Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg

Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Bericht door IQ[] »

Beetje off-topic,maar een leuk weetje. Er heeft daar ook een echte grenscorrectie plaatsgevonden. De oorspronkelijke grens lag een stukje naar het noord-oosten. Dit is nog te zien in het luchtbeeld aan de percelen. Dit is geruild tegen een uitsteeksel van de voormalige gemeente Luyksgestel, die liep naar de "Steen der Zeven Heerlijkheden", een oude grenspaal,die nu volledig in België ligt.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Ook opmerkelijk is dat aan de Belgische kant van de grens het ecoduct Natuurbrug Kempengrens ligt, betaald door België en Nederland samen. Kempengrens zou een passende naam voor deze grensovergang kunnen zijn of voor het grensgebied tussen de Vlaamse en Nederlandse Kempen. Echter de enige toepassing van de naam Kempengrens die ik heb kunnen vinden, buiten het ecoduct, is een regio van de ZLTO. Wordt de naam Kempengrens desondanks meer gebruikt? Best cynisch als een natuurbrug is vernoemd naar een afdeling van een boerenbelangenclub.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

IQ[] schreef: wo 14 feb 2024, 21:21 Beetje off-topic,maar een leuk weetje. Er heeft daar ook een echte grenscorrectie plaatsgevonden. De oorspronkelijke grens lag een stukje naar het noord-oosten. Dit is nog te zien in het luchtbeeld aan de percelen. Dit is geruild tegen een uitsteeksel van de voormalige gemeente Luyksgestel, die liep naar de "Steen der Zeven Heerlijkheden", een oude grenspaal,die nu volledig in België ligt.
Dat is wel een grenscorrectie van 1843: https://nl.wikipedia.org/wiki/Steen_der ... rlijkheden
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Volgens kwaliteitskrant AD is de kortste snelweg van Nederland de A38. De doorgewinterde Wegenforummer weet natuurlijk beter ;).

Wel met een foto van Palance met vermelding naar autosnelwegen.net. Doordat daar de A205 (die administratief nog altijd bestaat) niet vermeld staat, vermoed ik dat ze de conclusie hebben getrokken dat de A38 de kortste is (maar dan hebben ze de A208 wel genegeerd dus helemaal waterdicht is m'n theorie niet).
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Hey, wat grappig. Ik had dit artikel zelf nog niet voorbij zien komen :yes:

Ik had de A205 inderdaad verwijderd van mijn voorpagina. Dat kwam beter uit qua lay-out.

Overigens is die foto wel heel erg oud. Namelijk van 2 juni 2005 :!:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren »

In het kader van het verkeersinfarct rondom Eindhoven, meldt de NOS dat de N2 een provinciale weg is. :hap:

Ik zie wel vaker in nieuwsberichten dat de schrijver 'provinciale weg' gebruikt als synoniem voor een N-weg, ook als de weg helemaal niet in het beheer is van de provincie. De N31 en N33 hier in het noorden worden nog wel eens zo bestempeld door de media.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

https://nos.nl/artikel/2513475-zeelandb ... r-uur-open
omdat vrijwel al het autoverkeer naar populaire strandbestemmingen als Domburg en Zoutelande over de brug rijdt.
Alsof de Zeelandbrug de enige toegang tot Zeeland is. Veruit het meeste verkeer naar Domburg en Zoutelande rijden over de A58 (of N57) :facepalm:
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Bij het artikel staat dat het is opgesteld in samenwerking met Omroep Zeeland. Ik dacht 'zou de NOS die passage nou gewoon klakkeloos hebben overgenomen van Omroep Zeeland?'. Maar nee hoor, in het artikel op de website van Omroep Zeeland staat die alinea er niet tussen. Blijkbaar heeft de redacteur van dienst bij de NOS dit er zelf bijgeschreven.

Nou blijkt al keer op keer dat de internetredactie van de NOS uit een stelletje wereldvreemde kneuzen bestaat die nog nooit buiten het gebied dat begrensd wordt door Amsterdam - Hilversum - Utrecht - Den Haag zijn geweest en dit is dan wederom een aardige bevestiging hiervan.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Het regionieuws in het AD uit de Drechtsteden heeft het over problemen in de Kennedytunnel. De file staat immers in Zwijndrecht.

https://www.ad.nl/zwijndrecht/klein-uur ... ~aa8eafef/
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zou trots zijn op dit journalistieke meesterwerk.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

ChatGPT instrueren dat er meerdere Zwijndrechts bestaan.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

De Beneluxtunnel gaat dit weekend richting zuid dicht. Je kunt omrijden via de A1.
AD schreef: Automobilisten kunnen komend weekeinde omrijden via de A13, A20, A16 of zelfs via de autoweg N11. Ook via de N459 en A1 .
Ook apart is de suggestie alsof je kunt kiezen: Hetzij de N11, hetzij de N459.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

En nog eentje rondom de afgesloten Beneluxtunnel. Rijnmond meldt keurig dat de afsluiting in zuidelijke richting is. Jammer dat er een kaartje bij staat met de afsluiting in noordelijke richting.

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Het AD van vanmorgen:
A15-afrit Rozenburg lang dicht

Rijkswaterstaat gaat op rijksweg A15 bij Rozenburg afrit 14C naar Rozenburg-Centrum voor een maand afsluiten. De stremming begint op zondag 16 juni om 20.00 uur en duurt tot zondag 14 juli 22.00 uur
Afrit 14C :s
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Palance schreef: do 06 jun 2024, 9:59 Het AD van vanmorgen:
Het AD heeft dit letterlijk overgenomen van de website van Rijkswaterstaat: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... -juli-2024
Dus de fout ligt niet bij het AD.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

C is wel een geldige hectoletter voor een afrit.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

In dit bericht wordt de N196 genoemd als aansluiting op de N201 bij Amstelhoek. Men doelt hier op de oude N201, maar die is daar slechts een jaartje (van 2015 tot 2016) als N196 daar door het leven gegaan. In 2017 waren de hectometerpaaltjes waarop dat nummer kort heeft gestaan alweer weggehaald. En inmiddels is de weg ook alweer enige jaren in beheer bij de gemeente en wordt dat wegnummer al helemaal niet meer gebruikt (al staat het nog wel op Google Maps).
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Kaaiman schreef: do 06 jun 2024, 11:00 C is wel een geldige hectoletter voor een afrit.
En toevallig ook precies de hectoletter voor de afrit komende vanuit Rotterdam. Dat dat intern binnen Rijkswaterstaat gebruikt wordt verbaasd me niet, maar diegene die dit soort berichten op de website zet moet dat soort jargon wel even naar gewone mensentaal vertalen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Geeft wel aan hoeveel van dat soort berichten 1 op 1 overgenomen worden zonder enige journalistieke toets of import input (autocorrect...). Net zoals bijvoorbeeld de berichten in kranten als De Gelderlander of De Stentor.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Dat kost tijd, geld en moeite, en de kennis van zaken om het zonder nadenken te herkennen als iets wat niet correct kan zijn is vaak afwezig.

Al kan ik me in het specifieke geval van een afrit met een nummer en een letter nog wel voorstellen dat het er doorheen glipt. Maar vorige week las ik nog ergens over de Zuid-Franse stad Vaucluse, waar het departement werd bedoeld. Dat soort dingen komt toch wel knullig over.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
djiwie
stadsweg

Bericht door djiwie »

Chris schreef: do 06 jun 2024, 13:05 Geeft wel aan hoeveel van dat soort berichten 1 op 1 overgenomen worden zonder enige journalistieke toets of import. Net zoals bijvoorbeeld de berichten in kranten als De Gelderlander of De Stentor.
Je mag er toch ook wel op vertrouwen dat als de bron een organisatie als RWS is dat dat klopt. Ik snap wel dat zoiets niet gefactcheckt wordt, dat zou onbetaalbaar worden om alle persberichten op dat soort futiele details te factchecken.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Op de website van Rijkswaterstaat staat ook al heel lang dat de A17 39 kilometer lang is. Klopt ook niks van.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

De NOS moet nog steeds leren dat snelweg niet de vertaling van highway is. Op de voorpagina van nos.nl (geen linkje mogelijk) staat een korte video over een aardverschuiving die Wyoming state highway 22 over de Teton Pass zwaar beschadigd heeft. De Nederlandse titel die de NOS er aan gegeven heeft? Weg snelweg :neenee:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat gebeurt inderdaad heel vaak. Ook vaak van onderwerpen uit landen die via de Engelstalige media naar Nederland komt (carretera, estrada, etc.)

Ik denk ook niet dat een 'journalist' (copy-pasten van AP) daadwerkelijk opzoekt waar deze weg is en wat voor type weg het is. Bij het overgrote deel van de media die men consumeert zit eigenlijk geen echte journalistieke input of journalistieke toets, dat is gewoon vertaald / overgeschreven. En dan krijg je dit soort dingen.

Dit valt ons dan op, maar er zijn vast nog veel meer onderwerpen waar je minder vanaf weet en waar dat ook gebeurt.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Rijnmond.nl geeft omrijadviezen vanwege de afgesloten A15 dit weekend.

Zoek de fouten.
Via ring 's-Hertogenbosch
Neem de A16 of de N3 richting knooppunt Zonzeel. Neem daar de afslag A29, richting 's-Hertogenbosch. Op de ring 's-Hertogenbosch neem je de afslag A2 richting Utrecht. Via knooppunt Deil kun je je weg vervolgen over de A15.

Via Utrecht
Kom je vanuit Rotterdam Noord, dan neem je de A12 richting Utrecht. Bij Knooppunt Oudenrijn neem je de afslag A2 richting Gorinchem. Via knooppunt Deil kom je weer op de A15 terecht.

Via de N214
Vlak voor de wegafsluiting neem je de afslag N3/N124 en vervolg je de weg tot de A27. Neem de A27 richting Gorinchem.
Bron: https://www.rijnmond.nl/nieuws/1872672/ ... doe-je-dat
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Zucht, wat klopt er wel :nothanks:
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Deze middag blokkeerden klimaatactivisten de Botlekbrug richting Europoort. En hoe tekent Google Maps de afsluiting in?

Afbeelding

:facepalm:
Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 »

Vanaf 2:30 - B280 in plaats van A280. Weet Duitsland iets wat ik nog niet weet? :lol:

Link
Слава Україні
mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp »

Robbert297 schreef: vr 20 sep 2024, 14:44 Vanaf 2:30 - B280 in plaats van A280. Weet Duitsland iets wat ik nog niet weet? :lol:
Afgelopen week hoorde in de A402 i.p.v de B402.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Wie A zegt, moet ook B zeggen. Kennelijk... :knetter:
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon