[A008] Westzaan - Beverwijk

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door sirdanilot » vr 18 okt 2013, 16:18

Waarom zou de bestaande aansluiting een 'filekiem' zijn? Als men gewoon een vrij rechtsaffertje aanlegt of extra rijstroken op de afritten, dan zal het met files op de A9 ook wel meevallen, zelfs al komt er geen ongelijkvloerse aansluiting. Dat er dan file komt op de nieuwe N8 maakt dan voor het rijk weinig uit.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 18 okt 2013, 16:25

Reken er maar niet op dat dat voldoende is.

Ik heb ooit al eens gedemonstreerd dat een goede verknoping met de Heemskerkvariant tevens een dure verknoping wordt: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 14#p448751
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 18 okt 2013, 16:51

Dat plaatje ken ik, maar is inderdaad véél te duur.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » vr 18 okt 2013, 17:02

Aangezien de verbinding A8-A9n (en omgekeerd) de zwaarste stroom te verwerken krijgt zou je er ook voor kunnen kiezen om een gewone aansluiting te behouden met 1 fly-over van de A9n naar de A8 en een ruime vrije boog van de A8 naar de A9n. Samen met een paar aanvullende vrije rechtsaf bewegingen (vooral A9z-A8) denk ik dat de doorstroming best in orde is...

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 18 okt 2013, 17:09

sirdanilot schreef:Waarom zou de bestaande aansluiting een 'filekiem' zijn? Als men gewoon een vrij rechtsaffertje aanlegt of extra rijstroken op de afritten, dan zal het met files op de A9 ook wel meevallen, zelfs al komt er geen ongelijkvloerse aansluiting. Dat er dan file komt op de nieuwe N8 maakt dan voor het rijk weinig uit.
De op- en afrit Castricum/Uitgeest is een behoorlijk zware en loopt over in de af- en oprit Heemskerk. Je kan hier niet ook nog eens het verkeer overheen sturen wat gewoonlijk N203/A8 rijdt. Dat gaat in de spitsen gewoon niet, het zal dan muurvast staan en dus ook op de A9 zelf.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 18 okt 2013, 17:25

Hieronder een tekenkrommend slechte reportage van RTVNH over de plannen voor de verlenging van de A8. Wat een fouten en prietpraat zeg. VNO-NCW hoopt dat de weg in 2016 als de Velsertunnel dicht gaat klaar is. :facepalm:

[youtube]-nO94a2Tt0c[/youtube]

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 okt 2013, 19:17

Kaaiman schreef:Reken er maar niet op dat dat voldoende is.

Ik heb ooit al eens gedemonstreerd dat een goede verknoping met de Heemskerkvariant tevens een dure verknoping wordt: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 14#p448751
Het wordt een provinciale weg, dus gewoon een paar opstelstrookjes doen wonderen. Ik vind het jammer dat de verbinding Alkmaar-Zaanstad niet conflictvrij wordt, maar je kunt niet alles hebben in het leven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 18 okt 2013, 21:56

Rein schreef:
sirdanilot schreef:Waarom zou de bestaande aansluiting een 'filekiem' zijn? Als men gewoon een vrij rechtsaffertje aanlegt of extra rijstroken op de afritten, dan zal het met files op de A9 ook wel meevallen, zelfs al komt er geen ongelijkvloerse aansluiting. Dat er dan file komt op de nieuwe N8 maakt dan voor het rijk weinig uit.
De op- en afrit Castricum/Uitgeest is een behoorlijk zware en loopt over in de af- en oprit Heemskerk. Je kan hier niet ook nog eens het verkeer overheen sturen wat gewoonlijk N203/A8 rijdt. Dat gaat in de spitsen gewoon niet, het zal dan muurvast staan en dus ook op de A9 zelf.
Rein snapt het probleem, sirdanilot niet.

Het gaat om de verkeersafwikkeling op de weefvakken van de snelweg zelf, niet op de aansluiting.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 18 okt 2013, 22:38

Het spoorwegviaduct is een "hard punt" inderdaad. Toch zou je zeggen dat er ruimte is. Er hebben ooit twee van die dingen naast elkaar gelegen 8-)

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » vr 18 okt 2013, 23:33

In mijn Bachelor eindwerk heb ik hier ook onderzoek naar gedaan. Bij het geometrisch ontwerp heb ik echter de originele functie van de aansluiting Heemskerk moeten laten varen; de spoorweg ligt daarvoor te veel in de weg, zodat het verticaal alignement in de Kaaiman-variant gewoon niet uitkomt, tenzij je de hele A9 gaat verhogen over een lengte van 2, 3 kilometer, met alle kosten van dien. De ruimte in het gebied hier is best krap:

Afbeelding

Een andere optie was de Uitgeest-variant, maar deze werd wel heel duur en geometrisch lijkt het ook niet uit te komen in mijn ontwerp. Ook hier ligt een spoorweg in de weg:
http://www.majhost.com/gallery/mrtnrln/ ... ute_01.png
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 19 okt 2013, 0:20

Rene schreef:
Rein snapt het probleem, sirdanilot niet.

Het gaat om de verkeersafwikkeling op de weefvakken van de snelweg zelf, niet op de aansluiting.[/quote]
Ik snap het probleem wel, ik vind het echter naïef om zo veel vertrouwen in de overheid te hebben dat ze daar veel rekening mee gaan houden. Als de elite het Golfbaan tracé niet willen, dan komt dat er ook niet.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 19 okt 2013, 8:29

^^ M.a.w. je moet beter formuleren wat je bedoelt. Ook ik trok die conclusie niet uit je eerdere bericht.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 okt 2013, 8:46

Als de Rijksoverheid de A 8 belangrijk vindt dan leggen ze hem aan zoals hen dat goeddunkt. Feit is, de Rijksoverheid vind de verbinding onnodig zodat het project getrokken wordt door de provincie. En die hebben geen geld en geen zin in een volwaardige snelweg. Jammer van die weefstroken dus en als Rijkswaterstaat daar problemen mee heeft dan investeren ze gewoon in een parallelrijbaan. Maar dat doen ze vast niet 8-)

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 19 okt 2013, 10:25

De A8 is dan ook bij uitstek een regionale snelweg die slechts in één provincie loopt en ook niet echt van belang is voor het nationale netwerk. Het verbindt de regio IJmond en Alkmaar beter met Amsterdam, maar dat zijn allemaal plaatsen die in de provincie Noord-Holland liggen. Een weg als de A30 heeft bijvoorbeeld wél nut voor het nationale doorgaande verkeer, maar deze weg niet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 okt 2013, 10:26

Het blijft jammer dat de verbinding niet als rijksweg - autosnelweg wordt aangelegd. Uitgedrukt in verkeersprestatie is dit een belangrijkere verbinding dan pakweg de A4 rond Steenbergen.

Want straks komt er een minder veilige weg die de-facto wel als autosnelweg zal gaan functioneren, alleen dan zonder vluchtstroken en wellicht wat smallere rijstroken.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 19 okt 2013, 12:09

sirdanilot schreef:De A8 is dan ook bij uitstek een regionale snelweg die slechts in één provincie loopt en ook niet echt van belang is voor het nationale netwerk. Het verbindt de regio IJmond en Alkmaar beter met Amsterdam, maar dat zijn allemaal plaatsen die in de provincie Noord-Holland liggen. Een weg als de A30 heeft bijvoorbeeld wél nut voor het nationale doorgaande verkeer, maar deze weg niet.
Hetzelfde geldt voor de N61 in Zeeuw Vlaanderen. Met dat verschil dat de N61 veel onbelangrijker is dan de A8/N8, maar dat daar wel miljoenen naar toe gaan...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 19 okt 2013, 12:14

Mandelsoft schreef:In mijn Bachelor eindwerk heb ik hier ook onderzoek naar gedaan. Bij het geometrisch ontwerp heb ik echter de originele functie van de aansluiting Heemskerk moeten laten varen; de spoorweg ligt daarvoor te veel in de weg, zodat het verticaal alignement in de Kaaiman-variant gewoon niet uitkomt, tenzij je de hele A9 gaat verhogen over een lengte van 2, 3 kilometer, met alle kosten van dien. De ruimte in het gebied hier is best krap:

Afbeelding

Een andere optie was de Uitgeest-variant, maar deze werd wel heel duur en geometrisch lijkt het ook niet uit te komen in mijn ontwerp. Ook hier ligt een spoorweg in de weg:
http://www.majhost.com/gallery/mrtnrln/ ... ute_01.png
1. Een oplossing zonder aantakking van Heemskerk kun je qua draagvlak wel schudden.
2. De resterende weefvaklengte op de A9-Re tussen VZP Twaalfmaat en de verbindingsweg A9-Re --> A8-Li is hier onvoldoende. Daardoor zal de VZP alsnog uitgekocht moeten worden. (Een van de redenen waarom een Golfbaanvariant duurder uitpakt dan Heemskerkvariant zit ook in de herlocatie van de VZP's).

Royal Haskoning DHV heeft een aantal heel behoorlijke uitwerkingen gemaakt voor het probleem, maar de uitkomst blijft toch dat de inpasbaarheid tegen het onmogelijke aan ligt, en de kosten erg hoog uitpakken.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » za 19 okt 2013, 12:20

Rene schreef: 1. Een oplossing zonder aantakking van Heemskerk kun je qua draagvlak wel schudden.
Die aansluiting is inderdaad te belangrijk om te laten vervallen. De bereikbaarheid van de hele IJmond zou hiermee zeer sterk achteruit gaan. En die bereikbaarheid is al vrij matig als je ziet hoe probleempjes in de Velsertunnel er voor zorgen dat de hele IJmond muurvast staat.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 19 okt 2013, 12:42

hoevenpe schreef:Aangezien de verbinding A8-A9n (en omgekeerd) de zwaarste stroom te verwerken krijgt zou je er ook voor kunnen kiezen om een gewone aansluiting te behouden met 1 fly-over van de A9n naar de A8 en een ruime vrije boog van de A8 naar de A9n. Samen met een paar aanvullende vrije rechtsaf bewegingen (vooral A9z-A8) denk ik dat de doorstroming best in orde is...
Denk je echt dat dat inpasbaar is? In de omgeving ligt: in het westen een spoorlijn, de op- en afritten Uitgeest, de andere spoorlijn (naar Zaandam) waar een viaduct overheen gaat. Dan de weefvakken die direct naar de aansluiting Heemskerk lopen, die vervolgens ook weer ingeklemd ligt tussen spoor en bebouwing. En dan direct daar op de aansluiting naar de verzorgingsplaats. Is toch echt een lastig ontwerp hoor om op de A9 geen nieuwe filekiem te beginnen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 19 okt 2013, 13:22

Rene schreef:
sirdanilot schreef:De A8 is dan ook bij uitstek een regionale snelweg die slechts in één provincie loopt en ook niet echt van belang is voor het nationale netwerk. Het verbindt de regio IJmond en Alkmaar beter met Amsterdam, maar dat zijn allemaal plaatsen die in de provincie Noord-Holland liggen. Een weg als de A30 heeft bijvoorbeeld wél nut voor het nationale doorgaande verkeer, maar deze weg niet.
Hetzelfde geldt voor de N61 in Zeeuw Vlaanderen. Met dat verschil dat de N61 veel onbelangrijker is dan de A8/N8, maar dat daar wel miljoenen naar toe gaan...
Van mij mag die dan ook best provinciaal worden... Maar ja, ik heb het natuurlijk niet voor het zeggen ;)

-------------

Overigens had ik heel erg veel eerder in deze draad een plaatje getekend waarbij de A8 direct op de A22 zou aansluiten. Dat werd afgeschoten omdat de grond daar vervuild is (? het lijkt me juist zeer geschikt om een snelweg te bouwen op vervuilde grond, heb je er namelijk ook geen last van), maar wellicht is het een betere optie dan zowel de golfbaan- als heemskerkvariant. Helaas ben ik het plaatje kwijt en doet die image hosting site het ook niet meer.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 25 okt 2013, 9:27

In de Amsterdamse editie van de Telegraaf geeft gedeputeerde Post aan dat ze hoopt dat de voorbereidingen voor de aanleg in 2015 beginnen. Verder meent zij dat het bedrijfsleven de helft van de totale aanlegkosten van ca 150 mln euro voor zijn rekening moet/zal nemen.

Autorun
stadsweg

Bericht door Autorun » vr 01 nov 2013, 11:43

Rein schreef:In de Amsterdamse editie van de Telegraaf geeft gedeputeerde Post aan dat ze hoopt dat de voorbereidingen voor de aanleg in 2015 beginnen.
Ik hoop dat ik in 2015 de loterij win. Als ik extra hard hoop, wordt dan ook de kans groter dat ik daadwerkelijk win?
Verder meent zij dat het bedrijfsleven de helft van de totale aanlegkosten van ca 150 mln euro voor zijn rekening moet/zal nemen.
Klinkt leuk, maar 'het bedrijfsleven' is niet erg concreet. Naar wie wil ze de factuur van 150 miljoen sturen?

Anders gezegd: gedeputeerde Post is heel bedreven in wishful thinking.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 10 jan 2014, 8:52

Gisteren is door regionale overheden een samenwerkingsovereenkomst afgesloten om tot de weg te gaan komen. Er wordt (nog steeds) ingezet op de Heemskerkvariant. Gedeputeerde Post hoopt dat de aanleg in 2018 kan starten.
Provincie Noord-Holland schreef: Samenwerkingsovereenkomst nieuwe verbinding A8-A9 ondertekend

Provincie Noord-Holland, Stadsregio Amsterdam en de gemeenten Zaanstad, Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen hebben vandaag, 9 januari, een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met afspraken over de aanpak van de nieuwe wegverbinding tussen de A8 - A9.

Gedeputeerde Elisabeth Post: “We gaan nu echt van start met de aanpak van de ontbrekende schakel in het Noord-Hollandse wegennet. Dat is goed voor de doorstroming en voor de lokale leefbaarheid”. In de overeenkomst is afgesproken een planstudie te starten naar de verbinding A8-A9 en om een voorkeur te bepalen voor de wijze van marktbenadering.

Uitgangspunt is de zogenaamde Heemskerkvariant uitgevoerd als een provinciale weg met 2x2 rijstroken. De Heemskerkvariant loopt van de A8 ter hoogte van de Nauernasche Vaart naar de A9 ter hoogte van de aansluiting Heemskerk. Het streven is deze weg te realiseren in de periode 2018-2020. De nieuwe verbinding moet leiden tot snellere reistijden, een verbetering van de leefbaarheid in grote delen van Zaanstad en bijdragen aan de robuustheid van het hele wegennet. De kosten van de aanleg zijn geraamd op € 150 miljoen euro.

Onderzoek
De afgelopen jaren zijn al verkennende studies uitgevoerd naar de verbinding. Meest recent is het gezamenlijke MIRT-onderzoek Noordkant Amsterdam van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincie Noord-Holland en Stadsregio Amsterdam. Op 17 oktober is de daarbij horende uitvoerings¬agenda door minister Schultz-Van Haegen gepresenteerd. Provincie en Stadsregio kondigden toen aan in 2014 te starten met een planstudie op basis van een samenwerkingsovereenkomst, die nu ondertekend is.

De eerste stap is nu het opstellen van een plan van aanpak voor de planstudie. Hierin worden de verschillende stappen beschreven en wie waarvoor verantwoordelijk is. Er is een inspanningsverplichting om in 2014 besluiten te nemen tot een bijdrage van minstens € 111 miljoen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 10 jan 2014, 14:42

Een 2x2 provinciale weg op de aansluiting Heemskerk. Ik ben heel benieuwd wat dat gaat betekenen voor de doorstroming op de A9. Maar leuk dat men wederom voor de halfbakken oplossing gaat. Ik weet het, het kost veel geld, maar op deze manier los je problemen maar half op.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 10 jan 2014, 19:08

Waarmee men een plan presenteert dat verbazingwekkend veel lijkt op het stadsregio-plan uit het begin van deze eeuw. Inmiddels ook als weer 10 jaar geleden dat ik bij deze organisatie stage liep... :geenlach:

Wat ook nog zou kunnen is het opwaarderen van de N 246 en de N 244. Kan me herinneren dat we deze route vroeger wel eens namen richting Alkmaar. Maar toen kon je sowieso nog kanonnen afschieten op de Nederlandse wegen in het weekend...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 10 jan 2014, 19:34

Hoe zie je een opwaardering van de N244 en N246 voor je? Dat wordt nog lastig genoeg en duur genoeg. Die dijk verbreden en een nieuw kunstwerk bij dat kruispunt met de N246 kosten denk al meer dan een langere N8.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 26 jun 2014, 11:16

Op de site van het provinciale project is een historisch overzicht te downloaden.
Kijk hier.

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » do 26 jun 2014, 20:29

Betekent dit nu dat knooppunt Heemskerk ook wordt aangepast? Of gaan we met 120 km/u op de A9 af om vervolgens met 40 km per uur een bocht te maken de A9 op?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 jun 2014, 21:44

Er is nog geen voorkeursalternatief geformuleerd. Ik zeg: inspreken ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 26 jun 2014, 23:45

Hensepens schreef:Betekent dit nu dat knooppunt Heemskerk ook wordt aangepast? Of gaan we met 120 km/u op de A9 af om vervolgens met 40 km per uur een bocht te maken de A9 op?
Er is nog helemaal niets besloten, dus je vraag kan nog niet beantwoord worden. ;)

@Rene: Interessant document! Ook leuk dat kort de wegenwiki wordt benoemd als bron. :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer