Verkeersmisformatie / Fouten in de media
Moderator: Moderatoren
-
IQ[]
- expressweg
Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media
Beetje off-topic,maar een leuk weetje. Er heeft daar ook een echte grenscorrectie plaatsgevonden. De oorspronkelijke grens lag een stukje naar het noord-oosten. Dit is nog te zien in het luchtbeeld aan de percelen. Dit is geruild tegen een uitsteeksel van de voormalige gemeente Luyksgestel, die liep naar de "Steen der Zeven Heerlijkheden", een oude grenspaal,die nu volledig in België ligt.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Ook opmerkelijk is dat aan de Belgische kant van de grens het ecoduct Natuurbrug Kempengrens ligt, betaald door België en Nederland samen. Kempengrens zou een passende naam voor deze grensovergang kunnen zijn of voor het grensgebied tussen de Vlaamse en Nederlandse Kempen. Echter de enige toepassing van de naam Kempengrens die ik heb kunnen vinden, buiten het ecoduct, is een regio van de ZLTO. Wordt de naam Kempengrens desondanks meer gebruikt? Best cynisch als een natuurbrug is vernoemd naar een afdeling van een boerenbelangenclub.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat is wel een grenscorrectie van 1843: https://nl.wikipedia.org/wiki/Steen_der ... rlijkhedenIQ[] schreef: wo 14 feb 2024, 21:21 Beetje off-topic,maar een leuk weetje. Er heeft daar ook een echte grenscorrectie plaatsgevonden. De oorspronkelijke grens lag een stukje naar het noord-oosten. Dit is nog te zien in het luchtbeeld aan de percelen. Dit is geruild tegen een uitsteeksel van de voormalige gemeente Luyksgestel, die liep naar de "Steen der Zeven Heerlijkheden", een oude grenspaal,die nu volledig in België ligt.
-
Mark
- Forumbeheerder
Volgens kwaliteitskrant AD is de kortste snelweg van Nederland de A38. De doorgewinterde Wegenforummer weet natuurlijk beter
.
Wel met een foto van Palance met vermelding naar autosnelwegen.net. Doordat daar de A205 (die administratief nog altijd bestaat) niet vermeld staat, vermoed ik dat ze de conclusie hebben getrokken dat de A38 de kortste is (maar dan hebben ze de A208 wel genegeerd dus helemaal waterdicht is m'n theorie niet).
Wel met een foto van Palance met vermelding naar autosnelwegen.net. Doordat daar de A205 (die administratief nog altijd bestaat) niet vermeld staat, vermoed ik dat ze de conclusie hebben getrokken dat de A38 de kortste is (maar dan hebben ze de A208 wel genegeerd dus helemaal waterdicht is m'n theorie niet).
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Hey, wat grappig. Ik had dit artikel zelf nog niet voorbij zien komen
Ik had de A205 inderdaad verwijderd van mijn voorpagina. Dat kwam beter uit qua lay-out.
Overigens is die foto wel heel erg oud. Namelijk van 2 juni 2005
Ik had de A205 inderdaad verwijderd van mijn voorpagina. Dat kwam beter uit qua lay-out.
Overigens is die foto wel heel erg oud. Namelijk van 2 juni 2005
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Sibren
- verkeersader
In het kader van het verkeersinfarct rondom Eindhoven, meldt de NOS dat de N2 een provinciale weg is.
Ik zie wel vaker in nieuwsberichten dat de schrijver 'provinciale weg' gebruikt als synoniem voor een N-weg, ook als de weg helemaal niet in het beheer is van de provincie. De N31 en N33 hier in het noorden worden nog wel eens zo bestempeld door de media.
Ik zie wel vaker in nieuwsberichten dat de schrijver 'provinciale weg' gebruikt als synoniem voor een N-weg, ook als de weg helemaal niet in het beheer is van de provincie. De N31 en N33 hier in het noorden worden nog wel eens zo bestempeld door de media.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
Piles
- autoweg
https://nos.nl/artikel/2513475-zeelandb ... r-uur-open

Alsof de Zeelandbrug de enige toegang tot Zeeland is. Veruit het meeste verkeer naar Domburg en Zoutelande rijden over de A58 (of N57)omdat vrijwel al het autoverkeer naar populaire strandbestemmingen als Domburg en Zoutelande over de brug rijdt.
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Nou blijkt al keer op keer dat de internetredactie van de NOS uit een stelletje wereldvreemde kneuzen bestaat die nog nooit buiten het gebied dat begrensd wordt door Amsterdam - Hilversum - Utrecht - Den Haag zijn geweest en dit is dan wederom een aardige bevestiging hiervan.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Het regionieuws in het AD uit de Drechtsteden heeft het over problemen in de Kennedytunnel. De file staat immers in Zwijndrecht.
https://www.ad.nl/zwijndrecht/klein-uur ... ~aa8eafef/
https://www.ad.nl/zwijndrecht/klein-uur ... ~aa8eafef/
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Chris
- Moderator
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
ChatGPT instrueren dat er meerdere Zwijndrechts bestaan.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
De Beneluxtunnel gaat dit weekend richting zuid dicht. Je kunt omrijden via de A1.
Ook apart is de suggestie alsof je kunt kiezen: Hetzij de N11, hetzij de N459.AD schreef: Automobilisten kunnen komend weekeinde omrijden via de A13, A20, A16 of zelfs via de autoweg N11. Ook via de N459 en A1 .
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
En nog eentje rondom de afgesloten Beneluxtunnel. Rijnmond meldt keurig dat de afsluiting in zuidelijke richting is. Jammer dat er een kaartje bij staat met de afsluiting in noordelijke richting.

-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Het AD van vanmorgen:

Afrit 14CA15-afrit Rozenburg lang dicht
Rijkswaterstaat gaat op rijksweg A15 bij Rozenburg afrit 14C naar Rozenburg-Centrum voor een maand afsluiten. De stremming begint op zondag 16 juni om 20.00 uur en duurt tot zondag 14 juli 22.00 uur
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Het AD heeft dit letterlijk overgenomen van de website van Rijkswaterstaat: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... -juli-2024
Dus de fout ligt niet bij het AD.
-
Kaaiman
- Secretaris
C is wel een geldige hectoletter voor een afrit.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
In dit bericht wordt de N196 genoemd als aansluiting op de N201 bij Amstelhoek. Men doelt hier op de oude N201, maar die is daar slechts een jaartje (van 2015 tot 2016) als N196 daar door het leven gegaan. In 2017 waren de hectometerpaaltjes waarop dat nummer kort heeft gestaan alweer weggehaald. En inmiddels is de weg ook alweer enige jaren in beheer bij de gemeente en wordt dat wegnummer al helemaal niet meer gebruikt (al staat het nog wel op Google Maps).
-
verfmeer95
- expressweg
En toevallig ook precies de hectoletter voor de afrit komende vanuit Rotterdam. Dat dat intern binnen Rijkswaterstaat gebruikt wordt verbaasd me niet, maar diegene die dit soort berichten op de website zet moet dat soort jargon wel even naar gewone mensentaal vertalen.
-
Chris
- Moderator
Geeft wel aan hoeveel van dat soort berichten 1 op 1 overgenomen worden zonder enige journalistieke toets of import input (autocorrect...). Net zoals bijvoorbeeld de berichten in kranten als De Gelderlander of De Stentor.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Al kan ik me in het specifieke geval van een afrit met een nummer en een letter nog wel voorstellen dat het er doorheen glipt. Maar vorige week las ik nog ergens over de Zuid-Franse stad Vaucluse, waar het departement werd bedoeld. Dat soort dingen komt toch wel knullig over.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
djiwie
- stadsweg
Je mag er toch ook wel op vertrouwen dat als de bron een organisatie als RWS is dat dat klopt. Ik snap wel dat zoiets niet gefactcheckt wordt, dat zou onbetaalbaar worden om alle persberichten op dat soort futiele details te factchecken.Chris schreef: do 06 jun 2024, 13:05 Geeft wel aan hoeveel van dat soort berichten 1 op 1 overgenomen worden zonder enige journalistieke toets of import. Net zoals bijvoorbeeld de berichten in kranten als De Gelderlander of De Stentor.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Op de website van Rijkswaterstaat staat ook al heel lang dat de A17 39 kilometer lang is. Klopt ook niks van.
-
verfmeer95
- expressweg
De NOS moet nog steeds leren dat snelweg niet de vertaling van highway is. Op de voorpagina van nos.nl (geen linkje mogelijk) staat een korte video over een aardverschuiving die Wyoming state highway 22 over de Teton Pass zwaar beschadigd heeft. De Nederlandse titel die de NOS er aan gegeven heeft? Weg snelweg 
-
Chris
- Moderator
Dat gebeurt inderdaad heel vaak. Ook vaak van onderwerpen uit landen die via de Engelstalige media naar Nederland komt (carretera, estrada, etc.)
Ik denk ook niet dat een 'journalist' (copy-pasten van AP) daadwerkelijk opzoekt waar deze weg is en wat voor type weg het is. Bij het overgrote deel van de media die men consumeert zit eigenlijk geen echte journalistieke input of journalistieke toets, dat is gewoon vertaald / overgeschreven. En dan krijg je dit soort dingen.
Dit valt ons dan op, maar er zijn vast nog veel meer onderwerpen waar je minder vanaf weet en waar dat ook gebeurt.
Ik denk ook niet dat een 'journalist' (copy-pasten van AP) daadwerkelijk opzoekt waar deze weg is en wat voor type weg het is. Bij het overgrote deel van de media die men consumeert zit eigenlijk geen echte journalistieke input of journalistieke toets, dat is gewoon vertaald / overgeschreven. En dan krijg je dit soort dingen.
Dit valt ons dan op, maar er zijn vast nog veel meer onderwerpen waar je minder vanaf weet en waar dat ook gebeurt.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Rijnmond.nl geeft omrijadviezen vanwege de afgesloten A15 dit weekend.
Zoek de fouten.
Zoek de fouten.
Bron: https://www.rijnmond.nl/nieuws/1872672/ ... doe-je-datVia ring 's-Hertogenbosch
Neem de A16 of de N3 richting knooppunt Zonzeel. Neem daar de afslag A29, richting 's-Hertogenbosch. Op de ring 's-Hertogenbosch neem je de afslag A2 richting Utrecht. Via knooppunt Deil kun je je weg vervolgen over de A15.
Via Utrecht
Kom je vanuit Rotterdam Noord, dan neem je de A12 richting Utrecht. Bij Knooppunt Oudenrijn neem je de afslag A2 richting Gorinchem. Via knooppunt Deil kom je weer op de A15 terecht.
Via de N214
Vlak voor de wegafsluiting neem je de afslag N3/N124 en vervolg je de weg tot de A27. Neem de A27 richting Gorinchem.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Mark
- Forumbeheerder
Deze middag blokkeerden klimaatactivisten de Botlekbrug richting Europoort. En hoe tekent Google Maps de afsluiting in?

Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Robbert297
- expressweg
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Afgelopen week hoorde in de A402 i.p.v de B402.Robbert297 schreef: vr 20 sep 2024, 14:44 Vanaf 2:30 - B280 in plaats van A280. Weet Duitsland iets wat ik nog niet weet?![]()
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
Kaaiman
- Secretaris
Wie A zegt, moet ook B zeggen. Kennelijk... 
🇳🇱🇪🇺