[A008] Westzaan - Beverwijk

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » za 13 feb 2016, 11:21

^^ Haha.

Die Heemskerkvariant is TOT de A9 op zich wel een goede optie, maar de aansluiting OP de A9 is nou juist het grote pijnpunt. Hoe je die ook aansluit op Heemskerk, je zult maar weinig uitbreidingsmogelijkheden hebben denk ik zo.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 13 feb 2016, 11:49

Als je de aansluiting Heemskerk zelf ombouwd tot "knooppunt" dan ontkom je er eigenlijk niet aan om deze te combineren met de aansluiting Uitgeest van de N203. Tenminste als je de relaties tussen de nieuwe N8 en de N203 richting Uitgeest echt mooi wilt maken. De spoorlijn is dan wel een hindernis.
De huidige N203 tussen Krommenie en de A9 zal wel zwaar afgewaardeerd worden na aanleg van de N8 neem ik aan. In de zin van een rijbaan opruimen wellicht.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 13 feb 2016, 12:22

Ik denk niet dat de N203 tussen A9 en Krommenie zo snel afgewaardeerd zal worden. Dat is behoorlijke kapitaalvernietiging.
Ik denk wel dat de N203 in Krommenie opnieuw ingericht zal worden, maar dat voor het grote deel wel de 2x2 rijstroken behouden blijven. Want ook na oplevering van de A8 genereren die dorpen nog steeds veel verkeer dat niet over de nieuwe weg zal rijden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

hmeer
dorpsstraat

Bericht door hmeer » za 13 feb 2016, 14:29

Wat is er eigenlijk mis met de nieuwste variant? Deze biedt een even goed oplossendvermogen als de Golfbaanvariant (namelijk een vloeiend knooppunt) en beter dan de Heemskerkvariant. Bovendien wordt de golfbaan vermeden wat ook alweer voorstanders teweeg zou moeten brengen. Het enige nadeel is de verplaatsing van 2 verzorgingsplaatsen.

Qua constructie van kunstwerken is er bij alle 3 de varianten een nieuw viaduct nodig over de A9 (ook bij de Heemskerkvariant, want het smalle viaduct met 1x2 rijstroken dat er nu ligt, zal nooit de stroom aan kunnen van en naar de nieuwe A/N8 dus zal er een nieuwe naast moeten komen)
Weliswaar zal bij de Om-de-golfbaan-heen-variant het viaduct het langst (lees: duurst) zijn vanwege de diagonale kruising met de A9, maar deze extra kosten zullen opwegen tegen de onteigening van de golfbaan.

Als er toch voor Heemskerkvariant gekozen gaat worden, moet dit haast wel een knooppunt worden, of een zeer ruime afrit met een hoge verwerkingscapaciteit (bijvoorbeeld de nieuwe afrit 3 Hoofddorp op de A4). De richtingen A9 Beverwijk->Nieuwe A/N8 en A/N8->A9 Alkmaar kunnen bijvoorbeeld makkelijk zonder verkeerslichten aangelegd worden. De tegenovergestelde richtingen krijgen echter te maken met 2 verkeerslichten en dat mag gewoon geen optie zijn wat mij betreft.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 13 feb 2016, 19:49

^^ De golfbaan hoeft niet onteigend te worden. Ze hoeven alleen maar de pacht op te zeggen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 13 feb 2016, 20:18

Of ondertunnelen :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 13 feb 2016, 20:21

De N8 of de golfbaan? ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » za 13 feb 2016, 20:24

:wijsvinger: A8, althans daar zouden we met zijn allen naar moeten streven.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 13 feb 2016, 20:27

Aangezien het een provinciale weg wordt kan je dat A-nummer vermoedelijk wel op je buik schrijven.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » za 13 feb 2016, 20:32

Zolang er nog geen formeel besluit is genomen, is alles nog mogelijk. Bovendien wil het feit dat de provincie het project trekt niet zeggen dat het uiteindelijk een provinciale (of althans geen snelweg) wordt. De parallelbanen van de A4 bij Hoofddorp zijn bijvoorbeeld ook door de provincie aangelegd, maar hebben we een snelwegstatus.

Overigens is inderdaad de kans groot dat de A8-A9 verbinding een autoweg status krijgt, althans de provincie wekt nergens de suggestie dat het meer zal zijn of kan worden.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 13 feb 2016, 20:37

Rein schreef:Overigens is inderdaad de kans groot dat de A8-A9 verbinding een autoweg status krijgt, althans de provincie wekt nergens de suggestie dat het meer zal zijn of kan worden.
Dit was altijd al de insteek geweest. Autoweg, geen vluchtstroken, geen A-nummer. Jammer, maar helaas.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » za 13 feb 2016, 21:13

Ik moet mezelf en ook jou toch even corrigeren: een 2x2 autoweg is het uitgangspunt, maar er is wel degelijk ruimte voor meer (of minder). In de Notitie Reikwijdte en Detailniveau wordt namelijk toch echt nog een (kleine) opening gelaten voor meer. :yes:

Er staat op pagina 35 letterlijk het volgende
In de planstudiefase wordt getoetst in hoeverre de mogelijkheden voor een hogere of lagere maximumsnelheid onderscheidend zijn tussen de alternatieven. Het gaat er bijvoorbeeld om of het oplossend vermogen van een bepaald alternatief bij een lagere snelheid sterk wijzigt of bij welke alternatieven een hogere maximumsnelheid in de toekomst eventueel mogelijk zou zijn. In de planuitwerkingsfase wordt definitief bepaald welke maximumsnelheid op de nieuwe weg wordt aangehouden en hoe het ontwerp op het snelheidsregime wordt aangepast.
Kortom: formeel is er nog niks besloten en wordt de mogelijkheid opengelaten voor een ASW status met eventueel een hogere snelheid dan 100 km/h. Dit zal, zo lijkt me, alleen een optie zijn bij de Golfbaanvariant en de Om de Golfbaanvariant waar er ongelijkvloerse aansluitingen op de A9 worden voorzien. Bij de overige varianten lijkt me een ASW status niet snel aan de orde.

Hoe dan ook: ik hou hoop! :top:

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » za 13 feb 2016, 22:38

Ik ben eigenlijk een beetje klaar met de hele discussie over de verbinding. Hoe zwaar weegt de golfbaan nu daadwerkelijk op ten opzichte van het economische belang van de hele regio / noordkop en de robuustheid van het wegennet in de stadsregio Amsterdam. Ik denk dat de afgeslankte versie van de golfbaanvariant het toch wel wordt.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 13 feb 2016, 22:56

hmeer schreef:Wat is er eigenlijk mis met de nieuwste variant? Deze biedt een even goed oplossendvermogen als de Golfbaanvariant (namelijk een vloeiend knooppunt) en beter dan de Heemskerkvariant. Bovendien wordt de golfbaan vermeden wat ook alweer voorstanders teweeg zou moeten brengen. Het enige nadeel is de verplaatsing van 2 verzorgingsplaatsen.
Variant 4 ? Ja, die heb ik een jaar of 2 geleden ingebracht als variant om de kool en de geit te sparen. Net zo'n goede aansluiting op de A9 als de golfbaanvariant, maar niet de golfbaan doorsnijdende. Variant 4 heeft intern een voor mij zeer vleiende naam gekend... ;)

Overigens blijft variant 4 ook in de toekomst een optie als de Heemskerkvariant nu wordt gerealiseerd. 8-)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 13 feb 2016, 23:11

Voor wie net zoals ik door de varianten de opties niet meer ziet, hierbij nog de kaart :p.

Afbeelding

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 13 feb 2016, 23:32

Optie 2, dan kan je net zo goed niets doen.
Opties 6 en 7 zijn lastig in te passen vanwege de spoorlijn parallel aan de N203. Hoewel voor optie 6 wel ruimte is als je de huidige N203 een stuk opschuift.
Opties 4, 5 en 6 zijn voor t buurtschap Busch en Dam het nadeligst.
Optie 5 maakt dan wel weer gebruik van een bestaande aansluiting. Opties 3 en 4 zorgen voor een extra knoop op de A9 waardoor er vier uitwisselingspunten met andere wegen kort op elkaar komen. Optie 3 wel de meeste directe verbinding. Bij het gehucht Noordeinde de weg verdiept leggen en met een korte tunnel onder de Dorpsstraat door. (Als dat al niet de bedoeling is)

Of een Optie 8, de N8 op knooppunt Beverwijk laten aantakken. :duck:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 13 feb 2016, 23:41

Jackbauer1350 schreef:Opties 4, 5 en 6 zijn voor t buurtschap Busch en Dam het nadeligst.
Nee. Die buurtschap ligt noordelijk van de N203. De Heemskerkvariant (5) gaat vrijwel helemaal door het gras, evenals variant 4.
Jackbauer1350 schreef:Optie 5 maakt dan wel weer gebruik van een bestaande aansluiting. Opties 3 en 4 zorgen voor een extra knoop op de A9 waardoor er vier uitwisselingspunten met andere wegen kort op elkaar komen.
De verzorgingsplaatsen zijn er gekomen om de ruimte voor het knooppunt met de A8 te claimen. De noordelijke ligging van de afrit Heemskerk is juist het gevolg van de wens om de A8 aan te sluiten bij de VZP's. Met het extra knooppunt functioneert de A9 goed. Met de Heemskerkvariant (5) wordt het weefvak tussen Heemskerk en Uitgeest flink overbelast, dus zal dat tot congestie op de A9 leiden.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » za 13 feb 2016, 23:43

Bij optie 3 en 4 komen weliswaar vier aansluitingen dicht op elkaar, maar dat is nu met de VZP's eigenlijk ook al het geval.

Wat mij betreft wordt het 'gewoon' optie 3. Deze is het kortst, het meest logisch en zorgt voor de beste aansluiting op de A9. Feitelijk was optie 3 natuurlijk altijd al de bedoeling.

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » za 13 feb 2016, 23:51

Rene schreef:Variant 4 heeft intern een voor mij zeer vleiende naam gekend... ;)
De Rene-variant? :p
Jackbauer1350 schreef:Of een Optie 8, de N8 op knooppunt Beverwijk laten aantakken. :duck:
Ja inderdaad, deze mis ik even in het geheel. Ik dacht dat dit ook een kansrijke optie was, dan is gelijk de verbinding met de Ijmond-regio gestroomlijnd. Dit is overigens ook het geval met variant 4 maar ik denk wel dat de verbinding Alkmaar --> Zaanstad en vv het belangrijkste is en dat zo'n klaverlus in die variant wel enige problemen gaat opleveren in de afwikkeling in de ochtendspits.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 14 feb 2016, 9:25

JJK schreef:
Rene schreef:Variant 4 heeft intern een voor mij zeer vleiende naam gekend... ;)
Zoek het iets verder :lol:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 14 feb 2016, 10:45

Jackbauer1350 schreef:Of een Optie 8, de N8 op knooppunt Beverwijk laten aantakken.
Het ontbreken hiervan verbaasde mij ook. Zou voor mij de ideale variant lijken. Is daar nou niemand op dat idee gekomen of heeft dat toch een andere reden?

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 14 feb 2016, 11:34

In de Notitie Reikwijdte en Detailniveau wordt aangegeven waarom dit alternatief (net als drie andere trouwens) is afgevallen. Dit is (mede) gebaseerd op input van de klankbordgroep Verbinding A8-A9 tijdens een eind augustus 2014 gehouden werksessie waarbij alternatieven zijn getrechterd.
Notitie Reikwijdte enDetailniveau schreef:Maatregel G (nieuwe wegverbinding van de A8 naar het knooppunt A9-A22 bij Beverwijk) wordt door de deelnemers niet als kansrijk gezien, aangezien deze maatregel niet aantrekkelijk is voor verkeer uit Alkmaar. Voor verkeer uit Velsen is deze maatregel wel aantrekkelijk, maar de inschatting is dat het bestaande knooppunt erg zwaar belast zal worden;

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 15 feb 2016, 0:19

Nadeel van optie 4 lijkt me dat de verbinding N8 > Alkmaar door een krap lusje moet, terwijl dit vermoedelijk de grootste stroom verkeer zal zijn. Ik weet niet of die combinatie zo goed is voor de verkeersveiligheid.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 15 feb 2016, 6:53

Als ik het vergelijk met andere lussen op de kaart valt dat best wel mee. Het is geen klaverlusje ;)

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » ma 15 feb 2016, 8:30

Rein schreef:
JJK schreef:
Zoek het iets verder :lol:
Shit, ik had het kunnen weten. :wall:

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » ma 15 feb 2016, 8:32

mavas schreef:Nadeel van optie 4 lijkt me dat de verbinding N8 > Alkmaar door een krap lusje moet, terwijl dit vermoedelijk de grootste stroom verkeer zal zijn. Ik weet niet of die combinatie zo goed is voor de verkeersveiligheid.
Bedoel je niet de stroom Alkmaar > N8 ?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 15 feb 2016, 8:51

Rene schreef:De verzorgingsplaatsen zijn er gekomen om de ruimte voor het knooppunt met de A8 te claimen. De noordelijke ligging van de afrit Heemskerk is juist het gevolg van de wens om de A8 aan te sluiten bij de VZP's. Met het extra knooppunt functioneert de A9 goed. Met de Heemskerkvariant (5) wordt het weefvak tussen Heemskerk en Uitgeest flink overbelast, dus zal dat tot congestie op de A9 leiden.
Interessant. Goed punt over het weefvak Heemskerk-Uitgeest, maar toch vraag ik me af hoe lang (of hoe kort) het weefvak dan wordt voor knooppunt Beverwijk. Al blijft deze lengte gelijk, de invoeger zal flink meer verkeer te verwerken krijgen dan die van de VZP nu.
TOEVOEGING
Hmm, het blijkt toch bijna een kilometer te zijn...

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » ma 15 feb 2016, 9:28

Mocht het variant 4 worden, verdwijnen de VZP's dan helemaal langs de A9 of komen ze op een andere locatie terug?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 15 feb 2016, 15:03

JJK schreef:
mavas schreef:Nadeel van optie 4 lijkt me dat de verbinding N8 > Alkmaar door een krap lusje moet, terwijl dit vermoedelijk de grootste stroom verkeer zal zijn. Ik weet niet of die combinatie zo goed is voor de verkeersveiligheid.
Bedoel je niet de stroom Alkmaar > N8 ?
Nee, zoals ik het schreef.
Lusje in stroom Alkmaar > N8 heb jij al genoemd ;)

JJK
verkeersader

Bericht door JJK » ma 15 feb 2016, 15:37

^^ maar opzich is dat lusje toch niet heel krap? Of tenminste, hij hoeft niet krap te wezen