Verkeersmisformatie / Fouten in de media

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » wo 14 sep 2005, 11:53

Even nog terugkomend op de verkeersinformatie op de publieke omroepen: die is, sinds de KLPD daar ooit mee stopte, echt WAARDELOOS :evil: De ANWB moest het zo nodig in een verhaaltje vertellen. En dan nog de gebrekkige manier van presenteren van de meeste filelezers bij de ANWB!! Als Nederlander heb je er al (bijna) niks aan, laat staan als buitenlander. Nee, rond het hele en het halve uur schakel ik in de auto altijd even naar de commerciëlen. Weet je tenminste waar de files staan. En de Verkehrsinformationen in Duitsland zijn dan nog stukken beter (Zwitserland trouwens ook)!!

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » do 15 sep 2005, 0:04

Dit is de verkeersinformatie. Er staan GEEN files op de volgende wegen:

(stilte...)

... Dit was de verkeersinformatie!

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 15 sep 2005, 0:10

In België is er in het begin wel verwarring geweest toen men begon te spreken van de "grote Brusselse buitenring" en de "grote Brusselse binnenring". Nu is men het gewoon en levert die benaming geen probleem meer op.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 15 sep 2005, 7:59

Anderzijds: Als files duidelijk worden genoemd, staan ze er ook soms niet meer, omdat files vaak erg wisselend kunnen zijn van lengte en samenstelling. En in de spits weet je nu eenmaal dat je veel vast kunt staan, daar heb ik geen (des)informatie bij nodig.

Ik vind als 'wegenkenner' de beknoptere informatie ruim voldoende. Het is wel vervelend als de informatie soms anders wordt gegroepeerd (dus: dan weer "dagelijkse files", dan weer op volgorde van wegnummer, dan weer per regio (waar je ook weer over kunt discussieren). Ik heb een i-mode toestel, als ik wil weten waar de files staan kan ik natuurlijk altijd een kaartje tevoorschijn toveren. Of de infolijn van de VID bellen :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Tiesje
stadsweg

Bericht door Tiesje » do 15 sep 2005, 23:18

Palance schreef:Ik heb een i-mode toestel, als ik wil weten waar de files staan kan ik natuurlijk altijd een kaartje tevoorschijn toveren. Of de infolijn van de VID bellen :)
Hoewel die infolijn ook niet altijd even betrouwbaar is. Sinds het automatische filedetectiesysteem is ingevoerd (met de nodige kinderziektes) zijn er ook vaak spookfiles. Die kaartjes waar je het over hebt zijn wel goed, ik neem aan dat je de anwb kaartjes bedoelt. Daar kun je de snelheden op aflezen (rood=stilstaand, lichtrood= langzaam rijdend, wit= geen vertraging). Die vind ik ook het beste. Vaak, als je eerst kijkt in de filelijst bij de VID en daarna op de anwb kaartjes, zie je dat soms wel 10% van de files niet klopt, kwa lengte. Lang leven het automatische filedetectiesysteem.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 16 sep 2005, 8:05

Het voordeel van een kaartje is dat je daadwerkelijk ziet waar de file staat, ook al zit de verkeersinformatie er naast met wegnummers.

Nadeel van het kaartje dat ik heb: De A29 wordt er als A4 aangegeven :wall:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 16 sep 2005, 23:24

RTV Noord schreef: BEDUM - Komende nacht wordt de rijksweg N46 wegens werkzaamheden afgesloten tussen knooppunt Noorderhoogebrug en de aansluiting Bedum.

Op verschillende plekken wordt nieuw asfalt aangebracht. Ook worden rijsporen opgevuld en komen er nieuwe markeringsstrepen. De N46 tussen Noorderhoogebrug en Bedum is afgesloten vanaf vrijdagavond 8 uur tot zaterdagochtend 6 uur. Verkeer wordt omgeleid met borden.

16 september 2005 16:34
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 18 sep 2005, 12:18

Dat knooppunt heb ik nog niet in Vincent's lijstje gezien :)

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 18 sep 2005, 17:03

Dat men in het noorden soms moeite heeft met het uitspreken van Limburgse plaatsnamen was wel bekend: Cadier en Keer wordt wel foutief uitgesproken als Kadjee en Keer :? , Kerkrade wordt foutief beklemtoond op 'rade', waar dat moet liggen op 'kerk', en Ten Esschen dat weliswaar een ouderwetse dubbele s-klank lijkt te zijn, maar door heel Limburg als 'Esjen' wordt uitgesproken zijn een paar voorbeelden.

Vandaag op de verkeersinformatie bij Arrow hoorde ik echter een topper:
File op de A79 voor het knooppunt Koenderberg :o
Hallo? De Duitse grens is echt nog een stukje verder hoor... Dus mag de uh-klank in Kunderberg nog even blijven? :roll:
Dank u!

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 18 sep 2005, 18:26

Eerlijk gezegd: als je Cadier leest, dan heb je automatisch de neiging om dat op zijn Frans uit te spreken, als je Keer ziet staan, nou ja, geef toe, dan spreek je het toch uit zoals het er staat? Men kan voor lezers van fileberichten moeilijk steeds de fonetische schrijfwijze er gaan bijgeven. Bovendien is het vaak zo dat de manier waarop men die plaatsnamen uitspreekt in Limburg (of om het even welke provincie) zelf meestal gebaseerd is op de Limburgse dialecten en niet op AN, en om het voor iedereen duidelijk te houden, zegt men dan Keer zoals het er staat, idem voor Ten Esschen. In België spreekt men op die manier ook wel eens plaatsnamen "fout" uit. Zo zegt men vaak Oost-akker in plaats van Oostakker in 1 woord vloeiend uitgesproken, dus zonder onderbreking na Oost.

Ik durf er niet aan denken wat er zou gebeuren als men West-Vlaamse plaatsnamen gaat beginnen uitspreken zoals ze dat in West-Vlaanderen doen. Het zijn leuke dialecten daar, maar ik vermoed dat niet veel mensen gaan weten waar de file staat als men het heeft over "file bij Bachten-de-Kuupe" (waarmee men dus Veurne bedoelt).
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 18 sep 2005, 19:38

Bij de WDR hebben ze dat probleem ook gehad en die hebben toen een lijst met uitspraakregels opgesteld:
http://www.wdr.de/online/verkehr/aussprache/
Interessant om te weten, want sommige zijn echt niet logisch

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 18 sep 2005, 19:47

Gelukkig liggen bepaalde Limburgse plaatsen niet in de buurt van een snelweg, dus blijft ons dat uitspraakprobleem bespaard ;)

Maar voor de knooppunt- en afritnamen zou een lijstje zoals de WDR dat gemaakt heeft ook voor Nederland geen slecht idee zijn!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 18 sep 2005, 22:34

Dat knooppunt heb ik nog niet in Vincent's lijstje gezien Smile
Hij staat er wel in! In het lijstje met opvallende afritconfiguraties. Zie dit plaatje. Ik heb hem alleen Groningen Noord-Oost genoemd. Ik vind Noorderhogebrug een zeer lelijke naam (sorry voor enige belediging). Voor een knooppuntnaam zou ik dan desnoods Knooppunt Zeedistel willen voordragen (is de naam van een weggetje in de buurt).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 18 sep 2005, 22:37

Als triest dieptepunt kan dan Knooppunt Bad-ho-eve!-dorp genoemd worden. :shock:

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 18 sep 2005, 23:34

Seat Ibiza schreef:en Ten Esschen dat weliswaar een ouderwetse dubbele s-klank lijkt te zijn, maar door heel Limburg als 'Esjen' wordt uitgesproken zijn een paar voorbeelden.
Wat ik dus niet helemaal snap he: bovenstaande is duidelijk de Duitse manier van uitspreken (sch als sj uitspreken, vgl. schön) en dat is volgens jou normaal in Limburg en vervolgens ga je over onderstaande uitspraak "Koenderberg" moeilijk doen. Hoe moet iemand "uit het noorden" (is dat alles boven sittard?) dat dan nog snappen, heel logisch is het namelijk niet. Is dat Limburgs nou wel of niet een afgeleide van het Duits?
Maar goed, begint misschien wat OT te worden :-)
Seat Ibiza schreef:Vandaag op de verkeersinformatie bij Arrow hoorde ik echter een topper:
Hallo? De Duitse grens is echt nog een stukje verder hoor... Dus mag de uh-klank in Kunderberg nog even blijven? :roll:
Dank u!

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 19 sep 2005, 8:10

Seat Ibiza schreef:Dat men in het noorden soms moeite heeft met het uitspreken van Limburgse plaatsnamen was wel bekend: Cadier en Keer wordt wel foutief uitgesproken als Kadjee en Keer :? , Kerkrade wordt foutief beklemtoond op 'rade', waar dat moet liggen op 'kerk', en Ten Esschen dat weliswaar een ouderwetse dubbele s-klank lijkt te zijn, maar door heel Limburg als 'Esjen' wordt uitgesproken zijn een paar voorbeelden.

Vandaag op de verkeersinformatie bij Arrow hoorde ik echter een topper:
Dank u!
Ik hoorde Koenderberg ook gisterenmiddag voorbijkomen :wall: Het was in dezelfde informatie waar 'knooppunt Kooimeerplein' in werd genoemd.

En een paar dagen terug inderdaad "Ten Esschen" met een sj-klank. (en dat is volgens de Nederlandse taalregels gewoon fout).

Ook in onze regio gaat het wel eens mis. Ooit heb ik Rotterdam-Charlois uit horen spreken op z'n Frans (althans, de nieuwslezer probeerde het :) ). Voor niet-Rotterdammers: De juiste uitspraak is "Sjaarloos"

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 19 sep 2005, 11:39

Vinny schreef:Ik heb hem alleen Groningen Noord-Oost genoemd. Ik vind Noorderhogebrug een zeer lelijke naam (sorry voor enige belediging).
Dankjewel. :)
Toch is Noorderhoogebrug de meest logische naam voor het knooppunt.

(Ikzelf ben opgegroeid in Oosterhoogebrug, en heb vaak moeten uitleggen dat dat echt een bestaande plaatsnaam is.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 19 sep 2005, 11:42

jeroent schreef:Is dat Limburgs nou wel of niet een afgeleide van het Duits?
Dialecten zijn niet een afgeleide van een taal. Meestal is het andersom!
Limburgs bestond in ieder geval al lang voordat er een standaard-Duits en standaard-Nederlands bestonden.
jeroent schreef:Maar goed, begint misschien wat OT te worden :-)
Inderdaad. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 21 sep 2005, 17:18

Verkeersinformatie om half vijf:
De A18, dat is de snelweg tussen Zevenaar en Enschede, is afgesloten (...) De weg is dicht tussen Varsseveld en Doetinchem.

De eerste opmerking is evident: het is niet allemaal snelweg.
De tweede opmerking is de volgorde waarin de plaatsnamen genoemd worden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 21 sep 2005, 17:35

IQ[] schreef:Verkeersinformatie om half vijf:
De A18, dat is de snelweg tussen Zevenaar en Enschede, is afgesloten (...) De weg is dicht tussen Varsseveld en Doetinchem.

De eerste opmerking is evident: het is niet allemaal snelweg.
Strikt genomen mag je dan ook niet zeggen dat de A20 naar Hoek van Holland gaat...
--Harry.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 21 sep 2005, 17:38

Ja, dat klopt, al is er een verschil tussen een 8km of een 45km dat geen snelweg is. Varsseveld is groot genoeg om te noemen.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 21 sep 2005, 18:11

^
Wat betreft de A18 kan ik me voorstellen dat normaliter 'tussen Zevenaar en Doetinchem' had gezegd. Nu heeft men gezocht naar een doel verderop. De keuze voor Enschede vind ik op zich prima, aangezien het de situatie verduidelijkt. Varsseveld noemen had niks verduidelijkt, aangezien Varsseveld TOCH al genoemd werd.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 21 sep 2005, 18:36

Het kan zijn dat ik het niet goed gehoord heb, maar toen in de klas tijdens 'tekenen' de radio aanstond en de nieuwsberichten + fileinformatie kwam, meende in een file op de A37 bij Gorichem gehoord te hebben.

kopro
woonerf
Locatie: aan de A16, nabij het prachtige knooppunt princeville

Bericht door kopro » wo 21 sep 2005, 18:49

In navolging van het bericht van Vinny over de "A7 naar Bremen": er stond volgens de filelezer van Radio 2 een van de afgelopen dagen een "file op de A7 van Bremen naar Heerenveen tussen Foxhol en Groningen".
Noem dan gewoon OF de dichtstbijzijnde grote steden OF begin- en eindpunt denk ik dan....
Ik ben meer een lezer dan een schrijver....

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » wo 21 sep 2005, 23:40

Palance schreef:En een paar dagen terug inderdaad "Ten Esschen" met een sj-klank. (en dat is volgens de Nederlandse taalregels gewoon fout).

Ook in onze regio gaat het wel eens mis. Ooit heb ik Rotterdam-Charlois uit horen spreken op z'n Frans (althans, de nieuwslezer probeerde het :) ). Voor niet-Rotterdammers: De juiste uitspraak is "Sjaarloos"
Ach, mijn naam is Charles; dat spreken wij hier in Limburg uit als "Sjarrel". In de rest van Nederland (voorbij Weert) zegt iedereen weer "Sjaarls". ;)

"Ten Esjen" of op z'n Hollands "Ten Essen" is wat mij betreft ook allebei correct.
Groet, Charles

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 22 sep 2005, 10:44

Nu ja, we kennen ook Sjarrel Groenhuijzen :D
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 22 sep 2005, 11:16

"Ten Esjen" of op z'n Hollands "Ten Essen" is wat mij betreft ook allebei correct.
Het probleem is dat we in het Nederlands geen éénduidige manier hebben voor het weergeven van de SJ klank. In het Hebreeuws heeft deze klank notabene een eigen letter...,
ook in het buitenland loopt de schrijfwijze nogal uitéén. Ik heb sj, sh, sch, ch, sc en een s met een dakje, allemaal wel eens tegengekomen... :roll:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 22 sep 2005, 11:23

Vinny schreef:
Het probleem is dat we in het Nederlands geen éénduidige manier hebben voor het weergeven van de SJ klank.
Dat zal inderdaad waarschijnlijk de reden zijn van de verwarring. Ik kan me zo voorstellen dat de benaming "Ten Esjen" al lang bestond in de volksmond en dat men ooit geprobeerd heeft dit op een Hollandse manier op te schrijven... en dat gaat dus niet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 24 sep 2005, 10:24

N59 Hellegatsplein - Oss
tussen Oss en knp. Paalgraven
wegafsluiting in verband met een ernstig ongeval
Doorgaand verkeer wordt ter plaatse omgeleid.
Heet dat al Knooppunt Paalgraven dan?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 24 sep 2005, 10:24

N59 Hellegatsplein - Oss
tussen Oss en knp. Paalgraven
wegafsluiting in verband met een ernstig ongeval
Doorgaand verkeer wordt ter plaatse omgeleid.
Heet dat al Knooppunt Paalgraven dan?