[A002][N002][A067] Randweg Eindhoven
Moderator: Moderatoren
-
Dennal
- verkeersader
Re: [A002][N002][A067] Randweg Eindhoven
Destijds heb ik om verduidelijking gevraagd binnen de gemeente Eindhoven over de uitkomsten BO-MIRT nov' 22. Op pagina 11 in de onderstaande link naar het onderzoek zijn de varianten A,B,C te vinden. Gezien de lijn doortrekt vanuit A58 richting A50 / Kennendylaan, was mijn vraag wat dit precies zou inhouden.
Hierop destijds het onderstaande antwoord
"Mogelijkheid tot splitsen van lokaal en regionaal verkeer zoals we dat op de N2/A2 doen voor het stukje A50"
Document:
https://eindhoven.notubiz.nl/document/1 ... T+2022+DEF
Hierop destijds het onderstaande antwoord
"Mogelijkheid tot splitsen van lokaal en regionaal verkeer zoals we dat op de N2/A2 doen voor het stukje A50"
Document:
https://eindhoven.notubiz.nl/document/1 ... T+2022+DEF
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!
Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
-
captain007
- Forumbeheerder
Het project is al een tijdje gereed, maar nu ik zelf op De Run 1000 werk voor bijna 2 maanden kan ik wel beetje oordeel geven over hoe de veranderingen nu uitpakken. Vanuit het noorden merk ik weinig afritfiles nog bij Veldhoven-Zuid in de ochtendspits. Ik kan nu zonder verkeerslichten direct eraf en naar of de parkeergarage P10 of de "tijdelijke" parkeerplaats P11 die de afgelopen maanden is aangelegd. In de avond is de afvoer van de N2 richting het noorden een groot probleem. Tussen de aansluiting Veldhoven en Meerhoven zit een weefvak en daar loopt het vast door teveel verkeer op de N2 icm aardige aanvoer vanaf Veldhoven. Gevolg is dat de file terugslaat tot voorbij Veldhoven-Zuid en dus ook de oprit vast staat. Op de Kempenbaan heeft verkeer vanaf de Run >1000 hier last van, want dat staat dan gewoon muurvast. Ik kan vanaf de bypass vrij snel nog een gaatje vinden en ben met een paar minuten vertraging dan wel ingevoegd op de N2.boe! schreef: ma 14 sep 2020, 20:28 De aansluiting Veldhoven-Zuid op de N2 (afslag 32) wordt aangepast. Er komt een rechtstreekse verbinding van de N2 naar De Run 1000 (ASML) voor verkeer van/naar het noorden (zie onderstaande tekening).
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
NSC wil een groot deel van de rijksbijdrage aan Brainport Eindhoven elders besteden:Chris schreef: do 28 mar 2024, 20:19https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -eindhovenChris schreef: di 26 mar 2024, 15:19Dit gebeurt in de communicatie heel vaak, het recyclen of optellen van al eerder gedane toezeggingen of reserveringen. Prinsjesdag is elk jaar zo eigenlijk, maar ook het bestuurlijk overleg MIRT in het najaar, en allerlei andere aankondigingen die als nieuws gebracht worden.Schelpenpaadje schreef: di 26 mar 2024, 15:11Als dit bedrag het activeren van reserveringen betreft dan is het helemáál opportunistisch en arrogant wat hier nu gebeurt.
Zie ook hier:
Van de totale bijdrage van Rijk en regio van € 2,51 miljard, wordt door het Rijk € 1,73 miljard bijgedragen. Daarvan komt € 1,28 miljard uit het budget van het Nationaal Groeifonds en de rest onder andere uit het Mobiliteitsfonds.
Dit is dus geld dat al gereserveerd was, waaronder uit het Mobiliteitsfonds (voorheen infrastructuurfonds). Schuiven met al toegekend geld dus.
Op het Nationaal Groeifonds was destijds ook wel kritiek dat het wel erg op abstracte hobbyprojecten leek, en geen investeringen in concrete infrastructuur die daadwerkelijk bijdraagt aan groei, of het accommoderen van groei, op de langere termijn.
https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovati ... s-inzetten
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Noorden teleurgesteld over plannen voor toekomst chipindustrie: 'We kregen de opdracht: denk groot'
-
kees
- expressweg
In het Brabants Dagblad een artikel met de nogal ambitieuze kop: 'Brainport krijgt een tweede ring: eerste stappen met Tilburg en Den Bosch gezet.'
Mijn hoofd vertaalde dat zich naar wegen, maar dat bleek niet uit het artikel. Wel staat er aan het eind van het artikel wel iets over wegen. Daarbij worden verbredingen van de A2, A67, A50 en N279 genoemd, maar gek genoeg ontbreekt de A58 in die opsomming. Dus een fysieke tweede ring, zoals in mijn hoofd ontstond na het lezen van de kop, is geen sprake.
Mijn hoofd vertaalde dat zich naar wegen, maar dat bleek niet uit het artikel. Wel staat er aan het eind van het artikel wel iets over wegen. Daarbij worden verbredingen van de A2, A67, A50 en N279 genoemd, maar gek genoeg ontbreekt de A58 in die opsomming. Dus een fysieke tweede ring, zoals in mijn hoofd ontstond na het lezen van de kop, is geen sprake.
-
Dennal
- verkeersader
De A58 is wel in het artikel vandaag in het Eindhovens Dagblad benoemd.
-
Chris
- Moderator
Er is een MIRT-verkenning gestart naar de bereikbaarheid van de westkant van de Brainportregio:

Het startdocument: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -eindhovenRijksoverheid schreef: Start verkenningen om Brainportregio bereikbaar te houden en te maken
Vandaag is het startsein gegeven voor de verkenningen voor het bereikbaar houden en maken van de westzijde van de Brainportregio. Dat deden bestuurders uit de regio samen met de minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener bij een werkbezoek aan de Brainport Industries Campus in Eindhoven.
De Brainportregio is een belangrijke economische regio voor Nederland en niet voor niets één van onze mainports. In het Beethovenconvenant hebben Rijk en regio afspraken gemaakt. Voor mobiliteit is er in totaal voor één miljard euro aan maatregelen overeengekomen in het Beethovenconvenant. € 503 miljoen daarvan is bestemd voor de aanpak van het A2/N2, inclusief de Brainportlijn en Noordwestelijke ontsluiting van de Brainportregio. Daarmee wordt de regio beter bereikbaar via zowel de auto als met het openbaar vervoer.
Een belangrijke stap is de start van een integrale MIRT-verkenning naar de A2/N2, een Brainportlijn en de Noordwestelijke ontsluiting. De minister markeerde samen met wethouders uit Eindhoven, Veldhoven, Best, Oirschot en de gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant de start van deze verkenningen.
Wethouder Robert Strijk van de gemeente Eindhoven: "De campusontwikkeling rond ASML is van groot belang voor de Nederlandse en Europese economie. Het is daarom goed en belangrijk dat we samen met Rijk, provincie en regio werken aan het duurzaam bereikbaar maken van dit innovatiecluster in Eindhoven."
Wethouder Jeroen Rooijakkers van de gemeente Veldhoven: “Deze verkenningen zijn belangrijk zodat we niet alleen de economische toplocaties bereikbaar houden, maar ook om ze met elkaar en met de Brainporthubs en station Best te verbinden. Zo bouwen we samen met trots aan een toekomstbestendige regio waarin slimme mobiliteit, innovatie en leefbaarheid hand in hand gaan."
De MIRT-verkenning naar de A2/N2 is nu formeel gestart. De verwachting is dat er eind 2026 een voorkeursbeslissing wordt genomen. Om deze voorkeursbeslissing te kunnen nemen, is het noodzakelijk dat ook de regionale verkenningen dan zijn afgerond. De verwachting is dat dit het geval is.

-
JB81
- autoweg
70 km/u op de N2? Met 80 word je daar al links en rechts ingehaald...
-
Egbert
- expressweg
Ik vind het een beetje vreemd dat er totaal niet naar Leenderheide wordt gekeken. Je kunt daar met kleine ingrepen zoveel verbetering maken. Vooral als je naar 2x3 van de N2-zuid kijkt moet je gewoon een direkte aansluiting van de A67 uit Venlo naar de A2 maken om zo de rotonde te bypassen. Ook moet het IMHO mogelijk zijn om van de N2 direkt de A67 richting Venlo op te gaan en zonder verkeerslichten naar de A2. Dat zal heel wat files schelen.
-
captain007
- Forumbeheerder
Ben ook eerlijk dat dat een van de wegvakken is waar ik ook stevig doorkar. 70 zal denk ik ook problematisch zijn voor invoegend verkeer, want dat is nu al een probleem. Je ziet dat er met lagere snelheden minder ruimte ontstaat om in te voegen en dan krijg je ook sneller doorstromingsproblemen.JB81 schreef: di 20 mei 2025, 11:16 70 km/u op de N2? Met 80 word je daar al links en rechts ingehaald...
-
Alain
- expressweg
Hier hebben ze toch 'trajectcontrole' voor uitgevonden?
Ik zou de alternatieven nog weleens wat verder uitgewerkt willen zien om er wat van te kunnen vinden.
Ik zou de alternatieven nog weleens wat verder uitgewerkt willen zien om er wat van te kunnen vinden.
-
sven_engelen
- expressweg
De N2 Zuid hoeft niet aangepast te worden als er directe aansluitingen ontstaan met de A2 richting Maastricht en de A67 richting Venlo en aan de andere kant een directe aansluiting van de A2 richting Amsterdam op de N2. De rest van de aansluitingen zou nog via de rotonde kunnen lopen. Ook vind ik het belachelijk dat de A2 niet wordt aangepakt in de eerste twee varianten. Verbreding van de John F. Kennedylaan kunnen we vergeten, no way dat Eindhoven daarvoor zal gaan buigen. Men moet de A2 aanpakken met een integrale verbreding naar 2x3 tussen De Hogt en Batadorp. De N2 heeft naar mijn mening niet genoeg problemen om nu al aan te pakken. Maar nóg belangrijker vind ik verbreding van de A58, A67 en A2 richting het zuiden.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op di 20 mei 2025, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Svenlo
https://svene.nl/
-
paolie
- expressweg
Eens. Om te beginnen met de rechtsaffers: N2->A2 en A2->A67Egbert schreef: di 20 mei 2025, 11:36 Ik vind het een beetje vreemd dat er totaal niet naar Leenderheide wordt gekeken. Je kunt daar met kleine ingrepen zoveel verbetering maken. Vooral als je naar 2x3 van de N2-zuid kijkt moet je gewoon een direkte aansluiting van de A67 uit Venlo naar de A2 maken om zo de rotonde te bypassen. Ook moet het IMHO mogelijk zijn om van de N2 direkt de A67 richting Venlo op te gaan en zonder verkeerslichten naar de A2. Dat zal heel wat files schelen.
-
Chris
- Moderator
Ik denk dat de 70 km/h gebaseerd is op een nog smaller dwarsprofiel van de N2. Maar de vraag is of je dat moet willen bij én zoveel rijstroken, én zo'n hoge verkeersintensiteit.
-
sven_engelen
- expressweg
Er ligt aan de linkerkant van de N2 nog 3,5m aan ongebruikt asfalt, ook op de viaducten naast de rijstroken van 3,25m. Er kan dus makkelijk 3,25m rijstrook bij. De 70 km/u zal denk ik zijn om de tussenafstand tussen voertuigen te verkleinen en daarmee de capaciteit te verhogen. Allemaal theorie...
Svenlo
-
Teetje
- verkeersader
Die extra aansluiting Ekkersrijt waarover gesproken wordt in variant C, zou dat dan de Huizingalaan zijn? Ik zie dat echter op het kaartje niet terug.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Bubeko 70 km/h mag wettelijk alleen bij gevarenpunten en 'dus' niet op een kilometerslange weg. Ik weet dat het op wel meer plaatsen over langere afstand voor komt, maar dat wil niet zeggen dat het mag of gebruikelijk is. Het is wat mij betreft daarom een beetje belachelijk dat men zoiets wat feitelijk niet eens kan/mag als uitgangspunt neemt voor een aantal te onderzoeken varianten.JB81 schreef: di 20 mei 2025, 11:16 70 km/u op de N2? Met 80 word je daar al links en rechts ingehaald...
-
Chris
- Moderator
In Groningen hebben ze 2x4 met 80 km/h op de N7. Maar dat is maar tussen twee aansluitingen en is in wezen een heel lang weefvak. Maar dat is toch anders dan de N2, waar je in- en uitvoegend verkeer en doorgaand verkeer naar meerdere aansluitingen verderop hebt.
70 km/h is tergend traag op een weg met conflictvrij verkeer. Dat is moeilijk te handhaven. Natuurlijk kan je overal een trajectcontrole op zetten, maar het nadeel is dan weer dat je blokvorming in het verkeer krijgt waar moeilijk doorheen te gaan is.
70 km/h is tergend traag op een weg met conflictvrij verkeer. Dat is moeilijk te handhaven. Natuurlijk kan je overal een trajectcontrole op zetten, maar het nadeel is dan weer dat je blokvorming in het verkeer krijgt waar moeilijk doorheen te gaan is.
-
Dennal
- verkeersader
Aansluiting N2 op de Boschdijk, dat gaat behoorlijk krap worden gezien de ligging Ekkerswijer.
-
captain007
- Forumbeheerder
Uiteindelijk is beperk je dan gewoon het oplossend vermogen en is de vraag of je dan uberhaupt wel geld moet gaan uitgeven aan verbeteringen als dat het gaat worden.Chris schreef: di 20 mei 2025, 13:55 Natuurlijk kan je overal een trajectcontrole op zetten, maar het nadeel is dan weer dat je blokvorming in het verkeer krijgt waar moeilijk doorheen te gaan is.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
We hebben in Nederland de afgelopen jaren behoorlijk wat regionale stroomwegen met hoge intensiteiten gekregen. Je ziet dat de veiligheid er onder lijdt met suboptimale ontwerpen.Chris schreef: di 20 mei 2025, 13:55 In Groningen hebben ze 2x4 met 80 km/h op de N7. Maar dat is maar tussen twee aansluitingen en is in wezen een heel lang weefvak. Maar dat is toch anders dan de N2, waar je in- en uitvoegend verkeer en doorgaand verkeer naar meerdere aansluitingen verderop hebt.
-
Steyn_E
- autoweg
Daarom denk ik die N2-noord; lagere maximumsnelheid dus is er een krapper ontwerp voor die aansluiting mogelijk. Vraag me wel een beetje af wat de toegevoegde waarde is; de huidige aansluiting ligt er niet heel ver vandaan. Of zouden ze de huidige aansluiting bij Best willen verwijderen ivm het weefvak/afvallende rijstrook kort na Ekkerswijer?Dennal schreef: di 20 mei 2025, 14:12 Aansluiting N2 op de Boschdijk, dat gaat behoorlijk krap worden gezien de ligging Ekkerswijer.
En verder sluit ik me aan bij de 70-is-belachelijk groep. Ik rijd daar doorgaans rond de 95 (op de GPS) en dan ben ik bij lange na niet de vlotste bestuurder. Met 70 val je daar in slaap.
-
captain007
- Forumbeheerder
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Mijn eigen eerste gedachte was luchtkwaliteit (meer auto's, dus meer uitstoot, dus snelheidsverlaging nodig om het binnen acceptabele grenzen te houden), maar als ze het dwarsprofiel niet gaan verbreden, moet je dus een drie rijstroken kwijt in de huidige twee. Met zulke smalle rijstroken sluit de maximumsnelheid wel weer een beetje beter aan bij het wegbeeld; neemt mogelijk ook de gemiddelde rij-snelheid vanzelf af.Chris schreef: di 20 mei 2025, 12:02 Ik denk dat de 70 km/h gebaseerd is op een nog smaller dwarsprofiel van de N2. Maar de vraag is of je dat moet willen bij én zoveel rijstroken, én zo'n hoge verkeersintensiteit.
Drie smalle rijstroken stemmen verder inderdaad niet heel vrolijk. Buiten de tijdelijke profielen bij werkzaamheden, op hoeveel plaatsen komt zoiets voor in Nederland? Waar instinctief de vergelijking met de Boulevard Périphérique in me opkomt, denk ik ook niet dat die zulke smalle rijstroken heeft?
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Een oostelijke ring zou als je het mij vraagt ook moeten worden onderzocht. Op netwerkniveau is dit stukje weg echt heel kwetsbaar (kijk op de snelwegenkaart) waardoor het beter zou zijn een alternatief te hebben voor een deel van het verkeer. Als daar nu file staat in de avondspits dan loopt alles vast, zowel A2, N2, Boschdijk en Kennedylaan en ben je vlot een uur extra kwijt op dat stukje. Dat lossen al deze varianten niet op.
Oh en 70 km/h is echt bizar laag, ik rij daar nu ook altijd rond de 90 op teller en dan wordt ik nog steeds ingehaald.
Oh en 70 km/h is echt bizar laag, ik rij daar nu ook altijd rond de 90 op teller en dan wordt ik nog steeds ingehaald.
-
paolie
- expressweg
Er ligt al een derde rijstrook langs een groot deel van de N2 (aan de linkerkant), maar die wordt nu niet gebruikt. Die hoef je alleen maar van een nieuw laagje asfalt te voorzien en klaar. Van smalle rijstroken is geen sprake.Pino schreef: di 20 mei 2025, 16:58Mijn eigen eerste gedachte was luchtkwaliteit (meer auto's, dus meer uitstoot, dus snelheidsverlaging nodig om het binnen acceptabele grenzen te houden), maar als ze het dwarsprofiel niet gaan verbreden, moet je dus een drie rijstroken kwijt in de huidige twee. Met zulke smalle rijstroken sluit de maximumsnelheid wel weer een beetje beter aan bij het wegbeeld; neemt mogelijk ook de gemiddelde rij-snelheid vanzelf af.Chris schreef: di 20 mei 2025, 12:02 Ik denk dat de 70 km/h gebaseerd is op een nog smaller dwarsprofiel van de N2. Maar de vraag is of je dat moet willen bij én zoveel rijstroken, én zo'n hoge verkeersintensiteit.
Drie smalle rijstroken stemmen verder inderdaad niet heel vrolijk. Buiten de tijdelijke profielen bij werkzaamheden, op hoeveel plaatsen komt zoiets voor in Nederland? Waar instinctief de vergelijking met de Boulevard Périphérique in me opkomt, denk ik ook niet dat die zulke smalle rijstroken heeft?
Overigens zie ik eigenlijk voornamelijk file staan op de A2 hoofdrijbanen. Nu kan dat aan het tijdstip liggen dat ik er meestal rij (weekend), maar het is wel opvallend dat de N2 zeer regelmatig sneller is dan de A2.
-
sven_engelen
- expressweg
De enige reden voor 70 km/u die ik hieruit zou kunnen halen is doorstroming. Des te lager de snelheid des te kleiner de tussenafstand theoretisch gezien. In de praktijk zal men gewoon met 100 doorrijden.sven_engelen schreef: di 20 mei 2025, 12:24 Er ligt aan de linkerkant van de N2 nog 3,5m aan ongebruikt asfalt, ook op de viaducten naast de rijstroken van 3,25m. Er kan dus makkelijk 3,25m rijstrook bij. De 70 km/u zal denk ik zijn om de tussenafstand tussen voertuigen te verkleinen en daarmee de capaciteit te verhogen. Allemaal theorie...
Svenlo
-
Teetje
- verkeersader
Het klopt wat je zegt en in het weekend is dat exact het beeld: vanuit het noorden stokt het verkeer waar het van 3 naar 2 rijstroken terug moet, vanuit het zuiden is het een combinatie van de bocht in De Hogt en de hoeveelheid verkeer dat invoegt vanaf de A67-west. De N2 is dan een stuk rustiger en daardoor sneller.paolie schreef: wo 21 mei 2025, 8:15Overigens zie ik eigenlijk voornamelijk file staan op de A2 hoofdrijbanen. Nu kan dat aan het tijdstip liggen dat ik er meestal rij (weekend), maar het is wel opvallend dat de N2 zeer regelmatig sneller is dan de A2.
Op werkdagen staat het ook steeds vaker op de N2 vast: 's ochtends vanuit beide richtingen tot afrit 29. In de middag vaak in noordelijke richting tussen De Hogt en de invoeger van de Tilburgseweg. Daarna ook in zuidelijke richting tussen De Hogt en Leenderheide; afhankelijk van de tijd van het jaar en het weer varieert die file in lengte. De drukte op de A67-oost speelt daar een belangrijke rol bij, gezien het feit dat aanzienlijk wat verkeer vanaf de N2 en komende vanaf de Leenderweg die kant op wil.
Sinds het OWN rond afrit 32 aangepast is lijkt de drukte hier minder impact te hebben op de doorstroming van de N2.
-
Teetje
- verkeersader
De Vmax op de randweg was ooit lang geleden 120 km/u. Toen kwamen de spitstroken en ging de snelheid terug naar 100 km/u.Pino schreef: di 20 mei 2025, 16:58Mijn eigen eerste gedachte was luchtkwaliteit (meer auto's, dus meer uitstoot, dus snelheidsverlaging nodig om het binnen acceptabele grenzen te houden)
Met de komst van de N2 parallelbanen, zou de snelheid op de hoofdrijbaan terug mogen naar 120 km/u, maar op de parallelbanen moest deze verlaagd worden naar 80 km/u. Als reden werd toen de uitstoot en luchtkwaliteit genoemd, al weet ik dit niet 100% zeker meer.
Een extra rijstrook per richting zou dus, om diezelfde reden, mogelijk een nog lagere Vmax als gevolg kunnen hebben, dat argument werd immers eerder al aangedragen.
-
Teetje
- verkeersader
Wat mij opvalt is dat deze plannen vooral lijken te kijken naar het lokale verkeer, het verkeer dat Eindhoven in of uit wil. Maar volgens mij zit het probleem juist in de verkeersstromen die de stad passeren. Dát is ook waar de oorspronkelijke ruit in zou moeten voorzien toch?Via schreef: wo 21 mei 2025, 8:00Een oostelijke ring zou als je het mij vraagt ook moeten worden onderzocht. Op netwerkniveau is dit stukje weg echt heel kwetsbaar (kijk op de snelwegenkaart) waardoor het beter zou zijn een alternatief te hebben voor een deel van het verkeer. Als daar nu file staat in de avondspits dan loopt alles vast, zowel A2, N2, Boschdijk en Kennedylaan en ben je vlot een uur extra kwijt op dat stukje. Dat lossen al deze varianten niet op.