Oude Lekbrug Vianen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Oude Lekbrug Vianen
Gezien de files en de vele ongevallen etc op de oude brug denk ik dat geen enkele nieuwe brug tot veel weerstand had geleid in Zaltbommel e.o.
-
- autoweg
Ik vind het juist wel strak, zo'n plank als brug. Oogt rustiger dan al die tuien, vind ik.
-
- autoweg

Ik vind het qua herkenbaarheid wel een dingetje; de boogbrug bij Vianen was net zo'n herkenningspunt als nu de Martinus Nijhoffbrug is, de Troeteleik in de middenberm van de A58 of ecoduct de Woeste Hoeve. Een 'plank' heeft die herkenbaarheid niet.
Zo'n mooi plaatje als dit gaat je niet meer lukken bij Vianen:
-
- expressweg
Na een paar miljard over de brug geklapt te hebben, zou het wellicht weer kunnen
(Lees de hele vervanging voor een ander type brug)
(Lees de hele vervanging voor een ander type brug)
-
- verkeersader
Is er sprake dat er stukken van de brug bewaard blijven en als herinnering bij de brug of elders geplaatst worden?
Net als bij de oude brug bij Zaltbommel en de Moerdijkbrug?
Net als bij de oude brug bij Zaltbommel en de Moerdijkbrug?
-
- verkeersader
Ik denk dat het vooral met de vrije overspanning te maken heeft, ±150m voor JB en 247 voor MN, RWS wilde kennelijk een vrije vaargeul zonder obstakels (iig, als de spoorbrug ooit vervangen wordt) ter breedte van het zomerbed.
Een overspanning van 250m is bijna niet te doen voor een koker- of liggerbrug, je moet dan met een vakwerk, tuien of een boog gaan werken.
Een overspanning van 250m is bijna niet te doen voor een koker- of liggerbrug, je moet dan met een vakwerk, tuien of een boog gaan werken.
-
- 4x5 autosnelweg
Herkenbaarheid is geen issue meer, omdat iedereen gewoon met GPS de juiste locatie tot zijn beschikking heeft. Als er iets monumentaals moet verrijzen dan kan er op de oever wel iets leuks gebouwd worden 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Wegnummerfotograaf
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader
Ik denk niet dat het gaat om die vorm van herkenbaarheid - dat er iemand verkeerd rijdt omdat de brug ineens plat is ipv. een boogbrug.
Het gaat meer om de uitstraling, een landmark voor de omgeving, iets wat elke wethouder infrastructuur (of citymarketeer) natuurlijk wil.
Dat hoeft niet per sé mooi te zijn. Groningen heeft 4 decennia lang "de vief piep'n" (5 schoorstenen van de electriciteitscentrale) gehad, als je die zag was je bijna thuis.
Waar bij een brug als de oude Lekbrug men nog speciale aandacht heeft besteed aan de schoonheid door verjonging van de bogen, is bijvoorbeeld de Van Brienenoord louter functioneel, de ranke schoonheid is een gelukkig toeval die voortvloeit uit de gekozen constructie. Toch is ook dit een landmark, die in veel Rotterdamse logo's met een skyline terugkomt.
-
- 4x5 autosnelweg
De brug is er nu niet meer. Het is een beetje geldverspilling om een nieuwe brug te bouwen, alleen om een paar wethouders het idee te geven dat ze meetellen in de wereld. En volgens mij wordt er ook niet geklaagd over de vermeende saaiheid van de A 2. Als het belangrijk is om een aandenken te hebben aan de oude Lekbrug kun je beter denken aan wat ze bij de Moerdijkbrug ook gedaan hebben; gewoon een markant teken plaatsen naast de huidige brug.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Wegnummerfotograaf
Een brug kan later alsnog een "landmark" worden, zoals de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal in de A1. Daar zijn de pijlers later toegevoegd.
(En was dat ook niet zo bij de Galecopperbrug in de A12?)
In de tijd dat die bruggen (en de nieuwe Lekbruggen bij Vianen) gebouwd werden, vond men dat zo'n brug de omgeving zo weinig mogelijk moest verstoren.
Dus geen onnodige pilaren of bogen.
Het Lek-landschap bij Vianen ziet er eigenlijk nu pas zo uit als men in 1995 bedacht had.
(En was dat ook niet zo bij de Galecopperbrug in de A12?)
In de tijd dat die bruggen (en de nieuwe Lekbruggen bij Vianen) gebouwd werden, vond men dat zo'n brug de omgeving zo weinig mogelijk moest verstoren.
Dus geen onnodige pilaren of bogen.
Het Lek-landschap bij Vianen ziet er eigenlijk nu pas zo uit als men in 1995 bedacht had.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat zou dan wel een mooie naam opleveren: de Wethouder Hekkingbrug

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
Als het om herkenbaarheid van je plaats gaat hoef je niet perse een brug van het type "plank op poten" aan te passen.
Je kunt ook iets verderop een bijzonder gebouw neerzetten of een kunstwerk langs de weg plaatsen (a la E411 bij Rochefort).
Je kunt ook iets verderop een bijzonder gebouw neerzetten of een kunstwerk langs de weg plaatsen (a la E411 bij Rochefort).
-
- Moderator
Een 'plank' vind ik toch wel wat oneerbiedig voor een vrij grote kokerbrug. Het is op zich een bijzondere bouwmethode en het zijprofiel is toch wel meer dan alleen een plank zoals een echte liggerbrug. Het is meer dat dit brugtype nogal veel is toegepast waardoor er niet zo veel variatie is in onze rivierbruggen, en een Martinus Nijhoffbrug of Tacitusbrug er daardoor uitspringt.
-
- 2x4 autosnelweg

De opmerking was niet bedoeld om een bepaalde bouwwijze te kleineren.
Het was alleen een reactie op eerdere opmerking dat sommige personen de brug te onherkenbaar vinden. Naar aanleiding daarvan benoemde ik hoe zo'n soort brug in de ogen van een leek overkomt.
Ten opzichte van diverse andere bruggen (bv. Slijk-Ewijk of de Willem-Alexanderbrug) waar diverse pilaren de lucht insteken (zie de mooie foto ergens hiervoor).
In mijn eigen omgeving ben ik blij met al die "planken op poten" omdat je daarover naar de overkant van een bepaalde watergang kunt.
Of het dan een kokerbrug of anders heet vind ik prima. Het klinkt misschien wat flauw: toch is een goede brug een brug waarvan je niet eens merkt dat het een brug is.
-
- 2x3 autosnelweg
In het algemeen zal een "plank" volstaan. Maar afhankelijk van de omgeving kun je voor een opvallender brugtype kiezen.
Hier, bij Vianen in de A2, had ik graag een tuibrug gezien. Een verwijzing zo je wilt naar de oude boogbrug die, toen die gereed was, een markante verschijning werd.
Andere bruggen van het type "plank" waar naar mijn idee een tuibrug mooier zou zijn geweest, zijn de Zeeburgerbrug bij Amsterdam en de Moerdijkbrug. In de toekomst hoop ik op een tuibrug of iets dergelijks bij Gorinchem.
Hier, bij Vianen in de A2, had ik graag een tuibrug gezien. Een verwijzing zo je wilt naar de oude boogbrug die, toen die gereed was, een markante verschijning werd.
Andere bruggen van het type "plank" waar naar mijn idee een tuibrug mooier zou zijn geweest, zijn de Zeeburgerbrug bij Amsterdam en de Moerdijkbrug. In de toekomst hoop ik op een tuibrug of iets dergelijks bij Gorinchem.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x5 autosnelweg
De Lekbrug Vianen… zonder Lekbrug Vianen
. (gezien vanuit Vianen)

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Kost wat..
Er blijft wel iets over voor een specifieke groep (nacht)dieren:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/336260 ... otte-kabel

(..)De verwijdering van de Lekbrug pakt 2,4 miljoen euro duurder uit, doordat de eerste poging om de brug weg te halen mislukte. De extra kosten komen bovenop de 7 miljoen euro voor het totale verwijderingsproject. Dat laat Rijkswaterstaat weten na vragen van RTV Utrecht. "Het is balen, maar hoort ook een beetje bij dit soort werk", aldus Sascha Oskam, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. (..)
Er blijft wel iets over voor een specifieke groep (nacht)dieren:
(..) Tot slot worden kosten gemaakt voor het creëren van vleermuizenverblijven in de twee overgebleven pijlers. Deze laatste werkzaamheden zijn nog bezig. (..)

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/336260 ... otte-kabel