[N260][N261] Randweg Tilburg

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

petervdveen
autoweg

Re: [N260][N261] Randweg Tilburg

Bericht door petervdveen »

^^ Wat dacht je van deze ring? ;)
http://goo.gl/maps/QaFw
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.
Naturist
expressweg

Bericht door Naturist »

^^Bijzonder vermakelijk. :lol:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40
Remco
verkeersader

Bericht door Remco »

harry schreef:
nederland24 schreef:Elke stad heeft wel een ring.
Dat klinkt een beetje zoals "op alles rijmt wel iets, behalve op iets want daarop rijmt niets". (c) H. Finkers

Er zijn genoeg (middelgrote) steden aan te wijzen zonder ring. De grootste is wellicht Almere. De kleinste is Bronkhorst. :)
En natuurlijk zou je overal een ring kunnen definiëren, maar die dekt dan lang niet altijd de hele stad, ofwel krijgt-ie een belachelijk verloop.
Dat is in Tilburg niet het geval; de ring daar is ook echt een ring die bestaat uit 2 delen: Letschertweg/Bechtweg en de A58/A65.

Kan Pino nu niet in één (1) zin aangeven waar nu precies zijn bezwaar zit? Hij is een man van veel woorden en dat maakt het niet altijd makkelijk om zijn 'punt' te vinden.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Probeer je stap voor stap inzichtelijk te maken waar je mening vandaan komt, is het verhaal weer te lang. Nou goed, hier is de extreem korte samenvatting van hoe ik hierin sta. Neem aan dat je me vergeeft dat het twee zinnen geworden zijn. ;)

Op snelwegen moet je een ring alleen bewegwijzeren, wanneer dat behulpzaam is voor de geleiding van interregionaal verkeer. Een ring bij Tilburg voldoet niet aan dat criterium.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Véél duidelijker zo!
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
ermentink
polderweggetje

Bericht door ermentink »

Pino schreef:Op snelwegen moet je een ring alleen bewegwijzeren, wanneer dat behulpzaam is voor de geleiding van interregionaal verkeer. Een ring bij Tilburg voldoet niet aan dat criterium.
Volgens deze definitie moet de Ring Tilburg wel degelijk als zodanig worden bewegwijzerd. Want:
1) Verkeer vanuit het zuiden (vanuit de richtingen Eindhoven en Antwerpen/Breda) naar de Efteling wordt over de Ring Tilburg gestuurd.
2) Verkeer vanuit Oosterhout/Dongen richting A58 is met de Ring Tilburg veel beter af, zeker als straks ook de verbinding tussen de Ring Tilburg en de A27 verbeterd is, al betwijfel ik of daar een toekomstbestendige oplossing wordt gekozen. Maar dat is off-topic.
3) Vanuit de richting Waalwijk is de Ring Tilburg de snelste verbinding naar de A58 of de richting Turnhout.

Ik zeg niet dat dat grote verkeersstromen zijn, maar wel interregionaal.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Dan praat je in alle gevallen over situaties waarin de Ring Tilburg maar 1 wegnummer vervangt. Tevens kan dat soort verkeer moeiteloos op bestemmingen rijden. Kortom, er is echt geen enkele reden waarom deze Ring zin heeft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Interregionaal is natuurlijk een definitiekwestie. De voorbeelden van SirdanilotErmentink spreken mij niet aan; verkeer naar de Efteling mag uit allerhande regio's komen, maar dat maakt de route naar de Efteling voor mij nog niet interregionaal genoeg. Ik denk in termen van nationale hoofdroutes, ongeveer de criteria die zijn gebruikt voor de vaststelling van netwerkdoelen; daarvoor is Tilburg niet voor niets niet geselecteerd. Daarnaast moet het nut voor interregionaal verkeer natuurlijk een bepaalde omvang hebben. Maar goed, ga me nu niet vast zitten pinnen op een extrene samenvatting van twee zinnen waar ik op verzoek nu net alle nuance uit heb gehaald.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 27 jun 2012, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
ermentink
polderweggetje

Bericht door ermentink »

Dat Tilburg geen netwerkdoel is, is natuurlijk al niet te verklaren. Liggend op de knoop tussen enerzijds Antwerpen/Rotterdam en anderzijds de corridor richting Den Bosch/Nijmegen en Eindhoven/Venlo heeft de stad Tilburg juist veel belang bij de Ring Tilburg. Vergeet niet dat de stad tot de top drie van de logistieke hotspots hoort, dat per definitie veel interregionaal verkeer aantrekt. Zeker met de voorzieningen die er al zijn en nog komen (Rail Terminal / Barge Terminal, verbreding en verdieping van het Wilhelminakanaal met haven) zal dat belang alleen maar toenemen.
Op den duur zal men gaan inzien dat Tilburg de ideale stad is om voorzieningen te centraliseren. Zover is het nog niet, maar dat gaat komen, let op mijn woorden. Dan alleen nog de kruisingen in de Ring Tilburg ongelijkvloers maken en iedereen zal toegeven dat de Ring Tilburg als zodanig ook Ring Tilburg moet heten. Dat noemen ze vooruitkijken.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Mooi verkooppraatje. Maar dat neemt niet weg dat Tilburg voornamelijk oost-west-verkeer heeft en nauwelijks noord-zuid-verkeer. En dat maakt het dan weer logisch dat Tilburg geen netwerkdoel is.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Tilburg moet de concurrentiekracht van Juinen niet onderschatten. Ik heb gehoord dat daar ook zo'n intermodaal centrum gaat komen en de uitdieping van het Juinens Kanaal zal ook daar veel extra bedrijvigheid en bijbehorend vrachtverkeer genereren. Ook Juinen is op het Nederlandse wegennet een netwerkdoel in the making.

Serieus: ik ben het volledig eens met Harry. Tilburg mag in de komende jaren wellicht veel extra verkeer gaan trekken en het mag strategisch zijn gelegen op een bepaalde as, maar het zal een stad blijven met voornamelijk oost-westverkeer totdat er omvangrijke nieuwe weginfrastructuur komt die van Tilburg een kruispunt tussen oost-westroutes en noord-zuidroutes maakt. Kom je toch uit op de as Gorinchem - Tilburg - Turnhout - Leuven - Namen waarover ik in een eerdere post sprak. Pas dán zou Tilburg in de bewegwijzering kunnen worden behandeld als netwerkdoel. En als de N260/N261 in die situatie een cruciale rol speelt in het met elkaar verbinden van die oost-west- en noord-zuidcorridors, kan tegen die tijd de ring mede over de A58 worden bewegwijzerd.

Nu het nog wel tot 2050 zal duren voordat die corridor er ligt, denk ik niet dat in de bewegwijzering ook maar enigszins hoeft te worden geanticipeerd op Tilburg als netwerkdoel of stad met een bewegwijzerde ring over rijkswegen.
sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot »

Pino schreef:Interregionaal is natuurlijk een definitiekwestie. De voorbeelden van Sirdanilot
Ik heb nog nooit in deze draad gepost?

En da's wel een érg pretentieus verkooppraatje voor Tilburg hierboven. Tilburg is vooral een plek waar toevallig veel mensen op een kluitje wonen, meer niet. Toeristische uitstraling heeft het al niet, en een functie voor doorgaand verkeer al helemaal niet behalve oost-westverkeer op de A58. De N65 is namelijk niet goed genoeg uitgebouwd om Tilburg tot knooppuntfunctie te maken, en de A261 is alleen nuttig als je naar Loon op Zand of zo moet (wat gelijk de enige reden is dat ik ooit in Tilburg geweest ben !). Nu wordt de N261 wel fatsoenlijk uitgebouwd, maar nog altijd loopt die route niet ver genoeg naar het noorden toe. Ook qua spoorwegen is het niet echt een knooppunt; ja je kunt overstappen naar Den Bosch maar daar is ook alles mee gezegd. Meer een splitsing dan een heus knooppunt.
petitkalle
zandpaadje

Bericht door petitkalle »

Wat een discussie. Laat Tilburg toch lekker z'n ring hebben! Zo mooi als de A10 bij Amsterdam kan het toch niet in Nederland.

Er moet ook niet worden voorbij gegaan aan het feit dat de gemeente onnodig verkeer uit het centrum (lees: van de ringbanen) wil weren. De naamkeuze voor Tilburg Centrum-Oost en -West lijkt me daarom een goede. Voor het centrumgebied sla je hier af, anders rijd je door via de ring en neem je een andere afslag (lees: de ideale situatie in theorie).
Naturist
expressweg

Bericht door Naturist »

petitkalle schreef:Zo mooi als de A10 bij Amsterdam kan het toch niet in Nederland.
:hm:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40
sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot »

Helaas zijn borden geen toverstokjes; zodra het verkeer een kortere route ontdekt, zal het die zeker gebruiken.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

sirdanilot schreef:
Pino schreef:Interregionaal is natuurlijk een definitiekwestie. De voorbeelden van Sirdanilot
Ik heb nog nooit in deze draad gepost?
Sorry, brainwaive. Was Ermentink (dat krijg je als je vanaf je blackberry post met klein scherm).

Verder begrijp ik de opmerking van petitkalle wanneer hij spreekt over het afhandelen van lokaal verkeer. Dat is een belang dat Tilburg heeft en dat Rijkswaterstaat zich tot op sterke hoogte moet aantrekken. Maar daarbij zijn meer instrumenten beschikbaar dan ring die over de A58 en de A65 moet lopen. Nieuwe afritnamen op de A58, aangepast aan de nieuwe lokale geleiding, zijn een begin daarvan. En omdat de naam van de volgende afrit tegenwoordig standaard op de vorkborden staat, heb je dan meteen een vorm van lokale geleiding te pakken bij iedere afrit tussen De Baars en de huidige afrit Gilze. Verder heb ik er niet het minste bezwaar bij als de doelen van de afritten worden aangepast, en op afrit 12 bijvoorbeeld een doel als "Randweg Tilburg (west)" wordt toegevoegd. Tenslotte is Knooppunt De Baars een punt waar je wat kunt klussen aan de borden om verkeer uit Eindhoven op de juiste manier over de west- en oostkant van Tilburg te verdelen, terwijl je bij het naderen van afrit Gilze vanuit Breda ook weer borden kunt neerzetten waarop je aankondigt welke vier afritten naar Tilburg nog zullen volgen.

Persoonlijk vind ik het schuiven met doelen op de borden een geschiktere manier om lokaal verkeer op de A58 af te handelen dan het bewegwijzeren van een ring. Wat dan weer meteen raakt aan de gedachte dat bewegwijzerde ringwegen eerder iets zijn voor doorgaand verkeer. Maar ik geef toe, je komt hier enigszins terecht op het terrein van de persoonlijke voorkeuren.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Het eerste spul hangt inmiddels boven de weg, bij de splitsing A65-A58 en afrit 10 in oostelijke richting. Helaas hangen hiermee ook weer de eerste fouten en inconsequenties boven de weg, want het volgende is misgegaan:

- het aankondigingsbord voor afrit 10 bevat álle doelen + het wegnummer N269. Hoe de volgorde van de doelen was en de exacte benaming van Tilburg heb ik in de gauwigheid niet onthouden.
- het aankondigingsbord wordt vervolgens nog 2 keer identiek herhaald op deze wijze, alleen de afstanden veranderen
- voor de A65 wordt [RING A65] in schildje aangegeven en bovenin het bord ook nog eens RING-Noord in wit-op-blauw. Naast het feit dat dat dubbelop is zit je ter plaatse ook nog eens aan de zuidkant van Tilburg. Ik snap wel dat dat slaat op de N261, maar ik vond de oude benaming Tilburg-Noord toch een stuk richtinggevender... :roll:

Oh, en kan dit topic worden afgesplitst en verplaatst naar het Bewegwijzering-subforum? Hier is het nogal off-topic geraakt van de randweg zelf.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Tot nu toe ging het over de Ring Tilburg waar de N260 en N261 onderdeel van zijn. Jouw post is de eerste post die off-topic is: het heeft niets te maken met de N260 of N261.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

boe! schreef:het heeft niets te maken met de N260 of N261.
Toch wel:
ViaHaaren schreef:Ik snap wel dat dat slaat op de N261, maar (...)
--Harry.
koef
verkeersader

Bericht door koef »

Rijkswaterstaat schreef:
Rijkswaterstaat en de gemeente Tilburg passen de bewegwijzering op de A58 en de A65 aan. De namen van de afritten rond Tilburg veranderen daardoor. De werkzaamheden hiervoor worden uitgevoerd tussen 25 juni en 10 augustus. De opvallendste wijziging is het gebruik van de aanduiding 'Ring Tilburg'.
Geen "Ring Tilburg" :p

Afbeelding
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

koef schreef:Geen "Ring Tilburg" :p
Volgens de NBA-regels komt dat op een wit bord onder de knooppunt-aanduiding (of in de buurt van de afrit, als er geen knooppunt is).
--Harry.
Groningen
expressweg

Bericht door Groningen »

^^ Zoals op de A7 vanuit de richting Hoogezand: er staat een wit bord met 'KP Euvelgunne' en daaronder 'Ring Groningen.'
juanj78
dorpsstraat

Bericht door juanj78 »

Bijbehorend document bij art borden wijziging
http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Ni ... 321981.pdf
artikel
http://www.gilzerijen.nl/internet/persb ... 27843.html

20:20 Link aangepast
Laatst gewijzigd door juanj78 op do 28 jun 2012, 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Forbidden?
boerke78
zandpaadje

Bericht door boerke78 »

Ik maak dagelijks gebruik van de ring inmiddels, maar ondertussen gaan de lichten nog steeds op rood voor 1 auto, terwijl er op de hoofdbaan een stuk of 10 moeten wachten. Dat is zo thv Ticherijt, waar ze zelfs 2x mogen blijkbaar, vanaf Dongen.., afslag thv Coca Cola, De Moer, Iris Oyama, en Reeshof. Is het nou zo moeilijk om een extra set lussen aan te brengen die doorgaand verkeer meten, en die zorgen voor een fatsoenlijke triage door de verkeerslichten-installatie?
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

^^ Dan moet zoiets natuurlijk wel gemeld worden aan de gemeente, want anders zijn ze mogelijk niet eens op de hoogte van dit probleem.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Geen "Ring Tilburg"
Kan iemand mij duidelijk maken waarom er wel twee keer RING op het bord moet verschijnen en niet de naam van de plaats waar de Ring op van toepassing is?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ NBA-regels. Zie mijn posting hierboven.
Dat zie je in Amsterdam (om maar eens wat te noemen) ook!
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het viel me hier heel sterk op, was me eerder al in 's Hertogenbosch opgevallen, maar daar staat het op een of andere manier minder raar. Dit ziet er gewoon belachelijk uit, ook al is het dan een NBA regel...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Gisteren viel me op dat N260 wél op de wegwijzers staat op de nieuwe borden bij het kruispunt N260/N261/A261.
Ook A261 staat daar nog op alsof het niet gaat verdwijnen.

Afbeelding
--Harry.