Dat zijn resp. in uitspraak: Wietmen en BatmenGuteFahrt schreef:
Hmen is ook zo wat. Wijthmen (uitspraak "wiettem") en Bathmen (battem/um).

Verkeersmisformatie / Fouten in de media
Moderator: Moderatoren
-
- stadsweg
Re: RE: Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media
Ik ken maar één iemand die daar vandaan kwam. Dat meisje stelde zich zo voor aan me - ik heb altijd het idee dat die mensen dat beter weten dan bij de verkeersinformatieKlopt niet. Klopt wel als je het over Fries hebt. Surch is Fries voor Zurich.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
De meeste Zwollenaren spreken niet plat / Nedersaksisch, maar ik hoor Wijthmen toch vrijwel uitsluitend als Wietem uitgesproken worden.
-
- Voorzitter

Mensen die de men-klank in de namen Wijthmen en Bathmen ook echt uitspreken komen doorgaans niet uit de regio. Bathmen hoor je natuurlijk nog regelmatig in de verkeersinformatie voorbij komen.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik hoorde van de week op de radio "Gouda-West" bij informatie over de A12 voorbij komen. Blijkbaar is afritnaam Moordrecht nog niet zo ingedaald.
-
- 2x2 autosnelweg
Hoe is dat met Huissen bij Arnhem. Spreek je ook anders uit dan in "huizen" (meer dan verschil z-s). Toch? Ik meende Hüssen.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- verkeersader
Oirschot wordt altijd uitgesproken als Oorschot, bij Oisterwijk is dat een stuk minder logisch blijkbaar.
In de trein wordt door het omroepsysteem vrolijk: OIsterwijk omgeroepen..
In de trein wordt door het omroepsysteem vrolijk: OIsterwijk omgeroepen..

Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- 4x5 autosnelweg
Ach, in de verkeersinformatie heb ik Charlois wel eens op z'n Frans uitgesproken worden in plaats van het gangbare Sjaarloos.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
De uitspraak van bepaalde steden of dorpen kan je niet altijd afleiden uit de spelling. Als mensen geen training krijgen in hoe het moet lezen ze gewoon voor wat er staat. Organisaties als de NS en de VID kunnen beter investeren in een goede opleiding van dienstdoende omroepers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik hoorde een presentatrice van het NOS sportjournaal van de week de achternaam van (oud) voetballer Harry Decheiver uitspreken als 'Degijfer', terwijl iedereen die iets van voetbal weet, weet dat je die naam moet uitspreken als 'Desjevèr'. Dat is even andere koek. Ik mag aannemen dat die dame haar proeftijd niet heeft overleefd 

-
- Voorzitter

-
- Secretaris
Vaak zie je ook het omgekeerde. Dat de tekst op zijn Hollands uitgesproken de nieuwe norm is geworden.Coen Tunnel schreef:Tenslotte spreken we Gorinchem ook al jaren uit als Gorcum.
Neem nu Deutekom. Niemand die het meer zo schrijft of zegt, maar vroeger was dat van hetzelfde pak een laken als Gorinchem (Gorkum) en Woudrichem (Woerkom). De huidige schrijfwijze Doetinchem wordt ook door de meesten zo uitgesproken.
Hetzelfde geldt ook voor een plaats als Kuilenburg. De dure schrijfwijze Culemborg heeft gemaakt dat iedereen het tegenwoordig ook als zodanig uitspreekt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- Voorzitter

We hebben in Nederland inderdaad genoeg plaatsnamen waarvan de uitspraak afwijkt van de spelling. De al genoemde voorbeelden zoals Charlois, Oisterwijk, Oirschot, Wijthmen, Huissen, Gorinchem, maar ook Wijchen, Enschede, Mesch (de -sj-klank aan het einde is in het Nederlands ook niet evident) en Ysselsteyn, en bij een plaatsnaam met een Latijns woord er in zoals Emmer-Compascuum moet je ook maar net weten hoe je het moet uitspreken.Vinny schreef:De uitspraak van bepaalde steden of dorpen kan je niet altijd afleiden uit de spelling. Als mensen geen training krijgen in hoe het moet lezen ze gewoon voor wat er staat. Organisaties als de NS en de VID kunnen beter investeren in een goede opleiding van dienstdoende omroepers.
-
- Moderator
Yerseke is er ook eentje die wel eens verkeerd wordt uitgesproken in de verkeersinformatie. Destijds met het gedoe in de Vlaketunnel kwam dat vrij vaak voor.
Maar goed, van sommigen moet je het ook maar net weten... Gorinchem is misschien wel één van de bekendste. Renkum is schijnbaar ook zo'n plaatsnaam die zich naar de lokale uitspraak gewijzigd heeft.
Maar goed, van sommigen moet je het ook maar net weten... Gorinchem is misschien wel één van de bekendste. Renkum is schijnbaar ook zo'n plaatsnaam die zich naar de lokale uitspraak gewijzigd heeft.
-
- Moderator
-
- Secretaris

Gemaakt door de stagiair die alleen maar gebruik maakt van zijn OV-jaarkaart...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- 2x2 autosnelweg

60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 4x5 autosnelweg
Je kent hem/haar?Rene schreef: Gemaakt door de stagiair die alleen maar gebruik maakt van zijn OV-jaarkaart...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Penningmeester
Ik ben benieuwd waar dat vandaan komt. Vanuit de richting Utrecht wordt Gouda-West via de A20 en de aansluiting Moordrecht bewegwijzerd. Als je echter op de kaart kijkt, is dat helemaal niet zo logisch: het meest westelijke deel van Gouda bereik je makkelijker via de aansluiting Gouda. Sterker: er bestaat geen wijk 'Gouda-West'.Wesso schreef:Ik hoorde van de week op de radio "Gouda-West" bij informatie over de A12 voorbij komen. Blijkbaar is afritnaam Moordrecht nog niet zo ingedaald.
Het is niet bepaald een streek die in het westen veel besproken wordt, maar ik hoor de schrijfwijze niet letterlijk uitgesproken zoals Culemborg. Eerder 'Doeteggum'.Rene schreef:De huidige schrijfwijze Doetinchem wordt ook door de meesten zo uitgesproken.
Ik wist overigens niet dat Culemborg in het verleden Kuilenburg heette. Dat verklaart in ieder geval wel de naam van de spoorbrug waar ik eens op een koude wintermorgen met mijn camera op een stoomtrein stond te wachten.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- 2x5 autosnelweg
Letterlijk met deze naam: nee. Maar Westergouwe ligt voor Goudse begrippen behoorlijk westelijk en dat is ook het gebied waar eigenlijk al jaren naar verwezen wordt.RSK schreef:Sterker: er bestaat geen wijk 'Gouda-West'.
-
- Penningmeester

-
- expressweg

-
- Penningmeester

-
- verkeersader

Best-West is eveneens geen bestaande wijk, maar staat wel zo aangegeven op de borden op de A2.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- 2x5 autosnelweg
Die afritnaam verwijst dan ook eerder naar het westen van Best, zeg maar het gebied westelijk van de spoorlijn.
-
- Moderator
Dit geldt toch voor alle, of in elk geval 95% van de plaatsnaam-windrichtingaanduidingen in Nederland 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x3 autosnelweg
In het geval van Gouda-West is er lange tijd geen duidelijk aan te wijzen gebied geweest dat voor 'west' door kon gaan. Eerder 'zuid' of 'zuidwest'.
Net als bij Den Haag, dat ligt in gekantelde positie waardoor 'west' beter als 'zuidwest' bestempeld kan worden.
Net als bij Den Haag, dat ligt in gekantelde positie waardoor 'west' beter als 'zuidwest' bestempeld kan worden.
-
- expressweg

-
- 2x3 autosnelweg
Nee, ik ken ook alleen Den Haag-Zuid van de bewegwijzering. Den Haag-Zuidwest is een deel van Escamp dat als prachtwijk bekendstaat.verfmeer schreef:Bestaan er dan borden met Den Haag-West erop? Ik ken alleen Den Haag-Zuid.