die al voorspellen dat het deze kant op gaat. En dan denk je echt, waarom moet het dan nog twee jaar duren voordat men zelf die conclusie trekt. Echt wat een incompetentie bij de provincie en de betreffende gemeentes zeg.
mavas schreef: wo 24 apr 2024, 16:38 Daarom worden nu 2 oudere varianten opnieuw onder de loep genomen, varianten 2 en 7:
Ook dit was min of meer al door 'ons' verwacht.

Variant 2 is eigenlijk een variant zonder oplossend vermogen, zeker als de N203 niet verhoogd mag/zal worden aangelegd.

Variant 7 zou wel een heel slap aftreksel zijn van wat de doorgetrokken N8 ooit had kunnen zijn. Wel grappig dat de provincie stelt dat deze variant de Stelling van Amsterdam niet doorsnijdt waardoor er geen landschapsplan en zware inpassingsmaatregelen nodig zijn. Formeel klopt dat, maar deze variant komt wel heel erg dicht tegen de Stelling aan te liggen. Je zou letterlijk 'op een steenworp afstand' kunnen zeggen. En als je dan heel zuiver kijkt, dan kan je eigenlijk niet anders concluderen dan dat het gebied rond de Stelling wel degelijk door de aanleg van variant 7 zou worden geraakt/beïnvloed. Maar goed, wellicht zit ik wel een beetje streng in de wedstrijd bij deze grote poppenkastvoorstelling.

Het is al met al een bijzonder treurige bedoening waar velen bij provincie, gemeenten en stuurgroep zich eigenlijk heel erg diep voor moeten schamen.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Wordt variant 7 in het rapport van ICOMOS niet ook afgeschoten? (letterlijk danwel impliciet)

In dat geval is deze nieuwe fase ook een zoethoudertje voor de bühne.
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Stop dan gewoon de procedure, want het rekken van de boel kost ook extreem veel geld.
Anders kies voor de golfbaan variant, zonder verdiepte ligging.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Mij bekruipt het gevoel dat er geen draagvlak is onder bestuurders en dat er gerekt wordt vanwege allerlei politieke redenen.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Inderdaad. Laat maar gewoon zitten dan...

Of hef die UNESCO-status op. De regio Amsterdam hoeft er echt geen extra toeristen bij die alle Werelderfgoederen aflopen, met de Grachtengordel en de Beemster als UNESCO Werelderfgoederen reeds in de buurt. En de gewone monumentenzorg in Nederland functioneert op zich ook prima, daar is geen extra bestuurlijke molensteen van UNESCO voor nodig.

Wij zijn in Nederland prima in staat om een snelweg te combineren met een mooie gebiedsontwikkeling waarbij het erfgoed in het zonnetje gezet wordt. Maar dan zonder naar het pijpen van het overprotectionistische ICOMOS te hoeven dansen. :idea:

Andere optie: trek de A8 door naar die geplande aansluiting Assendelft als autosnelweg 2x2. En maak dan een A4-Kruithuiswegconstructie: leg de halve aansluiting aan en een 2x2 GOW naar de N203. Als er dan toch nog eens pragmatisch gezond bestuurlijk verstand gaat zegevieren, kan die A8 alsnog doorgetrokken worden naar de A9.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Het is niet voor niets dat deze twee varianten eerder zijn afgevoerd.
mavas schreef: wo 24 apr 2024, 16:38 Afbeelding
Dit kaartje is op zichzelf al vertekenend.

Het gebied tussen Assendelft en tracé 7 is op dit moment al in ontwikkeling voor woningbouw.
Een nieuwe weg zou hier vrij strak langs komen te liggen. Ter hoogte van de N203 zit je dan al bijna tegen Fort aan den Ham aan.

Daarbij is een aansluiting op de bestaande weg hier technisch lastig te realiseren door de aanwezigheid van spoor, water, bebouwing en het fort.
SPOILER: TOON

Een (nog steeds discutabel) alternatief had kunnen zijn om de N203 op te heffen tussen de Rosariumlaan en de benodigde aansluiting met de nieuwe N8. Zodat de nieuwe N8 en N203 vloeiend en zonder aansluiting verbonden zouden kunnen worden. Dit vereist echter een robuuste verbinding tussen Krommenie c.q. het oostelijk deel van de N203 enerzijds en een aansluiting op de N8 zuidelijk van Assendelft anderzijds. Waarvoor in de ontwikkeling van Assendelft feitelijk geen ruimte is overgelaten. Daarbij heeft elke aansluiting over het spoor heen, vloeiend of niet, impact op het naastgelegen fort en daarmee de Stelling als geheel.
Oftewel variant 7 is een onbegaanbare weg en variant 2 verandert vrijwel niets aan de bestaande situatie.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

^^ Dit plaatje geeft een wat beter beeld hoe de situatie tegenwoordig is:
SPOILER: TOON

Afbeelding
De bebouwing van Saendelft, en de eis van ICOMOS maken variant 7 onmogelijk. Zoals je zegt, je komt links of rechts langs het Fort aan den Ham.

Dan blijft variant 2 over. En blijkbaar moet in deze variant de leefbaarheid en doorstroming verbeteren, maar mag de weg niet de hoogte in. Dus men wil hier een verkeersriool, maar zonder het te zien of te horen. Dat gaat ook veel geld kosten, want dan moet je ongelijkvloerse kruisingen gaan bouwen, en in deze grond wordt dat een dure bedoening en op alle locaties vrijwel onmogelijk.
Bij de Rosariumlaan zie ik al niet voor me hoe je dat nu nog ongelijkvloers kunt maken?
Ook hoge geluidsschermen moeten er komen, maar de vraag is of de bewoners daar op zitten te wachten.

En dan nog, in varianten 2 en 7 verbeter je de verbinding Beverwijk - A8 niet.
En dan is er met deze varianten nog geen zicht op aanpassing van de huidige aansluiting met de A9. Daar is ook nog niks voor gepland.

Weet iemand waarom variant 6 niet mogelijk is?
Laatst gewijzigd door mavas op do 25 apr 2024, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Precies: wat je aan inpassingsmaatregelen voor variant 2 moet doen komt qua ingrepen en kosten al gauw in de buurt van variant 3 of 5.

Variant 6 zal vast zijn afgevallen vanwege de doorsnijding van de Stelling.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Variant 7 kan misschien wel (los van de kosten), maar buiten het oorspronkelijke A8-tracé alleen als GOW. En met afbraak van (woon)bebouwing. Vandaar ook mijn idee om een 'Kruithuiswegje' te doen. Of een 'Almelo-Zuidje'.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

^^ Maar hoe wil je dat dan laten lopen zonder dat ICOMOS boos wordt?
Oostelijk van Bus en Dam worden er nu nieuwbouwwoningen gebouwd. Onteigenen of opkopen gaat qua procedures heel lang duren, zo niet onmogelijk.

Gezien de discussie hier, lijkt de conclusie vooralsnog dat er de aankomende jaren geen robuuste oplossing komt.
Ik denk dat de provincie over enkele jaren zelf een nieuwe conclusie trekt dat alleen kleine maatregelen in Krommenie mogelijk zijn, en dat het dossier daarna vast komt te lopen.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ Hmmm, de flessenhals is smaller dan ik dacht. 2x1 is het enige dat buiten de UNESCO-contour (grijs) zou kunnen passen zonder nieuwbouwwoningen te slopen. De flessenhals tussen sloot en contour is 23 meter. Gezien spoorlijn en overlast kom je dan sowieso uit op een (open) tunnelbak.

Afbeelding
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Samengevat: zo medio 2026 komt er het volgende persbericht waarin staat dat na uitgebreid onderzoek is gebleken dat (ook) alternatieven 2 en 7 (opnieuw) afvallen en dat men zich beraadt op andere mogelijkheden. En dan komt er in 2028 een persbericht waarin staat dat men geen oplossingen meer ziet en dat men ervoor kiest de Stuurgroep te ontbinden.

En daarna kan dit draadje het ronde archief in.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat lijkt me een reëel scenario. In de serie “potentieel stomme vragen”: is er eigenlijk ooit nagedacht over het vanaf Assendelft uitbouwen van de N246 oostelijk langs Krommenie en dan over het Stamweg-tracé richting Alkmaar of naar de A9 bij Akersloot? En dan bedoel ik als alternatief voor deze Lückenschluss, niet in de jaren ‘60?

Nog los van alle natuur- en leefomgeving-gevoeligheden die daaromtrent zullen bestaan (maar tenminste geen Stelling van Amsterdam), zou het verkeerskundig zin kunnen hebben?
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Volgens mij is er nooit op zo'n hoog niveau naar de verkeersproblematiek gekeken, althans niet dat ik weet. Er is alleen gekeken naar de ruit die de N203, N246 en A9 vormen.
Ik twijfel over het verkeerskundig nut van zo'n verbinding Krommenie - Alkmaar. Want verkeer Waterland - Zuid-Kennemerland en West-Friesland - Zuid-Kennemerland gaat er niet op vooruit.
Rein schreef: do 25 apr 2024, 11:57En daarna kan dit draadje het ronde archief in.
Dat denk ik niet. In 2028 is de verkeersproblematiek er nog steeds, dus inwoners, weggebruikers en gemeente zullen blijven vragen om een oplossing.
En dan gaat het polderen weer verder, en komen er nog tientallen onderzoeken.
Ondertussen zorgt de vervanging van Brug Krommenie voor nog grotere problemen in de omgeving, waardoor zelfs de A8 er structureel last van krijgt, waardoor Rijkswaterstaat zich ook gaat mengen in de problematiek.

Ik vermoed dat ze dan uiteindelijk de conclusie trekken dat de Werelderfgoedstatus van de Stelling er af moet, wat een veel goedkopere oplossing oplevert.
Maar of het ooit zover komt?
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

mavas schreef: do 25 apr 2024, 13:04 Volgens mij is er nooit op zo'n hoog niveau naar de verkeersproblematiek gekeken, althans niet dat ik weet. Er is alleen gekeken naar de ruit die de N203, N246 en A9 vormen.
Ik twijfel over het verkeerskundig nut van zo'n verbinding Krommenie - Alkmaar. Want verkeer Waterland - Zuid-Kennemerland en West-Friesland - Zuid-Kennemerland gaat er niet op vooruit.
Het lijkt mij wel een prima alternatieve ontsluiting in zuidelijke richting voor de regio Alkmaar en verder om de A9 te ontlasten.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat zou het inderdaad zijn. En op de N8 zit ook wel wat meer verkeer (Oost-Nederland-)Amsterdam-Alkmaar. Ik moest in die zin aan deze optie denken omdat er op de dubbelnummering N8/N246 bij Assendelft een DRIP hangt om de reistijden naar Alkmaar aan te geven. Die hangen er niet voor niets. Maar inderdaad, Zuid-Kennemerland en de IJmond hebben er minder aan.

Als die verbinding je belangrijkste doel is, ligt het alternatief richting de IJmond vermoedelijk meer in de hoek van een verbinding A5-Velserbroek (de s102/N202 laat zich op zich prima uitbouwen) terwijl je dan richting Haarlem blijft zitten op huidige A5-A9. Vanuit West-Friesland naar IJmond en Zuid-Kennemerland zou ik als het even kan sowieso liever over Alkmaar en de A9 willen routeren dan zo langs de rand van Amsterdam en door de Zaanstreek. Zou je, in lijn met oude plannen, de N243 moeten uitbouwen (want aan de al uitgebouwde N194 heb je nou net niets), al snap ik ook wel dat je met de A8 een slag zou kunnen slaan die die dwarsverbinding een stukje minder nodig maakt.

Wat betreft schrapping van de Stelling van de UNESCO-lijst: het is leuk als je zo je tong uit kunt steken naar de VN, maar verlegt het de discussie niet uiteindelijk naar de Nederlandse monumentenregels en ander omgevingsrecht? Je komt nooit echt van een juridisch loopgravengevecht af, vrees ik.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Pino schreef: do 25 apr 2024, 13:51 Wat betreft schrapping van de Stelling van de UNESCO-lijst: het is leuk als je zo je tong uit kunt steken naar de VN, maar verlegt het de discussie niet uiteindelijk naar de Nederlandse monumentenregels en ander omgevingsrecht? Je komt nooit echt van een juridisch loopgravengevecht af, vrees ik.
Puur juridisch is dat waarschijnlijk wel zo, maar in de beeldvorming en voor de acceptatiegraad maakt het waarschijnlijk wel een verschil. De Nederlandse belangenbehartigers voor monumenten hebben toch eerder de uitstraling van wat geitenwollensokken-boomers, die zich druk maken een paar stenen in de polder. Terwijl als een monument Unesco-werelderfgoed is, en op één lijst staat met het Colosseum en de Chinese Muur enzo en wereldwijd erkend wordt als iets speciaals, het natuurlijk al snel als een schandaal overkomt dat een vroem-vroem kabinet dat zomaar wil vernietigen met een snelweg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik moet zeggen dat het toevoegen van dingen als de Stelling van Amsterdam in mijn hoofd de hele waarde van de UNESCO-lijst wel heeft teruggebracht. En zo zitten er steeds meer tussen; of anders gezegd de lat bij UNESCO is steeds lager komen te liggen. Als je je plaats op de lijst deelt met de kelders van de Champagne, de mijnen van Wallonië, het hele centrum van Luxemburg en het uitzicht op de Dom van Köln (*), is het gegeven dat ook de Chinese muur op die lijst staat niet meer zo heel belangrijk. Ik maak me daarbij overigens minder druk om de monumentenbeschermers van Nederland. Des te meer om de beroeps-bezwaarmakers die iedere vorm van nieuw asfalt uit principe willen torpederen. En hoe die bij de rechter het spel kunnen spelen.

De algemene publieke opinie zal wel te managen zijn. Al was het maar met een narratief "wij blijven nog even goed zorgen voor de Stelling van Amsterdam en de Nieuwe Hollandse Waterlinie, en voor de bouwwerken en de directe omgeving daarvan in het bijzonder. Alleen UNESCO gaat veel verder dan hoe wij een gepaste bescherming van dat monument zien, met hun interpretatie van zichtlijnen en zo. Dat is op meer plaatsen in Europa een probleem geworden, en dan moet dat met het oog op onze nationale soevereiniteit dan maar de plaats op die lijst kosten." Maar aan het winnen van dat publieke debat heb je niets als je onder Nederlands omgevingsrecht hoogstwaarschijnlijk toch nat zult gaan bij de bestuursrechter.

(*) Toegegeven, het is de Dom zelf die op de lijst staat, maar hij dreigde te worden geschrapt wanneer in de zichtlijn naar de Dom hoogbouw zou komen. Op ruime afstand, op de andere Rijnoever.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Dat wij hier wel een nuchtere inschatting kunnen maken, geloof ik wel. Maar bijvoorbeeld in het verhaal van stikstof en Natura 2000 ligt dat toch allemaal vrij moeizaam. Op die Natura 2000 lijst staan veel te veel dingen. Elk oppervlaktewater waar Maarten van der Weijden meer dan tien seconden voor nodig heeft om het te kruisen, heeft de lijst al gehaald. Maar dat is niet echt een aanleiding om in het debat of een dorp een rondweg moet krijgen de vraag gerechtvaardigd is of dat Natura 2000-gebied nou echt zo bijzonder is.

Je hebt hier bij de A8 te maken met de aanleg van een nieuwe snelweg (1), die door waardevolle natuur gaat (2)(want dat doen nieuwe snelwegen altijd), die ook nog door gebied van historisch belangrijke waarde gaat (3), en dat is ook nog de Stelling van AMSTERDAM (4), voor de nationale journalistiek dus de achtertuin van het centrum van het universum. Als het nou de Stelling van Appingedam was geweest, dan zou het niemand boeien, maar hier is de kans gewoon enorm groot dat je nog wel de nodige decennia blijft vastlopen op draagvlak van politiek en media, voor je überhaupt kan gaan nadenken over beroeps-bezwaarmakers.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Zou echt bizar worden als de A6 Emmeloord - Oosterwolde - Groningen er zou liggen, of nog aangelegd zou worden volgens het tracé-1965. Die zou Nationaal Park Weerribben-Wieden, Nationaal Park Drents-Friese Wold èn tweemaal UNESCO Werelderfgoed Koloniën van Weldadigheid doorkruisen!
:schrikreactie: :offtopic:

Zó erg is het met de A8/A9 gelukkig dan weer niet. Ook qua tracélengte niet, overigens.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dan maar hopen dat voor de Koloniën van Weldadigheid de zichtlijnen niet zo cruciaal zijn; dat er een snelweg langs had mogen lopen...

De analogie met Natura2000 gaat maar beperkt op. Dáár is de problematiek ontstaan doordat eerst de dieren werden beschermd, men toen op het punt kwam "dan moet je aanwijzen waar die dieren voorkomen en die gebieden gaan beschermen - want anders bescherm je die dieren niet" en we toen in de shit zijn gekomen door het grote aantal gebiedjes dat is beschermd (en die je door deze systematiek ook niet simpelweg kunt schrappen). We kennen het punt dat we een hoop van die shit hadden kunnen voorkomen door wat minder enthousiast te zijn in het doorgeven van een lijst waarop gebiedjes stonden met één spreekwoordelijke korenwolf, maar voor een discussie over UNESCO Werelderfgoed volstaat het te zeggen dat het UNESCO-model juist op dit punt anders werkt. Alleen al de manier waarop UNESCO met enige regelmaat dreigt de Werelderfgoed-status in te trekken betekent dat je in een ander systeem zit dan in het Hotel California genaamd Natura2000. De EU heeft uiteindelijk ook wel wat meer handhavingsinstrumenten in handen, waar UNESCO het mogelijk moet hebben van een softer "wij bestempelen jullie als cultuurbarbaar"-stigma. Maar we hebben al gezien dat dat stigma landen er niet van weerhouden heeft om UNESCO te trotseren, wat met Natura2000 nog niet echt wil lukken.

Overigens heb ik bij de hoofdstedelijke voorhoede (en meer bepaald het journaille) nooit zo'n interesse bespeurd in de Stelling van Amsterdam. De stad houdt toch al heel snel op buiten de Grachtengordel -ik bedoel: de Bubbel weet Nieuw West nog niet te bereiken wanneer het gaat om het winnen van stemmen op progressieve partijen- en eigen aan de Stelling is nu juist dat die in de weilanden ligt die de Amsterdammer per definitie niet interessant vindt. Het is ook nog eens verder weg dan Landelijk Noord en de Scheggen, wat nog enigszins gebied zijn voor de recreatie. Tja, en hier komt die hoofdstedelijke voorhoede dan doorheen op weg naar hun favoriete camping in Bakkum, zonder zich werkelijk af te vragen waarom de A8 daar onderbroken is en wat die bruine borden op de A9 daar doen. Uiteindelijk heeft de Stelling ook minder met Amsterdam te maken en meer met nationale defensie. Maar goed, het heeft inderdaad meer potentie om op te springen dan de Stelling van Appingedam. Of de vesting van Naarden, die ikzelf dan vele malen interessanter vind.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Voor het voortbestaan van de mensheid in globale zin is Natura 2000 (in feite de ecologische centra en springplanken teneinde biodiversiteit te behouden dan wel te versterken) dan ook wel wat belangrijker dan wat menselijke bouwsels uit het verleden. Culturele waarde en daarmee gepaard gaande identiteitsontlening ten spijt.

Overigens: hád Appingedam maar een Stelling die Werelderfgoed zou zijn. Dat had voor Groningen juist wel toegevoegde economische waarde gehad: plek zat, want weinig stedelijke druk èn een mooie toeristische aanjager voor de regio.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Kaaiman schreef: do 25 apr 2024, 20:30 hád Appingedam maar een Stelling die Werelderfgoed zou zijn.
Dat had dan weer voor problemen gezorgd bij de industrie van Farmsum (en wellicht Eemshaven) en de plannen voor de N33...
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Om nog maar te zwijgen over de rondwegen van Heveskes en Oterdum en de ontsluitingsweg voor de grootschalige Weiwerdse nieuwbouwwijken die dan dwars door de Stelling van Appingedam (tevens stilte- en weidevogelgebied) gejast zouden worden. :)
:offtopic:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Juistem. Het zal wel toeval zijn dat ik, bij het opzoeken van deze gehuchten, door de Google Maps app even extra de Hangende Keukens van Appingedam onder de aandacht kreeg gebracht. Jawel. Meteen Werelderfgoed maken!
:offtopic:
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

mavas schreef: za 16 mar 2024, 18:53 Dit kan toch niet serieus een verbinding nar de Communicatieweg geven? Het stukje Noorderweg richting Communicatieweg lijkt afgesloten te zijn als ik Google moet geloven.
Als ze de Noorderveenweg verlengen tot de Noorderweg moet er dan aan het resterende stukje Noorderweg nog wel wat gebeuren. Die weg mag dan wel eerst verbreed worden.

Het zou wel mooi zijn als dit uitgevoerd wordt. In beide spitsen staan er namelijk behoorlijke files in en rond Assendelft, ook zonder dat er iets aan de hand is op de A8 of A9. Voor de leefbaarheid van Assendelft lijkt me dit wel een goed idee.
Ik werd gisteravond door Waze vanaf de A22 komende over de Communicatieweg > Noorderweg > Noorderveenweg geleid, zo naar de A8 toe. Volgens mij was dit omdat de N203 dicht was vanwege asfaltering.
Opvallend vond ik dat er bij kruispunt Communicatieweg - Noorderweg een geslotenverklaring stond met onderbord "bouwverkeer", waarmee dan mijns inziens het inrijden legaal is geworden voor overig verkeer! Dat betekent dat er nu een extra route bij is gekomen tussen de A9 en A8! :woop:
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Als ik het goed begrijp, leidde Waze je dus over een weg die gesloten is voor alle verkeer, uitgezonderd bouwverkeer? Als je geen bouwverkeer bent, ben je dus wel degelijk in overtreding. Dat Waze je die route als alternatief heeft aangeboden, wil dat niet zeggen dat die gesloten verklaring niet voor jou geldt.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Andersom dus: gesloten voor bouwverkeer, dus open voor al het andere verkeer.
Er stond GEEN "uitgezonderd" bij.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Aha. Ja, dan mag je er gewoon langs. :woop:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Robonus
autoweg

Bericht door Robonus »

Je hebt het over deze route toch? Laatst ook gereden in de spits, leek beter te gaan dan door Assendelft heen.

Afbeelding