Verkeersmisformatie / Fouten in de media
Moderator: Moderatoren
-
paolie
- expressweg
Re: Verkeersmisformatie / Fouten in de media
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Ik vind het ook niet onvergelijkbaar met Hoogeveen in het noorden van Nederland of Roosendaal in zuiden ofzo.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Keuzes maken denk ik. Noordoostelijk of "in het noordoosten van Frankrijk" zou beter zijn, maar dan wordt de tekst lang. "In de noordoostelijke stad" heb ik ook nog nooit ergens gelezen.MaartenE schreef: zo 28 jun 2026, 15:04 Bij de NOS:
Ja, het ligt noordelijk. Het ligt nog veel meer oostelijk. Noordelijk suggereert bij mij Hauts de France. Niet de regio Grand EST.Bij de noordelijke Franse stad Nancy is vanochtend een klein vliegtuig met parachutespringers neergestort. Alle elf inzittenden zijn daarbij omgekomen. Het gaat om de piloot, vijf instructeurs en vijf leerlingen.
-
Chris
- Moderator
Het is ook een beetje een vertekend beeld doordat die noordgrens van Frankrijk heel schuin loopt. Nancy ligt zo'n 260 kilometer zuidelijker (qua breedtegraden) dan Dunkerque. Zelfs de grens Luxemburg-Frankrijk ligt al 180 kilometer zuidelijker dan de grens België-Frankrijk bij Veurne. Nancy ligt zelfs marginaal zuidelijker dan Parijs.
Zuid-Limburg ligt zelfs wat zuidelijker dan het noordpuntje van Frankrijk.
Wat ook meespeelt in de perceptie is dat het op de A31 nog wel een heel lang stuk rijden is voordat je voor het gevoel een beetje in het midden van Frankrijk bent (regio Dijon). Dus vanuit dat oogpunt van noord-zuidverkeer is Nancy best wel noordelijk.
Zuid-Limburg ligt zelfs wat zuidelijker dan het noordpuntje van Frankrijk.
Wat ook meespeelt in de perceptie is dat het op de A31 nog wel een heel lang stuk rijden is voordat je voor het gevoel een beetje in het midden van Frankrijk bent (regio Dijon). Dus vanuit dat oogpunt van noord-zuidverkeer is Nancy best wel noordelijk.
-
MaartenE
- verkeersader
De BBC heeft het over "a crash in eastern France".
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Dat vind ik dan weer te algemeen, de oostgrens van Frankrijk loopt van de Elzas tot de Côte d'Azur (1512 km lang!). En dan heb je nog een behoorlijke strook ten westen daarvan. Dat is zo groot, dan denk je niet snel aan Nancy.
Laatst gewijzigd door Wesso op zo 28 jun 2026, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
paolie
- expressweg
-
Chris
- Moderator
Het klopt ook wel, Nancy ligt ruimschoots in Grand Est. Zelfs Reims valt daar nog onder. Maar vanuit Nederlands oogpunt kan ik voorstellen dat je dit als Noord-Frankrijk ziet.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
A15xA24 is volgens RWS hernoemd in knooppunt Zwanenburg

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Rotterdammert:
"Zwanenburg, dat ligt toch bij dat godvergeten stinkgat 020? Wat een krotenkoker, hoe haal je het in je harses!"
Sorry, ik ben weer in een melige bui.
-
ThatPCDude
- woonerf
Het is me opgevallen dat de routebegeleiding van Google Maps steeds vaker de fout in gaat met de nummerschildjes van niet-autosnelwegen. Er verschijnen namelijk ineens streepjes tussen het nummer en de prefix. Daarnaast staat de afritnaam Kornwerderzand erin als Kornwerder-zand - letterlijk overgenomen van de borden. En dat terwijl het daar afgekort is, omdat het anders niet op het bord past... Op dit screenshot zie je beide dingen toevallig in één:

Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
JB81
- autoweg
Ook bij autosnelwegen zie ik dit de laatste tijd vaker. Volstrekt willekeurig lijkt het, de ene keer A20 en de andere keer A-20.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik ben het tot nu toe enkel nog bij N-nummers tegengekomen. N-50, N-379... we zijn hier niet in Spanje! 
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Viel mij ook al op. Daarnaast blijven ze ook telkens klooien met de kleuren van de schildjes. Ik heb al rood met zwarte bies gezien en ook geel met zwart en nu staat het weer foutief geel met wit.
-
Chris
- Moderator
Tja volgens mij is dit hetzelfde wat je al jaren in Google Maps ziet: rare geautomatiseerde bewerkingen die niet helemaal goed gaan. Al jaren terug had je ineens Poolse namen voor N-wegen in Nederland her en der.
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Zal niet minder worden met het toenemende gebruik van AI door dit soort grote bedrijven.Chris schreef: do 02 jul 2026, 10:00 Tja volgens mij is dit hetzelfde wat je al jaren in Google Maps ziet: rare geautomatiseerde bewerkingen die niet helemaal goed gaan.
Bij VZP Sandelingen-West zie je het adres in Streetview overigens al jaren in het Japans staanChris schreef: do 02 jul 2026, 10:00Al jaren terug had je ineens Poolse namen voor N-wegen in Nederland her en der.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
edwinw
- zandpaadje
Een grote bron van ergernis is ook, hoe (delen van) snelwegen vaak worden benoemd en aangeduid in de media, b.v. op de radio en in de krant.
Hier een actueel voorbeeld uit de Gelderlander. Zie de onderstaande link.
Hierin wordt benoemd: "de A12 richting Utrecht". Zulke uitingen hoor je ook vaak op de radio, b.v. bij ongelukken of files op de weg.
Alleen "de A12 richting Utrecht", dat kan op de hele A12 zijn tussen Den Haag en de Duitse grens !
Deze komt erg vaak voor. Soms kan je uit de context dan nog wel afleiden, hoe de uitdrukking bedoeld is.
In dit geval zal vermoedelijk bedoeld zijn: de A12 tussen Arnhem en Utrecht. Dat is dus de A12 Hoofdrijbaan Links, rijdende richting West.
Maar in beginsel geeft "de A12 richting Utrecht" totaal geen eenduidigheid, waar op de A12 precies bedoeld wordt.
Ik pleit er dus voor om altijd een eenduidige uitdrukking te gebruiken zoals "op de A12 tussen Arnhem en Utrecht".
https://www.gelderlander.nl/arnhem/a12- ... ~ac46816e/
Hier een actueel voorbeeld uit de Gelderlander. Zie de onderstaande link.
Hierin wordt benoemd: "de A12 richting Utrecht". Zulke uitingen hoor je ook vaak op de radio, b.v. bij ongelukken of files op de weg.
Alleen "de A12 richting Utrecht", dat kan op de hele A12 zijn tussen Den Haag en de Duitse grens !
Deze komt erg vaak voor. Soms kan je uit de context dan nog wel afleiden, hoe de uitdrukking bedoeld is.
In dit geval zal vermoedelijk bedoeld zijn: de A12 tussen Arnhem en Utrecht. Dat is dus de A12 Hoofdrijbaan Links, rijdende richting West.
Maar in beginsel geeft "de A12 richting Utrecht" totaal geen eenduidigheid, waar op de A12 precies bedoeld wordt.
Ik pleit er dus voor om altijd een eenduidige uitdrukking te gebruiken zoals "op de A12 tussen Arnhem en Utrecht".
https://www.gelderlander.nl/arnhem/a12- ... ~ac46816e/
-
verfmeer95
- expressweg
Je moet zo'n zinsdeel in het verband van de rest van de alinea lezen. Daar staat al dat het over het traject tussen knooppunten Grijsoord en Maanderbroek gaat. Richting Utrecht betekent hier dus richting het westen.
Als je het in een zin wil zetten krijg je "A12 tussen knooppunt Grijsoord en knooppunt Maanderbroek afgesloten in de richting Utrecht". Dat is nog preciezer dan wat jij voorstelt. Het zou mij ook niets verbazen dat dat is wat in het oorspronkelijke bericht van Rijkswaterstaat stond dat de Gelderlander als bron gebruikt.
Als je het in een zin wil zetten krijg je "A12 tussen knooppunt Grijsoord en knooppunt Maanderbroek afgesloten in de richting Utrecht". Dat is nog preciezer dan wat jij voorstelt. Het zou mij ook niets verbazen dat dat is wat in het oorspronkelijke bericht van Rijkswaterstaat stond dat de Gelderlander als bron gebruikt.
-
edwinw
- zandpaadje
Klopt, in dit geval kan je uit de context afleiden dat het daar om gaat.verfmeer95 schreef: wo 08 jul 2026, 9:34 Je moet zo'n zinsdeel in het verband van de rest van de alinea lezen. Daar staat al dat het over het traject tussen knooppunten Grijsoord en Maanderbroek gaat. Richting Utrecht betekent hier dus richting het westen.
Maar vaak genoeg is er onvoldoende context aanwezig om dat uit af te kunnen leiden.
En mensen hebben de neiging om alleen maar de hoofdlijnen te zien / horen / lezen, die zien vaak alleen de kop "A12 richting Utrecht" en gaan niet de hele bijbehorende alinea lezen.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Dat is dan de verantwoordelijkheid van de lezer zelf om al.dan niet het gehele artikel te lezen.