Limousin - advies route gevraagd

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

brannie
zandpaadje

Limousin - advies route gevraagd

Bericht door brannie »

Dag allemaal,

Wij vertrekken op (vrijdag) 6 aug. vanuit de Randstad richting de Limousin (Brive). Overnachting staat gepland nabij Vierzon. Volgende dag (zaterdag) van Vierzon naar Brive. Dit weekend is zwarte zaterdag. Terugreis op (zaterdag) 21 augustus, ook zwarte zaterdag. Voor de terugreis hebben we ook twee dagen uitgetrokken. Graag ontvang ik advies over de reis routes:

* Heenreis, rijden via Parijs? ASF geeft aan vóór 10:00 uur Parijs te passeren. Wij willen rond 3:00 uur gaan rijden. Kunnen we hier de snelste weg gokken (A1/A86/A10) of is het beter om te rijden via alternatieve route, bijv. La Francilienne (A104/N104)? Ik heb van verschillende mensen het advies gekregen Francilienne + A6 + A77 + A19) te nemen.

* Terugreis, snelste route A20/A71/A10/Francilienne nemen, of ook via A6/A77/A19? Op eerstgenoemde route staat het volgens ASF vast tussen Orléans en Parijs, zo'n beetje de hele dag. Waar te overnachten?

Graag hoor ik jullie ervaringen, tips & adviezen zijn welkom!

Mvg
Annie
JB81
autoweg

Re: Limousin - advies route gevraagd

Bericht door JB81 »

Ik zal wel te makkelijk denken, maar... andere dagen reizen geen optie? Op zwarte zaterdag naar Frankrijk moet je eigenlijk gewoon niet willen. Zeker niet op een van de toeristische assen zoals in dit geval België - Parijs - Orléans en verder richting de Dordogne.

Mijn ervaring met de N/A104 is dat je zo ver omrijdt dat het niet veel uitmaakt om gewoon door Parijs te rijden. Zeker als je vervolgens nog een stuk over de A6 moet.

Sterkte! ;)
jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 »

Waarom rijden jullie niet gewoon door? Wanneer je om 0300 vertrekt ben je einde van de middag al in Brive.

Ligt natuurlijk altijd aan de drukte maar ik zou het volgende adviseren:

A16 (of A17 - A4) naar Antwerpen (alleen wanneer het echt EXTREEM druk is via de toltunnel Liefkenshoektunnel)
E17 via Gent richting Lille (pauze bij Kortrijk)
vlak voor Lille klein bordje Parijs volgen en via de A17 (in België) naar de E42 en zo om Lille rijden
A1 (tol) naar Parijs
na de tol maar voor Parijs pauze (geestelijk voorbereiden :hypocrite: )
Parijs westkant (Ouest) over de BP (Boulevard Peripherique) valt best mee en zal zelfs iets rustiger zijn, toeristen mijden dit
afrit Porte de Saint-Cloud
verkeerslichten rechtdoor (Bordeaux staat al aangegeven in het groen)
bij de volgende kruising met verkeerslichten ga je vanzelf naar rechts (Bordeaux gewoon blijven volgen)
D910 blijven volgen (als je wagen niet te hoog is kan je gebruik maken van tunneltje in het midden van de weg)
Groot plein met busstation in het midden en hierna gelijk de rivier over en weer op de RN118
Deze weg gaat aardig omhoog en levert ook een spectaculair uitzicht op achter je
Je rijdt nu zo de A10 op
<< beslissing>> wanneer het rustig is gewoon doorrijden over de A10 (iets verderop is niet voor niets het grootste tolplein van Frankrijk)
<< beslissing>> wanneer het druk is gelijk via de N104 (Orléans par RN) en RN20 naar Orléans (goede weg) / bij Artenay (er staat een molen) weer de A10 op (maak niet de fout gelijk door te willen rijden door Orléans heen, dit is niet te doen!!)
koffie drinken bij wegrestaurant over de weg bij Orléans
A10 - A71 via Vierzon - A20 naar Brive (wijst zichzelf)

Succes (en laat je niet gek maken)
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Overnachten lijkt me inderdaad niet nodig als Brive de eindbestemming is.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

jaap47 schreef:Parijs westkant (Ouest) over de BP (Boulevard Peripherique) valt best mee en zal zelfs iets rustiger zijn, toeristen mijden dit
afrit Porte de Saint-Cloud
verkeerslichten rechtdoor (Bordeaux staat al aangegeven in het groen)
bij de volgende kruising met verkeerslichten ga je vanzelf naar rechts (Bordeaux gewoon blijven volgen)
D910 blijven volgen (als je wagen niet te hoog is kan je gebruik maken van tunneltje in het midden van de weg)
Groot plein met busstation in het midden en hierna gelijk de rivier over en weer op de RN118
Deze weg gaat aardig omhoog en levert ook een spectaculair uitzicht op achter je
Je rijdt nu zo de A10 op
Het nadeel hiervan is dat je een stuk stadsweg hebt, met verkeerslichten. Zelfs op zondag kan het daar nog druk zijn (door de plaatselijke inwoners). Je kunt ook de BP verder doorrijden tot je weer op de A6 zit. Het deel van de A6 tussen de BP en de A10 rijdt goed door.

Een ander alternatief is om gewoon voor de A86 te gaan en ter plaatse goed op de DRIP-borden boven de weg letten. Deze geven goed aan waar de files staan, zodat je flexibel om de files heen kunt rijden. Grofweg zijn daarvoor twee manieren. Naast de hiervoor beschreven route via A1 en BP kun je, als alleen de A86 vaststaat, ook verder de A3 volgen tot je bij de Porte de Bagnolet de BP oprijdt, en dan verder via de BP en A6.
Wout79
polderweggetje

Bericht door Wout79 »

Een heel ander ideetje, welke wel een stuk om is maar waarmee je Parijs geheel kan vermijden is om als volgt te rijden in Frankrijk:
A1 - A29 - A28 - A10 - A85 - N143 - D943 - A20. Je pakt dan na Lille dus Amiens - Rouen - Le Mans - Tours - Chateauroux.
Dit is +- 200km langer dan de gangbare route via Parijs en je hebt een stukje geen snelweg. Je bent dan ook wat meer kwijt aan tol en benzine waarschijnlijk.
Als je 2 dagen de tijd wilt nemen is de wat langere afstand misschien niet zo een bezwaar. Zelf heb ik overigens geen ervaring met deze route.
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

Dat lijkt me wel een heel mager alternatief. Je moet dan wel erg lang omrijden, waarij je dus veel hogere benzinekosten hebt. :x
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Ik heb dezelfde route gedaan naar een doel in dezelfde streek.
Daarbij stemde ik mijn reis erop af dat ik Parijs tussen 3 en 5 uur in de morgen passeer.
Rijtijd een uurtje of 10; dat doe ik in één ruk door, met alleen een stuk of 3-4 korte plaspauzes (waarvan 1x met tanken).

Ik reed (NL) A16, (B) E17, (F) A1 - Boulevard Pheripherique, A10, A71, A20
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik hou ook wel van lekker doorrijden. Zaterdag heb ik 6 uur achtereen gereden, alhoewel dat niet continu snelweg was (meer afwisseling).

Die campagnes van "na 2 uur rijden een half uur rust" zijn ook nogal overdreven, volgens mij ook gericht op mensen (babyboomers) die normaal zelden langer dan 40 minuten in de auto zitten. Vrachtwagenchauffeurs mogen ook gewoon 4,5 uur achter elkaar rijden. En dat is nog wel iets slaapverwekkender rijden dan met je luxe auto met 130 km/uur.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Die acties stammen sowieso uit de tijd dat auto's met airco nog een bijzonderheid waren.

Wat de route betreft:
Ik heb van verschillende mensen het advies gekregen Francilienne + A6 + A77 + A19) te nemen.
Dit is zeker geen gek alternatief als er grote drukte is rond Parijs of de A10 naar Orleans. Hou in elk geval de verkeersinformatie in de gaten, want deze route is met uitzondering van het eerste stuk van de Francilienne vrijwel zeker filevrij.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

In Duitsland werd altijd na twee uur rijden een kwartier rust aanbevolen.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Chris schreef:Ik hou ook wel van lekker doorrijden. Zaterdag heb ik 6 uur achtereen gereden, alhoewel dat niet continu snelweg was (meer afwisseling).
Alhoewel je aan het einde van de rit toch wel de verschillen voelt. Over het algemeen rij ik ook wel langer door alvorens een rustpauze te nemen (4 a 5 uur inderdaad). Maar vorig jaar tijdens de vakantie geprobeerd om iedere 1,5 uur even kort (5 a 10 minuten) te stoppen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik toen merkbaar uitgeruster aankwam.
Daar staat tegenover dat meer factoren meespelen, zoals je eigen conditie op dat moment, de verkeersdrukte (opletten of minder opletten) enz.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

^^In mijn Kaatje ben ik aardig gebroken na 2,5 uur tot 3 uur aan een stuk rijden. Meestal stop ik na 2 tot 2,5 uur.
Vandaag 3 uur gereden tot een rustpauze, waarvan 70% rustig OWN. Na de pauze een uurtje :yes:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het ligt ook wel aan welke auto je rijdt denk ik. Mijn vorige auto was een Peugeot 306, daar stapte ik toch anders uit dan mijn huidige bestelauto Renault Kangoo. In mijn auto zit je veel meer rechtop, wat ik een stuk prettiger vind voor de lange afstanden dan zo onderuitgezakt met de benen vooruit te hangen.
jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 »

Parijs is de bottleneck dat is zeker.

Iedereen heeft zijn voorkeuren.

Ik heb te vaak op de A86/N186 vast gestaan om deze nog te promoten. Het gekke van de route die ik aanraad is dat je nog eerder vast komt te staan voorbij Parijs dan in Parijs zelf. De 3 verkeerslichten houden in de praktijk nauwelijks op (sterker, leuke afwisseling en hoogst zelden moet je er voor 2 stilstaan en het zijn geen Nederlandse stoplichten!)
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

Wat bedoel je daarmee, dat het geen Nederlandse Verkeerslichten zijn?
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Dat ze waarschijnlijk wat beter afgesteld zijn op het doorgaande verkeer ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.