BAB 5 tijdens de vakantieperiode
Moderator: Moderatoren
-
stakie75
- polderweggetje
BAB 5 tijdens de vakantieperiode
Hoi allemaal,
Komende zomer gaan wij (zonder caravan) wederom naar het Lago Maggiore, middels de vaste route (Valkenswaard - Roermond - BAB 52 - BAB 61 - BAB 65 - BAB 5 - A2 - Bellinzona - Lago Maggiore). Stukje BAB 65 om Karlsruhe heen is me vorig jaar zeer goed bevallen itt BAB 6 langs Hockenheim de jaren daarvoor. Vaak files en langzaamrijdend verkeer gehad, daar waar ze vorig jaar op BAB 65 ook aan het werk waren, maar je toch goed en snel kon doorrijden.
Alleen lees ik nu de laatste tijd veel berichten dat ze aan het bouwen zijn op de BAB 5 richting en vanuit Basel.
Ik rijd zondagnacht 25 op 26 juli aan en verwacht dan rond de "ochtendspits" (voor zover die er dan is gezien de vakantieperiode) in de buurt van Karlsruhe en de BAB 5 te zijn.
Wat zou ik rond die tijd kunnen verwachten aan Baustellen en eventuele files en wat zouden de alternatieven zijn?
Heb alwel gezien dat ik een stuk via de A35 in Frankrijk kan, maar op 1 of andere manier staat me dat niet aan.
Gr.
Michel
Komende zomer gaan wij (zonder caravan) wederom naar het Lago Maggiore, middels de vaste route (Valkenswaard - Roermond - BAB 52 - BAB 61 - BAB 65 - BAB 5 - A2 - Bellinzona - Lago Maggiore). Stukje BAB 65 om Karlsruhe heen is me vorig jaar zeer goed bevallen itt BAB 6 langs Hockenheim de jaren daarvoor. Vaak files en langzaamrijdend verkeer gehad, daar waar ze vorig jaar op BAB 65 ook aan het werk waren, maar je toch goed en snel kon doorrijden.
Alleen lees ik nu de laatste tijd veel berichten dat ze aan het bouwen zijn op de BAB 5 richting en vanuit Basel.
Ik rijd zondagnacht 25 op 26 juli aan en verwacht dan rond de "ochtendspits" (voor zover die er dan is gezien de vakantieperiode) in de buurt van Karlsruhe en de BAB 5 te zijn.
Wat zou ik rond die tijd kunnen verwachten aan Baustellen en eventuele files en wat zouden de alternatieven zijn?
Heb alwel gezien dat ik een stuk via de A35 in Frankrijk kan, maar op 1 of andere manier staat me dat niet aan.
Gr.
Michel
-
Chris
- Moderator
Re: BAB 5 tijdens de vakantieperiode
De A5 wordt verbreed ten zuiden van Karlsruhe naar 2x3 rijstroken. Er staan de laatste tijd veel files op dit stuk. De Franse A35 is een heel redelijk alternatief, en volledig tolvrij. Je komt dan bij Mulhouse weer op de Duitse A5 terecht. Waarom staat deze route je niet zo aan?
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik ken de A35 alleen ten zuiden van Strasbourg en daar heeft hij iets behoorlijk rommeligs. Daarnaast de stedelijke passage van Strasbourg (ook die in de ochtendspits dan). Het is allemaal geen vreselijk fijne weg om over te rijden. Maar goed, de route is snel en dan zullen landschap en wegbeeld me wat. Het andere alternatief voor de A5 zou de A81 zijn. Vanaf Karlsruhe doorsteken naar Stuttgart en op die manier via Zürich en de A4 richting Gotthard rijden. Maar die optie gaat je zeker meer tijd kosten dan de A35.
Wat ik zou doen, is simpelweg de verkeersinformatie bijhouden terwijl je rijdt. Zorg dat je de SWR te pakken hebt, want die geeft verkeersinformatie voor het hele Zuid-Westen (in tegenstelling tot een aantal andere zenders die je langs de A61 kunt volgen). Melden ze niets, dan valt het kennelijk mee. Melden ze wel wat, dan weet je wat de alternatieven zijn. Het is zeker geen permanente file daar langs de A5. Op dit moment staat er bijvoorbeeld ook niets, en de ochtendspits zal eind juli zeker niet zwaar zijn.
Voor alle duidelijkheid, hieronder een overzicht van de Baustellen (steeds in beide richtingen), dus als je een van die plaatsnamen hoort op de verkeersinformatie, dan weet je dat het bal is.
Baden-Baden (afrit 51) - Achern (afrit 53) km 663.6 - 669.0
Bühl (afrit 52) - Achern (afrit 53) km 674.2 - 679.66
Achern (afrit 53) - Appenweier (afrit 54) km 685.12 - 690.58
Appenweier (afrit 54) - Lahr (afrit 56) km 696.04 - 701.5
Wat ik zou doen, is simpelweg de verkeersinformatie bijhouden terwijl je rijdt. Zorg dat je de SWR te pakken hebt, want die geeft verkeersinformatie voor het hele Zuid-Westen (in tegenstelling tot een aantal andere zenders die je langs de A61 kunt volgen). Melden ze niets, dan valt het kennelijk mee. Melden ze wel wat, dan weet je wat de alternatieven zijn. Het is zeker geen permanente file daar langs de A5. Op dit moment staat er bijvoorbeeld ook niets, en de ochtendspits zal eind juli zeker niet zwaar zijn.
Voor alle duidelijkheid, hieronder een overzicht van de Baustellen (steeds in beide richtingen), dus als je een van die plaatsnamen hoort op de verkeersinformatie, dan weet je dat het bal is.
Baden-Baden (afrit 51) - Achern (afrit 53) km 663.6 - 669.0
Bühl (afrit 52) - Achern (afrit 53) km 674.2 - 679.66
Achern (afrit 53) - Appenweier (afrit 54) km 685.12 - 690.58
Appenweier (afrit 54) - Lahr (afrit 56) km 696.04 - 701.5
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
De Franse A35 was goed te doen. Okee, geen mooi landschap en vooral ten zuiden van Straatsburg wat rommelig, maar het rijdt door. Als je de A61 neemt sla je bij Kreuz Mutterstadt af naar de A65 en vervolgens bij Kandel-Süd naar de B9. Dit is een klein stukje Bundesstraße tot de grens, op de grens begint de Franse snelweg A35. Even na Straatsburg zit bij Ostwald een rustplaats met tankstation en wegrestaurant langs de snelweg, dat is ook de enige rustplaats van betekenis langs de hele A35.
Ik zou gewoon de Franse A35 nemen.
Je kunt de A35 afrijden tot in Zwitserland, je komt in Basel rechtstreeks op de A2 uit. Je hoeft niet weer door Duitsland en je hoeft in Frankrijk geen tol te betalen. Een andere optie is inderdaad om vanaf Mulhouse via de Franse A36 naar de Duitse A5 te rijden en vervolgens over de A98 en A861 naar Zwitserland te rijden; je rijdt dan feitelijk om Basel heen. Via een kort stukje A3 kom je dan bij Augst op de A2 terecht.Chris schreef:Je komt dan bij Mulhouse weer op de Duitse A5 terecht. Waarom staat deze route je niet zo aan?
Ik zou gewoon de Franse A35 nemen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dan maak je vanaf de Franse A35 wel een hele rare slinger. Die zal alleen interessant zijn bij file op de passage van Basel. De A35 afrijden tot aan Basel is de meest logische optie als je eenmaal voor de A35 hebt gekozen, doorsteken via de A36 naar grensovergang Weil am Rhein zou je eerste alternatief zijn, doorsteken via de A36 en de A98 naar Verzweigung Augst komt daar nog achter.Coen Tunnel schreef:Een andere optie is inderdaad om vanaf Mulhouse via de Franse A36 naar de Duitse A5 te rijden en vervolgens over de A98 en A861 naar Zwitserland te rijden; je rijdt dan feitelijk om Basel heen. Via een kort stukje A3 kom je dan bij Augst op de A2 terecht.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Waarom is het zo handig om via de BAB52 - BAB61 - BAB65 naar de Franse A35 te gaan? Vanuit Valkenswaard kan je volgens mij beter via Maastricht, Verviers, St. Vith, Trier en Saarbrücken naar Frankrijk rijden. Dat is ook nog eens iets korter, alhoewel dat niet een spectaculair verschil zal zijn. Ten zuiden van Saarbrücken kom je op de Franse A4 uit, waar je een klein stukje tol moet betalen tot iets voor Strassbourg. Daarna kan je de tolvrije route A4-A35 volgen tot Basel. Het enige echte nadeel van deze route is, dat je tussen de BAB1 en de Franse A4 een stukje binnendoor moet rijden. Maar vooruit, dat stukje binnendoor is ook zo gepiept en het staat goed aangegeven hoe je moet rijden. Daarnaast wordt het stukje binnendoor nog 2x onderbroken door een expresweg.
uh2:
Als je de A35 niet echt aan staat (het is inderdaad niet zo'n spannende route qua omgeving) dan kan je ook via Stuttgart, de BAB8 - BAB81 nemen. Zal iets langer duren qua tijd als via de Franse A35, maar ook deze route rijdt prima door. In Zwitserland kan je simpelweg de gehele A4 uitrijden totdat je vanzelf op de A2 komt bij Altdorf, vanwaar je zo bij de Gotthardtunnel bent. De A4 is een 10 kilometer onderbroken tussen Brunnen en Flüelen. Echter dit stukje binnendoor is wel erg fraai langs het Vierwoudstrekenmeer en je hoeft slechts één dorpje (Sisikon) door.stakie75 schreef:Wat zou ik rond die tijd kunnen verwachten aan Baustellen en eventuele files en wat zouden de alternatieven zijn? Heb alwel gezien dat ik een stuk via de A35 in Frankrijk kan, maar op 1 of andere manier staat me dat niet aan.
Is nooit echt nodig. De grensovergang vanuit Frankrijk naar Basel is vele malen rustiger als de grensovergang vanuit Duitsland naar Basel. Mijn neef gaat ook niet voor niks veel liever via de Franse A35 met de vrachtwagen de grens over naar Basel.Pino schreef:Dan maak je vanaf de Franse A35 wel een hele rare slinger. Die zal alleen interessant zijn bij file op de passage van Basel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
Ik vind de A35 een onprettige route, met gebrek aan zeer onprettig.
Dat OWN stukje bij Strasbourg is irritant, het asfalt is niet overal goed en het is een oerssaaie weg. Het enige leuke is het uitzicht op de Vogezen, waar je dan jammer genoeg niet in zit. Toen ik daar was, was ik wel 2 keer in slaap gevallen in de auto.
Ook waren we daar bijna de weg kwijt, want er stond overal Mulhouse op de borden. Het hoort niet bij het rijtje provinciehoofdsteden of belangrijke steden van Frankrijk, wat mijn pa vroeger moest leren. Mijn pa zag nergens Basel staan op de borden bij Strasbourg, wat hij wel kende.
Dat OWN stukje bij Strasbourg is irritant, het asfalt is niet overal goed en het is een oerssaaie weg. Het enige leuke is het uitzicht op de Vogezen, waar je dan jammer genoeg niet in zit. Toen ik daar was, was ik wel 2 keer in slaap gevallen in de auto.
Ook waren we daar bijna de weg kwijt, want er stond overal Mulhouse op de borden. Het hoort niet bij het rijtje provinciehoofdsteden of belangrijke steden van Frankrijk, wat mijn pa vroeger moest leren. Mijn pa zag nergens Basel staan op de borden bij Strasbourg, wat hij wel kende.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op wo 09 jun 2010, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Volgens Google Maps: 20 kilometer korter, 10 minuten langer rijden, en daar komen dan de tolkosten nog bij. Daarom is het dus handig om via de A61 naar de Franse A35 te gaan ...SnarfFlevoland schreef:Waarom is het zo handig om via de BAB52 - BAB61 - BAB65 naar de Franse A35 te gaan? Vanuit Valkenswaard kan je volgens mij beter via Maastricht, Verviers, St. Vith, Trier en Saarbrücken naar Frankrijk rijden. Dat is ook nog eens iets korter, alhoewel dat niet een spectaculair verschil zal zijn.
De grensovergang wel, ja. Maar ik had het ook over eventuele files op de passage van Basel. En die krijg je dan dus ook voor je kiezen als je de A35 pakt (maar niet als je via de A861 rijdt).Is nooit echt nodig. De grensovergang vanuit Frankrijk naar Basel is vele malen rustiger als de grensovergang vanuit Duitsland naar Basel. Mijn neef gaat ook niet voor niks veel liever via de Franse A35 met de vrachtwagen de grens over naar Basel.Pino schreef:Dan maak je vanaf de Franse A35 wel een hele rare slinger. Die zal alleen interessant zijn bij file op de passage van Basel.uh2:
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
SnarfFlevoland schreef:Waarom is het zo handig om via de BAB52 - BAB61 - BAB65 naar de Franse A35 te gaan? Vanuit Valkenswaard kan je volgens mij beter via Maastricht, Verviers, St. Vith, Trier en Saarbrücken naar Frankrijk rijden.
Via de A52-A61-A65 is verwaarloosbaar langer en sneller.
Dat vind ik een behoorlijke omweg.Als je de A35 niet echt aan staat (het is inderdaad niet zo'n spannende route qua omgeving) dan kan je ook via Stuttgart, de BAB8 - BAB81 nemen. Zal iets langer duren qua tijd als via de Franse A35, maar ook deze route rijdt prima door.
Het is allemaal met gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse aansluitingen, tenminste, als je de (ex-)N83 volgt. Die rijdt ook prima door.Snelwegenkenner schreef:Ik vind de A35 een onprettige route, met gebrek aan zeer onprettig.![]()
Dat OWN stukje bij Strasbourg is irritant,
Mwa, oersaai niet. Niet heel spannend qua omgeving, maar het is wel een weg met van alles wat. Een goed stuk snelweg ten noorden van Straatsburg, de passage van de stad Straatsburg, daarna nog een stukje N83 (wel met twee rijstroken per richting), wat op zich wel leuk is ter afwisseling.het asfalt is niet overal goed en het is een oersaaie weg.
De Duitse A5 is net zo spannend. Je hebt het uitzicht op het Zwarte Woud maar zit er niet in.Het enige leuke is het uitzicht op de Vogezen, waar je dan jammer genoeg niet in zit. Toen ik daar was, was ik wel 2 keer in slaap gevallen in de auto.
Mulhouse is met meer dan 100.000 inwoners dan ook gewoon een grote stad. Je vader moet misschien maar eens op een wegenkaart kijken, daar staat Mulhouse duidelijk op. Dat hoort gewoon bij de voorbereiding van een reis.Ook waren we daar bijna de weg kwijt, want er stond overal Mulhouse op de borden. Het hoort niet bij het rijtje provinciehoofdsteden of belangrijke steden van Frankrijk, wat mijn pa vroeger moest leren. Mijn pa zag nergens Basel staan op de borden bij Strasbourg, wat hij wel kende.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Nee, die route duurt zeker langer (zowel qua tijd als qua kilometers) in vergelijking met de E42-BAB1 route. Het verschil tussen de E42-BAB1 route en via de BAB61 is inderdaad verwaarloosbaar (17 kilometer), maar goed, de BAB61 is ook niet de prettigste weg om te rijden, met behoorlijk veel snelheidsbeperkingen.Coen Tunnel schreef: Ga dan via Luik, Arlon, Luxemburg en Metz, dat zal beter doorrijden lijkt me.
Is ook net zo verwaarloosbaar als de vorige vergelijking. Het is slechts 21 kilometer om.Coen Tunnel schreef:Dat vind ik een behoorlijke omweg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
6 minuten langer en 30 km meer dan de door jou voorgestelde route, maar slechts 10 km meer dan de route via de A61-A6-A5. En meer snelwegkilometers, en als je het goed plant kun je in Luxemburg je tank even volgooien met goedkope benzine (al moet ik eerlijk zijn: dat voordeeltje wordt waarschijnlijk wel weer opgeheven door de tol op de Franse A4).SnarfFlevoland schreef:Nee, die route duurt zeker langer (zowel qua tijd als qua kilometers).Coen Tunnel schreef: Ga dan via Luik, Arlon, Luxemburg en Metz, dat zal beter doorrijden lijkt me.
En met extra kilometers niet-autosnelweg. 37 minuten extra reistijd.Is ook net zo verwaarloosbaar als de vorige vergelijking. Het is slechts 21 kilometer om.
Een zeer mooie route, binnen Frankrijk geheel tolvrij, korter dan de normale route via de Duitse A5 maar wel met een stuk gewone weg is de route via Luik, Arlon, Luxemburg, Metz, Nancy, Épinal, Mulhouse naar Basel. Een prachtige route dwars door de Vogezen over de N57, tot aan Remiremont een heerlijk rustige 'Voie Expresse' (Streetview) van snelwegkwaliteit die prima doorrijdt. Vanaf Remiremont wordt het de N66, die nog een stukje als Voie Expresse (Streetview) en daarna nog voor een deel als autoweg is uitgebouwd, waarbij je om de dorpen heen rijdt. Vervolgens gaat de weg wel door de dorpen, maar rijdt het goed door, en kom je over de Col de Bussang die de grens tussen Lotharingen en de Elzas vormt. Die pas, van 731 meter hoogte, is overigens geen enkel probleem. Na Thann wordt de N66 weer een Voie Expresse tot aan de A36, die je oprijdt richting Mulhouse, daar neem je de A35 richting Basel. Van alle alternatieven naar mijn mening verreweg de mooiste route, maar met een vrij lang stuk over niet-autosnelwegen. Wel korter, je hoeft geen tol te betalen in Frankrijk én je kunt goedkoop tanken in Luxemburg. Per saldo waarschijnlijk dus de goedkoopste route, zorg er natuurlijk wel voor dat je tank redelijk leeg is als je in Luxemburg aankomt.
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
Coen Tunnel, ik had een route gemaakt waar op stond: bij Strasbourg Basel aanhouden. Mijn pa heeft alleen die route aangehouden.Mulhouse is met meer dan 100.000 inwoners dan ook gewoon een grote stad. Je vader moet misschien maar eens op een wegenkaart kijken, daar staat Mulhouse duidelijk op. Dat hoort gewoon bij de voorbereiding van een reis.
Mulhouse is voor mij te nietszeggende plaats om op een route te zetten. Een plaats zoals Freiburg im Breisgau zet ik ook niet op de route, want ik hou na Karlsruhe Basel aan. Hier idem dito. Anders kun je ook Colmar op de route zetten, wat eigenlijk ook onbeduidend is voor een doorreiziger, of Offenburg.
Kom op zeg, dit is de E25, niet zomaar een binnendoorsnelweggetje in Frankrijk. Op een internationale route is 100.000 helemaal niet zo veel. Gutersloh, wat eigenlijk ook niemand kent, heeft ook bijna zoveel inwoners. En dat Mulhouse een licht knooppuntfunctietje heeft, doet hier niets aan af.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Mulhouse heeft in Frankrijk een belangrijke knooppuntfunctie en het is in dit deel van Frankrijk de grootste stad. Colmar en Offenburg zijn beduidend kleiner. Basel is voor Franse begrippen minder belangrijk en heeft bovendien ook nog geen 170.000 inwoners, dus dat zijn er niet schokkend veel. Mulhouse is derhalve vanaf Straatsburg het meest logische doel voor de A35.Snelwegenkenner schreef:Mulhouse is voor mij te nietszeggende plaats om op een route te zetten. Een plaats zoals Freiburg im Breisgau zet ik ook niet op de route, want ik hou na Karlsruhe Basel aan. Hier idem dito. Anders kun je ook Colmar op de route zetten, wat eigenlijk ook onbeduidend is voor een doorreiziger, of Offenburg.
Kom op zeg, dit is de E25, niet zomaar een binnendoorsnelweggetje in Frankrijk. Op een internationale route is 100.000 helemaal niet zo veel. Gutersloh, wat eigenlijk ook niemand kent, heeft ook bijna zoveel inwoners. En dat Mulhouse een licht knooppuntfunctietje heeft, doet hier niets aan af.
Dat iets voor jou nietszeggend is betekent niet dat dat ter plekke ook zo is.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Mulhouse en Basel verhouden zich qua netwerkfunctie in het Franse netwerk als Hengelo en Enschede in het Nederlandse.
Daarbovenop komt nog de grens tussen beide steden, wat maakt dat Mulhouse voor Fransen nu eenmaal veel belangrijker is.
Misschien had het anders geweest als de grens D-F van 1871-1918 er nog altijd was geweest...
Daarbovenop komt nog de grens tussen beide steden, wat maakt dat Mulhouse voor Fransen nu eenmaal veel belangrijker is.
Misschien had het anders geweest als de grens D-F van 1871-1918 er nog altijd was geweest...
-
paolie
- expressweg
Wat een onzin. Op de E25 in Nederland staat toch ook Maastricht aangegeven (115.000 inwoners) en pas heel laat Luik (200.000 inwoners, veel belangrijker knooppunt).Snelwegenkenner schreef:Kom op zeg, dit is de E25, niet zomaar een binnendoorsnelweggetje in Frankrijk. Op een internationale route is 100.000 helemaal niet zo veel.
Gewoon beter voorbereiden!
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
In het stukje ex-N83 ten zuiden van Straatsburg zit toch nog een dorpspassage met enkele VRI's?Coen Tunnel schreef:
Het is allemaal met gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse aansluitingen, tenminste, als je de (ex-)N83 volgt. Die rijdt ook prima door.
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
Van mij had Liege samen met Maastricht ook al wel na Eindhoven op de borden gemogen, synoniem aan Basel samen met Mulhouse na Strasbourg en niet zo uberlaat als bij Colmar/Geleen.Wat een onzin. Op de E25 in Nederland staat toch ook Maastricht aangegeven (115.000 inwoners) en pas heel laat Luik (200.000 inwoners, veel belangrijker knooppunt).
Gewoon beter voorbereiden!
Maar dit is weer een doelendiscussie.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op do 10 jun 2010, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Klopt, was ik even vergeten.Willem schreef:In het stukje ex-N83 ten zuiden van Straatsburg zit toch nog een dorpspassage met enkele VRI's?Coen Tunnel schreef:
Het is allemaal met gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse aansluitingen, tenminste, als je de (ex-)N83 volgt. Die rijdt ook prima door.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Je kunt ook via A352-D500, dan is het echt kruisingsvrij. Bij het eind van de A35 staat vaak een file, dan is dat al gauw sneller.
-
Sophie
- expressweg
Waarom is dit eigenlijk niet de hoofdroute???
Is toch veel logischer dan die rotte D 1422 of D 1083 .
Is toch veel logischer dan die rotte D 1422 of D 1083 .
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Omdat het 5,5 km om is, toch wat veel om 2 km niet-snelweg met één rotonde te vermijden. Bovendien wordt het ontbrekende stukje nu wel gebouwd.
-
Sophie
- expressweg
Dat noem ik goed nieuws!
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.