Spoed: Terneuzen - Leiden in de spits

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Spoed: Terneuzen - Leiden in de spits

Bericht door sirdanilot »

Morgen moet ik om half zeven 's avonds in Leiden zijn. I.v.m. werk is't niet mogelijk om erg vroeg te vertrekken.

Dit tijdstip is midden in de spits. Welke route zouden jullie adviseren om er het snelste te komen? Ik neem aan dat op de A58 en A17 de file wel meevalt. Maar hoe is de situatie op de A16? Men zou denken dat-ie breed genoeg is, maar ik heb geen idee of hier file staat, en er zitten ook twee bruggen in. Ik weet wel dat de A13 helemaal vaststaat in de spits, maar hoe kun je om de A13 heen als je naar Leiden rijdt...? Hoe vroeg zouden we moeten vertrekken?

En wie o wie heeft die A4 midden delfland uitgesteld, of de boog in kooppunt Gouwe :evil: .

Zijn er Baustelles op de route? Zijn er handige sluiproutes?

Is een route via de A44 een alternatief? De plek in leiden zit precies tussen de A4 en A44 in. Ik neem aan dat er op de A4 ook weer een afgrijselijke monsterfile staat. Maar die A12 en N44 zien er ook niet al te best uit. Bovendien is de N44 een stoplichtnachtmerrie.

Anders moet ik maar met de trein :cry: . Die non-existent is in Terneuzen.

Waar o waar staat in de Randstad géén file?
hoevenpe
expressweg

Re: Spoed: Terneuzen - Leiden in de spits

Bericht door hoevenpe »

Morgen is het woensdag, dus op zich valt het wel mee dan...
Het weer lijkt ook goed te zijn dus dat is ook in je voordeel.

Persoonlijk denk ik dat je gewoon het beste de A58, A17, A16 kunt nemen. De A13 staat vaak alleen in zuidelijke richting vast in de middag, andersom niet echt. De A4 bij Zoeterwoude wil wel eens vaststaan maar meestal kost dat niet teveel tijd.

Gewoon naar de files luisteren en het erop wagen is mijn advies.
sirdanilot
2x2 autosnelweg

Dank je wel.

Op van a naar beter stond een handig kaartje. Dat van die A13 is echt een hele grote opluchting. De A20 lijkt wel vast te staan maar als dat het enige is...
Is het dus mogelijk om bijvoorbeeld om half vijf te vertrekken en half zeven aan te komen? Of moet ik om vier uur vertrekken?

En tsja, 135 op de teller op de rustige wegen zal ook wel schelen denk ik. Meestal rijden wij netjes 120 maar als het nodig is...

Dit is in ieder geval al een hele opluchting :D
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Ik beaam wat hoevenpe zegt. Ik zou 'de standaardroute' A16-A20-A4 pakken. Op de A16 kom je heel veel file tegen, andere rijrichting dus. De A20 zal even vervelend zijn. De A13 is eveneens in de andere richting. Alleen staat de A4 vast, vlak voor de flessenhals. Al met al denk ik dat je met een half uur vertraging ruim zit.

De N44 vind ik een hel. Die zou ik echt links laten liggen.

Overigens ben ik geen kenner in dat gebied. Maar ik kom zo nu en dan overal in de Randstad wel eens en je hebt haast dus is alle info welkom denk ik.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 »

De A20 is inderdaad de bottleneck. Gelukkig staan er voor de Ridderster diverse DRIP's en info over de ring van Rotterdam. Het kan wel eens schelen om dan door de Benelux te gaan. Het is om, maar de file op de A20 (met een terugslag op de A16) kan je zomaar een half uur schelen.

De A13 rijdt meestal wel en de A4 heeft de drukte voornamelijk de andere kant op.

Succes.
sirdanilot
2x2 autosnelweg

Kunnen die bruggen in de A16 niet open in de spits? Ik heb geen zin om voor een brug te wachten op de drukste weg van Nederland... zijn er bloktijden voor tijdens de spits?

Wie bedenkt dat nu, een beweegbare brug op zo'n drukke weg...

EDIT: Dus de A20 wil wel flink vaststaan. Is het dan niet beter om deze route te rijden: A4 -N259 - A29 - A15 - A4 - A20 ? Of staat de N259 vast in de spits... laatste keer dat ik daar was leek het me niet erg druk. De A29 was echter wel vrij druk bij Rotterdam zelfs 's avonds buiten de spits.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

sirdanilot schreef:Kunnen die bruggen in de A16 niet open in de spits? Ik heb geen zin om voor een brug te wachten op de drukste weg van Nederland... zijn er bloktijden voor tijdens de spits?
Nee, scheepvaart heeft in Nederland door oude wetgeving bijna altijd voorrang. De Van Brienenoordbrug kan dus ook in de spits geopend worden.
Tja...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Zou je dit volstrekt soort irrelevante opmerkingen hier na kunnen laten. Draagt niet bij aan een discussie :neenee:
Het is hier technisch nagenoeg onhaalbaar om een tunnel aan te leggen en om nu de weg op te liften naar 50 meter voor die 3 boten per jaar die hoger zijn...
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

Op de A16 bij Dordrecht, na de Drechttunnel, staat vaak een korte file voor het punt waar de rijbanen uit de rechter- en linkertunnelbuis weer bij elkaar komen.

Mijn advies: kies de rechterrijstrook als je uit de rechter tunnelbuis komt of de linkerrijstrook als je uit de linker tunnelbuis komt. Dat weven/ritsen of hoe je het ook wil noemen is echt hopeloos in NL... :roll:
sirdanilot
2x2 autosnelweg

Nou nou, 't is wel míjn draad hoor ;)

Hoezo geen bloktijden? De Sluiskilbrug (N61/N62, over het Kanaal van Gent naar Terneuzen) gaat ook gewoon niet open in de ochtend en avond 'spits'. Het is een erg drukke scheepvaartroute. En voor een brug in de drukste weg van Nederland mag dat niet...

@ JB81 : Dat is een goede tip, ik zal de chauffeur vriendelijk dirigeren om Zwijndrecht/Rotterdam te volgen en de rechtertunnelbuis te nemen. :D

Wat we gaan doen denk ik is gewoon de A16 volgen, en bij Ridderkerk richting A15-west gaan als er file blijkt te staan op de A16. Ik zal na afloop nog een klein verslagje geven van deze grote reis naar het machtige Westen en de Sleutelstad!
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

Ik zie nu pas dat mijn tip minder bruikbaar is dan ik dacht. Je moet van Terneuzen naar Leiden, niet andersom. In noordelijke richting is er weinig aan de hand na de Drechttunnel, want de A16 gaat daar gewoon met 4 rijstroken verder. Alleen even opletten bij de splitsingen A16/A15 en A16/N210.
sirdanilot
2x2 autosnelweg

Kan ik om de file op de A20 te omzijlen, afrit Prins Alexander nemen, en dan over de Bosdreef, Boezemlaan, Gordelweg rijden tot kp. Kleinpolderplein, en daar de rotonde op en de A13 opdraaien? Of staan hier anti-sluipverkeermaatregelen? Qua afstand is het namelijk niet zo om, omdat je direct op knooppunt Kleinpolderplein uitkomt.
Langs deze weg staan ook nog twee andere opritten, namelijk Crooswijk en Centrum. Dit geeft flexibiliteit.

Of zijn er meer mensen met dit idee...
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dat is inderdaad wat jaap47 ook zei: het is een alternatief om via de A15-A4-A20 Rotterdam te passeren.

Succes onderweg ;)
sirdanilot
2x2 autosnelweg

Nou, ik ben ondertussen alweer terug, en met nog een klein verslagje:

Je raadt nooit waar ik het meest in de file stond: De N62.... stoplicht bij 's Heerenhoek. Ongelooflijk zeg. Tsjongejongejonge. Echt tijd voor een spoedaanpak, want dit is gewoon niet normaal meer. De file stond van oprit Borssele helemaal tot 's Heerenhoek!!!!!!!! Dit is echt volledig onacceptabel. Bijna een heel kwartier vertraging !!!!!!!

De A16 was verder wel druk, maar geen file. Alleen voor knooppunt Terbregseplein wat korte vertraging. Gek genoeg reed het op de A20 goed door, ondanks dat de weg afgeladen was met verkeer. En de N206 in Leiden was ook geen pretje, met 5 minuten vertraging. Maar op zich was de rit best goed te doen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Het is inderdaad vaak behoorlijk druk op de N62. Die weg zou in ieder geval van Goes naar Terneuzen doorgaand 2 x 2 moeten zijn.
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

En als dat niet kan, lijkt me teninste een ongelijkvloersmaking van het stuk A58 - tunnel belangrijk. (Maar het liefste natuurlijk wel 2+2)
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
sirdanilot
2x2 autosnelweg

Hoe duur is een Haarlemmermeeraansluiting? Toch niet zo veel meer dan 50 miljoen? Is daar niet ergens een spoed-potje voor? Want dat is echt het enige knelpunt; de T-kruising met de N254 veroorzaakt niet zoveel overlast omdat er bijna niemand op de N254 rijdt (wel autosnelwegprofiel...) en er vrije rechtsaffers zijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

50 miljoen? In sommige West-Europese landen bouwen ze daar 10 kilometer snelweg voor, inclusief 2 of 3 aansluitingen... Maargoed, dit is Nederland, alles is bizar duur hier.
sirdanilot
2x2 autosnelweg

Oh? Ik dacht dat één kilometer snelweg zo'n 25 miljoen kost, met alles erop en eraan. Als je koeientunnels gaat bouwen al gauw meer dan 100 miljoen... die 50 miljoen voor één afritje was maar een schatting van een leek zoals ik. Er zijn in ieder geval geen obstakels of papgrond in dit gebied, dus wellicht is het wat goedkoper.