Afbeelding

[A,CZ] Oostenrijkse en Tsjechische afritnummering

Moderator: Moderatoren

Hanno
autoweg

[A,CZ] Oostenrijkse en Tsjechische afritnummering

Bericht door Hanno » ma 29 aug 2005, 14:53

Quizvraagje: wat is de logica achter de afritnummering op de Tsjechische en Oostenrijkse autosnelwegen????? :roll: !

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 29 aug 2005, 14:56

Worden daar de afritten niet per kilometer genummerd?

Dus een afit Eijsden aan de A 2 zou dan afrit 250 worden of zo iets...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 29 aug 2005, 14:59

Ja, klopt. Net zoals in de meeste staten van de USA en Canada.

Wat je ook van het systeem vindt, in Nederland kan het niet worden overgenomen. Daarvoor hebben wij veel te veel gaten en andere onlogica in onze kilometerpaaltjes.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » ma 29 aug 2005, 15:15

:klappen: ze nummeren daar de afritten met de cumulatieve kilometers vanaf een bepaald punt. Het voordeel is dat je na het passeren van bijvoorbeeld afrit 12 weet dat het nog 37 kilometer is naar afrit 49, als je het systeem uiteraard kent!! Dit weegt wat mij betreft niet op tegen het nadeel dat je niet weet hoeveel afritten er nu nog tussen zitten, dat kan er één zijn maar ook vijftien. Je kan dus niet als routebeschrijving zeggen dat je de 6e afrit eraf moet, want dat blijkt dus niet uit de gehanteerde nummering. :? Ik weet ook niet meer wat ik er nou van moet vinden, geef mij maar gewoon een oplopende reeks nummers!

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 29 aug 2005, 15:36

Hanno schreef:Dit weegt wat mij betreft niet op tegen het nadeel dat je niet weet hoeveel afritten er nu nog tussen zitten, dat kan er één zijn maar ook vijftien.
Dat los je op door op de afstandsborden na de afrit de afstand tot de volgende afrit neer te zetten. (en desnoods ervóór).
En ook geen geintjes meer met toevoegingen -a of -bis achter een afritnummer. Ik zie er wel wat in.

Maar zoals Pino zei: Teveel gaten in de hectometrering om dat op te zetten.

De A29:
10: KP Vaanplein
12: Barendrecht
16: Oud-Beijerland
93: Numansdorp
99: KP Hellegatsplein
101: Willemstad
104: KP Sabina
109: Einde snelweg

Hmm... :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 29 aug 2005, 16:09

Palance schreef: De A29:
10: KP Vaanplein
12: Barendrecht
16: Oud-Beijerland
93: Numansdorp
99: KP Hellegatsplein
101: Willemstad
104: KP Sabina
109: Einde snelweg
Dat gat tussen Oud-Beijerland en Numansdorp laat zich nog verklaren (het A 4-gat), maar waarom is het Vaanplein km10? Wordt gerekend vanaf het Hofplein of zo?

Maar goed, gaten zijn één ding, maar terugloop is nog problematischer. Als ik me goed herinner, begint de A 15 op Knooppunt Ridderkerk opnieuw (althans gaat het kilometrage sterk omlaag). Dan heb je dus het risico van dubbele afritnummering.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 29 aug 2005, 20:00

Waarom moeilijk doen? Gewoon per afrit tellen is toch veel handiger :?:

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 29 aug 2005, 20:21

Pino schreef: Wat je ook van het systeem vindt, in Nederland kan het niet worden overgenomen. Daarvoor hebben wij veel te veel gaten en andere onlogica in onze kilometerpaaltjes.
De kilometrering kan natuurlijk ook aangepast worden, die is nu heel rommelig.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 30 aug 2005, 7:57

Mark schreef:Waarom moeilijk doen? Gewoon per afrit tellen is toch veel handiger :?:
Niet per sé. Je krijgt bij nieuwe afritten al die -a toevoegingen, of, als je alvast rekening houdt met toekomstige afritten, gaten in de afritnummering (zoals afrit 9 die ontbreekt op de A6). In dat geval is het van afrit 8 naar afrit 10 de volgende afrit, en niet nog eentje overslaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net