Brandblusser in auto? (DK/N/S)
Moderator: Moderatoren
-
brandsrus
- dorpsstraat
Brandblusser in auto? (DK/N/S)
De vraag die bij mij is gerezen i.v.m. een vakantie naar Scandinavië is of er een brandblusser verplicht is in de auto naar de landen Denemarken, Zweden of Noorwegen? Ik heb ergens opgevangen dat dit eventueel verplicht zou zijn, mij is daar niets over bekend in ieder geval.
Ik ben wel op de hoogte van dat een gevarendriehoek en fluorescerende hesjes verplicht zijn i.v.m. mogelijke calamiteit.
Wie kan wat inzicht verschaffen?
Ik ben wel op de hoogte van dat een gevarendriehoek en fluorescerende hesjes verplicht zijn i.v.m. mogelijke calamiteit.
Wie kan wat inzicht verschaffen?
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Re: Brandblusser in auto? (DK/N/S)
Dit vermeld de site van de ANWB:
Als dit allemaal ook echt klopt vraag ik me af of iedereen in Belgie bv. ook echt een brandblusser bij heeft. Eigenlijk is zo'n ding toch veel te lomp voor een kleinere personenauto, zelfs een kleine 2kg blusser is nog vrij fors (en dan nog is het maar de vraag of je daar voldoende aan hebt om een beginnende brand ook echt nog mee te kunnen blussen).ANWB schreef:Wat zijn de regels in Europa:
Brandblusser: Een brandblusser in de auto is verplicht in de volgende landen: Belgie, Bulgarije, Estland, Griekenland, Letland, Litouwen, Polen, Rusland, Turkije en Wit-Rusland.
Gevarendriehoek: België, Duitsland, Frankrijk, Bulgarije, Italië, Denemarken, Finland, Griekenland, Hongarije, Kroatië, Letland, Macedonië, Oostenrijk, Polen, Luxemburg, Portugal, Roemenië, Rusland, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, Wit-Rusland, Zwitserland en Zweden.
Verbanddoos: België, Estland, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Joegoslavië, Kroatië, Letland, Litouwen, Macedonië, Oostenrijk, Roemenië, Rusland, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije en Wit-Rusland.
Veiligheidsvesten: België, Luxemburg, Oostenrijk, Kroatië, Italië, Slovenië, Hongarije, Spanje, Portugal en Frankrijk.
-
Seat
- autoweg
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Formeel is een buitenlander niet gehouden (binnen de EU en EU+) aan deze voorwerpen-regels, als deze in eigen land niet verplicht zijn. Of Oom agent dat weet en of het hem interesseert is een andere zaak. Wie hardball speelt zal altijd een boete geseponeerd krijgen bij OM of rechtbank. Gedragsregels als lichten-aan overdag of roken/telefoneren in de auto gelden wel per land apart.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Als dit echt op de site van de ANWB staat, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat de rest van de informatie accuraat is.Jeroen schreef:Dit vermeld de site van de ANWB:
ANWB schreef:Wat zijn de regels in Europa:
Verbanddoos: ... Joegoslavië ...
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Wellicht bedoelen ze Servie, dat zelf de schijn van Joegoslavie (incl evt Montenegro) nog hooghoudt.... ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Chris
- Moderator
De ANWB zit nog teveel vastgeroest in de klassieke vakantielanden zoals Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje etc. Heel veel van hun informatie over centraal/oost/zuidoost Europa is verre van accuraat. Zo reppen ze op hun info en kaarten nog steeds over wachttijden voor de Poolse en Hongaarse grenzen enzo. De Baltische staten zijn niet eens in hun campinggidsen opgenomen terwijl dit best wel goede vakantielanden zijn met een redelijk aantal moderne campings.Palance schreef:Als dit echt op de site van de ANWB staat, dan heb ik er weinig vertrouwen in dat de rest van de informatie accuraat is.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Doen ze niet, dus dat kan niet de reden zijn.Peter schreef:Wellicht bedoelen ze Servie, dat zelf de schijn van Joegoslavie (incl evt Montenegro) nog hooghoudt.... ?
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ook als je bij de ANWB een internationaal rijbewijs haalt dan krijg je een exemplaar met 'Joegoslavië' er nog in.
En inderdaad, net wat Chris zegt, aan andere dan de gangbare vakantielanden besteedt de ANWB nauwelijks aandacht. Ook in bv. de Kampioen.
En inderdaad, net wat Chris zegt, aan andere dan de gangbare vakantielanden besteedt de ANWB nauwelijks aandacht. Ook in bv. de Kampioen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
De doelgroep van de ANWB blijft toch gezinnen met kinderen die 's zomers naar een camping of bungalowpark gaan. En deze doelgroep gaat relatief weinig naar landen als Letland of Bulgarije, maar toch steeds weer naar die camping in Frankrijk of Oostenrijk.
Blijft onverlet dat het tijd wordt dat de ANWB eens wat verder kijkt dan ze gewend zijn (letterlijk en figuurlijk).
Blijft onverlet dat het tijd wordt dat de ANWB eens wat verder kijkt dan ze gewend zijn (letterlijk en figuurlijk).
-
tovm74
- autoweg
Als men in België een wagen koopt dan zal die, bij aflevering, een brandblus apparaat bevatten.Jeroen schreef:Dit vermeld de site van de ANWB:
Als dit allemaal ook echt klopt vraag ik me af of iedereen in Belgie bv. ook echt een brandblusser bij heeft. Eigenlijk is zo'n ding toch veel te lomp voor een kleinere personenauto, zelfs een kleine 2kg blusser is nog vrij fors (en dan nog is het maar de vraag of je daar voldoende aan hebt om een beginnende brand ook echt nog mee te kunnen blussen).ANWB schreef:Wat zijn de regels in Europa:
Brandblusser: Een brandblusser in de auto is verplicht in de volgende landen: Belgie, Bulgarije, Estland, Griekenland, Letland, Litouwen, Polen, Rusland, Turkije en Wit-Rusland.
Gevarendriehoek: België, Duitsland, Frankrijk, Bulgarije, Italië, Denemarken, Finland, Griekenland, Hongarije, Kroatië, Letland, Macedonië, Oostenrijk, Polen, Luxemburg, Portugal, Roemenië, Rusland, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, Wit-Rusland, Zwitserland en Zweden.
Verbanddoos: België, Estland, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Joegoslavië, Kroatië, Letland, Litouwen, Macedonië, Oostenrijk, Roemenië, Rusland, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Turkije en Wit-Rusland.
Veiligheidsvesten: België, Luxemburg, Oostenrijk, Kroatië, Italië, Slovenië, Hongarije, Spanje, Portugal en Frankrijk.
Meestal wordt deze gemonteerd onder de zetel van de bestuurder of onder het "handschoenenkastje" aan de kant
van de voorste passagier.
Na vier jaar wordt bij de technische controle gekeken of deze nog altijd aanwezig is.
Ook de politie kan hier op controleren maar doet dit zelden.
Veel mensen verwijderen dit ding omdat het ontoereikend is in geval van brand en gewoon in de weg zit.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!
-
Paixao
- autoweg
Betreft dan vrijwel altijd een 1kg (of hooguit 2kg) poederblusser en met 1kg poeder kun je hooguit zo'n 3 seconden blussen. Het is simpelweg WOESJ en je poeder is weg. Een brand krijg je er bij lange na niet mee uit; het is dan ook met name bedoeld om net dat beetje tijd te winnen om eventueel een slachtoffer nog uit de auto te kunnen halen.tovm74 schreef:(...)Veel mensen verwijderen dit ding omdat het ontoereikend is in geval van brand en gewoon in de weg zit.
Daarnaast is het in principe niet aan te bevelen om een auto met poeder af te blussen. Het is zeer fijne chemische troep en dat gaat in, op en tussen alle motoronderdelen zitten, met als gevolg dat je na een aantal maanden alsnog ernstige schade aan de auto hebt (niet zelden total loss) die niet meer gedekt wordt door een verzekering. Ofwel: als je bij een autobrand geen ontzettend waardevolle spullen in de auto hebt liggen die het rechtvaardigen om het ding met poeder (vooropgesteld dat je voldoende hebt) af te blussen, kun je 'm beter laten branden. De verzekering vergoedt dan wel alle schade (in elk geval wat het ding dan nog waard is).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ik vermoed dat de kosten niet opwegen tegen de baten. Een correspondent voor Polen kost best wel wat geld, terwijl die handboekjes gratis zijn. Dat verdienen ze niet terug...Willem schreef:De doelgroep van de ANWB blijft toch gezinnen met kinderen die 's zomers naar een camping of bungalowpark gaan. En deze doelgroep gaat relatief weinig naar landen als Letland of Bulgarije, maar toch steeds weer naar die camping in Frankrijk of Oostenrijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.