Afbeelding

Stations en treinkaartjes

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

simon
autoweg

Re: Stations en treinkaartjes

Bericht door simon » di 27 jul 2010, 16:03

^^ De budgetten van ProRail en Infrabel zijn nagenoeg gelijk (1,5 mld per jaar). In Nederland wordt gewoonlijk alleen de lengte van net dat door ProRail wordt beheerd, gemeten. Een spoorlijn Apeldoorn-Dieren valt er dus buiten, uitgezonderd het kleine stukje dat nog wordt gebruikt voor goederenvervoer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 jul 2010, 16:13

Ondergrondse stations zijn bij wet allemaal bemand. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 27 jul 2010, 16:32

^^ Ik meen dat station Best toch echt onbemand is. Een blik op de NS-website bevestigd mijn vermoeden; het station beschikt slechts over een informatiebord en een service- en alarmzuil.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 jul 2010, 16:59

En ik dacht dat Rotterdam Blaak dat ook was.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 27 jul 2010, 17:01

Rijswijk is ook ondergronds en onbemand in de avond. Ik weet niet eens of er nog wel een loket zit. Wellicht een Wizzl aan de Haagse toegangskant. Wellicht doelde Vinny op de ondergrondse Metro in Amsterdam en/of Rotterdam. Zou kunnen, hoewel ik twijfel bij Rotterdam bij de kleinere ondergrondse haltes. Ik meen mij toch wel te herinneren 's avonds dichte loketten te hebben gezien en verder geen RETer of beveiligers op de platforms. De bovengrondse viaduct-metro (zoals rond Ahoy) is zeker niet altijd bemand.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 jul 2010, 18:31

De metrostations in Rotterdam zijn zeker niet allemaal altijd bemand.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 jul 2010, 20:47

Vreemd, ik had begrepen dat dat wel zou moeten. Maar goed, ik kan het nu niet navragen... ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 jul 2010, 21:24

Laat ik het zo zeggen: Misschien zou het inderdaad wel altijd moeten, maar ik zie dat het zeker niet altijd zo is :)

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 27 jul 2010, 23:40

even een vraagje: wat is een Wizzl?

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 27 jul 2010, 23:52

Een soort stationswinkel, waar ze ook treinkaartjes verkopen, maar alleen naar de Benelux en sommige Duitse steden.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 jul 2010, 1:16

Inmiddels bestaat de formule Wizzl niet meer, maar zijn alle Wizzl's omgebouwd tot (grote) Kiosk of gesloten.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 28 jul 2010, 20:41

Vandaag in de Rotterdamse metro met mijn anonieme OV-chipkaart gereisd. Ging prima.
Op de terugweg en-passant ook even op het NS-station de kaart geschikt gemaakt voor NS-reizen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 07 aug 2010, 19:38

Een persoon in plaats van een (goede) automaat is niet altijd een garantie voor succes. Vandaag zijn wij een dagje naar Brugge geweest. Omdat we op de heenreis tussen Zaventem, waar de loketten in het weekend gesloten zijn, en overstapstation Brussel-Noord niet waren gecontroleerd, had ik daar 2 retourtjes Brussel-Brugge gekocht. Terug wilde ik op Brussel-Zuid een enkele reis naar Zaventem kopen. Daarvoor hadden we 10 minuten overstaptijd. Ondanks de rij kwamen we redelijk snel aan de beurt, bij een heel lief meisje dat echter enkel Frans sprak. Dat ging ongeveer zo:

-Een enkele reis naar Zaventem-Dorp aub.
-Uhhh, comment?
-Un aller a Zaventem-Village svp. (Ik schakelde even over naar het Middelbare-school-Frans).
-Uhhhh.
-Zaventem, Zaventem-Stad, City, Ville (in gedachten zag ik mijn trein wegrijden).
-Mompel, en geeft me pen en papier.
-Ik schrijf Zaventem-Dorp op.
-Nog steeds verbazing, en ze tikt het in op de computer. En zowaar, die plaats blijkt echt te bestaan. Na een verraste blik, alsof ze hoort dat Belgie net het WK simultaansjoelen gewonnen heeft, krijg ik het felbegeerde ticket.

Gelukkig was de trein iets te laat, dus kwam het allemaal nog goed :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 07 aug 2010, 19:40

Zijn lokettisten in Brussel niet verplicht om zowel Frans als Nederlands te spreken?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 07 aug 2010, 19:41

Niet iedereen kent alle dorpen van zijn land uit zijn kop ;) Ik heb ooit een kaartje met bestemming Diemen laten zien aan de conducteur en die moest op zijn railpocket opzoeken waar dat godvergeten gehucht zou kunnen liggen... :hahaHAHA:

Tim
expressweg

Bericht door Tim » za 07 aug 2010, 19:43

Wacht nog tien jaar, dan moet je een kaartje naar A'dam-Oost hebben :-)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » za 07 aug 2010, 19:51

Ik reisde van de week met een enkele Diemen - Amsterdam via Zwolle. Twee maal gecontroleerd, zonder opmerkingen of vreemde blikken ;)
Maar een van de leukste kaartjes in mijn collectie blijft toch Leiden Lammenschans - Varsseveld. Echt van niks naar nergens :puh2:

Tim
expressweg

Bericht door Tim » za 07 aug 2010, 21:20

^^ is dat goedkoper dan Diemen-Zwolle en Zwolle-A'dam?
Dietrich Bonhoeffer

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 07 aug 2010, 21:28

Vinny schreef:Niet iedereen kent alle dorpen van zijn land uit zijn kop ;) :
Zaventem ligt op 15 km van Brussel-Zuid :dyn_hyp:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 07 aug 2010, 21:35

Niet iedereen kent alle plaatsen uit zijn hoofd, maar Zaventem heeft wel de nationale luchthaven van België binnen zijn grenzen en zo'n plaats behoor je gewoon te kennen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 07 aug 2010, 21:39

Misschien afkomstig uit de diepe binnenlanden van Wallonië :mrgreen:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 07 aug 2010, 21:41

Dat denk ik dus ook ja ;) Gewoon een meisje uit de Ardennen die op onnavolgbare manier door de sollicitaiteproceudre is geglipt. Ik denk: 18 jaar, blond, sexy kleding en een mannelijke HR manager... ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 07 aug 2010, 22:27

^^ Op het uiterlijk was weinig aan te merken, dat klopt. :)
Boe! schreef:Niet iedereen kent alle plaatsen uit zijn hoofd, maar Zaventem heeft wel de nationale luchthaven van België binnen zijn grenzen en zo'n plaats behoor je gewoon te kennen.
Inderdaad, het is niet bepaald de meest exotische bestemming vanuit Brussel, en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die daar naar vraagt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 aug 2010, 0:02

Willem schreef:Zijn lokettisten in Brussel niet verplicht om zowel Frans als Nederlands te spreken?
Ja, en als je de lokettist in het Frans aanspreekt krijg je een Franstalig kaartje, en als je de lokettist in het Nederlands aanspreekt een Nederlandstalig kaartje.
Timmetje schreef:^^ is dat goedkoper dan Diemen-Zwolle en Zwolle-A'dam?
Ja, enkeltjes zijn verhoudingsgewijs goedkoper.
tsov schreef:Maar een van de leukste kaartjes in mijn collectie blijft toch Leiden Lammenschans - Varsseveld. Echt van niks naar nergens :puh2:
Ik heb ooit een kaartje van Koudum-Molkwerum naar Beilen gehad, over van niks naar nergens gesproken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 08 aug 2010, 10:54

Nou ben ik al heel lang niet met de trein naar het buitenland geweest, dus daarom een vraag aan de buitenlandspoorders hier: Kan ik tegenwoordig nog een kaartje naar Antwerpen of Brussel 'simpel' verkrijgen of moet ik hetzij aansluiten bij de lange rij wachtenden op Rotterdam Centraal, hetzij een ticket kopen en printen via hispeed.nl? Het viel me daar wel op dat je voor de Beneluxtrein zowel heen als terug een tijdstip aan moet geven, maar ik mag toch aannemen dat dat niet op je kaartje komt en voor de prijs niks uitmaakt? Ik zag in ieder geval geen prijsverschillen (behalve dan voor de Thalys-treinen).

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 08 aug 2010, 11:41

Antwerpen en Brussel kun je nochthans gewoon uit de automaat krijgen. Voor andere Belgische bestemmingen ligt dat anders, overigens kun je dan beter een kaartje tot het eerste station in Belgie kopen en daarna met binnenlands Belgisch tarief verder reizen, dat is goedkoper. :yes:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 08 aug 2010, 12:16

Voor wat voor tarief? Er zit volgens mij verschil tussen een 'gewoon' ticket en een weekendretour.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 aug 2010, 15:12

Vinny schreef:Antwerpen en Brussel kun je nochthans gewoon uit de automaat krijgen. Voor andere Belgische bestemmingen ligt dat anders, overigens kun je dan beter een kaartje tot het eerste station in Belgie kopen en daarna met binnenlands Belgisch tarief verder reizen, dat is goedkoper. :yes:
Euhm, dat is onzin. Waarom het alleen voor Antwerpen en Brussel beter zou zijn... :roll: Bovendien hangt alles maar net af van wanneer je waar naar toe reist, en kun je naar vrijwel alle grotere plaatsen in België heel simpel een kaartje uit de automaat halen.

Veel hangt dus af van wanneer je wil reizen. Reis je in één dag op en neer, dan is het Superdagretour de beste optie. Hiermee krijg je korting op het Nederlandse en Belgische deel van het traject, je bespaart ruim 35%. Op werkdagen geldig na 09:00 (behalve in juli en augustus, dan de hele dag).

Vertrek je op een vrijdag of zaterdag en reis je op een zaterdag of zondag terug, dan is het Weekendretour de beste optie. Prijs gelijk aan dat van een Superdagretour.

Een gewoon retour is één maand geldig. Je betaalt dan de volle mep (tenzij je een voordeelurenkaart hebt).

Zowel Superdagretour als Weekendretour en gewone retourtjes zijn eenvoudig uit de automaat te krijgen, ook in Barendrecht. Vanaf Barendrecht kun je in Dordrecht op de Beneluxtrein overstappen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 08 aug 2010, 16:35

Waarom het alleen voor Antwerpen en Brussel beter zou zijn...
Dat zijn de enige plaatsen waar de Beneluxexpress stopt. Voor alle andere bestemmingen kan men beter in Belgie zelf een kaartje kopen. Antwerpen - Zaventhem retour kost maar 7 euro. Ik dacht dus even niet dat dit in Nederland mogelijk is... ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 aug 2010, 17:07

Vinny schreef:Dat zijn de enige plaatsen waar de Beneluxexpress stopt.
Nee, de Beneluxtrein stopt ook in Mechelen.
Voor alle andere bestemmingen kan men beter in Belgie zelf een kaartje kopen.
Dat is niet altijd praktischer en ook niet per se goedkoper. Hooguit als je in België nog een lang traject moet afleggen, of als het station niet in de Nederlandse kaartautomaten staat. Maar dit gaat zeker niet per definitie op.
Antwerpen - Zaventhem retour kost maar 7 euro. Ik dacht dus even niet dat dit in Nederland mogelijk is... ;)
Zo'n betweterige opmerking is leuk als je gelijk hebt, maar dat heb je niet. Antwerpen-Zaventem (zonder h) kost vol tarief € 13,20 voor een (dag)retour. Een weekendbiljet, vergelijkbaar met het Nederlandse weekendretour (geldig van vrijdag 19:00 t/m zondag) kost voor hetzelfde traject € 7,40 retour, maar dan heb je dus ook weekendbinding. Reis je in één dag op en neer vanuit Nederland, dan is voor 26+ een Superdagretour vrijwel altijd het voordeligst.