[A002][N002][A067] Randweg Eindhoven
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
In het platte vlak is een plaatje snel getekend, Alain.
De boogstralen komen echter overeen met een ontwerpsnelheid van hooguit 30 km/h, met een enorm verticaal lengteprofiel. Dat is dus echt te krap. Je vliegt onherroepelijk de bochten uit. Ook de hoogteverschillen in de korte verbindingsbaantjes in het zuidwestelijk en noordoostelijk kwadrant. Die zijn van het niveau springplank/muur; de oorzaak ligt vooral in de door jou ingetekende semi-directe boog.
Hoewel ik je goede bedoelingen begrijp en ondersteun, denk ik dat een dergelijke aanpassing wat te krap door de bocht is. Letterlijk.
De boogstralen komen echter overeen met een ontwerpsnelheid van hooguit 30 km/h, met een enorm verticaal lengteprofiel. Dat is dus echt te krap. Je vliegt onherroepelijk de bochten uit. Ook de hoogteverschillen in de korte verbindingsbaantjes in het zuidwestelijk en noordoostelijk kwadrant. Die zijn van het niveau springplank/muur; de oorzaak ligt vooral in de door jou ingetekende semi-directe boog.
Hoewel ik je goede bedoelingen begrijp en ondersteun, denk ik dat een dergelijke aanpassing wat te krap door de bocht is. Letterlijk.
-
- expressweg
A, zeer fraai!
Dan kan ik het natuurlijk ook niet laten iets soortgelijks te produceren.
Wat handig is: de gemeentegrenzen (of wat voor grenzen zijn het?) die langs Leenderheide lopen, geven naar ik meen de contouren van een ooit geprojecteerd klaverblad aan. Ik neem dus maar aan dat binnen die grenzen een redelijk klaverblad past. Op die manier denk ik dat het volgende best mogelijk is (zowel verkeerskundig als qua beschikbare ruimte), en een veel beter oplossing zou zijn dan het huidige plan:

Alleen het klavertje in de zuidwest-kwadrant is wat klein. Om dat op te lossen zou je de A2-hoofdbaan iets verder kunnen leggen. Ik denk niet dat een semi-directe verbindingsboog zoals Alargule die voorstelt nodig en goed mogelijk is. In Alargules kaartje is die boog al erg krap ingetekend.
Dan kan ik het natuurlijk ook niet laten iets soortgelijks te produceren.
Wat handig is: de gemeentegrenzen (of wat voor grenzen zijn het?) die langs Leenderheide lopen, geven naar ik meen de contouren van een ooit geprojecteerd klaverblad aan. Ik neem dus maar aan dat binnen die grenzen een redelijk klaverblad past. Op die manier denk ik dat het volgende best mogelijk is (zowel verkeerskundig als qua beschikbare ruimte), en een veel beter oplossing zou zijn dan het huidige plan:

Alleen het klavertje in de zuidwest-kwadrant is wat klein. Om dat op te lossen zou je de A2-hoofdbaan iets verder kunnen leggen. Ik denk niet dat een semi-directe verbindingsboog zoals Alargule die voorstelt nodig en goed mogelijk is. In Alargules kaartje is die boog al erg krap ingetekend.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
Nu ik wat beter kijk, denk ik dat het ZW-kwadrant toch nog redelijk makkelijk wat groter kan worden gemaakt. Ik heb 'm nu namelijk gelegd op redelijk ruime afstand van het talud van de A2-hoofdbaan. Het lijkt me dat-ie best een stuk dichter op de baan zelf kan liggen, de taluds kunnen toch wel een stuk overlappen, en evt. moet er wat beton aan te pas komen.
Zo dus:

Ik zie onderhand wel wat in deze oplossing. Extreem duurder hoeft het volgens mij niet te zijn. Het gaat om 1 nieuw kunstwerk, en de gronden zijn volgens mij al in bezit van RWS.
Zo dus:

Ik zie onderhand wel wat in deze oplossing. Extreem duurder hoeft het volgens mij niet te zijn. Het gaat om 1 nieuw kunstwerk, en de gronden zijn volgens mij al in bezit van RWS.
Laatst gewijzigd door Matthijs op ma 21 mar 2005, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
Maar vooral die semi-directe verbindingsboog van Alargule is echt onmogelijk krap. Zelfs met 30 km/h kan dat niet, om die hoogteverschillen in zulke korte stukken te overbruggen heb je trappen nodig. :PVinny schreef:Hetgeen nog altijd sneller is dan de huidige rotonde met verkeerslichten!De boogstralen komen echter overeen met een ontwerpsnelheid van hooguit 30 km/h,
(Doet me een beetje denken aan het voormalige klaverblad in het Amsterdamse bos)
Verder complimenten voor de mooie plannen en goede ideeen hoor!
-
- 2x2 autosnelweg
Helemaal mee eens! Waarom zoveel geld stoppen in een 'complete ombouw' van de randweg en dan Leenderheide maar halfslachtig aanpassen?Wicher schreef:Ik zie onderhand wel wat in deze oplossing. Extreem duurder hoeft het volgens mij niet te zijn. Het gaat om 1 nieuw kunstwerk, en de gronden zijn volgens mij al in bezit van RWS.
-
- 4x5 autosnelweg
De laatste variant van Matthijs is volgens mij wel uitvoerbaar - nu het geld nog. Was er niet geld gereserveerd voor een oost-tangent die toch weinig oplevert.... ?
Overigens: qua fasering vergt het nog wel wat. De bestaande kunstwerken moeten verdwijnen en er moet een nieuw centraal kunstwerk worden opgeworpen, en dat alles terwijl het verkeer door moet kunnen rijden.

Overigens: qua fasering vergt het nog wel wat. De bestaande kunstwerken moeten verdwijnen en er moet een nieuw centraal kunstwerk worden opgeworpen, en dat alles terwijl het verkeer door moet kunnen rijden.
-
- expressweg
Daar zat ik ook al aan te denken. Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar kan het niet zo: leg op het centrale punt eerst kunstwerken aan voor de parallelbanen (naast het huidige centrale talud dus), en leidt daar vervolgens tijdelijk de hoofdbaan van de A67 overheen, en het 'Leenderwegverkeer' onderdoor. Dan heb je volgens best mogelijkheid om de oude kunstwerken te slopen en het nieuwe kunstwerk voor de A67-hoofdbaan aan te leggen.René schreef:Overigens: qua fasering vergt het nog wel wat. De bestaande kunstwerken moeten verdwijnen en er moet een nieuw centraal kunstwerk worden opgeworpen, en dat alles terwijl het verkeer door moet kunnen rijden.
Duidelijk wat ik bedoel?
De andere knooppunten worden ook totaal omgegooid, volgens mij is dat hier ook prima mogelijk. Volgens mij valt hier met rel. weinig middelen een groot potentieel knelpunt weg te nemen, waardoor de bereikbaarheid en de betrouwbaarheid daarvan van Eindhoven aardig kan toenemen.
Edit:
Je zou evt. nog eerst de A2-hoofdbaan aan kunnen leggen, zodat dat verkeer in elk geval nauwelijks last heeft van de ombouw van de rotonde naar klaverblad.
-
- 4x5 autosnelweg
Zoals ik een aantal keer betoogd heb:Wanneer er een volwaardige oostelijke randweg van Eindhoven komt zijn de dure aanpassingen van de meeste knooppunten niet nodig en voldoet op Leenderheide een standaard klaverblad. En dat lijkt me niet zo moeilijk aan te leggen want een knooppunt als pak 'em beet Deil hebben ze ook weten te verbouwen van Rotonde tot Klaverblad. Nu men dus kiest om de parralelbaan-oplossing te verwezenlijken is er m.i. een andere configuratie van Leenderheide gewenst. Bijvoorbeeld een Vlinderas of Wichers voorstel.De laatste variant van Matthijs is volgens mij wel uitvoerbaar - nu het geld nog. Was er niet geld gereserveerd voor een oost-tangent die toch weinig oplevert.... ?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Dat geloof ik best.Vinny schreef:Wanneer er een volwaardige oostelijke randweg van Eindhoven komt zijn de dure aanpassingen van de meeste knooppunten niet nodig
Het lijkt me echter toch dat het huidige plan, dus parallelbanen aanleggen en alle knooppunten ombouwen beter is dan het plan voor de oosttangent.
-
- expressweg
-
- expressweg
In die opzet was het dan ook erg goed geslaagd!Alargule schreef:Welja, zoals ik al zei was mijn knooppunt als impressie bedoeld, en geen serieuze poging waarbij rekening werd gehouden met ontwerpsnelheid, hoogteverschillen etc.
Maar om verder te kijken of het daadwerkelijk mogelijk is zijn die technische aspecten natuurlijk wel van belang.
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
Overigens trek ik de conclusie het vigerend plan een toekomstige uitbouw naar de geschetste oplossing niet in de weg staat. Ik vraag me dan ook af of de tekening die Matthijs heeft geschetst wellicht al eerder ergens op tafel heeft gelegen...
Belangrijk is daarbij ook de gedachte dat een verbouwing van een knooppunt in principe geen MER behoeft, omdat de verkeersstromen niet veranderen. In die zin kon het misschien voordelen hebben om voor het MER dat gevoerd is m.b.t. besluit Randweg Eindhoven het knooppunt zelf buiten de projectscope te houden. Of dat zo is gegaan - geen idee; maar het is geen ondenkbare gedachtengang.
Overigens kunnen bij een besluit Leenderheide later alsnog aan te passen wel geluidmaatregelen noodzakelijk zijn door verschoven rijlijnen, maar dat is een heel andere problematiek.
Belangrijk is daarbij ook de gedachte dat een verbouwing van een knooppunt in principe geen MER behoeft, omdat de verkeersstromen niet veranderen. In die zin kon het misschien voordelen hebben om voor het MER dat gevoerd is m.b.t. besluit Randweg Eindhoven het knooppunt zelf buiten de projectscope te houden. Of dat zo is gegaan - geen idee; maar het is geen ondenkbare gedachtengang.
Overigens kunnen bij een besluit Leenderheide later alsnog aan te passen wel geluidmaatregelen noodzakelijk zijn door verschoven rijlijnen, maar dat is een heel andere problematiek.
-
- expressweg
Zelfs daar voorzie ik geen problemen René, omdat het knooppunt midden in bosachtig gebied ligt (de Leender Heide...). De dichtstbijzijnde bebouwing zal in ieder geval weinig last hebben van extra geluidshinder, zou er ooit een klaverbladoplossing komen. Eerder zullen bewoners in de buurt last krijgen van het viaduct dat vanaf de A2-zuid rechtstreeks de hoofdrijbaan van de Randweg opgaat.
-
- expressweg
@Rene
Erg interessante gedachte!
Dat zou dan ook waarschijnlijk de reden zijn dat bepaalde relaties (zoals A2-zuid - A67-oost) nu niet of nauwelijks worden verbeterd. Een oplossing nu voor enkel die relaties zou de echte oplossing (dit klaverblad) later in de weg staan.
Stel dat de gedachte klopt:
aan de ene kant bemoedigend, aan de andere kant weet je wel zeker dat het minstens 10 jaar duurt voor er alsnog naar de ombouw wordt gekeken. Waarschijnlijk moet eerst het 'nieuwe' Leenderheide vastlopen voor men alsnog weer gaat kijken naar het 'echte' plan.
Erg interessante gedachte!
Dat zou dan ook waarschijnlijk de reden zijn dat bepaalde relaties (zoals A2-zuid - A67-oost) nu niet of nauwelijks worden verbeterd. Een oplossing nu voor enkel die relaties zou de echte oplossing (dit klaverblad) later in de weg staan.
Stel dat de gedachte klopt:
aan de ene kant bemoedigend, aan de andere kant weet je wel zeker dat het minstens 10 jaar duurt voor er alsnog naar de ombouw wordt gekeken. Waarschijnlijk moet eerst het 'nieuwe' Leenderheide vastlopen voor men alsnog weer gaat kijken naar het 'echte' plan.
-
- expressweg
Misschien moesten we met zijn allen maar eens een petitie gaan indienen bij Carla Peijs, met jouw voorstel Matthijs. God weet wat voor gevolgen het heeft als dit in de media terechtkomt: het zou de trage procesvoering kunnen versnellen. Dezelfde media-aandacht voor het knooppunt de Bokt/Ekkersrijt/Son heeft de zaken daar ook in een (voorlopige) stroomversnelling gebracht - en natuurlijk de druk vanuit het bedrijfsleven.
-
- expressweg

Misschien niet eens een kwaad idee.
Maar hebben we niet een informantje bij RWS / VenW die Renés theorie kan toetsen?
Hoewel, op zich maakt het niet eens uit of die theorie klopt. Ook al ligt dit plan al ergerns, dan kan media-aandacht alsnog voor versnelde uitvoering leiden.
Even kijken wat voor koppen dat worden:
'Ombouw Randweg Eindhoven lost knelpunt Leenderheide niet op'
'Alternatief voorgesteld dat knelpunt wel oplost, tegen geringe meerkosten'
-
- 4x5 autosnelweg
Zolang Leenderheide niet vastloopt is er ook eigenlijk geen sprake van een "probleem", dus ook geen reden tot verbouwing. In die zin eigenlijk ook wel weer logisch, toch ?Wicher schreef:Waarschijnlijk moet eerst het 'nieuwe' Leenderheide vastlopen voor men alsnog weer gaat kijken naar het 'echte' plan.
-
- expressweg
-
- expressweg
@Rene
Daarin heb je gelijk.
Wat ik meer bedoel is dat je soms/vaak al ver van tevoren kan zien aankomen dat iets fout loopt, maar dat er pas iets gebeurt zodra het onafwendbare daadwerkelijk is gebeurd.
Redelijke kans dat iets dergelijks ook hier gebeurt: Waarschijnlijk zal Leenderheide over het algemeen het verkeer wel aankomen, er zullen wel wat files komen soms, maar dat is nog niet het grootste probleem.
Mijn grootste probleem is het volgende: alle verkeer uit oost en zuid naar Eindhoven moet langs deze VRI. Alternatieven zijn er eigenlijk niet, zeker niet uit het zuiden. Als er op de rotonde iets misgaat is Eindhoven uit die richtingen totaal onbereikbaar. Dit maakt Leenderheide extreem file-gevoelig igv ongevallen, wegafsluitingen etc.
Ik ben geen verkeerskundige, maar alle verkeer voor zo'n stad langs 1 VRI sturen zonder alternatief lijkt me vragen om problemen.
Daarin heb je gelijk.
Wat ik meer bedoel is dat je soms/vaak al ver van tevoren kan zien aankomen dat iets fout loopt, maar dat er pas iets gebeurt zodra het onafwendbare daadwerkelijk is gebeurd.
Redelijke kans dat iets dergelijks ook hier gebeurt: Waarschijnlijk zal Leenderheide over het algemeen het verkeer wel aankomen, er zullen wel wat files komen soms, maar dat is nog niet het grootste probleem.
Mijn grootste probleem is het volgende: alle verkeer uit oost en zuid naar Eindhoven moet langs deze VRI. Alternatieven zijn er eigenlijk niet, zeker niet uit het zuiden. Als er op de rotonde iets misgaat is Eindhoven uit die richtingen totaal onbereikbaar. Dit maakt Leenderheide extreem file-gevoelig igv ongevallen, wegafsluitingen etc.
Ik ben geen verkeerskundige, maar alle verkeer voor zo'n stad langs 1 VRI sturen zonder alternatief lijkt me vragen om problemen.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat klopt, en daar blijf ik bij.Alargule schreef:Ik meen je eerder te hebben horen zeggen, dat een kruisingsvrij knooppunt 'tien keer beter is (niet statistisch onderzocht)' dan een VRI-knooppunt. Dus ook al loopt Leenderheide niet vast, een klaverblad zou een stuk gunstiger zijn voor de doorstroming dan de huidige jaren '60-rip off.
Ik probeerde slechts de logische gedachte achter de huidige aanpak te vinden c.q. verklaren...
-
- expressweg
Ik hoop dan dat je het met me eens bent, dat die 'huidige aanpak' veel weg heeft van het spreekwoord 'als het kalf verdronken is, dempt men de put'. Niet goed, dus. Ik sluit me aan bij Matthijs, dat een ongeluk op Leenderheide meteen de hele stad onbereikbaar maakt. Alternatieven zijn er overigens wel: vanaf de A2-zuid kun je nog altijd via Valkenswaard en Aalst rijden, maar dan staat het daar weer vast, en vanuit het oosten is er een binnendoorroute via Geldrop/Nuenen/Helmond. Maar dat is inderdaad niet te verkiezen boven een aanpak van knooppunt Leenderheide.
-
- 4x5 autosnelweg
Inhoudelijk gezien ben ik het helemaal met jullie eens.
Maar wanneer een directe aanpak van Leenderheide had geleid tot een procedure waarbij:
- de verbetering randweg op kosten was gesneuveld en/of
- de wijzigingen bij Leenderheide tot "milieuproblemen" zouden hebben geleid
dan is de door RWS-Noord-Brabant gemaakte keuze wat mij betreft goed verdedigbaar. (In het kader van het spreekwoord: "Beter iets dan niets"
Maar wanneer een directe aanpak van Leenderheide had geleid tot een procedure waarbij:
- de verbetering randweg op kosten was gesneuveld en/of
- de wijzigingen bij Leenderheide tot "milieuproblemen" zouden hebben geleid
dan is de door RWS-Noord-Brabant gemaakte keuze wat mij betreft goed verdedigbaar. (In het kader van het spreekwoord: "Beter iets dan niets"

-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
Makkelijk? Ik denk dat het halve centrum van Eindhoven slopen om de binnenring te ondertunnelen nog makkelijker zal zijn.
Ik vind op zijn minst dat men op de A 67 best een vlechtwerk kunnen aanleggen waarbij er NA Leenderheide het nog mogelijk is om op de parralelweg te komen.
Ik vind op zijn minst dat men op de A 67 best een vlechtwerk kunnen aanleggen waarbij er NA Leenderheide het nog mogelijk is om op de parralelweg te komen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg