Afbeelding

Stations en treinkaartjes

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door Palance » ma 07 nov 2011, 6:37

Als je niet erg vindt, reis ik liever niet naar Groningen-Noord voor een kaartje dat er misschien te kopen valt voor een reis in Zuid-Limburg e.o. :)

Maar goed, allen dank voor de suggesties!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 07 nov 2011, 10:08

^^ Of je moet het een uitdaging vinden om op een dag in zowel Groningen als Maastricht geweest te zijn. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 17 nov 2011, 17:30

Over stations gesproken, langzamerhand winnen de digitale borden terrein van de analoge informatieschermen boven aan de perrons, deze foto maakte ik vanochtend op Amsterdam Centraal.
Afbeelding

Over treinkaartjes gesproken. Dit kost een retourtje naar Leer tegenwoordig als je al een vervoersbewijs hebt voor het Nederlandse gedeelte van de reis:
Afbeelding
Het is dus wat goedkoper geworden. Ik heb Belgie niet uitgeprobeerd, waarschijnlijk wordt je tegenwoordig ook niet meer zo uitgezogen. Vroeger loonde het de moeite om vanaf het eerste station in België bij het loket een kaartje te kopen voor het vervolg van je reis, dan was je veel goedkoper uit dan de hele reis bij een NS automaat kopen, vooral als je dingen als een weekendretour nodig had.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » do 17 nov 2011, 17:38

Deze foto kwam ik tegen op Twitter:
Afbeelding
(© Dylan Piet op Twitter)
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 nov 2011, 18:26

De foto van de kaartautomaat: ik heb niet eerder gezien dat je 50 cent toeslag moet betalen bij betaling met creditcard. Maar het kan ook zijn dat ik daar nooit op heb gelet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 17 nov 2011, 19:19

Je kunt nog bijna nergens met een credit card betalen. De NS is dit weer aan het uitrollen, er is kennelijk toch een afspraak geweest met de creditcardmaatschappijen.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 17 nov 2011, 20:22

Nee dit is geen uitrol. Het is al jaren mogelijk om op Schiphol en Amsterdam Centraal met creditcard bij de automaat te betalen. Maar daar blijft het ook bij.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 17 nov 2011, 20:28

Het was een tijd NIET mogelijk om met een creditcard te betalen op Schiphol en Amsterdam Centraal. Dat heeft zelfs de krant gehaald.
http://www.veit.nl/282969-waarom-niet-m ... editcard/5
Volgens het artikel vanwege het niet kunnen invoeren van de pincode, maar achter de schermen was dat omdat de NS niet meer wilde opdraaien voor de transactiekosten die de creditcardmaatschappijen rekenden. Kennelijk is de kou weer uit de lucht.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 17 nov 2011, 20:40

Het was inderdaad eerder gratis, nu kost het dus 50 cent. Daarmee is het probleem blijkbaar 'opgelost'....

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 nov 2011, 21:19

Ik heb ooit begrepen dat creditcardmaatschappijen extra kosten nooit door mogen berekenen aan klanten (wel aan winkeliers)' of dat moet ondertussen veranderd zijn...

Autosnelwegen.net

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » do 17 nov 2011, 21:35

^^ En als NS zich in deze als winkelier beschouwt mag die de kosten waarschijnlijk wel doorberekenen...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 17 nov 2011, 22:13

Vinny schreef:Over treinkaartjes gesproken. Dit kost een retourtje naar Leer tegenwoordig als je al een vervoersbewijs hebt voor het Nederlandse gedeelte van de reis:
Afbeelding
Het is dus wat goedkoper geworden. Ik heb Belgie niet uitgeprobeerd, waarschijnlijk wordt je tegenwoordig ook niet meer zo uitgezogen.
Dat doet de NS niet, de Duitsers hanteerden misschien eerder een hoger tarief.
Vroeger loonde het de moeite om vanaf het eerste station in België bij het loket een kaartje te kopen voor het vervolg van je reis, dan was je veel goedkoper uit dan de hele reis bij een NS automaat kopen, vooral als je dingen als een weekendretour nodig had.
Dat loont vaak nog steeds. Toen ik nog geregeld naar Luxemburg reisde deed ik dat altijd met de volgende combi:

- Binnenlands vervoerbewijs naar Maastricht (Kruidvatkaartje/Lentetoer/Zomertoer/Herfsttoer/Blokkerkaartje etc.)
- Internationaal kaartje Maastricht-Visé (evt. jongerenkorting)
- Go Pass/Rail Pass (Pass voor 10 enkele reizen voor € 50/€ 74) voor Visé-Gouvy
- Internationaal kaartje Gouvy-Troisvierges (evt. jongerenkorting) - gekocht tijdens het overstappen in Liège-Guillemins
- Kuerzzäitbilljee (tweeuurskaartje) voor € 1,50, gekocht bij de conducteur of uit carnet (en dan snel stempelen op het perron in Troisvierges)

Als het sneller was om via Namen te reizen (dat kon soms omdat er enkele IC's/EC's buiten de vaste tijden tussen Brussel en Luxemburg rijden) gebruikten we de Go Pass gewoon voor het traject Visé-Arlon en regelden we een kaartje Arlon-Luxemburg (aangezien een Kuerzzäitbilljee niet in de IC vanaf België verkrijgbaar is), op de terugweg een kaartje Kleinbettingen-Arlon (in combinatie met Kuerzzäitbilljee).

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 18 nov 2011, 21:14

Coen Tunnel schreef:Dat doet de NS niet, de Duitsers hanteerden misschien eerder een hoger tarief.
In dit geval wel, omdat het een kaartje Weener(Gr)-Leer is, dus volledig Duits grondgebied, maar de NS rekent normaal gesproken forse tarieven voor de grenstrajecten.
In Duitsland zijn kaartjes voor ICE duurder dan voor de IC en duurder dan voor het regionale verkeer. Omdat dit verschil niet bestaat voor internationale kaartjes, heeft DB gekozen om internationale kaartjes altijd tegen IC tarief uit te geven. Je betaalde dan dus fors meer als je met een stoptrein de grens over ging, maar mocht in principe wel met de IC verderreizen.
Het lijkt erop dat ze dit nu hebben veranderd.

Overigens is het nog steeds vaak voordeliger om met speciale aanbiedingen als Sparpreis voor de binnenlandse trajecten te reizen. Net als in Belgie met Go Pass en andere kaartjes.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 nov 2011, 22:26

jeroent schreef:In dit geval wel, omdat het een kaartje Weener(Gr)-Leer is, dus volledig Duits grondgebied, maar de NS rekent normaal gesproken forse tarieven voor de grenstrajecten.
Klopt, de meeste grenstrajecten kennen extra tariefkilometers.
In Duitsland zijn kaartjes voor ICE duurder dan voor de IC en duurder dan voor het regionale verkeer. Omdat dit verschil niet bestaat voor internationale kaartjes, heeft DB gekozen om internationale kaartjes altijd tegen IC tarief uit te geven. Je betaalde dan dus fors meer als je met een stoptrein de grens over ging, maar mocht in principe wel met de IC verderreizen.
Het loslaten van de kilometergebaseerde tarieven is minstens vijf jaar geleden al gebeurd, en wellicht zelfs langer geleden.
Overigens is het nog steeds vaak voordeliger om met speciale aanbiedingen als Sparpreis voor de binnenlandse trajecten te reizen. Net als in Belgie met Go Pass en andere kaartjes.
Uiteraard, en voor langere afstanden met regionale treinen zijn de Ländertickets een uitkomst.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 19 nov 2011, 20:21

Coen Tunnel schreef:Het loslaten van de kilometergebaseerde tarieven is minstens vijf jaar geleden al gebeurd, en wellicht zelfs langer geleden.
Wat bedoel je daarmee? De grensoverschrijdende CIV tarieven zijn nog steeds gebaseerd op tariefkilometers.
Zie bijv. http://jizdenka.idos.cz/IT.aspx?Lang=69 voor een calculator.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 19 nov 2011, 22:58

^^ Ik heb het over Duitsland. Zoals ik in een andere topic heb aangegeven is er geen vast kilometertarief voor de SCIC-NRT-tarieven (vroeger CIV) binnen Duitsland. Ja, in die tariefcalculator staan de kilometers vermeld, maar de SCIC-NRT-tarieven binnen Duitsland zijn gebaseerd op de snelste treinsoort op dat traject en ook op de snelheid die er wordt gereden. Vergelijk Weener(gr)-Leer(Ostfr) maar eens met het ongeveer even lange Limburg-Montabaur, het laatste traject is een veelvoud duurder omdat dat altijd met een ICE over de NBS zal gaan. Kortom, er is geen kilometertarief meer, kilometers zijn op de ene spoorlijn soms veel duurder dan op de andere.

De SCIC-NRT-tarieven zijn overigens ook niet voor enkel grensoverschrijdende ritjes. Als ik hier in Nederland een kaartje koop voor een buitenlands traject bij bv. NS Hispeed of de Treinreiswinkel wordt ook SCIC-NRT berekend. Soms kan dat zelfs gunstiger zijn - zo heb ik vorig jaar bij de Treinreiswinkel ook retourtjes Basel-Liestal aangeschaft, die hier goedkoper waren dan in Zwitserland zelf.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 nov 2011, 19:30

Dat heeft in Zwitserland de media gehaald. Reden was dat er vroeger veel Zwitsers met een internationaal treinkaartje "goedkoop" in de duurdere treinsoorten plaats konden nemen, maar dat is dus effectief de nek om gedraaid, die mogelijkheid.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 20 nov 2011, 20:33

Coen Tunnel schreef:^^ Ik heb het over Duitsland. Zoals ik in een andere topic heb aangegeven is er geen vast kilometertarief voor de SCIC-NRT-tarieven (vroeger CIV) binnen Duitsland.
Jeetje, ik loop echt vet achter. Maar toch geen 5 jaar, het TCV/CIV tarief is pas per december 2009 vervangen door SCIC-NRT. Wel een mooie verbetering!
De SCIC-NRT-tarieven zijn overigens ook niet voor enkel grensoverschrijdende ritjes.
Dat was met TCV ook al zo. Ook qua geldigheidsduur (2 maanden, nu 1 maand) kan het interessant zijn. Als je niet gecontroleerd wordt kun je het kaartje nog een keer gebruiken. Je bent dan wel een 'grijsrijder'...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 nov 2011, 11:16

jeroent schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Ik heb het over Duitsland. Zoals ik in een andere topic heb aangegeven is er geen vast kilometertarief voor de SCIC-NRT-tarieven (vroeger CIV) binnen Duitsland.
Jeetje, ik loop echt vet achter. Maar toch geen 5 jaar, het TCV/CIV tarief is pas per december 2009 vervangen door SCIC-NRT. Wel een mooie verbetering!
De naamswijziging (want verder veranderde er niet zoveel) was inderdaad pas in 2009, maar de aanpassing naar een relatiegebaseerd tarief in Duitsland (waarmee op internationale kaartjes de separate ICE-toeslag verviel) is als ik het goed heb van 2006. Tot die tijd had je bij een CIV-kaartje (en ook passen zoals InterRail) in ICE's altijd nog een aparte ICE-toeslag nodig, waarvan de kosten afhankelijk waren van de lengte van het traject en of de trein op dat traject ook over een hogesnelheidslijn reed. Van Nederland naar Keulen was destijds iets van € 5,00 toeslag, maar van Nederland naar Frankfurt iets van € 25,00 toeslag. Die toeslag is vervallen toen het relatiegebaseerde tarief werd ingevoerd, omdat daar feitelijk IC- en ICE-toeslagen in verwerkt zitten, afhankelijk van het traject.
Als je niet gecontroleerd wordt kun je het kaartje nog een keer gebruiken. Je bent dan wel een 'grijsrijder'...
Volgens de regelgeving moet een kaartje dat geen tekenen vertoont van dat het is gebruikt (geen stempels of gaatjes van kniptangen) beschouwd worden als een ongebruikt kaartje. Ergo: je hebt dan volgens de regels een ongebruikt kaartje en je reist dus gewoon legaal. Je bent volgens de regels dus ook geen grijsrijder. :)

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 21 nov 2011, 19:44

Coen Tunnel schreef: Volgens de regelgeving moet een kaartje dat geen tekenen vertoont van dat het is gebruikt (geen stempels of gaatjes van kniptangen) beschouwd worden als een ongebruikt kaartje. Ergo: je hebt dan volgens de regels een ongebruikt kaartje en je reist dus gewoon legaal. Je bent volgens de regels dus ook geen grijsrijder. :)
Nee, een kaartje geeft in principe slechts het recht een reis één keer te maken, niet meerdere keren. Je mag de reis wel onderbreken, maar niet twee keer maken.
Dat dat niemand kan controleren aan de hand van je kaartje is natuurlijk een ander verhaal.
Maar in het theoretische geval (let op heel theoretisch en daarom zo leuk): conducteur controleert kaartje, heeft zijn stempel niet bij zich, maar schrijft het nummer van je kaartje op. Jij reist dezelfde dag nog een keer met dezelfde trein, de conducteur herkent je en herkent ook je kaartje. Bingo!

(vraag me af of ik niet toch nog een keer die autisme-test moet invullen).
Laatst gewijzigd door Davy op ma 21 nov 2011, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbele quote verwijderd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 21 nov 2011, 22:39

^^ De kans dat je op de tweede reis dezelfde conducteur aantreft is, zeker als er meer dan 8 uur tussen zit, een aardige benadering van het nulpunt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 nov 2011, 23:24

jeroent schreef:Nee, een kaartje geeft in principe slechts het recht een reis één keer te maken, niet meerdere keren. Je mag de reis wel onderbreken, maar niet twee keer maken.
Dat dat niemand kan controleren aan de hand van je kaartje is natuurlijk een ander verhaal.
Maar in het theoretische geval (let op heel theoretisch en daarom zo leuk): conducteur controleert kaartje, heeft zijn stempel niet bij zich, maar schrijft het nummer van je kaartje op. Jij reist dezelfde dag nog een keer met dezelfde trein, de conducteur herkent je en herkent ook je kaartje. Bingo!
Uit de NMBS-regels, ik weet niet of dat voor andere landen ook geldt:

[1] De vervoerbewijzen die geen enkel bewijs vertonen van controle, noch de vermeldingen «cheque» of «bagage» op de keerzijde bevatten, worden volledig als niet gebruikte biljetten beschouwd.

Kortom, zelfs al zou de conducteur het kaartje dan herkennen, dan geldt het nog als een ongebruikt kaartje. ;)

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 22 nov 2011, 9:55

In Duitsland herinner ik mij wel de levende stationshandel in Wochenende kaartjes. Die waren goedkoper dan normale retourtjes en geldig vrijdag-zondag. Formeel ook als enkele heen en terug, maar dat was slecht te controleren. Als je niet gecontroleerd was, prima her te verkopen voor 40-50% van de prijs.

Heb ik in NL nooit gezien met de weekendretourtjes, ook niet voor de invoering van de studentenkaart. Daar was het voordeel ook minder, tenzij je in de prijscategorie dagkaart terecht kwam, zoals Rotterdam-Groningen. Maar dan was de kans op een stempelloos kaartje weer erg klein.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 22 nov 2011, 13:50

Maar de Duitse voorwaarden zijn veel strenger, zo moet je op het Schönes Wochenende ticket je naam schrijven en bij controle ook een ID kunnen overhandigen. Is dat niet het geval dan wordt er vanuit gegaan dat je het kaartje via doorverkoop in handen hebt gehad en daar kan de conducteur lastig over doen, want het mag niet. Zelf heb ik mijn Londense driedagenkaartje verkocht (mocht ook niet) maar daar heb ik toch weer een lekkere bak koffie plus wat lekkers voor kunnen kopen in de Eurostar.

Verder is er ook op Duitse metrostations een levendige handel in half gebruikte kaartjes.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 22 nov 2011, 14:00

Vinny schreef:Maar de Duitse voorwaarden zijn veel strenger
Dat zal dan een recente (lees laatste 5 jaar of zo) verandering zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 22 nov 2011, 20:09

Coen Tunnel schreef: Kortom, zelfs al zou de conducteur het kaartje dan herkennen, dan geldt het nog als een ongebruikt kaartje. ;)
Zijn dit de interne NMBS regels of die van het internationale vervoer, want ik heb het over dat laatste en daar weet ik vrij zeker dat dit soort regels niet bestaat.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 03 dec 2011, 11:06

jeroent schreef:
Coen Tunnel schreef:Dat doet de NS niet, de Duitsers hanteerden misschien eerder een hoger tarief.
In dit geval wel, omdat het een kaartje Weener(Gr)-Leer is, dus volledig Duits grondgebied, maar de NS rekent normaal gesproken forse tarieven voor de grenstrajecten.

Het loont de moeite om gewoon bij Arriva in Groningen een retourtje Leer te kopen:
http://www.arriva.nl/reisinformatie/kaa ... /172/1293/

Dat is 17 euro. Groningen - Nieuweschans alleen al is 15,60.

Vanuit Amsterdam is een dagkaart NS plus internationaal vervoersbewijs naar Leer voor een retourtje wel goedkoper:
47,00 + 10,30 = 57,30 euro, in plaats van:
45,60 + 17,00 = 62,60 (retour Groningen + actiekaartje)

Maar vanuit veel stations dichter bij Groningen is dat andersom, want als je vanuit Groningen naar Leer reist betaal je:
15,60 + 10,30 = 25,90 euro voor een regulier vervoersbewijs en dus 17,00 voor dit speciale actietarief.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 25 aug 2012, 15:04

Weet iemand hoe eenvoudig het is om een kaartje te kopen in Enschede voor een treinreis naar Gronau? Duur kan het niet zijn voor dat korte stukje, maar is er bv een automaat in Enschede? Kan je dan ook een kaartje kopen vanaf de grens of met 40% korting op het Nederlandse deel, of is dat niet mogelijk omdat de NS niet op dat deel rijdt?

Autosnelwegen.net

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » za 25 aug 2012, 15:34

Je kan hem gewoon elke NS-automaat halen met korting voor het Nederlandse deel of met het Nederlandse deel gratis. Als je het Nederlandse deel gratis kan reizen is het volgens mij €2,80, als je het Nederlandse deel met korting reist kost het volgens mij iets van 5-6 euro. Een Duitse automaat is er ook (zowel op perron 5 als in de trein zelf), hoeveel je daar betaalt voor een retourtje weet ik echter niet. Sowieso weet ik niet of je daar kan kiezen voor het Nederlandse deel met korting/gratis.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 25 aug 2012, 17:01

Ah, bedankt, handig dat ze ook ín de treinen zijn.

Autosnelwegen.net