Afbeelding

[AM] [FOTO] Fotoreportages Armenië

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg

[PHOTO][ARM] (Armenia) Yerevan - Garni - Geghard v.v.

Bericht door IQ[] » vr 14 aug 2009, 16:45

NL: Deze keer enkele foto's van het, tot nog toe, vrij onbekende land Armenië. Deze serie beslaat foto's van het centrum van Yerevan en de weg (H-3) naar de tempel van Garni en het klooster van Geghard (kaartje). De foto's zijn gemaakt vanuit een personenbusje. Fotoserie van 29 juli 2009.

GB: This time some photos of the yet unknown country Armenia. In this series are some photos of the centre of Yerevan and the road (H-3) towards the temple of Garni and the monastry of Geghard (map). The photos are made out of a minivan. Photos from July 29th, 2009.

Afbeelding
The Holy Mount Ararat / De heilige berg Ararat

Photos: 28
Size: 3.35 MB

Album
Resolutie/resolution: 800x600

ZIP
Resolutie/resolution: 1024x768

Have fun!

Chris
Moderator

Re: [PHOTO][ARM] (Armenia) Yerevan - Garni - Geghard v.v.

Bericht door Chris » vr 14 aug 2009, 16:49

Mooie foto's van een zeer onbekend land! :D

De bewegwijzering ziet er erg ouderwets uit. De niet-hoofdwegen zullen dat zeker ook wel zijn...

Het is dus echt waar dat je de Ararat vanuit het hele land kan zien... hét symbool van Armenië (ook al ligt de berg in Turkije).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 14 aug 2009, 17:55

Inderdaad leuke foto's!

Laatste foto: "Benzin" in het cyrillisch. Betekent dat dat Armenië vroeger ook dat schrift gebruikte?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 aug 2009, 17:57

Zal wel Russisch zijn uit de Sovjettijd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 14 aug 2009, 18:00

Valt inderdaad op dat het cyrillisch schrift uit het Sovjet-tijd inderdaad aardig is weggemoffeld.
Dat Armeense schrift, is dat verwant aan het Georgische ?

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 14 aug 2009, 18:18

De Armeniërs hebben de instorting van de Sovjet-Unie en de onafhankelijkheid ervaren als een soort bevrijding. Hierdoor is er in sneltreinvaart zoveel mogelijk Russisch uit het dagelijks leven verdwenen. Je vindt nog wel Russisch terug in beschrijvingen op producten, menukaarten en oude wegwijzers. De nadruk ligt op het Armeens. Nieuwe borden zijn alleen in het Armeens en latijns schrift, veel menukaarten zijn drietalig.

Armeens (uit 405) en Georgische schrift zijn niet aan elkaar verwant, al zeggen de Armeense schriftgeleerden dat degene die het Armeense alfabet heeft ontwikkeld, ook de grondslag heeft gelegd van het Georgische alfabet.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 14 aug 2009, 18:22

Mooie foto's! Armenië valt nog goed mee zo te zien, helemaal anders dan verwacht. Alhoewel, ik wist niet goed wat ik moest verwachten eigenlijk :D

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 14 aug 2009, 18:48

http://www.roadpics.net/Serie82/slides/ ... ghard.html
^Prachtige wereld daar.

http://www.roadpics.net/Serie82/slides/ ... revan.html
^Ze kennen dus wel vorkborden.

Ik zie nergens wegnummers staan. Komen die wel voor?

Erg mooie fotoserie trouwens.
De autogordel: een band voor het leven.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 14 aug 2009, 18:52

Nummers komen voor, alleen ze worden weinig tot niet aangegeven.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 14 aug 2009, 20:53

IQ[] schreef:De Armeniërs hebben de instorting van de Sovjet-Unie en de onafhankelijkheid ervaren als een soort bevrijding. Hierdoor is er in sneltreinvaart zoveel mogelijk Russisch uit het dagelijks leven verdwenen.
Dat snap ik, maar ik kan me voorstellen dat de taal (en het schrift) gewoon wel gebruikt werden als eerste taal, waar Russisch als gemeenschappelijke taal werd gebruikt in de Sovjet-Unie. Op oude Sovjet-bankbiljetten zie je ook diverse talen en schriften staan. Ik dacht trouwens dat de Baltische staten destijds ook alleen (of voornamelijk) het Latijnse schrift gebruikten.

Of werd het Armeens in het cyrillisch geschreven? (zoals het Azeri)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 15 aug 2009, 11:57

Palance schreef:Of werd het Armeens in het cyrillisch geschreven? (zoals het Azeri)
Ik zal het navragen.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 15 aug 2009, 14:53

Palance schreef:Of werd het Armeens in het cyrillisch geschreven?
Het antwoord is: ja, heel vaak wel.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 15 aug 2009, 16:11

Ah, bedankt voor het uitvogelen.

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg

[PHOTO][ARM] (Armenia) Yerevan-Mt. Aragats-Amberd-Yerevan

Bericht door IQ[] » za 15 aug 2009, 16:32

Armenia: Yerevan - Mt. Aragats (Lake Kari) - Amberd - Monastery of Tegher - Yerevan

NL: Deze keer een grotere fotoserie uit het land Armenië. Deze serie beslaat foto's van het centrum van Yerevan en de snelweg (M-1) naar Ashtarak, vervolgens de hoofdweg M-3 richting Vanadzor, waarbij na een aantal kilometer af is geslagen, naar een bergweg naar de top van Mount Aragats en het meertje Kari (een stuk heeft het nummer H-20). Dat deze bergweg een officeel nummer heeft is bijna een wonder te noemen. De terugweg verliep via dezelfde weg waarbij er halverwege de afdaling afgeslagen werd, om de ruïnes van Amberd te bereiken. Vanuit hier ging het over bergwegen naar het klooster van Tegher en vervolgens terug naar het dal, om via de hoofdweg M-1 terug te gaan naar de hoofdstad Yerevan. Dit alles is makkelijker te situeren op een overzichtskaartje. De foto's zijn wederom gemaakt vanuit een personenbusje. Fotoserie van 31 juli 2009.

GB: This time a larger photo series out of the country Armenia. This series has pictures of the center of Yerevan and the motorway (M-1) to Ashtarak, then the main road M-3 in direction Vanadzor, where after a few kilometers was turned left onto a mountain road, to reach the summit of Mount Aragats and the lake Kari (for a part it has the number H-20). That this road has an official number is almost a miracle. The way back was via the same road, but turned to other roads halfway of the descent, for reaching the ruins of Amberd. From here it goes on small roads to the monastery of Tegher and then back to the valley. The main road M-1 was used to return to the capital Yerevan. This all is easier to situate in a overview map. The photographs are again drawn out of a minivan. Photos of July 31, 2009.

Afbeelding
Monastery of Tegher / Klooster van Tegher

Photos: 174
Size: 16.3 MB

Album

ZIP

Have fun!

Chris
Moderator

Re: [PHOTO][ARM] (Armenia) Yerevan-Mt. Aragats-Amberd-Yerevan

Bericht door Chris » za 15 aug 2009, 16:41

Mooi, ze hebben toch wel een soort snelweg daar.

Alles ziet er wel erg oud uit... Armenië weet niet echt veel buitenlandse investeerders aan te trekken volgens mij.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » za 15 aug 2009, 18:34

Trip down memory lane! Ik was daar een jaar geleden. Armenië is echt een geweldig land als je van vergane glorie houdt! Die auto's daar zijn ook schitterend, Lada's en Volga's en zo. Ik heb in Dilijan in zo'n Volga als taxi gezeten, wat een grote bak was dat! Je kon makkelijk met z'n vieren op de achterbank :mrgreen:
Als je dan daarna in Georgië komt (zoals ik heb gedaan) oogt alles ineens een stuk moderner, heel typisch. Ook valt dan pas op hoe kaal Armenië is, Georgië is grotendeels bos, in Armenië staan volgens mij nauwelijks bomen...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 15 aug 2009, 20:46

Mooie foto's van een zeer boeiend land!

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 15 aug 2009, 23:08

Ja, heel interessant. Op het cruciale punt staan de wegnummers wel: serie 83 foto 49.
M-nummers zien er dus zo uit: Մ
Maar op foto 132 en 144 staat gewoon een M.
Foto 154 lijkt mij een oude GAI-post, zoals ze in de Sovjetunie om de 50 km (geloof ik) aan de hoofdwegen lagen. Daarom de snelheidsbeperking 50 over 200 m.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 16 aug 2009, 8:37

Wat is/was een GAI post ?

Wat betreft nummeringen, het lijkt erop dat het Armeens is gebruikt op de wegwijzers, en Latijns schrift op de kleine bordjes. Maar de kleine bordjes met M-nummer zijn duidelijk nieuwer. Misschien is men dus langzaam aan het omschakelen. Ik heb trouwens nog een bord gezien met sovjet M24 erop. Echter is deze foto compleet mislukt door een plensbui, wel jammer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 16 aug 2009, 8:38

GAI (ГАИ pronounced guy-EE) stands for State automobile inspectorate (Russian: Государственная автомобильная инспекция, translit. Gosudarstvennya Avtomobilnaya Inspektsyya) and is the Russian traffic police. They are responsible for the regulation of traffic, investigating traffic accidents, and manning the stop lights. GAI officers are called "GAI inspectors" in Russia.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 16 aug 2009, 16:21

Ja, vroeger moest je langs die posten officieel zo langzaam rijden dat de agenten je nummerbord konden lezen. Hoe snel dat dan is weet ik niet, maar vandaar die 50 km/h denk ik.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 16 aug 2009, 18:20

http://www.roadpics.net/Serie83/slides/ ... treet.html
^Er wordt creatief met rijstrookindelingen om gegaan.

http://www.roadpics.net/Serie83/slides/ ... tavan.html
^Is dit niet heel erg op het midden van de weg rijden?

http://www.roadpics.net/Serie83/slides/ ... agats.html
^Deze route is wel van erg matige kwaliteit.

http://www.roadpics.net/Serie83/slides/ ... tarak.html
^Die wil niet ingehaald worden dus rijdt maar op het midden van de weg.

http://www.roadpics.net/Serie83/slides/ ... revan.html
^Dit ziet er erg armoedig uit.

Erg mooie foto's weer.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 16 aug 2009, 21:09

marcel schreef:Ja, heel interessant. Op het cruciale punt staan de wegnummers wel: serie 83 foto 49.
M-nummers zien er dus zo uit: Մ
Maar op foto 132 en 144 staat gewoon een M.
Foto 154 lijkt mij een oude GAI-post, zoals ze in de Sovjetunie om de 50 km (geloof ik) aan de hoofdwegen lagen. Daarom de snelheidsbeperking 50 over 200 m.
In Kazachstan heb ik ze, ben net terug in Almaty vanuit Chimkent, niet elke 50km gezien. Of ze zijn afgebroken, ofwel ze stonden alleen op de grenzen tussen de oblasten en tussen de Republieken. Nu ook vooral op de grenzen van de oblasten, verder niks gezien.
Op de oblastgrenzen heb ik hier een keer 40kmh gezien en een keer 20kmh gezien. Op de heenweg ben ik ook een keer gestopt maar ik reed niet te hard omdat ik al zoiets zag aankomen toen er vanuit het niets ineens een bord 50 en daarna een bord 20 stond.
Frits schreef:http://www.roadpics.net/Serie83/slides/ ... treet.html
^Er wordt creatief met rijstrookindelingen om gegaan.
Daar wen je vanzelf aan. Alleen moet je niet als stugge Hollander tussen de lijnen gaan rijden als de andere dat niet doen want dan rijd je jezelf vast en houd je bovendien het verkeer op. :lol:
http://www.roadpics.net/Serie83/slides/ ... agats.html
^Deze route is wel van erg matige kwaliteit.
Ik heb veel erger gezien, dat valt nog mee.
http://www.roadpics.net/Serie83/slides/ ... tarak.html
^Die wil niet ingehaald worden dus rijdt maar op het midden van de weg.
Inhalen doen ze toch wel, erg is aan beide kanten genoeg plaats over...
Armoediger als Chimkent... :| Had ik niet verwacht eerlijk gezegd.

IQ[]
expressweg

[PHOTO][ARM] (Armenia) M-2 Yerevan - Khor Virap - Noravank

Bericht door IQ[] » do 17 sep 2009, 23:12

Armenia: M-2 Yerevan - Khor Virap - Noravank

NL: Na een tijd van stilte komt er nu een grote fotoserie uit het land Armenië. Deze serie heb ik vanwege de omvang in tweeën moeten knippen. Dit deel beslaat foto's van het centrum van Yerevan en de snelweg (M-2) naar Khor Virap en Noravank. Khor Virap is een voormalige kerker (180 v.C.), en is nu een kerk (7e eeuw). Het gebouw is het dichtstbij gelegen bebouwde punt van Armenië met de grens met Turkije. De M-2 heeft als einddoel Meghri, een plaatsje aan de grens met Iran. Omdat het de enige verbinding is met Iran, rijden er redelijk veel Iraanse vrachtwagens op deze route. Het laatste stukje van deze serie beslaat nog een stukje H-40 om het klooster van Noravank (13e eeuw) te bereiken. Vanuit hier ging het na een lunchpauze terug naar Yerevan, die foto’s volgen in de volgende serie. Alles is natuurlijk makkelijker te situeren op een overzichtskaartje. De foto's zijn gemaakt vanuit een bus. Fotoserie van 3 augustus 2009.

GB: A large photo series from the country Armenia follows now after a period of silence. I had to cut this series in two parts because of its size. This section covers images from the centre of Yerevan and the motorway (M-2) to Khor Virap and Noravank. Khor Virap is a former prison (180 B.C.), and is now a church (7th century). It is the closest building to the border of Armenia with Turkey. The M-2 has the destination Meghri, a small village close to the border with Iran. Because it is the only link with Iran, quite a lot of Iranian trucks are seen on this route. The final part of this series covers a piece of H-40 to reach the monastery Noravank (13th century). From here, after a lunch break, the trip went back to Yerevan, these photos will follow in the next series. The route is easier to situate in an overview map. The photographs are drawn out of a bus. Photos of August 3, 2009.

Afbeelding
Monastery of Noravank / Klooster van Noravank

Photos: 267
Size: 27.9 MB

Album

ZIP

Have fun!

Frits
2x2 autosnelweg

Re: [PHOTO][ARM] (Armenia) M-2 Yerevan - Khor Virap - Norava

Bericht door Frits » vr 18 sep 2009, 20:35

SPOILER: TOON

Afbeelding
^Wat is de toegevoegde waarde van de linksaf pijl? Misschien dat het voor de tegenrichting dan op rood staat?

Afbeelding
^Leuk geparkeerde auto's.

Afbeelding
^Is dit Lenin?

Afbeelding
^Handig met die aftellers onder verkeerslichten.

Afbeelding
^De afritten op de M-2 zijn ronduit matig.

Afbeelding
^Het lijkt mij hier niet plezierig fietsen.

Afbeelding
^Een suicide-lane in het midden.

Afbeelding
^Stel dat je op deze 2+1 weg de bus aan het inhalen was...

Afbeelding
^Dit soort capriolen zijn ook in Armenië vast niet de bedoeling.

Erg mooie foto's van matige wegen, armoede en mooie natuur.

Chris
Moderator

Re: [PHOTO][ARM] (Armenia) M-2 Yerevan - Khor Virap - Noravank

Bericht door Chris » vr 18 sep 2009, 20:46

Erg interessante foto's! Aardig wat Iraanse platen op die weg.

Die 2x2 wegen vallen me nog niet tegen, feitelijk hetzelfde wat je in de Verenigde Staten veel ziet op doorgaande wegen die niet genoeg verkeer hebben om een volledige snelweg te vereisen, maar waarbij je toch een bepaalde mate van doorstroming en rijcomfort wilt waarborgen.

Staan die H-nummers überhaupt wel aangegeven?

IQ[]
expressweg

[PHOTO][ARM] (Armenia) M-2 Noravank - Yerevan

Bericht door IQ[] » za 03 okt 2009, 22:26

Armenia: M-2 Noravank - Yerevan

NL: Vervolg op de vorige serie 84a.
Route: kaartje. De foto's zijn gemaakt vanuit een bus. Fotoserie van 3 augustus 2009.

GB: Continuation of the previous series 84a.
For the route see the overview map. The photographs are drawn out of a bus. Photos of August 3, 2009.

Afbeelding
Monastery of Noravank / Klooster van Noravank

Photos: 242
Size: 20.9 MB

Album

ZIP

Have fun!
Laatst gewijzigd door IQ[] op zo 04 okt 2009, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: url fix

Chris
Moderator

Re: [PHOTO][ARM] (Armenia) M-2 Noravank - Yerevan

Bericht door Chris » za 03 okt 2009, 22:42

Prachtige fotoserie!

Hoe spreek je dit uit? Mkhchyan

Afbeelding

350 dram = € 0,62
Afbeelding

Is "centre" British English of Frans?
Afbeelding
Verder vind ik het land er nogal gedateerd uit zien, vinden er wel veel investeringen plaats? Ik lees bijvoorbeeld dat buurland Azerbaidzjan nu aardig de olieinkomsten weet om te zetten in investeringen in snelwegen en infrastructuur. In Armenië zie ik zoiets niet echt plaatsvinden.

Rene
4x5 autosnelweg

Re: [PHOTO][ARM] (Armenia) M-2 Noravank - Yerevan

Bericht door Rene » za 03 okt 2009, 22:43

Afbeelding
Brrr. Zonder zicht inhalen.

Afbeelding
Afbeelding
Met of zonder doorgetrokken streep: suicide-lane...

Afbeelding
Bij het zien van al dit soort foto's ben ik blij dat je weer heelhuids thuis bent gekomen...

IQ[]
expressweg

Re: [PHOTO][ARM] (Armenia) M-2 Yerevan - Khor Virap - Noravank

Bericht door IQ[] » za 03 okt 2009, 22:47

Frits schreef:Wat is de toegevoegde waarde van de linksaf pijl? Misschien dat het voor de tegenrichting dan op rood staat
De VRI's zijn een verhaal apart. Als er een aparte lamp voorzien is voor links of rechtsaf, dan moet je als buitenlander goed opletten. Zolang deze aparte pijl groen brandt, mag je links/rechts afslaan (geen garantie op conflictvrij). Is deze uit, dan mag je niet afslaan (althans wordt niet of weinig gedaan), ook al brandt de groene bol er naast.
Frits schreef:Is dit Lenin?
Nee. Dit is Aleksandr Myasnikyan, de eerste communistische president van Armenië.