Stations en treinkaartjes

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door mavas » ma 26 jul 2010, 19:18

Alfa schreef:Ongemande stations en kaartautomaten kunnen allemaal zo efficiënt zijn als ze willen, in mijn ogen is en blijft het verschraling.
Hier heb je absoluut een punt.
Kiest men voor bemande stations, dan heb je wel de directe kosten van zo'n bemanning (of bevrouwing ;)) maar niet of nauwelijks indirecte kosten. Er komt geen of nauwelijks gespuis, zodat mensen nog naar het station durven te gaan. Het station blijft vrij van graffiti, waardoor de schoonmaakkosten nihil zijn, etc.
Het andere uiterste zie je nu gebeuren, dat die onbemande stations een onveilig gevoel geven, er criminaliteit ontstaat, en als maatregel daarop moeten er weer dure camerasystemen geinstalleerd worden.
Ik vraag me dan toch echt af wat er nu goedkoper is als je alles bij elkaar optelt: de onbemande stations of bemande stations?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 jul 2010, 20:09

Ik heb me zelf nog beziggehouden met de buisness case voor Diemen Zuid. Daar zouden twee arbeidsplaatsen kunnen worden gecreeerd voor Melkerbaan achtige toezichthouders. Kosten voor de gemeente 2 ton op jaarbasis. Dat was simpelweg te veel geld. Ja uiteindelijk is dat ook een keuze die je kunt maken. De PvdA wilde het bedrag liever gebruiken om meer mensen te helpen: er werden nu voor 50 mensen die in de bijstand zaten een leer-werktraject uitgestippeld. (ironiemodus aan: De VVD wilde het geld liever gebruiken om gouden kranen in het plaatselijke gemeentehuis neer te zetten (einde ironiemodus)

Uiteindelijk gebeurde er dus helemaal niets. (ironiemodus aan: Je moet ook Vinny over het geld laten gaan en niet een aantal minkukels die in Diemen de plaatselijke politiek vormen. (einde ironiemodus)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 26 jul 2010, 20:42

Alfa schreef:Daar verschillen we dus van mening. Nederland had ooit een spoorwegennet, nu is het verschraald naar een veredeld tramnetwerk.
Da's wellicht waar, maar ondertussen is dat "veredelde tramnet" door zijn efficientie wel het hoogstfrequente spoorwegennetwerk tegen gemiddeld lagere kosten dan het buitenland. Het brengt je efficient van A naar B. Waarom is een loket beter dan een goede kaartautomaat? Vanwege de 'mensellijke maat'? Moeten de geldautomaten dan ook maar weer afgeschaft worden en iedereen zijn loonzakje aan de balie bij de bank ophalen? Gelukkig niet!
Laatst gewijzigd door jeroent op ma 26 jul 2010, 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 26 jul 2010, 21:04

Stel u heeft de keuze: benzine bij een servicestation kopen tegen de adviesprijs, of bij een onbemande pomp tegen 10ct/liter korting. Wat doet u ?
Gaat u dan voor uw portemonnee, of bent u bereid te betalen om "de verschraling tegen te gaan" ?

En stel dat u hier voor de onbemande pomp bent, maar wel voor het bemande treinstation.
Waardoor komt dat dan ? Omdat het extra benodigde geld niet in de kostprijs wordt doorberekend, en u deze kosten gemakkelijk kunt afwentelen op de samenleving ??

Simpele functies worden geautomatiseerd, dat is al jaren gaande. Overal. Uiteindelijk is het ook altijd goedkoper.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 jul 2010, 21:10

Timmetje schreef:In Stuutgart moeten, oftewel er loketten staan, drie mensen van de DB naast de automaten staan en ze uitleggen, dat zegt alles.
De automaten van de DB vind ik reuze simpel...
Palance schreef:Het is maar de vraag of elke verandering een vooruitgang is voor iedereen. NIet iedereen kan goed overweg met een kaartautomaat
NS heeft een folder met uitleg, NS heeft een uitleg op de website staan met demo en de huidige kaartautomaten spreken toch behoorlijk voor zich. Met behulp van de demo heb ik mijn oom van 67 de kaartautomaat uitgelegd - sindsdien koopt hij zijn kaartje van Heerenveen naar Antwerpen niet meer bij de Wizzl maar bij de kaartautomaat. 65+'ers en blinden en slechtzienden zijn overigens sowieso vrijgesteld van de lokettoeslag. :!:
Alfa schreef:Ongemande stations en kaartautomaten kunnen allemaal zo efficiënt zijn als ze willen, in mijn ogen is en blijft het verschraling.
Waarom kan het één niet samengaan met het ander? Waarom staan op onbemande stations in België geen kaartautomaten? Het is absurd dat de vakbonden dat tegenhouden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 jul 2010, 21:27

De automaten van het Zuricher Verkeersverbond dan. Het is me al een keer overkomen dat ik perongeluk een kaartje met kinderkorting kocht. Ik had het pas door toen dat ding was uitgeprint. Nja, ik heb er maar een klein jongetje mee gelukkig gemaakt. Hij kon gratis naar de stad... ik had geen zin om nog veel moeite te doen om het kaartje bij het loket om te wisselen. Ach die 4 euro maakt me ook niet meteen arm natuurlijk.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 26 jul 2010, 22:15

Timmetje schreef:
Rene schreef:Zolang er nog bakken belastinggeld bij het spoor moeten,
Ik weet niet hoe het in NL, maar in Dld gaat het Langeafstandsverkeer (en daarvoor wordt het loket meestal gebruikt) toch écht op eigen rekening van de DB)
Milchmädchenrechnung. In Duitsland wordt het DB langeafstandsverkeer zwaar gesubsidieerd door de inkomsten uit de infraheffing die DB incasseert. De infrastructuur wordt namelijk door een DB-dochter (DB Netz) winstgevend beheerd en subsidieert daarmee het langeafstandsverkeer. DB Netz ontvangt bovendien heel veel overheidsgeld.
In Nederland kan dit soort kruisbestuiving niet omdat de infrastructuur door een onafhankelijke overheidsbeheerder wordt onderhouden (Prorail) en NS daar dus geen winst uit ontvangt. Dat voorkomt trouwens ook de oneerlijke behandeling van concurrenten zoals in Duitsland.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 26 jul 2010, 22:17

Dat voorkomt trouwens ook de oneerlijke behandeling van concurrenten zoals in Duitsland.
In België wordt er de NMBS toch ook bevoordeeld ten opzichte van andere vervoerders?

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 26 jul 2010, 22:19

In Nederland wordt de NS ook nog wel bevoordeeld. Prorail heeft nog niet zo heel lang geleden een boete gekregen vanwege het niet onafhandelijk behandelen van alle vervoerders.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 jul 2010, 22:48

ProRail is net ietsje onafhankelijker dan de DB-netz. Maar ja, er zijn natuurlijk altijd geitenwollensokken figuren die er niet tegen kunnen dat hun trein eerst moet roestrijden en vervolgens achter een goederentrein geladen met badslippers en zonnebrandolie wordt geparkeerd. Kennelijk wordt de voorkeursbehandeling van de NS nog door veel mensen onderschreven... ;)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 27 jul 2010, 0:50

jeroent schreef:Da's wellicht waar, maar ondertussen is dat "veredelde tramnet" door zijn efficientie wel het hoogstfrequente spoorwegennetwerk tegen gemiddeld lagere kosten dan het buitenland.
Jullie hebben wel erg weinig sporen liggen per inwoners in vergelijking met België. Hetgeen er ligt wordt inderdaad drukker bereden. Ik denk dat dat net de reden is waarom de exploitatiekosten in Nederland lager liggen. Een relatief klein maar drukbereden spoorwegnet is goedkoper uit de baten dan een groter maar 'minder bereden' netwerk. Dit omdat er minder stations nodig zijn, er minder spoor te onderhouden is enz. .

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 27 jul 2010, 0:54

^^
Onzin van de hoogste prietpraatklasse,
Personeelskosten, dat is met afstand de allerbelangrijkste kostenpost in het OV.
En ja, die discussie is al gevoerd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 27 jul 2010, 0:54

Rene schreef:Stel u heeft de keuze: benzine bij een servicestation kopen tegen de adviesprijs, of bij een onbemande pomp tegen 10ct/liter korting. Wat doet u ?
Gaat u dan voor uw portemonnee, of bent u bereid te betalen om "de verschraling tegen te gaan" ?

En stel dat u hier voor de onbemande pomp bent, maar wel voor het bemande treinstation.
Waardoor komt dat dan ? Omdat het extra benodigde geld niet in de kostprijs wordt doorberekend, en u deze kosten gemakkelijk kunt afwentelen op de samenleving ??

Simpele functies worden geautomatiseerd, dat is al jaren gaande. Overal. Uiteindelijk is het ook altijd goedkoper.
Vroeger kon het blijkbaar wel tegen een normale prijs. Nu ga jij ongetwijfeld zeggen dat men vroeger nog niet genoeg verdiende om het zout op zijn pataten te bekostigen, maar ik praat hier niet over 100 of 50 jaar geleden maar over hooguit 20 jaar. Het is niet zo dat de lonen sindsdien verdubbeld zijn.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 27 jul 2010, 0:56

mavas schreef:
Hier heb je absoluut een punt.
Kiest men voor bemande stations, dan heb je wel de directe kosten van zo'n bemanning (of bevrouwing ;)) maar niet of nauwelijks indirecte kosten. Er komt geen of nauwelijks gespuis, zodat mensen nog naar het station durven te gaan. Het station blijft vrij van graffiti, waardoor de schoonmaakkosten nihil zijn, etc.
Het andere uiterste zie je nu gebeuren, dat die onbemande stations een onveilig gevoel geven, er criminaliteit ontstaat, en als maatregel daarop moeten er weer dure camerasystemen geinstalleerd worden.
Ik vraag me dan toch echt af wat er nu goedkoper is als je alles bij elkaar optelt: de onbemande stations of bemande stations?

helemaal akkoord!
onbemande stations zien er gewoonweg vaak smerig uit en je ziet er vaak vreemd tuig rondhangen, zelf al meerdere malen gezien, dit zowel in Belgie als in Nederland.
duidelijkste voorbeeld was toen ik een tweetal jaar geleden in Zoetermeer was ik ergens aan een of ander station stond te wachten (sneltramlijn dacht ik, weet de naam niet meer) wat blijkbaar nog nieuw was... het zag er gewoon erg smerig en verwaarloosd uit...!

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 27 jul 2010, 0:58

Rene schreef:^^
Onzin van de hoogste prietpraatklasse,
Personeelskosten, dat is met afstand de allerbelangrijkste kostenpost in het OV.
En ja, die discussie is al gevoerd.
Dat is helemaal geen onzin. Stel dat je twee treinen hebt en je laat ze ofwel over 2 verschillende sporen rijden aan de frequentie van 1 trein per uur. Ofwel heb je 1 spoor met 2 treinen per uur zal het eerste scenario duurder zijn dan het tweede omdat je 2 spoorlijnen moet onderhouden ipv 1. Personeel kost inderdaad veel, maar denk nu niet dat de rest verwaarloosbaar is. De onderhoudskosten van de infrastructuur zal voor een spoorwegfirma een bijna even belangrijke uitgavenpost zijn als personeel.

Trouwens: ik denk dat sommigen de kostprijs van een loketbediende schromelijk overschatten. De kosten van een loketbediende zijn eerder beperkt. Ik vond overigens dit tekstje die perfect samenvat wat het probleem met dit alles is. Ik ben blij dat er nog mensen zijn die verder dan de droge cijfertjes willen kijken.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 27 jul 2010, 1:08

Alfa schreef:Vroeger kon het blijkbaar wel tegen een normale prijs. Nu ga jij ongetwijfeld zeggen dat men vroeger nog niet genoeg verdiende om het zout op zijn pataten te bekostigen, maar ik praat hier niet over 100 of 50 jaar geleden maar over hooguit 20 jaar. Het is niet zo dat de lonen sindsdien verdubbeld zijn.
Tot de eerste wereldoorlog was het heel simpel: de spoorwegen waren winstgevend en de baten dekten de kosten ruim.
Dat veranderde echter met de opkomende andere modaliteiten, en in de jaren '50 was enkele hoofdspoorlijnen daargelaten het reizigersvervoer compleet verlieslatend. De kurk waarop de spoorwegen dreven was nog steeds het winstgevende kolenvervoer (en in België ook het staalvervoer). Maar ook dat veranderde, toen in onze landen de grote overstap op gas en elektra werd gemaakt voor verwarming. Bovendien bleek op dergelijk niet bederflijk bulkvervoer de binnenvaart nog altijd veel goedkoper te zijn. Ook met de mijnen (en de staalindustrie) ging het bergafwaarts. Gevolg was dat de kurk waarop het spoor financieel dreef verdween, en de hele zaak verlieslatend werd. Dat in combinatie met de loon-prijs-spiraal en het was duidelijk dat er jaarlijks steeds meer belastinggeld bij moest. Begin 70 'er jaren paste de Nederlandse overheid nog maar een paar miljoen euro per jaar bij aan de NS, maar het tekort groeide jaarlijks schrikbarend. Het zal in België weinig anders zijn geweest. Echter door de oliecrisis en de Club van Rome konden de spoorwegen, al dan niet een handje geholpen door de vakbonden goed lobbywerk verrichten om de tekorten almaar verder bij te passen. Zelfs in tijden van crisis en economische tegenslag werd de rekening neergelegd bij anderen. De treinkaartjes stegen amper meer dan de inflatie. Andere belastinginkomsten (zeker de benzineaccijnzen) stegen in dezelfde periode echter enorm, in elk EU-land.

Maar aan al die extra belastingheffing komt een einde: de rek is eruit. De enige manier om dan de eigen broek op te blijven houden, is dat de spoorsector op de kosten gaat besparen. En omdat de belangrijkste kostenpost het personeel is...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 27 jul 2010, 1:11

Alfa schreef:Dat is helemaal geen onzin.
Ik raad je toch eens aan jezelf wat meer in de materie te verdiepen.

Veel onderhoudswerk is namelijk uitstelbaar, en wordt in steeds grotere mate gemechaniseerd met gebruik van minder arbeidskrachten. De grondwaarde is allang afgeschreven. Wat vooral kostbaar is aan de infra, zijn wissels en bovenleiding. Kilometerslang enkel- of dubbelspoor op een vrij baanvak is lood om oud ijzer. Sterker nog: bij enkelspoor stijgen de personele exploitatiekosten omwille van de bediening van dat enkelspoor en de noodzakelijke wissels bij passeersporen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 27 jul 2010, 1:16

Rene schreef: Maar aan al die extra belastingheffing komt een einde: de rek is eruit. De enige manier om dan de eigen broek op te blijven houden, is dat de spoorsector op de kosten gaat besparen. En omdat de belangrijkste kostenpost het personeel is...
De rek is er nog lang niet uit. Dat de NMBS eerst maar even B-Cargo afstoot. Die tak is bijna op zijn eentje verantwoordelijk voor de schulden die de NMBS jaar na jaar opbouwt. Zonder B-Cargo zou de NMBS zelfs bijna winstgevend zijn. Mocht dat niet genoeg blijken moet ook maar iets gedaan worden aan de omgekeerde hiërarchische piramide bij de NMBS (het feit dat de top breder is dan de basis en er dus meer bazen zijn dan personeel). Pas als dat allemaal niet genoeg is, dan kan je met de dienstverlening beginnen. Wat nu gedaan wordt is dat men eerst in de dienstverlening begint te snoeien.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 27 jul 2010, 1:22

Rene schreef:
Veel onderhoudswerk is namelijk uitstelbaar, en wordt in steeds grotere mate gemechaniseerd met gebruik van minder arbeidskrachten.
Onderhoudswerk kan beperkt uitstelbaar zijn. In het belang van de veiligheid zal het toch ooit moeten gedaan worden. Met het uitstellen van onderhoudswerk verdien je geen cent. Integendeel zelfs.
Rene schreef: De grondwaarde is allang afgeschreven. Wat vooral kostbaar is aan de infra, zijn wissels en bovenleiding. Kilometerslang enkel- of dubbelspoor op een vrij baanvak is lood om oud ijzer. Sterker nog: bij enkelspoor stijgen de personele exploitatiekosten omwille van de bediening van dat enkelspoor en de noodzakelijke wissels bij passeersporen.
Als jij denkt dat dit allemaal peanuts kost raad ik je aan dat jij je even in de materie verdiept.

Ik snap ook niet waarom je zo tekeer gaat: ik geef alleen maar een verklaring waarom een drukbereden spoornetwerk relatief gezien goedkoper uit te baten is dan een groter maar minder druk bereden spoornetwerk. Dat heb ik je nog niet zien weerleggen.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 27 jul 2010, 1:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 27 jul 2010, 1:22

^^
Oh, je zult mij niet horen ontkennen dat de omgekeerde piramide en het goederenvervoer niet aangepakt moeten worden.
Maar verkijk jezelf er niet op. Het is geen blijvende oplossing. De NMBS betaalt namelijk een heel erg lage gebruiksvergoeding voor het spoor. In die zin is "winstgevend" uiteraard een vorm van windowdressing. Want als de gebruiker de spoorbeheerder niet betaalt, dan moet de belastingbetaler dat doen. Ergo: de zaak is verlieslatend, en dat wordt alleen maar erger als je niet wat aan de loonkostenkant doet...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 27 jul 2010, 1:32

Rene schreef:^^
De NMBS betaalt namelijk een heel erg lage gebruiksvergoeding voor het spoor.
Neen, de NMBS betaald net een zeer hoge gebruiksvergoeding voor het spoor. Zeker de rechten die betaald moeten worden om te mogen stoppen aan een station zijn in België veel duurder dan in de buurlanden. Het is ook niet toevallig dat Infrabel het enige onderdeel in de NMBS-groep is die winst maakt.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 27 jul 2010, 9:31

^^ Daar moet ik Alfa gelijk in geven. Infrabel ontvangt een aanzienlijk hogere gerbuksvergoeding dan ProRail (€ 584 mln vs. € 220 mln).

Wellicht dat NMBS via de achterdeur weer wat extra geld krijgt toegestopt voor de hoge gebruiksvergoeding.

Op zich is het opmerkelijk dat Infrabel 12.500 medewerkers heeft en ProRail 3.000.

Verder valt het me op dat in Nederland 36 spoorvervoerders actief zijn, en in België zes.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 27 jul 2010, 9:35

Maar wat Rene zegt is hetzelfde als wat ik net aan de hand van het Duitse voorbeeld al zei: het is allemaal kunstmatig.
Zolang de kosten van spoorwegvervoer en infrastructuur niet gedekt kunnen worden door de opbrengst van de kaartjes en de inkomsten die bedrijven betalen voor het goederenvervoer is het spoor als geheel dus niet winstgevend. Dat je dan die verliezen zo verdeelt of concentreert dat bepaalde onderdelen winstgevend zijn (bijv. infrabeheer) en andere meer verlieslatend doet daar niks aan af. Dat zijn dan slechts kunstmatige winsten en verliezen.

Uiteindelijk worden de verliezen door de overheid uit belastinggeld bijgepast in de veronderstelling/hoop dat er andere baten tegenover staan, zoals bijv. minder economische schade door minder files, mobiliteitsverbetering van mensen die niet kunnen/willen autorijden enz. enz.

Remco
stadsweg

Bericht door Remco » di 27 jul 2010, 9:45

In de uren dat het op stations sociaal onveilig was zat er echt geen loketist hoor... Op de kleinere stations waren de loketten alleen 's ochtends open (bv Tilburg-West) en vervelende zaken gebeurden met name 's avonds. Dan was er niemand meer aanwezig.

Overigens, ik vind het afschaffen van loketten geen probleem, als er maar ander personeel op stations voor terugkomt dat in staat is service te verlenen. En dan bedoel ik niet mislukte stadswachten of Melkertbanen die nog dommer zijn dan het achtereind van een varken.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 27 jul 2010, 9:51

Rene schreef:Stel u heeft de keuze: benzine bij een servicestation kopen tegen de adviesprijs, of bij een onbemande pomp tegen 10ct/liter korting. Wat doet u ?
....
tegenwoordig zijn er ook al veel bemande stations die kortingen geven hoor ;)

en over die automatisatie, dat klopt wel...
maar het moet niet eindeloos blijven doorgaan vind ik, vooral de evolutie naar enkel nog pinnen en geen contant geld meer baart mij zorgen.
ik ben niet tegen pinnen op zich, ik doe het ook wel, maar contant geld moet er blijven zijn vind ik: vooral omwille van de gedachte dat bij pinnen je koopgedrag perfect registreerbaar wordt!

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 27 jul 2010, 10:16

^^Je kunt nog steeds met contant geld of met een chipknip (België: proton) je kaartjes uit de kaartautomaat halen. Niemand die kan achterhalen wie die transactie heeft gedaan. De bank heeft alleen inzicht op welke locatie jij welke hoeveelheid geld hebt opgenomen van je rekening.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 27 jul 2010, 10:26

daviedoff schreef:onbemande stations zien er gewoonweg vaak smerig uit en je ziet er vaak vreemd tuig rondhangen, zelf al meerdere malen gezien, dit zowel in Belgie als in Nederland.
Vind ik over het algemeen toch wel meevallen, zeker als ik kijk naar stations als Tilburg West, Oisterwijk, Boxtel, Best, Heeze enz. enz. Op Tilburg West hangen wel eens vreemde figuren rond, maar dat is nu eenmaal een stad eigen denk ik. Als ze niet op de perrons gaan staan staan ze wel in de directe omgeving waar jij alsnog moet lopen naar je eindbestemming. En de smerigheid op de stations valt enorm mee, zeker vergeleken met de treinen zelf. Je wilt niet weten hoe vaak ik in Oisterwijk de schoonmakers zie langskomen.

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » di 27 jul 2010, 11:26

Ik kom niet vaak bij een loket, recentelijk slechts twee keer (Enschede en Maastricht), maar er viel mij wel iets op: twee keer heb ik een kwartier in de rij gestaan met slechts drie mensen voor me, en niemand moest een kaartje hebben. Iedereen had wat met zijn of haar OV-chipkaart en daar moest iets aan gedaan worden. In Enschede was ik met m'n moeder en ja, die had ook een probleem met haar OV-chipkaart. In Maastricht moest ik een Euregio-ticket hebben. De lokettiste was zichtbaar opgelucht dat ik alleen een kaartje nodig had :lol:
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

simon
autoweg

Bericht door simon » di 27 jul 2010, 12:45

Op Utrecht Centraal zie ik ook geregeld vreemde lieden rondhangen, vooral 's avonds laat / 's nachts. Dit ondanks de voortdurende bemanning van de loketten (24x7 geopend).

De vraag is natuurlijk ook wat een enkele lokettist wil beginnen tegen een groep graffitispuiters. Voorzover de lokettist natuurlijk al zicht heeft op de perrons. Zie hier het stationsplein van Utrecht Lunetten. In het witte gebouwtje was ooit een loket. Ik denk dat vanuit het loket geen meter van het perron te overzien is.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 27 jul 2010, 13:39

Graffitispuiters slaan hun slag in 99% van de gevallen in de nacht. Los van het nachtnet zijn dan alle stations verlaten. Overlast komt van zwervers en hangjongeren. Utrecht is favoriet omdat het er ook in de winter warm is en nauwelijks tochtig (in tegenstelling tot alle andere nachtnetstations). Den Haag HS heeft vaak 's avonds en 's nachts een toegangscontrole. De "enge" stations zijn meestal de buitenwijkstations, die relatief verlaten zijn na 21:00, zoals Den Haag Mariahoeve, maar wel een tunnel hebben en een onoverzichtelijk perron. Voor 1 klant in het uur wil je ook geen loket openen (los van dat het inderdaad niets helpt voor op het perron).
Hetzelfde gaat overigens ook op voor metrostations, die ook lang niet allemaal bemand zijn. De Haagse tramtunnel heeft wel altijd beveiligers rondlopen en meerijden (ook op zondagochtend), wat weer wat overdreven is.
Op zich is het opmerkelijk dat Infrabel 12.500 medewerkers heeft en ProRail 3.000.
Je moet naar budgetten kijken en niet naar medewerkers. Er wordt veel uitbesteed (aan oa vakkundige Italianen :twisted: ) door Prorail.

Ik wist overigens niet dat Belgie een veel dichter spoorwegnet had dan NL, waar we alleen die met reizigersvervoer moeten tellen en niet alle bijna verlaten industrielijntjes waarvan NL vrijwel alle heeft opgedoekt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...