Wie past hier het nieuwe rijden al toe en merk je zelf er ook echt wat van in je portemonnee?
Ik heb hierover een vraag. Mijn rijinstructeur heeft mij geleerd nooit te schakelen als je moet afremmen voor een verkeerslicht of rotonde. Ik moest lekker op tijd het gas loslaten, uitrollen en bij remmen. Dat doe ik nu nog steeds, maar mijn vader is daar niet zo blij mee, want die denkt dat zijn remblokjes er dan veel sneller aangaan. M'n vader schakelt altijd terug, terwijl mij juist is geleerd dat je daarmee niet de brandstof bespaard. Echter volgens mijn vader is dat beetje extra schakelen voor je portemonnee juist zuiniger, omdat je remblokjes dan langer meegaan. Wie heeft hier gelijk? En gaan je remblokjes wel echt sneller stuk als je voor een verkeerslicht of rotonde niet op de motor afremt of is dat een fabeltje?
Voor alle zekerheid heb ik het ook nog op de website www.hetnieuwerijden.nl nagecheckt en daar staat ook duidelijk dat je niet moet terugschakelen, maar je auto in de versnelling van aankomen rijden moet laten uitrollen.
In de meivakantie heb ik wel met steile weggetjes in Duitsland veel op de motor afgeremd, maar dat is in een zeer heuvel rijke omgeving natuurlijk logisch. Continu remmend naar beneden rijden is natuurlijk niet goed voor je remblokjes, maar ik vraag mij af of dat gewoon voor bijv. een verkeerslicht of rotonde wel kwaad kan voor je remblokjes.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en hoe jullie dit zelf aanpakken in het verkeer.