Veel van dat soort auto's zijn ook wel op de Nederlandse markt verschenen, zoals de Suzuki Alto, de Suzuki Wagon R+, de Daihatsu Move, etc., maar vrijwel allemaal met een ander sterker blok onder de motorkap.
Moderator: Moderatoren
nederland24 schreef:In de praktijk schijnen Japanse auto's meer vermogen te hebben, dan de fabrikant opgeeft. Een Honda NSX had in theorie maar 300pk, maar in werkelijkheid veel meer.
Toch vraag ik mij eerlijk gezegd af hoe zuinig zo'n ongestroomlijnde hoge blokkendoos nog is...Chris schreef:Japan heeft van oudsher een beleid met energiebesparing omdat ze zelf alles moeten importeren. Misschien dat die 100 km/h ook wel daarin past.
Ha ha! Iemand met goede contacten bij de marketing-afdeling van DAF?Jeroen schreef:kei-auto (had zowaar een Brabantse uitvinding kunnen zijn)
Mooi is het misschien niet, maar dit soort wagens maken optimaal gebruik van de maximale afmetingen die een kei car mag hebben. Net als de microvans die ook als een kei car geklasseerd worden, en die je soms ook wel in Nederland ziet. Maar ook dan doorgaans met een zwaardere motor.Jeroen schreef:Toch vraag ik mij eerlijk gezegd af hoe zuinig zo'n ongestroomlijnde hoge blokkendoos nog is...
Overigens, ik geloof best dat zo'n kei-auto (had zowaar een Brabantse uitvinding kunnen zijn) erg praktisch is in de krappe Japanse steden, maar over smaak valt toch te twisten.
Mijn (overigens beperkte) ervaring in landen die geen latijns schrift gebruiken is dat op 90% van de bewegwijzering wel een Engelstalig exoniem danwel latijnse transcriptie staat. Maar wegbeheerders kunnen het nog wel eens vergeten.marcel schreef:Inderdaad. Engels wordt ook officieel ondersteund in de zin dat je rijexamen kunt doen als je alleen Engels kunt lezen.
Voor de lokale bevolking hebben die vermeldingen zelden tot nooit nut, want die gebruiken nu eenmaal het lokale schrift. Maar in Oost-Azië en Zuid-Oost Azië zijn dat vrijwel steeds schriften met een relatief beperkte groep gebruikers. De meeste schriften zijn puur nationaal, waarbij in India zelfs nog meerdere niet-Romaanse schriften worden gebruikt. Ook zonder warme banden met de westerse wereld blijkt het Romaanse schrift dan toch de lingua franca voor communicatie met alle buitenwereld. Dus niet zo heel gek dat het er in het verkeer steeds bij wordt gezet.Wimpie25 schreef:Het hangt er vaak ook vanaf hoe goed de relatie is van het desbetreffende land is met de Westerse/Europese invloedsfeer. In bv Japan en Korea hebben die Latijnse vermeldingen van plaatsen en locaties immers weinig nut voor de lokale bevolking.
Het wekt op mij de indruk alsof het gedaan is om de wind te breken. Het oogt op de satellietbeelden redelijk vlak.Chris schreef:Aparte bomenrijen op Hokkaido.