[N260][N261] Randweg Tilburg

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Debre
polderweggetje

Re: [N260][N261] Randweg Tilburg

Bericht door Debre »

Naturist schreef:
Debre schreef:Gelukkig hoef ik me daar over een paar weken nooit meer druk om te maken. :lol:
Alvast veel plezier, ga je met pensioen of kreeg je gewoon een prachtig aanbod?
En voor het :offtopic: wordt, ga je je tijd ook aan de rondweg besteden?
Je hebt een PB.... 8-)
Naturist
expressweg

Bericht door Naturist »

^^Duidelijk, bedankt.

Zoals een tijdje terug al beloofd, vandaag de roadvideo van de N260 én de N261 vanaf de A58 afrit 12 tot en met de oprit Nr 3 van de A65.
Door PC-omstandigheden kon ik de snelheid niet verdubbelen dus veel detail en kijkplezier. ;) Excuses voor de beeldkwaliteit, toestel stond nog op 15 frames per seconde :facepalm:
Link
Er staat ook een roadvideo te laden die de andere kant belicht, maar of dat vandaag nog lukt weet ik niet want die gaat door tot aan Baarle-Nassau en telt maar liefst 31 minuten en 49 seconden. :p
Laatst gewijzigd door Naturist op wo 06 jun 2012, 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40
Naturist
expressweg

Bericht door Naturist »

En voor wie de rit eens vanaf de andere kant wil doen kan nu kijken naar deze video.
Let op! Na de kruising met de A58 rijdt je door naar Baarle-Nassau. :D
Ook in full-length. (Ook in volle lengte)
Veel kijkplezier. :top:
Link
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.

N ° de membre 40
juanj78
dorpsstraat

Bericht door juanj78 »

Zoals een tijdje terug al beloofd, vandaag de roadvideo van de N260 én de N261 vanaf de A58 afrit 12 tot en met de oprit Nr 3 van de A65.
Kijk dat is nog eens snel in 5:53 van Gilze naar Dongen...

Probeer dat maar eens via de Reeshof :worship:
In een gelijksoortige test (via kanaal naar Hornbach, of via Reeshof) kwam ik op een tijdwinst van 10 minuten!

Andere vraag, waarom word er op de bebording op de NWT geen kilometrages vermeld... ? zoals onderstaand
Afbeelding
boerke78
zandpaadje

Bericht door boerke78 »

Nu nog zorgen dat het doorgaande verkeer minder gehinderd wordt door al de afslagen... 1 auto op de afslag die stil staat vs 1 auto die op de weg aan komt suizen met 80 moet toch wel afgevangen kunnen worden door een fatsoenlijke instelling. En anders maar wat meer lussen in die weg proppen.
juanj78
dorpsstraat

Bericht door juanj78 »

Vooral bij Gilze is dit een probleem... 50 auto's vanuit Tilburg, mogen stoppen, omdat er 1 auto uit Gilze komt, waardeloos

De NWT zou voorrang moeten hebben.

Dus 2x groen voor NWT = 1x groen voor zijwegen
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Al even beroerd ingeregeld als dit onding dus: https://maps.google.nl/?ll=51.534337,5. ... 6.02,,0,-2

Daar mag een forse hoofdstroom ook iedere keer stoppen voor 1 of 2 voertuigen van dat industrieterrein. :roll:
petitkalle
zandpaadje

Bericht door petitkalle »

Eindelijk wordt ook de bewegwijzering op de A58 aangepast nu de Ring Tilburg is voltooid:

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/n ... lburg.aspx

Tilburg krijgt de Ring vermeld op de bebording op de A58 en drie afritten krijgen een nieuwe naam:
Hilvarenbeek wordt Tilburg Centrum-Oost
Goirle wordt Tilburg Centrum-West
Gilze wordt Tilburg-Reeshof
De werkzaamheden starten volgende week.

En zo hoort dat bij een echte stad! ;-)
Naturist
expressweg

Bericht door Naturist »

Jammer dat afrit 3 op de A65 niet meegenomen wordt in de nieuwe bebording.

N ° de membre 40
petitkalle
zandpaadje

Bericht door petitkalle »

Naturist schreef:Jammer dat afrit 3 op de A65 niet meegenomen wordt in de nieuwe bebording.
Volgens mij wordt die wel meegenomen:
Rijkswaterstaat en de gemeente Tilburg passen de bewegwijzering op de A58 en de A65 aan.
Maar op de A65 heet de afrit al Tilburg-Noord en dat zal niet veranderen.
Naturist
expressweg

Bericht door Naturist »

^^Maar de lay-out is m.i. nog old school.

N ° de membre 40
habke
stadsweg

Bericht door habke »

petitkalle schreef:Eindelijk wordt ook de bewegwijzering op de A58 aangepast nu de Ring Tilburg is voltooid:

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/n ... lburg.aspx

Tilburg krijgt de Ring vermeld op de bebording op de A58 en drie afritten krijgen een nieuwe naam:
Hilvarenbeek wordt Tilburg Centrum-Oost
Goirle wordt Tilburg Centrum-West
Gilze wordt Tilburg-Reeshof
De werkzaamheden starten volgende week.

En zo hoort dat bij een echte stad! ;-)
Heb jij wel goed gelezen?
Volgens mij blijven de afritten gewoon Hilvarenbeek, Goirle en Gilze heten, alleen de benaming daaronder word veranderd.
De namen Tilburg, Tilburg-Oost en Tilburg-West worden vervangen door 'Tilburg Centrum-Oost' en 'Tilburg Centrum-West'. Bij de afrit Gilze wordt de naam 'Tilburg-Reeshof' toegevoegd. De namen van de omliggende plaatsen blijven gehandhaafd.
Naturist
expressweg

Bericht door Naturist »

En zo hoort dat bij échte dorpen. :PP:

N ° de membre 40
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

habke schreef:Heb jij wel goed gelezen?
Volgens mij blijven de afritten gewoon Hilvarenbeek, Goirle en Gilze heten, alleen de benaming daaronder word veranderd.
Dat zou bijzonder onhandig zijn, want dan krijg je weer twee rechtdoorbestemmingen op de vorkborden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Het persbericht is niet geheel duidelijk, want eerst zeggen ze dat de afritten nieuwe namen krijgen en dan spreken ze over de vervanging van doelen die niet de afritnaam zijn. Door de ringbewegwijzering kun je zeggen dat het niet noodzakelijk is om de afritnamen te vervangen. In de ring-vermelding zit ingebakken dat je rechtdoor nog Tilburgse doelen krijgt, ook al staat er verder alleen het rechtdoordoel Hilvarenbeek ofzo. Het is dan ook niet nodig om met een tweede rechtdoordoel te werken naast de naam van de volgende afrit.

Resteert dat ik het volkomen onzin vind dat Tilburg een ring krijgt, althans eentje die over de snelweg staat bewegwijzerd. Zelf zie ik alleen toegevoegde waarde voor bewegwijzering van een ring of randweg over het hoofdwegennet wanneer bij de stad in kwestie tenminste drie hoofdwegen (lees: rijkswegen met een interregionale functie) bij elkaar komen en de ringweg dient als verbinding tussen die hoofdwegen. En zelfs dan nog niet altijd: Den Haag voldoet aan het criterium, maar voor de verbinding tussen A12 en de A13 is ringbewegwijzering nou niet bepaald nodig. Resteert dat ringbewegwijzering ook enige toegevoegde waarde heeft bij het geleiden van verkeer met lokale bestemmingen vanaf de snelweg, maar dat los je nu in beginsel op met gepaste afritnamen die als rechtdoordoel op de borden verschijnen.
Laatst gewijzigd door Pino op za 23 jun 2012, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Een ring moet in Nederland nou eenmaal volledig rond zijn. Alleen in België mag de ring eindigen met "einde ring"...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Dat komt omdat zich in Nederland de term randweg heeft ontwikkeld als omschrijving op de borden van een incomplete ring. Wat dus ook betekent dat geen enkele stad een vorm van dwang kan opleggen van het slag "onze ring móét wel over de snelweg, want anders krijgen we hem niet rond." Logische antwoord: "dan maak je er maar een randweg van, dat bevuilt de snelwegborden tenminste niet."

Kortom, volkomen kullekoek, je argument.
Laatst gewijzigd door Pino op za 23 jun 2012, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Als zo'n willekeurige combinatie van wegen al een ring kan vormen, kan elke Nederlandse stad wel zo'n zinloze ring krijgen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Niet heel veel minder willekeurig dan de ringen van Rotterdam, Utrecht of Den Bosch. Alleen die hebben nog enige toegevoegde waarde als vorm van geleiding tussen grote uitvalswegen. Die functie ontbreekt volkomen op de snelwegen van Tilburg.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik vind het erg gezochte kritiek eerlijk gezegd. Het enige wat je zou kunnen opmerken is dat de ring heel erg westelijk is uitgebogen, maar goed, dat geldt eigenlijk voor heel Tilburg omdat hun uitbreidingswijk Reeshof wel heel erg excentrisch is komen te liggen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

De vorm van de ring/randweg zal me wat. Mijn kritiek is dat de bewegwijzering op nationale hoofdwegen gespaard dient te worden van dit soort lokale bijzaken. Ze mogen doel van een afrit zijn, maar daar houdt het op wat mij betreft. Nog even en de A7 gaat van de Ring Purmerend naar de Ring Hoorn naar de Ring Bolsward. Ga mij niet vertellen dat doorgaand verkeer dan prettig wordt geleid over de Nederlandse hoofdwegen.
Laatst gewijzigd door Pino op za 23 jun 2012, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat is toch absoluut geen probleem? Als je van Amsterdam naar Maastricht rijdt, rij je ook achtereenvolgens op de Ring Utrecht, Ring 's Hertogenbosch, Ring Eindhoven? In België zie je bij steden als Kortrijk nog wel eens dat de Ringweg anders getraceerd is dan de E- en A- wegen die om de stad heen lopen. In Nederland is dat nou eenmaal niet het geval, daar hebben wij een te egalistische hoofdwegenstructuur voor.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Al die ringwegen, en randwegen nog sterker, zijn gewoon onnodige vervuiling van de ruimte voor relevante doelen op de borden. Ik heb absoluut geen idee is wat precies de toegevoegde waarde is van deze nieuwe ring om Tilburg.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Het zal wel persoonlijk zijn, maar ik vind dat wel een probleem. Dat komt omdat van ringbewegwijzering de boodschap uitgaat "belangrijke stad, volg de ring als je bij deze stad van hoofdroute wisselt." Met de NBA-aankondigingsborden bij het naderen van de ring wordt dat gevoel nog versterkt. Dan is het niet heel handig om voor allerlei non-plaatsen met een over de snelweg lopende ring te komen.

Het neemt bovendien de rechtvaardiging weg om op borden in principe alleen RING te vermelden en de plaatsnaam weg te halen.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Tja, Tilburg heeft echt veel meer inwoners dan 's Hertogenbosch:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tilburg
http://nl.wikipedia.org/wiki/'s-Hertogenbosch

Het is dus geen non-place. Dat er in feite maar één snelweg langsloopt, terwijl bij 's Hertogenbosch dat er twee zijn doet naar mijn mening nou weer weinig ter zake...

Je kunt een ringweg van Tilburg niet heel anders dan via de snelweg lopen, terwijl de snelweg een natuurlijke zuidelijke ring van Tilburg is, daar is erg weinig exotisch aan. Het is gewoon een ringweg volgens het boekje...
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Het zal best volgens het protocol zijn, maar wat is nou voor de weggebruiker de toegevoegde waarde?
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ds79m schreef:Al die ringwegen, en randwegen nog sterker, zijn gewoon onnodige vervuiling van de ruimte voor relevante doelen op de borden. Ik heb absoluut geen idee is wat precies de toegevoegde waarde is van deze nieuwe ring om Tilburg.
Eens. Het doet aan alsof je iets grootstedelijks hebt, terwijl het gros met die hele Ring niks te maken heeft.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Er is geen relatie tussen een ring en grootstedelijk gebied. Wat is het voordeel van de Ring-aanduiding op de A10 bij Amsterdam? Dat is ook het voordeel van de Ring-aanduiding bij Tilburg.
Naturist
expressweg

Bericht door Naturist »

Als ik van Den Bosch naar Bergen aan Zee rijdt boeit het mij niet dat ik over de ring van Utrecht of A'dam rijdt.
Da's bij Tilburg niet anders, behalve als je naar een doel aan die ring wilt.

N ° de membre 40
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Kom je toch weer terug op mijn eerste post. Ik zie bewegwijzerde ringen en randwegen als handig voor routes die verschillende uitvalswegen van een stad met elkaar verbinden. Als je van Den Bosch naar Bergen aan Zee rijdt, maak je in ieder geval actief gebruik van de ringvermeldingen in Den Bosch (bij een stad met een groter aantal belangrijke uitvalswegen is het binnen de stad verwijzen naar "Ring" praktischer) en die van Amsterdam (want als je bij Knooppunt Amstel aankomt geeft "Ring Oost" een verduidelijking ten opzichte van alleen Zaanstad). De ring van Utrecht passeer je zonder gebruik te maken van de vermeldingen, doordat je gewoon de A2 blijft volgen.

Dus nut in ringvermeldingen voor doorgaand verkeer is er wel degelijk. Maar dat nut voor doorgaand verkeer is er alleen wanneer de ring de verbinding vormt tussen verschillende doorgaande routes. En dan ook wel een beetje routes met een vergelijkbaar niveau. Dus een OWN-ring kan prima vijf provinciale wegen met elkaar verbinden, maar een HWN-ring moet hoofdwegen met elkaar verbinden. Vandaar dat ik sprak over de eis dat bij de stad in kwestie tenminste drie hoofdwegen bij elkaar moeten komen. Niet zonder toeval overlapt dat heel redelijk met de lijst van plaatsen die binnen NBA de status van netwerkdoel hebben gekregen. Daar biedt een HWN-ring toegevoegde waarde voor de weggebruiker, elders is het een speeltje voor lokale politici met een minderwaardigheidscomplex.

En als die lokale politici dan beginnen over lokale bereikbaarheid, zeg ik: daar heb je in NBA het principe voor dat de volgende afrit altijd op de borden staat.