Stations en treinkaartjes
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Stations en treinkaartjes
Ah ik dacht dat Mechelen geschrapt was en dat de Beneluxtrein daar niet meer stopte. Maar goed dan ook Mechelen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Jij doet betweterig. En dat kaartje heb ik gewoon op mijn bureau liggen. Ik heb dat ding twee jaar geleden aangeschaft omdat ik toen op bezoek ging bij iemand die daar woontZo'n betweterige opmerking is leuk als je gelijk hebt, maar dat heb je niet.

-
- Voorzitter
Nee, ik corrigeer de foute info die je geeft en ik kan aantonen dat wat ik zeg klopt. Jij beweert dingen die niet waar zijn en gooit er vervolgens een opmerking als "Ik dacht dus even niet dat dit in Nederland mogelijk is...Vinny schreef:Jij doet betweterig.

Kan best zijn dat het twee jaar geleden kon, maar zoals jij ongetwijfeld zal weten kan er in twee jaar een hoop veranderen. Informeer jezelf beter, zou ik zeggen.En dat kaartje heb ik gewoon op mijn bureau liggen. Ik heb dat ding twee jaar geleden aangeschaft omdat ik toen op bezoek ging bij iemand die daar woont
-
- 4x5 autosnelweg
Fijn voor je. Je mag de 40 eurocent van mij hebben.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Tja heren moderatoren, graag even op een ander u wel bekend subforum (of per PB) dit soort akkefietjes uitspreken.
Overigens weet ik uit eigen ervaring dat de Beneluxtrein in Mechelen stopt. En in mijn geval ook nog eens langdurig op het viaduct vlak voor inrijden van het station...
Overigens weet ik uit eigen ervaring dat de Beneluxtrein in Mechelen stopt. En in mijn geval ook nog eens langdurig op het viaduct vlak voor inrijden van het station...
-
- 4x5 autosnelweg
Iets wat ik niet begrijp. Dit bord hangt bij de ingangen van station Lombardijen.

Daar staat o.a. op dat je niet zonder geldig vervoersbewijs op de perrons mag komen. Maar aangezien de loketten al sinds 2006 'tijdelijk' dicht zijn, moet je wel de perrons op om langs de kaartautomaat te gaan. Beetje raar dus.

Daar staat o.a. op dat je niet zonder geldig vervoersbewijs op de perrons mag komen. Maar aangezien de loketten al sinds 2006 'tijdelijk' dicht zijn, moet je wel de perrons op om langs de kaartautomaat te gaan. Beetje raar dus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Er is niet gedefiniierd "bij de toegang tot de perrons" maar "op de perrons", dus dan klopt het toch? 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x5 autosnelweg
Dit is gewoon een oud bord. Er staat ook dat roken is verboden waar dat is aangegeven. Tegenwoordig mag je nergens roken tenzij anders is aangegeven.
-
- 4x5 autosnelweg
Als er staat "Op de perrons moet je in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs", maar je moet die perrons op om een geldig vervoersbewijs te halen, dan kunnen die kaartenautomaten dus weg, omdat je ze alleen illegaal kunt bereiken.mavas schreef:Er is niet gedefiniierd "bij de toegang tot de perrons" maar "op de perrons", dus dan klopt het toch?
Anderzijds, er is toch nooit toezicht/controle op dat station

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Ah, dus als er "Betaald Parkeren" staat maar je moet je auto eerst zonder te betalen parkeren voordat je een kaartje uit de automaat kunt trekken, dan is dat ook illegaal ?Palance schreef:Als er staat "Op de perrons moet je in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs", maar je moet die perrons op om een geldig vervoersbewijs te halen, dan kunnen die kaartenautomaten dus weg, omdat je ze alleen illegaal kunt bereiken.

Even met z'n allen wat ruimer denken mensen, dit alles riekt naar kommaneukerij.

-
- 4x5 autosnelweg
Het was slechts een opmerking om een klein absurditeitje aan te geven. Wat mij betreft niet meer, niet minder, je hoeft daar niet zo'n drama van de maken, Rene.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
Dat van die schriftelijke toestemming van NS om beroep of bedrijf uit te oefenen klopt maar ten dele: de perrons zijn van Prorail, dus daar heeft de NS niets over te zeggen.
De stationshal is vaak wel in handen van NS, maar Lombardijen heeft niet iets wat je "stationshal" zou kunnen noemen.
De stationshal is vaak wel in handen van NS, maar Lombardijen heeft niet iets wat je "stationshal" zou kunnen noemen.
-
- Voorzitter
Waar geen overkapping is mag je bij mijn weten gewoon roken.boe! schreef:Tegenwoordig mag je nergens roken tenzij anders is aangegeven.
De stations zijn volledig in beheer van NS. Wie dan de daadwerkelijke eigenaar van de perrons is, is een ander verhaal.Willem schreef:Dat van die schriftelijke toestemming van NS om beroep of bedrijf uit te oefenen klopt maar ten dele: de perrons zijn van Prorail, dus daar heeft de NS niets over te zeggen.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat is de uitzondering op de regel. Op die uitzondering bestaat overigens ook weer een uitzondering: op Utrecht Centraal mag niet gerookt worden op de perrons waar de overkapping is verwijderd. Dat staat aangegeven op tegels op de grond.Coen Tunnel schreef:Waar geen overkapping is mag je bij mijn weten gewoon roken.boe! schreef:Tegenwoordig mag je nergens roken tenzij anders is aangegeven.
-
- 2x4 autosnelweg
Dus niet, over de perrons heeft de NS helemaal niets te zeggen. Als jij op het perron folders wilt uitdelen van je pizzeria (even voor het voorbeeld, het is niet de bedoeling om te suggeren dat je echt een pizzeria hebt) mag dat. Dat de NS dat in zijn huisregels verbiedt is heel jammer, maar ze zullen je het nooit kunnen verbieden.Coen Tunnel schreef:De stations zijn volledig in beheer van NS. Wie dan de daadwerkelijke eigenaar van de perrons is, is een ander verhaal.
-
- autoweg
De stations (inclusief de perrons) worden beheerd en geëxploiteerd door NS. NS heeft wel degelijk het recht op te treden tegen iemand die de huisregels overtreedt. Ga maar eens op een perron foto's maken van NS medewerkers. Zelfs de spoorwegpolitie is in sommige gevallen niet te beroerd op te treden als de NS huisregels op de perrons worden overtreden.
-
- 2x4 autosnelweg
Het probleem is dat NS denkt dat zij degene is die haar huisregels op de perrons mag opleggen, maar dat is niet zo. Andere spoorvervoerders als Arriva, Connexxion en Veolia hebben net zoveel (of net zo weinig) in te brengen over wat er op de perrons gebeurd. De NS is namelijk geen monopolist meer.
Afgelopen winter is er op een station ergens in den lande een voorval geweest waarbij iemand folders over een andere verbinding zat uit te delen, waarna de NS dacht te kunnen optreden. De NS heeft de volgende dag haar excuses moeten aanbieden aan de betrokkene die de folders had staan uitdelen.
De spoorwegwet is aangepast, alleen realiseert niet iedereen dat. Alleen de hal is meestal eigendom van NS (Poort), dus daar kunnen ze wel huisregels hanteren.
Afgelopen winter is er op een station ergens in den lande een voorval geweest waarbij iemand folders over een andere verbinding zat uit te delen, waarna de NS dacht te kunnen optreden. De NS heeft de volgende dag haar excuses moeten aanbieden aan de betrokkene die de folders had staan uitdelen.
De spoorwegwet is aangepast, alleen realiseert niet iedereen dat. Alleen de hal is meestal eigendom van NS (Poort), dus daar kunnen ze wel huisregels hanteren.
-
- 2x4 autosnelweg
Dit zal een holle frase zijn. Deze regel staat niet in de wet, noch in het huisreglement noch op juiste borden (zoals bij een benzinestation of zo).boe! schreef: Dat is de uitzondering op de regel. Op die uitzondering bestaat overigens ook weer een uitzondering: op Utrecht Centraal mag niet gerookt worden op de perrons waar de overkapping is verwijderd. Dat staat aangegeven op tegels op de grond.
Vmax 30 kalken op de straat heeft ook geen wettelijke betekenis.
PS Er zijn niet zo gek veel perrons waar meerdere vervoerders halteren. In Groningen heeft Arriva aparte perrons en ik dacht ook Leeuwarden. In Amersfoort wel (middenperron Valleilijn) en zo zullen er nog wel een paar zijn in (oa) het oosten van NL.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x4 autosnelweg
Er zijn nog meer stations dan je zou denken: Maastricht, Maastricht Randwyck, Heerlen, Heerlen de Kissel, Roermond, Venlo, Nijmegen, Tiel, Elst, Arnhem, Arnhem Velperpoort, Zutphen, Hengelo, Almelo, Marienberg, Amersfoort, Ede-Wageningen.
In de toekomst komen er nog enkele bij.
-
- Voorzitter
Wel als het gaat om stationsexploitatie. Welke vervoerder er ook rijdt, NS beheert nog steeds alle stations in Nederland.Willem schreef:Het probleem is dat NS denkt dat zij degene is die haar huisregels op de perrons mag opleggen, maar dat is niet zo. Andere spoorvervoerders als Arriva, Connexxion en Veolia hebben net zoveel (of net zo weinig) in te brengen over wat er op de perrons gebeurd. De NS is namelijk geen monopolist meer.
Geldermalsen en Dordrecht ook, feitelijk ook Apeldoorn (NS en RegioNS). In Venlo zijn het met NS, eurobahn en Veolia zelfs drie vervoerders, alhoewel de NS-treinen volgens mij planmatig van een ander perron vertrekken dan de Veolia- en eurobahn-treinen. Blerick kan nog wel genoemd worden. Zwolle vanaf volgend jaar ook (Arriva gaat Zwolle-Emmen rijden). Groningen Europapark zal ook nog wel door NS bediend gaan worden.Willem schreef:Er zijn nog meer stations dan je zou denken: Maastricht, Maastricht Randwyck, Heerlen, Heerlen de Kissel, Roermond, Venlo, Nijmegen, Tiel, Elst, Arnhem, Arnhem Velperpoort, Zutphen, Hengelo, Almelo, Marienberg, Amersfoort, Ede-Wageningen.
Vaste vertreksporen, maar de trein van Leeuwarden naar Harlingen en de trein van Groningen naar Nieuweschans delen hun perron: aan de andere zijde vertrekken Intercity's van de NS.Peter schreef:PS Er zijn niet zo gek veel perrons waar meerdere vervoerders halteren. In Groningen heeft Arriva aparte perrons en ik dacht ook Leeuwarden.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat tijdperk is bijna afgelopen. NS poort zal langzaamaan zich terug trekken uit de stations in de regionale gebieden. Althans dat was het plan voordat ik bij ProRail vertrokken ben, en de spoorsector kennende zal het dus wel weer enige jaren duren en vervolgens nog eens vijf jaar voordat ook daadwerkelijk iedereen het door heeft, NS beheert nog steeds alle stations in Nederland.

-
- Voorzitter
Harlingen Haven is wel heropend in Arriva-stijl, als eerste regionale station.
-
- 2x4 autosnelweg
Wil je het goed doen, dan moet je de stations zien als onderdeel van de infratructuur en dus niet bij een bepaalde vervoerder in bezit laten (of dat nu NS of Arriva is). Bij de splitsing tussen Prorail en NS is de boedelscheiding niet helemaal optimaal verlopen.
Het is raar dat bv. station Doetinchem nog met een NS-symbooltje wordt aangeduid.
Het is raar dat bv. station Doetinchem nog met een NS-symbooltje wordt aangeduid.
-
- Voorzitter
Dat gaat dus veranderen, de stations die door regionale vervoerders bediend gaan worden krijgen het logo van die vervoerder. Harlingen Haven was het eerste in een rijtje van meer dan 100 stations. Doetinchem zal t.z.t. wel en Arriva-logo krijgen (kan me niet voorstellen dat die stations nog voor een jaartje een Syntus-logo krijgen).
-
- autoweg
Aan de andere kant: het NS logo is heel bekend. Ik vind het niet zo heel gek om stations met het NS logo aan te duiden. Ik zou zo het Arriva- of Syntus logo me niet voor de geest kunnen halen. Laatst zag ik trouwens een bus rijden met "Zevenaar NS" erop. Iedereen weet dat daarmee het station in Zevenaar wordt bedoeld. Net zoals dat iedereen begrijpt waar een bus met de aanduiding "Apeldoorn CS" heenrijdt, ook al heeft Apeldoorn helemaal geen centraal station.
-
- Voorzitter
Groningen CS en Arnhem CS zie je ook wel eens. Maar de NS heeft ooit een regel aangesteld over het aantal reizigers dat een station moet hebben om Centraal Station te worden genoemd. Wat mij betreft mag dat voor de duidelijkheid sowieso wel bij grotere steden waar meerdere stations zijn, zoals Groningen, Arnhem, Enschede, Eindhoven, Tilburg, Almere... Het was vroeger zelfs Almere CS, maar dat is toen dus teruggedraaid en veranderd in Almere Centrum, omdat Almere niet genoeg reizigers had om Almere Centraal genoemd te worden. Dat gebeurde op hetzelfde moment dat de benaming CS vervangen werd door Centraal, rond 1997.
-
- 4x5 autosnelweg

Historisch betekent "Centraal station", "Belangrijkste station van de stad, waar treinen van verschillende vervoersmaatschappijen vertrekken". Kortom, historisch gezien is juist Den Haag Centraal de grootste naamgevingsblamage in de spoorweghistorie geweest...

-
- Voorzitter
De RandstadRail vertrekt er nu, dus meerdere maatschappijen.
Maar goed, Den Haag Centraal werd pas in 1973 zo genoemd, daarvoor was het Den Haag SS. Het is nog altijd een station dat meer richtingen bedient dan Den Haag HS, internationaal gezien is Den Haag HS echter wel weer belangrijker vanwege de IC naar Brussel en vroeger de Thalys.

-
- 4x5 autosnelweg
Mijn persoonlijke Den Haag frustratie is dat vanuit de richting Amsterdam het allemaal prima te doen is (soms stap je uit op HS soms op CS), maar dat je op de terugweg altijd net die vermaledijde sneltrein op Centraal mist, en dan een half uur moet wachten, terwijl het ook niet meer de moeite loont om een trammetje naar Hollands Spoor te pakken...