Maar goed, allen dank voor de suggesties!
Moderator: Moderatoren
Dat doet de NS niet, de Duitsers hanteerden misschien eerder een hoger tarief.Vinny schreef:Over treinkaartjes gesproken. Dit kost een retourtje naar Leer tegenwoordig als je al een vervoersbewijs hebt voor het Nederlandse gedeelte van de reis:
Het is dus wat goedkoper geworden. Ik heb Belgie niet uitgeprobeerd, waarschijnlijk wordt je tegenwoordig ook niet meer zo uitgezogen.
Dat loont vaak nog steeds. Toen ik nog geregeld naar Luxemburg reisde deed ik dat altijd met de volgende combi:Vroeger loonde het de moeite om vanaf het eerste station in België bij het loket een kaartje te kopen voor het vervolg van je reis, dan was je veel goedkoper uit dan de hele reis bij een NS automaat kopen, vooral als je dingen als een weekendretour nodig had.
In dit geval wel, omdat het een kaartje Weener(Gr)-Leer is, dus volledig Duits grondgebied, maar de NS rekent normaal gesproken forse tarieven voor de grenstrajecten.Coen Tunnel schreef:Dat doet de NS niet, de Duitsers hanteerden misschien eerder een hoger tarief.
Klopt, de meeste grenstrajecten kennen extra tariefkilometers.jeroent schreef:In dit geval wel, omdat het een kaartje Weener(Gr)-Leer is, dus volledig Duits grondgebied, maar de NS rekent normaal gesproken forse tarieven voor de grenstrajecten.
Het loslaten van de kilometergebaseerde tarieven is minstens vijf jaar geleden al gebeurd, en wellicht zelfs langer geleden.In Duitsland zijn kaartjes voor ICE duurder dan voor de IC en duurder dan voor het regionale verkeer. Omdat dit verschil niet bestaat voor internationale kaartjes, heeft DB gekozen om internationale kaartjes altijd tegen IC tarief uit te geven. Je betaalde dan dus fors meer als je met een stoptrein de grens over ging, maar mocht in principe wel met de IC verderreizen.
Het lijkt erop dat ze dit nu hebben veranderd.
Uiteraard, en voor langere afstanden met regionale treinen zijn de Ländertickets een uitkomst.Overigens is het nog steeds vaak voordeliger om met speciale aanbiedingen als Sparpreis voor de binnenlandse trajecten te reizen. Net als in Belgie met Go Pass en andere kaartjes.
Wat bedoel je daarmee? De grensoverschrijdende CIV tarieven zijn nog steeds gebaseerd op tariefkilometers.Coen Tunnel schreef:Het loslaten van de kilometergebaseerde tarieven is minstens vijf jaar geleden al gebeurd, en wellicht zelfs langer geleden.
Jeetje, ik loop echt vet achter. Maar toch geen 5 jaar, het TCV/CIV tarief is pas per december 2009 vervangen door SCIC-NRT. Wel een mooie verbetering!Coen Tunnel schreef:Ik heb het over Duitsland. Zoals ik in een andere topic heb aangegeven is er geen vast kilometertarief voor de SCIC-NRT-tarieven (vroeger CIV) binnen Duitsland.
Dat was met TCV ook al zo. Ook qua geldigheidsduur (2 maanden, nu 1 maand) kan het interessant zijn. Als je niet gecontroleerd wordt kun je het kaartje nog een keer gebruiken. Je bent dan wel een 'grijsrijder'...De SCIC-NRT-tarieven zijn overigens ook niet voor enkel grensoverschrijdende ritjes.
De naamswijziging (want verder veranderde er niet zoveel) was inderdaad pas in 2009, maar de aanpassing naar een relatiegebaseerd tarief in Duitsland (waarmee op internationale kaartjes de separate ICE-toeslag verviel) is als ik het goed heb van 2006. Tot die tijd had je bij een CIV-kaartje (en ook passen zoals InterRail) in ICE's altijd nog een aparte ICE-toeslag nodig, waarvan de kosten afhankelijk waren van de lengte van het traject en of de trein op dat traject ook over een hogesnelheidslijn reed. Van Nederland naar Keulen was destijds iets van € 5,00 toeslag, maar van Nederland naar Frankfurt iets van € 25,00 toeslag. Die toeslag is vervallen toen het relatiegebaseerde tarief werd ingevoerd, omdat daar feitelijk IC- en ICE-toeslagen in verwerkt zitten, afhankelijk van het traject.jeroent schreef:Jeetje, ik loop echt vet achter. Maar toch geen 5 jaar, het TCV/CIV tarief is pas per december 2009 vervangen door SCIC-NRT. Wel een mooie verbetering!Coen Tunnel schreef:Ik heb het over Duitsland. Zoals ik in een andere topic heb aangegeven is er geen vast kilometertarief voor de SCIC-NRT-tarieven (vroeger CIV) binnen Duitsland.
Volgens de regelgeving moet een kaartje dat geen tekenen vertoont van dat het is gebruikt (geen stempels of gaatjes van kniptangen) beschouwd worden als een ongebruikt kaartje. Ergo: je hebt dan volgens de regels een ongebruikt kaartje en je reist dus gewoon legaal. Je bent volgens de regels dus ook geen grijsrijder.Als je niet gecontroleerd wordt kun je het kaartje nog een keer gebruiken. Je bent dan wel een 'grijsrijder'...
Nee, een kaartje geeft in principe slechts het recht een reis één keer te maken, niet meerdere keren. Je mag de reis wel onderbreken, maar niet twee keer maken.Coen Tunnel schreef: Volgens de regelgeving moet een kaartje dat geen tekenen vertoont van dat het is gebruikt (geen stempels of gaatjes van kniptangen) beschouwd worden als een ongebruikt kaartje. Ergo: je hebt dan volgens de regels een ongebruikt kaartje en je reist dus gewoon legaal. Je bent volgens de regels dus ook geen grijsrijder.
Uit de NMBS-regels, ik weet niet of dat voor andere landen ook geldt:jeroent schreef:Nee, een kaartje geeft in principe slechts het recht een reis één keer te maken, niet meerdere keren. Je mag de reis wel onderbreken, maar niet twee keer maken.
Dat dat niemand kan controleren aan de hand van je kaartje is natuurlijk een ander verhaal.
Maar in het theoretische geval (let op heel theoretisch en daarom zo leuk): conducteur controleert kaartje, heeft zijn stempel niet bij zich, maar schrijft het nummer van je kaartje op. Jij reist dezelfde dag nog een keer met dezelfde trein, de conducteur herkent je en herkent ook je kaartje. Bingo!
Dat zal dan een recente (lees laatste 5 jaar of zo) verandering zijn.Vinny schreef:Maar de Duitse voorwaarden zijn veel strenger
Zijn dit de interne NMBS regels of die van het internationale vervoer, want ik heb het over dat laatste en daar weet ik vrij zeker dat dit soort regels niet bestaat.Coen Tunnel schreef: Kortom, zelfs al zou de conducteur het kaartje dan herkennen, dan geldt het nog als een ongebruikt kaartje.
Het loont de moeite om gewoon bij Arriva in Groningen een retourtje Leer te kopen:jeroent schreef:In dit geval wel, omdat het een kaartje Weener(Gr)-Leer is, dus volledig Duits grondgebied, maar de NS rekent normaal gesproken forse tarieven voor de grenstrajecten.Coen Tunnel schreef:Dat doet de NS niet, de Duitsers hanteerden misschien eerder een hoger tarief.
In Duitsland zijn kaartjes voor ICE duurder dan voor de IC en duurder dan voor het regionale verkeer. Omdat dit verschil niet bestaat voor internationale kaartjes, heeft DB gekozen om internationale kaartjes altijd tegen IC tarief uit te geven. Je betaalde dan dus fors meer als je met een stoptrein de grens over ging, maar mocht in principe wel met de IC verderreizen.
Het lijkt erop dat ze dit nu hebben veranderd.
Overigens is het nog steeds vaak voordeliger om met speciale aanbiedingen als Sparpreis voor de binnenlandse trajecten te reizen. Net als in Belgie met Go Pass en andere kaartjes.