[CH][A002] Gotthardtunnel • de bouw van de tweede buis is gestart

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [CH] Gotthardtunnel gaat dicht voor sanering

Bericht door SnarfFlevoland » di 10 mei 2011, 16:45

Inmiddels is er nog steeds geen beslissing gekomen wat er precies gaat gebeuren met de Gotthard-Straßentunnel. Er zijn inmiddels diverse varianten mogelijk. De sanering van de Gotthardtunnel moet tussen 2020 en 2025 gebeuren.

De kantons Uri en Tessin, inclusief de Autolobby, wil zo spoedig mogelijk een tweede (extra) tunnelbuis. De wel bekende Zwitserse politiek gaat hier fel tegenin. Het zou zelfs zo zijn dat áls er al een nieuwe tunnelbuis wordt gebouwd, de oude tunnelbuis niet meer in gebruik genomen zal worden. Waarom? Omdat dan het peperdure project van de Gotthard-Bassistunnel niet rendabel zou zijn. Sowieso moet eerst een algemeen referendum worden gehouden, wil zo'n nieuwe tunnelbuis er überhaupt ooit komen.

De kosten voor een tweede tunnelbuis gaat rond de 2 miljard CHF (Zwitserse Franken) kosten, exclusief de jaarlijkse kosten van 35 miljoen CHF. In totaal gaat alles 2,7 miljard CHF kosten, om de Gotthardtunnel compleet te krijgen, inclusief de restauratie van de oude tunnelbuis. En grove planning geeft aan dat dit alles pas in 2035 klaar zou zijn.

Een tweede tunnelbuis zorgt er ook nog eens voor dat de sanering van de eerste tunnelbuis uitgesteld moet worden. Daarvoor zal alsnog de Gotthardtunnel 50 dagen in het voorjaar en 90 dagen in de herfst compleet afgesloten moeten worden, om tijdelijk een noodoplossing te voorzien. Alleen op die manier kan er uitstel van sanering plaatsvinden.

Echter de tweede tunnelbuis is er nog lang niet. De politiek schijnt steeds weer opnieuw duidelijk te willen maken dat de sanering van de Gotthardtunnel ook gebeuren kan zónder de bouw van een tweede tunnelbuis. Hiervoor zijn diverse varianten in gedachten.

Variant 1: De Gotthardtunnel gaat 3 jaar compleet dicht. Kosten hiervoor bedragen 650 miljoen CHF, zonder verkeersmanagement. De totale duur van het saneren bedraagt ook 3 jaar.

Variant 2: De Gotthardtunnel gaat 280 dagen per jaar dicht. Tijdens de zomermaanden blijft de Gotthardtunnel geopend voor het vakantieverkeer. De totale duur van het saneren zal ongeveer 3,5 jaar duren. De kosten hiervoor bedragen 752 miljoen CHF, zonder verkeersmanagement.

Variant 3: De Gotthardtunnel gaat 5 maanden per jaar dicht. De totale duur van het saneren bedraagt 7 jaar.

Variant 4: De Gotthardtunnel gaat 7 maanden per jaar dicht. De totale duur van het saneren bedraagt 5 jaar.

De meest 'optimale' variant is uiteraard voor de politiek variant 1, maar dan gaat de Gotthardtunnel wel compleet 3 jaar dicht.

Als dan die Gotthardtunnel gesloten is wil men gaan voorkomen dat de San Bernardinotunnel extra belast wordt. Daarvoor moet al het vrachtverkeer gebruik gaan maken van de trein door de Gotthard-Basistunnel. De Gotthardpas zal dan ook verboden worden voor vrachtwagens. Het personenverkeer moet ook gebruik gaan maken van een autotrein, die eveneens ook door de Gotthard-Basistunnel zal gaan. Buiten de winterafsluiting kan het personenverkeer ook gebruik maken van de Gotthardpas. Er zijn eventuele plannen om de winterafsluiting van de Gotthardpas korter te maken, maar een complete opening van 365 dagen per jaar zit er zeer waarschijnlijk niet in voor de Gotthardpas.

Alleen tijdens de zomerperiode denken de Zwitsers het extra verkeer op de San Bernardino route niet tegen te kunnen houden. Daarvoor zou variant 2 een oplossing kunnen zijn.

Voor de geïnteresseerden is er op vimentis.ch en op astra.admin.ch diverse Duitstalige informatie te vinden over de bovengenoemde zaken.

Mijn eigen mening:
Die Zwitsers weten echt niet met geld om te gaan. Sowieso had al het geld in de Gotthard-Basistunnel beter éérst in een tweede tunnelbuis gestoken kunnen worden voor de Gotthard-Straßentunnel. En als daadwerkelijk na de bouw van een tweede tunnelbuis de eerste tunnelbuis alleen voor noodgevallen gebruikt zou gaan worden, en niet elke verkeersrichting zijn eigen buis krijgt, dan... :booooos: :booooos: :booooos: (vul zelf maar in).

Eigenlijk heeft Zwitserland allang 'the point of no return' bereikt. Er is geen weg terug meer om geen tweede tunnelbuis te maken en de Gotthardtunnel zomaar 3 jaar af te sluiten. De verkeersintensiteiten blijven door geheel Europa steigen. Dit zou een klapper voor al het transit verkeer zijn tussen het noorden en zuiden van de Alpen. De Gotthard passage acht ikzelf als de belangrijkste van Europa om van noord naar zuid te komen. Die kan je niet zomaar even 1..2..3.. afsluiten. En door de stijgende intensiteiten is allang een extra tunnelbuis gewenst noodzakelijk. 2035 is al véél en véél te laat, wanneer alles eventueel gereed zou zijn. Dat zou ook nog prima enkele jaren later kunnen uitvallen. Zo ver in de toekomst durf ik niet in te kijken. Tegen die tijd zal naar alle waarschijnlijkheid de intensiteiten onvergelijkbaar zijn met die van nu. In 25 jaar kan er nog van alles gebeuren. Maar ik hoop voor Zwitserland dat we tegen die tijd allemaal onze eigen vliegende auto hebben, netzoals Back to the Future Part 2 doet geloven. Dan kunnen we heel makkelijk over de Gotthard heen vliegen! :lol:
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 10 mei 2011, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 mei 2011, 16:51

De relatie Gotthard wegtunnel en Gotthard-basistunnel is vrijwel non-existent. Er rijdt vrijwel geen vrachtverkeer over de Gotthardroute, ook al willen de Zwitsers je graag anders doen geloven. Zelfs als dat beetje vrachtverkeer deels over zou gaan op het spoor via de Basistunnel dan nog is een tweede buis vanuit verkeersveiligheids en capaciteitsopzicht broodnodig.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 10 mei 2011, 21:23

Ik vind het zeer vreemd waarom de renovatie van de bestaande tunnel 3 jaar moet gaan duren.
De renovatie van de Tauerntunnel duurt ook maar 1 jaar en daar werkt men ook geen 24 uur per dag.
Bij 24 uur \ 7 dagen per week moet volgens mij de renovatie in ongeveer 1 jaar te doen zijn.
Vooral, omdat naast de bestaande tunnel al een smallere noodtunnel ligt.
Deze tunnel kan eventueel gebruikt worden om bouwmateriaal (en personeel) naar het midden van de tunnel te verplaatsen.
In dat geval moet het mogelijk zijn om de werkzaamheden in de gehele tunnel tegelijk op te starten.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 10 mei 2011, 21:25

Rogier schreef:Ik vind het zeer vreemd waarom de renovatie van de bestaande tunnel 3 jaar moet gaan duren.
De renovatie van de Tauerntunnel duurt ook maar 1 jaar en daar werkt men ook geen 24 uur per dag.
Misschien omdat de Gotthard bijna 3 keer zo lang is als de Tauerntunnel :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 10 mei 2011, 21:37

Inmiddels heb ik de renovatie details bekeken en daarin staat omschreven dat de doorgang naar 4,8 meter verhoogd moet worden.
Met andere worden de tunnel moet 30 centimeter verlaagd (of plafond verhoogd) worden. Dit is volgens mij de hoofdoorzaak, waarom de afsluiting 3 jaar moet gaan duren.
Daarnaast moeten de installaties vernieuwd, vluchtwegen verbeterd, afwatering vernieuwd en het wegdek vervangen worden.
Laatst gewijzigd door Palance op di 10 mei 2011, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 10 mei 2011, 21:48

De hoofdoorzaak is dat de tunnel in Zwitserland ligt. Daar duurt het allemaal net ietsje langer... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » di 10 mei 2011, 23:24

(sorry I don't speak Dutch)
Rogier schreef:Ik vind het zeer vreemd waarom de renovatie van de bestaande tunnel 3 jaar moet gaan duren.
Bij 24 uur \ 7 dagen per week moet volgens mij de renovatie in ongeveer 1 jaar te doen zijn.
Vooral, omdat naast de bestaande tunnel al een smallere noodtunnel ligt.
Deze tunnel kan eventueel gebruikt worden om bouwmateriaal (en personeel) naar het midden van de tunnel te verplaatsen.
In dat geval moet het mogelijk zijn om de werkzaamheden in de gehele tunnel tegelijk op te starten.
It is not simple heavy maintenance, but a general refurbishment and upgrade that will include:
- raising of the ceiling (replacement of the existing celing, which has signs of wearing)
- upgrading of the ventilation system
- upgrading of the waste water treatement
- the slope of the carriageway will be increased from 2 to 2.5%
- widening of the shoulders for pedestrians
- new and widened service bays (for broken vehicles, etc), now they are every 750 m southbound and every 1500 m northbound, I suppose there will be one every 750 m in both directions

From a post of myself on SkyScraperCity: http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=1097
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 11 mei 2011, 23:45

SnarfFlevoland schreef:Er is geen weg terug meer om geen tweede tunnelbuis te maken en de Gotthardtunnel zomaar 3 jaar af te sluiten. De verkeersintensiteiten blijven door geheel Europa steigen. Dit zou een klapper voor al het transit verkeer zijn tussen het noorden en zuiden van de Alpen. De Gotthard passage acht ikzelf als de belangrijkste van Europa om van noord naar zuid te komen. Die kan je niet zomaar even 1..2..3.. afsluiten.
Zwitsers trekken zich nou eenmaal niets aan van de Europese Unie. Het verkeer moet maar door Oostenrijk omrijden (via San Bernardino wordt immers niet getolereerd).
En door de stijgende intensiteiten is allang een extra tunnelbuis gewenst noodzakelijk. 2035 is al véél en véél te laat, wanneer alles eventueel gereed zou zijn. Dat zou ook nog prima enkele jaren later kunnen uitvallen.
Ja, mijn vuistregel is dat alles twee keer zo lang duurt als verwacht. Dan kom je dus op 2059.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » do 12 mei 2011, 0:06

marcel schreef:Zwitsers trekken zich nou eenmaal niets aan van de Europese Unie. Het verkeer moet maar door Oostenrijk omrijden (via San Bernardino wordt immers niet getolereerd).
Maar de treintunnel gaat toch niet dicht? Dat lijkt mij het primaire alternatief.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 12 mei 2011, 0:13

Ja, dat is inderdaad de bedoeling, maar ik neem aan dat heel wat automobilisten niet op de trein willen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 12 mei 2011, 8:53

Is er nog wat over van de autotreinterminals in Göschenen en Airolo? Of zijn die na de opening van de Gotthardwegtunnel gesloopt?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 12 mei 2011, 11:05

Men overweegt een tijdelijke autoverlad verbinding weer in te stellen. Waarschijnlijk na opening van de Gotthard-basistunnel zodat het doorgaand treinverkeer hier geen last van heeft... :dyn_hyp:

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » do 12 mei 2011, 11:54

Coen Tunnel schreef:Is er nog wat over van de autotreinterminals in Göschenen en Airolo? Of zijn die na de opening van de Gotthardwegtunnel gesloopt?
They are still present. They were used in 2001 when the road tunnel was closed because of the accident.
für Güter die Bahn

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » vr 13 mei 2011, 11:48

Laat ze die tunnel maar dichtgooien, dan komen ze er vanzelf achter wat ze zich op de nek hebben gehaald. Want dat dat met die treinen ook niet gaat werken, in ieder geval niet afdoende, dat is ook wel te voorspellen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 mei 2011, 11:01

Ik zie Nederlanders al hun sleurhut met de fiets aanduwen over de pas heen... :lol:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 14 mei 2011, 11:29

Het zal mij benieuwen hoe Zwitserland het gaat aanpakken om te voorkomen dat de grote verkeersstroom niet via de San Bernardinotunnel, Simplonpass of de Grand du Saint-Bernard Tunnel gaat rijden. Als ik als toerist nu bij Schaffhausen of Bregenz de grens over kom en via de A13 rechtstreeks naar het zuiden ga, wie gaat me dan tegenhouden bij de San Bernardinotunnel? Eveneens ben ik vrij om met de auto richting Wallis te rijden en vervolgens via de Simplonpass of de Sint Bernhardtunnel naar Italië te gaan.

Dat ze het vrachtverkeer gaan verbieden om die routes te nemen kan ik me goed voorstellen, maar al het overige verkeer staat toch volledig in z'n vrijheid om een alternatieve route te kiezen?
Groningen schreef:Laat ze die tunnel maar dichtgooien, dan komen ze er vanzelf achter wat ze zich op de nek hebben gehaald. Want dat dat met die treinen ook niet gaat werken, in ieder geval niet afdoende, dat is ook wel te voorspellen.
Mee eens. En ze zullen beslist ook de Europese Unie over zich heen krijgen. Oostenrijk is natuurlijk niet blij met een nóg drukkere Brenner Autobahn. Die snelweg is (zeker tijdens de zomermaanden) nu al overbelast. Hoe moet dat straks? De Fernpaß zal nóg meer vrachtverkeer voor z'n kiezen krijgen en laten we de Arlberg-route ook niet vergeten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 14 mei 2011, 13:03

SnarfFlevoland schreef:Het zal mij benieuwen hoe Zwitserland het gaat aanpakken om te voorkomen dat de grote verkeersstroom niet via de San Bernardinotunnel, Simplonpass of de Grand du Saint-Bernard Tunnel gaat rijden. Als ik als toerist nu bij Schaffhausen of Bregenz de grens over kom en via de A13 rechtstreeks naar het zuiden ga, wie gaat me dan tegenhouden bij de San Bernardinotunnel? Eveneens ben ik vrij om met de auto richting Wallis te rijden en vervolgens via de Simplonpass of de Sint Bernhardtunnel naar Italië te gaan.
De Grote Sint Bernardtunnel kent dan nog een vrij hoog toltarief. Rijden via de Gotthardpas kun je ook niet voorkomen.

Overigens zal een sluiting van de Gotthardtunnel de BLS, de exploitant van de Lötschbergtunnel, als muziek in de oren klinken. Het kan ook een optie zijn om meer autotreinen Kandersteg-Iselle te laten rijden, dat goed te adverteren en de prijzen aan te passen waardoor dat een interessant alternatief kan worden.

Dat ze het vrachtverkeer gaan verbieden om die routes te nemen kan ik me goed voorstellen, maar al het overige verkeer staat toch volledig in z'n vrijheid om een alternatieve route te kiezen?
Groningen schreef:Laat ze die tunnel maar dichtgooien, dan komen ze er vanzelf achter wat ze zich op de nek hebben gehaald. Want dat dat met die treinen ook niet gaat werken, in ieder geval niet afdoende, dat is ook wel te voorspellen.
Mee eens. En ze zullen beslist ook de Europese Unie over zich heen krijgen. Oostenrijk is natuurlijk niet blij met een nóg drukkere Brenner Autobahn. Die snelweg is (zeker tijdens de zomermaanden) nu al overbelast. Hoe moet dat straks? De Fernpaß zal nóg meer vrachtverkeer voor z'n kiezen krijgen en laten we de Arlberg-route ook niet vergeten.
Je kunt ook wat meer verkeer verwachten op de routes via de Mont Blanctunnel en Fréjustunnel, maar ook op zomerdagen zal het verkeer zich wel verdelen. Afhankelijk van de eindbestemming zijn verschillende routes interessant. Is dat ten westen van Milaan, dan komen vooral de Simplonpas, Grote Sint Bernardtunnel en Mont Blanctunnel in aanmerking. Verkeer richting Gardameer, Verona, Venetië, Bologna en verder heeft aan de Brennerautobahn waarschijnlijk het beste alternatief. Verkeer richting Ticino kan het beste de San Bernardino nemen. In beperkte mate zullen passen als de Reschenpas en Berninapas voor een klein deel van de reizigers ook interessant zijn, en autotransport per trein zoals door de Vereinatunnel.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 15 mei 2011, 11:00

Dat zou een optie kunnen zijn, maar volgens de plannen willen ze ongeveer alles op de trein hebben. Gezien de files die er, zeker in de zomer, voor de Gotthardtunnel staan, moet de capaciteit van de treinen enorm uitgebreid worden. Ik denk niet dat ze het gaan redden door alles op de trein te zetten en iedereen te verplichten daarop te gaan door andere routes te verbieden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 15 mei 2011, 13:37

Aangezien het Zwitsers ook lukt om kunstbomen te laten bloeien zal dit ook wel moeten lukken... :dyn_hyp:

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 15 mei 2011, 13:44

Misschien toch maar een referendum houden om van de 3-jaarssluiting af te zien? :dyn_hyp:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 15 mei 2011, 13:47

Ik ga geen handtekeningen verzamelen in ieder geval. Betere dingen te doen in mijn vrije tijd... :twisted:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 15 mei 2011, 22:27

Groningen schreef:Misschien toch maar een referendum houden om van de 3-jaarssluiting af te zien? :dyn_hyp:
Toevalligerwijs heeft vandaag een referendum plaatsgevonden in het kanton Uri. Doel daarvan was dat de regering van het kanton de federale regering zou oproepen om de plannen te wijzigen. Op tafel lag één initiatief vanuit het volk (althans, van de jongerenafdeling van de SVP) en één tegenvoorstel van de regering van het kanton. Beide kwamen erop neer dat op de een of andere manier een tweede tunnelbuis moet worden gebouwd en dat pas dan aan sanering van de bestaande tunnel mag worden gedacht. Het ene voorstel ging echter uit van twee tweebaans buizen zonder vluchtstrook, terwijl het tegenvoorstel van de regering neerkwam op twee enkelbaans buizen mét vluchtstrook. Op die laatste manier blijft de capaciteit gelijk, hetgeen in de ogen van de kantonsregering zou waarborgen dat er geen extra transitverkeer door het kanton Uri komt te rijden.

Beide voorstellen zijn echter verworpen door de kiezers in Uri. De bevolking in het kanton blijft zwaar tegen het transitverkeer gekant en is nog steeds gevoelig voor de bekende argumenten over toenemend vrachtverkeer als er een tweede buis bij zou komen. Dat is in zoverre opvallend, omdat de regering van het kanton op dit punt een veel losser standpunt inneemt. Hoewel de regering geen extra verkeer wil, ziet ze wel een vrij groot risico dat Uri economisch geïsoleerd raakt door een tijdelijke sluiting van de tunnel. Men vreest ook een achteruitgang in het toerisme in het kanton. Het openhouden van de Gotthard-tunnelroute, door aanleg van een tweede tunnelbuis, zou het kanton economisch op de kaart houden (vanuit Ticino hoor je overigens soortgelijke argumenten).

Inmiddels heeft overigens ook de regering van Graubünden zich in de strijd gemengd. Om extra transitverkeer op de San Bernardinoroute te voorkomen pleiten zij voor aanleg van een tweede Gotthard-tunnelbuis. Heerlijk NIMBY. In de tussentijd moet de eindbeslissing natuurlijk vanuit Bern komen, waarna de wijziging ook nog eens met een landelijk referendum moet worden goedgekeurd. Ik zou toch hopen dat de problematiek nu vol op de agenda in Bern kan komen te staan ...

Meer info via http://www.tagesschau.sf.tv/Nachrichten ... =front_na1

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 15 mei 2011, 22:45

terwijl het tegenvoorstel van de regering neerkwam op twee enkelbaans buizen mét vluchtstrook. Op die laatste manier blijft de capaciteit gelijk, hetgeen in de ogen van de kantonsregering zou waarborgen dat er geen extra transitverkeer door het kanton Uri komt te rijden.
Je kunt altijd de operatie "zandstraal" uitvoeren zodat je in een later stadium toch de vluchtstrook als rijstrook gebruikt. Wat je natuurlijk ook kan doen is dit afhankelijk van de verkeersdrukte maken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 mei 2011, 22:59

Interessant om op te merken dat er minder mensen gestemd hebben dan er dagelijks door de tunnel rijden. Ik zie overigens niet in waarom alleen Uri zou mogen beslissen over een zaak van (inter)nationaal belang. Een referendum wordt dan een perfect middel voor NIMBY-isme. Het is net zoiets als alleen de omwonenden van de A4 in Schiedam mogen beslissen of de A4-tunnel er komt of niet...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 mei 2011, 8:09

Het kanton Uri heeft niets te zeggen over deze NIMBY-vraag. Daarom was de strekking van het referendum ook dat de kantonsregering zich bij de federale regering zou moeten inspannen voor realisatie van het bewuste voorstel. Als er dan in een van de twee kantons met een potentiële NIMBY-stem nog 40% voor aanleg stemt, geeft dat wellicht goede hoop voor de stemverhoudingen binnen heel Zwitserland.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 mei 2011, 10:41

Als het vrachtverkeer zo'n probleem is, dan kan men toch ook gewoon het (internationale) vrachtverkeer over de Gotthardpas en door de Gotthardtunnel verbieden? Dat kan immers toch op de trein, en dat willen de Zwitsers toch zo graag? Voor de vrachtwagens die bijvoorbeeld van Göschenen naar Airolo een korte afstand moeten rijden kun je een ontheffing verlenen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 mei 2011, 13:12

Je betaalt een enorm bedrag om met een vrachtwagen over de Gotthard-route te rijden als buitenlander. Als je die afzet tegen de prijs die je betaalt om je vrachtauto op de trein zet, kun je bijna stellen dat er een verbod bestaat op internationaal vrachtverkeer op de Gotthard, waarbij de boete op schending van het verbod bestaat uit het verschil tussen de tol en de treinprijs.

Het betekent ook dat de vrachtwagens die door de Gotthardtunnel rijden maar hoogst zelden transitverkeer zijn. De chauffeurs in kwestie zijn namelijk niet gek. Wat rijdt er dan wel aan vrachtwagens door de tunnel? Bijna dwingend verkeer dat uit Zwitserland zelf komt of naar een doel in Zwitserland gaat. En ziedaar de economische impact voor Zwitserland zelf als de tunnel dicht moet. Die is ook wel wat breder dan Uri en Ticino alleen.

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » ma 16 mei 2011, 14:21

Pino schreef:Je betaalt een enorm bedrag om met een vrachtwagen over de Gotthard-route te rijden als buitenlander.
Not really:

Basel-Chiasso = 210 € for a 40 t euro 3 truck (57% of transit, same fare for Swiss trucks, also in internal traffic)

Fréjus or Mont Blanc tunnels alone = 270 € (Fréjus: 20% transit)
für Güter die Bahn

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 16 mei 2011, 16:46

De Zwitserse vrachtwagentol is absurd, met € 0,72 per kilometer. Geen enkel ander land is zó repressief op dat beetje vrachtverkeer. De Zwitsers hebben echt een geloofwaardigheidsprobleem, van de veronderstelde vrachtwagenlawine door de Alpen is zeker geen sprake. Er rijden slechts zo'n 2.400 vrachtwagens dagelijks door de Gotthardtunnel. Zo'n aantal heb je al op pak 'm beet de A37 bij Zwartemeer of de A7 bij Nieuweschans. De Zwitsers moeten eens ophouden zo kinderachtig te doen en die 2e buis eens bouwen met 2 rijstroken. B(

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » ma 16 mei 2011, 17:26

(I try to imagine the meanings as Google Translate sometimes is not clear)

0,72 € is the average tax for transiting vehicles, but the tax varies between 0,25 € for a 18 t euro 4 or more truck to 0,95 € for a 40 t euro 2 or less.

http://www.ezv.admin.ch/zollinfo_firmen ... ml?lang=en or http://www.lsva.ch/ (shorter url easy to remember)

If there is no second tunnel is mainly because the extreme slowness of government's decisions, not because of the Alpen Initiative. Even much easier projects of any kind (not only transport infrastrcuture) take decades to become reality. Around 400 km of roads are expected to be congested in 2020, of these 81 km are considered to be the most serious bottlenecks, 182 km are in a second level of priority, 143 km in a third. The Gotthard tunnel is the second of these groups, with the ntoe that congestion is seasonal, this probably means that nothing (even without the Alpen Initiative) would be done before all first level and most second level projects are completed. Construction in the Netherlands before the recent road boom proceded much more quickly than today in Switzerland.
Pino schreef:Als je die afzet tegen de prijs die je betaalt om je vrachtauto op de trein zet, kun je bijna stellen dat er een verbod bestaat op internationaal vrachtverkeer op de Gotthard, waarbij de boete op schending van het verbod bestaat uit het verschil tussen de tol en de treinprijs.
There will be no shuttle trains like the Eurotunnel in the long term.

During the road tunnel closure there will be 2 or 3 shuttles per hour throught the base tunnel (Altdorf-Biasca, 20 to 25 trucks per train, then around 1.000 trucks per day per direction) and 6 or more shuttles for cars on the first rail tunnel, all of these will be free of charge (except maybe the truck shuttle, whose cost may be the equivalent saved from the LSVA).

Beside that there is the idea of building one or more terminals near Chiasso (just north of the border) or somewhere in Lombardia with longer shuttle trains to Germany and The Netherlands for containers, swapbodies and semitrailers (as an exception of the rule of slowness, the government is apparently going to decide this year to enlarge loading gauge for 4m trucks within 10 years). Unlike the short road shuttles during the A2 clousure these trains will not be subsidized.
für Güter die Bahn