Route Enschede - Franse Alpen
Moderator: Moderatoren
-
Omabeatle
- zandpaadje
Route Enschede - Franse Alpen
Beste mensen,
Op dinsdag 20 juli gaan wij met een groepje op vakantie naar Saint-Clement-sur-Durance in de Franse alpen. Verwachte vertrektijd is rond 4.00 en aankomst begin van de avond. De route die wij willen volgen moet zo snel mogelijk, maar vooral zo goedkoop mogelijk zijn. De route die Google Maps aangeeft is volgens mij meteen ook het goedkoopste.
Uitgaande van een retourtje:
Zwitsers vignet: 28.45 bij ANWB
Tol Frankrijk: 19.20 x 2
Totaal: 66.85
Zijn er mensen die een sneller of goedkoper alternatief voor deze reis weten?
Op dinsdag 20 juli gaan wij met een groepje op vakantie naar Saint-Clement-sur-Durance in de Franse alpen. Verwachte vertrektijd is rond 4.00 en aankomst begin van de avond. De route die wij willen volgen moet zo snel mogelijk, maar vooral zo goedkoop mogelijk zijn. De route die Google Maps aangeeft is volgens mij meteen ook het goedkoopste.
Uitgaande van een retourtje:
Zwitsers vignet: 28.45 bij ANWB
Tol Frankrijk: 19.20 x 2
Totaal: 66.85
Zijn er mensen die een sneller of goedkoper alternatief voor deze reis weten?
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Re: Route Enschede - Franse Alpen
Als je puur naar tolkosten kijkt, dan is de route naar de Franse Alpen door Zwitserland (=vignet + péage over het laatste stuk) altijd goedkoper dan volledig door Frankrijk rijden, mits je door Zwitserland heen en weer rijdt. Vanuit veel plaatsen in Nederland is de route door Zwitserland wel een omweg ten opzichte van de route over Nancy, maar zoals je Google Maps-zoekopdracht mooi laat zien, vanuit Twente is het verschil verwaarloosbaar. Gewoon door Zwitserland rijden dus.
Tolvrije alternatieven zullen niet voldoen aan je wens om snel op je bestemming aan te komen. Mogelijk kun je nog wat winst behalen met een tolvrije voie expresse op een deel van de route door de Franse Alpen. Ik ben ter plaatse echter onvoldoende bekend om daar iets zinnigs over te zeggen, dus op dat punt moeten anderen maar reageren.
Tolvrije alternatieven zullen niet voldoen aan je wens om snel op je bestemming aan te komen. Mogelijk kun je nog wat winst behalen met een tolvrije voie expresse op een deel van de route door de Franse Alpen. Ik ben ter plaatse echter onvoldoende bekend om daar iets zinnigs over te zeggen, dus op dat punt moeten anderen maar reageren.
Laatst gewijzigd door Pino op di 25 mei 2010, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Die liggen er amperMogelijk kun je nog wat winst behalen met een tolvrije voie expresse op een deel van de route door de Franse Alpen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Daar hoef je inderdaad niet bang voor te zijn. Maar in het kader van de "zo goedkoop mogelijk" was een stukje tolvrije voie expresse natuurlijk best leuk geweest. 
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Parallel aan de A43 kun je de N6 nemen, dat is een weg met 2 rijstroken, maar amper verkeer, waardoor het redelijk opschiet. Ik kan me echter voorstellen dat je daar na een al vrij lange reis niet zo gek veel zin in hebt.
Hou er overigens rekening mee, dat de route die door Google berkend is, via de Galibier leidt. Dat is niets om enorm te vrezen, maar enige rijervaring door de bergen is dan toch wel wenselijk.
Hou er overigens rekening mee, dat de route die door Google berkend is, via de Galibier leidt. Dat is niets om enorm te vrezen, maar enige rijervaring door de bergen is dan toch wel wenselijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Wat wellicht nog wel een puntje om over na te denken is de Duitse A5. Daar zijn een hoop wegwerkzaamheden op dit moment, wat voor de nodige files kan zorgen in het hoofdseizoen. Wellicht dat dat op de dinsdag wel meevalt, maar anders zou ik toch eerder de route nemen door Frankrijk. Moet je wel wat extra tol betalen, maar het scheelt eventueel wel de nodige vertragingen. En anders is de Franse A35 altijd nog een alternatief voor de Duitse A5, want de Franse A35 is tolvrij.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Zou ik me op een dinsdag in juli geen zorgen over maken. Maar als je op de verkeersinformatie nou hoort over ellende op de A5 tussen Karlsruhe en Basel, is het inderdaad interessant om door te steken naar de Franse A35 en dan op die manier naar Basel te rijden.
Probeer voor de meest relevante verkeersinformatie voor de rit naar Basel de SWR op de radio te houden. Andere zenders zenden wel verkeersinformatie uit, maar dekken dan alleen Hessen of Rheinland-Pfalz. De SWR dekt daarentegen je hele traject vanaf Köln tot Basel (voor Köln zul je de SWR ook nog niet in de ether vinden).
Probeer voor de meest relevante verkeersinformatie voor de rit naar Basel de SWR op de radio te houden. Andere zenders zenden wel verkeersinformatie uit, maar dekken dan alleen Hessen of Rheinland-Pfalz. De SWR dekt daarentegen je hele traject vanaf Köln tot Basel (voor Köln zul je de SWR ook nog niet in de ether vinden).
-
Omabeatle
- zandpaadje
Hou er overigens rekening mee, dat de route die door Google berkend is, via de Galibier leidt.
Goed opgemerkt, dit hadden wij inderdaad al in de gaten. Deze route is ook doelbewust, omdat de tol van de frejústunnel niet mals is (iets van 35 euro!!). We hebben 2 bestuurders die aardig kunnen rijden, dus dat is het probleem niet. Bovendien is dit een fantastisch mooie plek om de laatste rustpauze in te lassen
En een goede tip! Zal de frequentie van die radiozender eens opzoeken. Mocht het inderdaad hommeles zijn op de A5, dan zullen wij zeker gebruik maken van de A35.De SWR dekt daarentegen je hele traject vanaf Köln tot Basel (voor Köln zul je de SWR ook nog niet in de ether vinden).
Toch jammer dat ik nu net een route heb gepost waar weinig discussie over mogelijk is
-
jaap47
- stadsweg
Als je echt wil bezuinigen kan je natuurlijk ook het vignet halen vlak voor de grens.
Het ding kost namelijk 40 CHF. Ik heb zelf goede ervaringen met het te kopen in Duitsland op de A5 vlak voor de grens. Het staat op de borden al aangekondigd van de tankstations. Prijs kan ik zo snel niet vinden maar de vorige keer scheelde het iets van EUR 1,50 met de ANWB.
Het ding kost namelijk 40 CHF. Ik heb zelf goede ervaringen met het te kopen in Duitsland op de A5 vlak voor de grens. Het staat op de borden al aangekondigd van de tankstations. Prijs kan ik zo snel niet vinden maar de vorige keer scheelde het iets van EUR 1,50 met de ANWB.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dat moet je nooit zeggen in het bijzijn van SnarfFlevoland. Als je discussie wilt over alternatieve routes, heb je zo een variant via de Duitse A45 te pakkenOmabeatle schreef:Toch jammer dat ik nu net een route heb gepost waar weinig discussie over mogelijk is
Wat betreft het kopen van het Zwitserse Autobahnvignet, ik heb afgelopen winter voor het eerst bij Weil am Rhein aangesloten in de rij van mensen die geen vignet hadden. Dat was op de bewuste vrijdagmiddag een rij die bestond uit twee auto's. Aan de Zwitserse ambtenaar 30 euro gegeven, kreeg ik nog een paar Franken voor terug en de man was zo vriendelijk op het vignet meteen even op te plakken. Goedkoper krijg je het geloof ik niet, sneller zeker niet.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
De ANWB brengt daarnaast administratiekosten in rekening, de tankstations langs de A5 of op de grens zelf doen dat niet. Dat maakt het al aantrekkelijker om het vignet onderweg te kopen (kennelijk wil de ANWB liever geen vignetten kopen). Je moet toch een keer de benen strekken of tanken, dus extra tijd kost het amper.jaap47 schreef: Prijs kan ik zo snel niet vinden maar de vorige keer scheelde het iets van EUR 1,50 met de ANWB.
Zijn er langs de A35 eigenlijk plaatsen waar je het vignet kunt kopen?
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Op het zuidelijk deel zijn er geen verzorgingsplaatsen. De kans lijkt me niet zo grootvignetten langs de A35 te koop
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Het laatste tankstation dat je tegenkomt is de Aire de Haut Koenigsbourg in de buurt van Sélestat. Waarschijnlijk inderdaad wat te ver van de grens om ook vignetten te verkopen. Bij de grensovergang aan het einde van de Franse A35 is er geen aparte rij om een vignet te kopen. Je zult dan een apart kantoortje in moeten. Op Streetview zie je op de grensovergang borden die verwijzen naar de verkeer, en de ambtenaren die langs de weg staan te controleren zullen je ook wel kunnen vertellen waar je moet zijn.
Voor het gemak kun je uiteraard ook vanaf de A35 naar grensovergang Weil am Rhein rijden. Kwestie van doorsteken vanaf het knooppunt met de A36 naar Dreieck Neuenburg. Of vanaf afrit 37 van de A35 over de D105 naar oprit Weil am Rhein aan de Duitse A5.
Voor het gemak kun je uiteraard ook vanaf de A35 naar grensovergang Weil am Rhein rijden. Kwestie van doorsteken vanaf het knooppunt met de A36 naar Dreieck Neuenburg. Of vanaf afrit 37 van de A35 over de D105 naar oprit Weil am Rhein aan de Duitse A5.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Volgens mij verkopen die ook vignetten. In ieder geval zal het ze opvallen dat je er geen hebt en zullen je inderdaad wel vertellen hoe je eraan komt.Pino schreef: en de ambtenaren die langs de weg staan te controleren zullen je ook wel kunnen vertellen waar je moet zijn.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Die route is ook helemaal niet zo gek, 4 km en 9 min langer volgens Google Maps.Pino schreef: Dat moet je nooit zeggen in het bijzijn van SnarfFlevoland. Als je discussie wilt over alternatieve routes, heb je zo een variant via de Duitse A45 te pakken![]()
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Wat je niet moet doen is een tussenstop in Zwitserland. Het land is namelijk buitensporig duur. Een simpele maaltijd bij de MC Donalds kost drie keer meer dan in Nederland...Pino schreef:Als je puur naar tolkosten kijkt, dan is de route naar de Franse Alpen door Zwitserland (=vignet + péage over het laatste stuk) altijd goedkoper dan volledig door Frankrijk rijden, mits je door Zwitserland heen en weer rijdt. Vanuit veel plaatsen in Nederland is de route door Zwitserland wel een omweg ten opzichte van de route over Nancy, maar zoals je Google Maps-zoekopdracht mooi laat zien, vanuit Twente is het verschil verwaarloosbaar. Gewoon door Zwitserland rijden dus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Chris
- Moderator
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
In 2008 en 2009 was de McDonald's in Zwitserland nauwelijks duurder dan in Nederland, of ik nou in Bern, Basel of Zürich was...
Een menu kost in Nederland rond de € 6,00, dat is in Zwitserland echt niet rond de € 18,00. Ik ben niet rijk, maar de McDonald's in Zwitserland is voor mij prima betaalbaar.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dat komt denk ik, doordat McDonald's overal ongeveer dezelfde prijs rekent, op internationaal niveau. Mij is ooit ook opgevallen in de USA dat de prijzen daar (in 2001 weliswaar) ook vrijwel hetzelfde waren als in Nederland.Coen Tunnel schreef:In 2008 en 2009 was de McDonald's in Zwitserland nauwelijks duurder dan in Nederland, of ik nou in Bern, Basel of Zürich was... Een menu kost in Nederland rond de € 6,00, dat is in Zwitserland echt niet rond de € 18,00. Ik ben niet rijk, maar de McDonald's in Zwitserland is voor mij prima betaalbaar.
Verder is het eten in Zwitserland ook heus niet overal even duur. Soms kan je voor een redelijke prijs heerlijk eten in een eenvoudig restaurant. Persoonlijk hecht ik niet zo'n waarde of een restaurant nu heel schik is of heel eenvoudig. Het gaat er mij om of het er verzorgt uitziet en het eten goed smaakt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
In Italië, Griekenland, Portugal en Servië was de McDonald's véél goedkoper dan in Nederland; het is echt niet zo dat de prijzen internationaal gelijk zijn. Ook in Duitsland is het prijspeil flink lager dan in Nederland. En dat zijn slechts verschillen binnen Europa.SnarfFlevoland schreef:Dat komt denk ik, doordat McDonald's overal ongeveer dezelfde prijs rekent, op internationaal niveau. Mij is ooit ook opgevallen in de USA dat de prijzen daar (in 2001 weliswaar) ook vrijwel hetzelfde waren als in Nederland.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik was 20 frank kwijt...Coen Tunnel schreef:In 2008 en 2009 was de McDonald's in Zwitserland nauwelijks duurder dan in Nederland, of ik nou in Bern, Basel of Zürich was...Een menu kost in Nederland rond de € 6,00, dat is in Zwitserland echt niet rond de € 18,00. Ik ben niet rijk, maar de McDonald's in Zwitserland is voor mij prima betaalbaar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Oh, dan was mijn indruk onterecht.Coen Tunnel schreef:In Italië, Griekenland, Portugal en Servië was de McDonald's véél goedkoper dan in Nederland; het is echt niet zo dat de prijzen internationaal gelijk zijn.
In Zwitserland ooit eens echte dikke vette Zwitsers gezien? Ik niet. Er zullen heus er wel wat incidenten rondlopen, maar ik wil zeggen dat je in Zwitserland eens op 'overgewicht' moet letten. In Zwitserland is veel eten (en ook snoep) zeer prijzig. Kom je in de supermarkt, dan valt mij het direct al op dat Zwitsers veel minder snoep etc. consumeren dan wij Nederlanders dat doen. Voor een zak chips betaal je bijv. in een supermarkt ook een fortuin. En vlees is ook behoorlijk tot zeer duur, zowel in de supermarkt als bij de slager. Als Zwitser is het gewoonweg te duur om je vet te eten, want ze hebben ook genoeg andere hoge kosten. Wonen is bijv. in Zwitserland ook verschrikkelijk duur!Vinny schreef:Ik was 20 frank kwijt...
Daar staat tegenover dat in Zwitserland andere zaken als campings, pensions, benzine, openbaar vervoer, kabelbanen etc. een stuk goedkoper zijn als in bijv. Oostenrijk.
Maar goed, ik denk dat we aardig off-topic raken zo. :P Even on-topic maar weer:
Tweede optie veel te uitgebreid en beide opties moet er onnodig omgereden worden. De Zwitserse tolsticker verkopen ze bij elk douane kantoor aan de snelweg. Gewoon even netjes ernaar vragen en ze zijn je zeer behulpzaam en vriendelijk. Althans, dat is mijn ervaring met de Zwitserse douane.Pino schreef:Voor het gemak kun je uiteraard ook vanaf de A35 naar grensovergang Weil am Rhein rijden. Kwestie van doorsteken vanaf het knooppunt met de A36 naar Dreieck Neuenburg. Of vanaf afrit 37 van de A35 over de D105 naar oprit Weil am Rhein aan de Duitse A5.
-
Omabeatle
- zandpaadje
Dat is waar, maar uit ervaring weet ik dat de 54 naar Münster niet heel erg opschiet. Deze heb ik vorig jaar genomen op weg naar Slovenië. Verder heeft de 45 een aantal zones waar je verplicht 120 moet rijden, maar het landschap is daar wel zeker een aanrader. De 3 lijkt mij op een dinsdagochtend in juli geen problemen te geven.marcel schreef:Die route is ook helemaal niet zo gek, 4 km en 9 min langer volgens Google Maps.
Leuk trouwens dat wij nu opeens een discussie hebben over de prijs van het eten in Zwitserland. Als echte studenten nemen wij natuurlijk ons eigen boterhammetje mee. Bovendien zullen wij pas op de camping een heerlijk op gas gekookt maaltje naar binnen werken (vast iets van rijst met saus
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Sinds enkele weken is de B54 geheel 2+1 rijstroken en is het laatste deel bij Steinfurt ook gereed gekomen, dus het zal nu ongetwijfeld goed doorrijden.Omabeatle schreef:Dat is waar, maar uit ervaring weet ik dat de 54 naar Münster niet heel erg opschiet. Deze heb ik vorig jaar genomen op weg naar Slovenië.
-
Omabeatle
- zandpaadje
Leuk, dat wist ik nog niet. Wat zou je zelf doen... 31 - 3 of B54 - 1 - 45?Coen Tunnel schreef:Sinds enkele weken is de B54 geheel 2+1 rijstroken en is het laatste deel bij Steinfurt ook gereed gekomen, dus het zal nu ongetwijfeld goed doorrijden.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Zal heel weinig uitmaken, het verschil in kilometers is verwaarloosbaar. De route via de A45 is landschappelijk aantrekkelijker en je omzeilt er natuurlijk wel Keulen mee.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Op de A3 heb je ook heel wat stukken met 120 of 130.Omabeatle schreef:Verder heeft de 45 een aantal zones waar je verplicht 120 moet rijden, maar het landschap is daar wel zeker een aanrader.
Ja, behalve misschien het stuk Oberhausen-Köln.De 3 lijkt mij op een dinsdagochtend in juli geen problemen te geven.
Ik zou zeker de B54 nemen, omdat ik die nog nooit gezien heb (in ieder geval het nieuwe stuk niet), maar ja, ik heb wat andere prioriteiten dan de meeste mensen ...Coen Tunnel schreef:Zal heel weinig uitmaken, het verschil in kilometers is verwaarloosbaar. De route via de A45 is landschappelijk aantrekkelijker en je omzeilt er natuurlijk wel Keulen mee.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Zie de Big Mac indexCoen Tunnel schreef:In Italië, Griekenland, Portugal en Servië was de McDonald's véél goedkoper dan in Nederland; het is echt niet zo dat de prijzen internationaal gelijk zijn. Ook in Duitsland is het prijspeil flink lager dan in Nederland. En dat zijn slechts verschillen binnen Europa.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Naar mijn idee kan het beste gereden worden over de B54 naar Münster en dan via de A1 - A45 naar de A5 richting Basel. Mocht die A5 voorbij Karlsruhe druk zijn, dan kan er altijd uitgeweken worden naar de Franse A35. De Duitse A81 is niet relevant voor de route richting Genève.
Verder zijn er kleine stukjes, zoals bij Dillenburg, van max. 100 km/h. Op de A3 zijn de meeste beperkingen op 120 km/h, maar die variëren ook veel tussen de 100 km/h en de 130 km/h.
Komen behoorlijk wat vertragingen op dat stuk voor inderdaad. Met de A45 omzeil je die route dus.marcel schreef:Ja, behalve misschien het stuk Oberhausen-Köln.
Klopt inderdaad. Overigens zijn de beperkingen op de A45 vaak 130 km/h en geen 120 km/h.marcel schreef:Op de A3 heb je ook heel wat stukken met 120 of 130.
-
vynkce
- 2x4 autosnelweg
Met de Franse A35 zou ik toch ook uitkijken. Deze snelweg is weliswaar helemaal tolvrij maar is echt niet te vergelijken met een Franse tolsnelweg. De A35 is niet volledig en er ontbreken nog steeds enkele snelwegstukjes. Verder is de weg zeker niet rustig te noemen. Vooral de doortocht van Straatsburg kan wel eens moeilijkheden opleveren. Ook zit je met het feit dat veel vrachtwagens de Duitse Maut omzeilen en in plaats van de Duitse A5 de Franse A35 gebruiken.