[DK] [foto] Rondreis Denemarken

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

[DK] [foto] Rondreis Denemarken

Bericht door harry » ma 02 aug 2010, 14:02

Ik heb de afgelopen 2 weken bijna alle genummerde wegen in Denemarken op de foto gezet. (De mensen die ik ken in Denemarken wonen nogal verspreid. :) )
Ik heb nu 224 van de 232 genummerde Deense wegen op de foto (mede dankzij 13 foto's uit 2008 van Chris).

Van de 8 ontbrekende nummers liggen er 3 op het verafgelegen Bornholm. De overige liggen vooral in Zuid-Jutland, waar het te hard regende voor geschikte foto's...

De website bevat bovendien nog een aantal sightseeing-foto's van diverse plaatsen "langs de weg".

Het resultaat hiervan staat voorlopig op deze website: http://home.wxs.nl/~fluks4/dk/

Ik kwam o.a. deze plaats tegen:
Afbeelding
Voor wie die website toch te saai vindt, hier een kort overzichtje van mijn bevindingen en een paar bijzondere foto's.

Het systeem van wegnummers in Denemarken lijkt vrij simpel: E-routes (groen), primaire wegen (geel met een nummer onder de 100) en secundaire wegen (wit met een nummer boven de 100). En daarbaast nog ringwegen (O-routes) rond de steden, al of niet genummerd.
Verder geldt de regel dat op een weg die naar een genummerde weg toeleidt het wegnummer een gestreept kader heeft.
Toch levert dat soms problemen op. Ik heb wegwijzers gezien waarbij:
- Een O-route soms wit, soms geel wordt aangegeven;
- Een verkeerd E-nummer wordt gebruikt;
- Een niet-bestaand wegnummer wordt gebruikt;
- Een gestreept kader gebruikt wordt op de weg zelf;
- Ten onrechte geen gestreept kader gebruikt wordt;
- Een 2-cijferige weg in het wit wordt aangegeven;
- Een 3-cijferige weg in het geel wordt aangegeven;
- Ten onrechte helemaal geen wegnummer wordt aangegeven;
- Een verouderd wegnummer niet is weggehaald (na een routewijziging).

Kortom: Denemarken is qua bewegwijzering niet anders dan andere landen. :)

Afbeelding
Nieuw in 2010: het Deense equivalent van uitwijkroutes. Verwijzingen naar een (volgende) afrit voor het geval een deel van de snelweg is afgesloten.

Afbeelding
Volgens mij een record op een wegwijzer: een rotonde met 8 richtingen, ook al zijn niet alle richtingen te volgen.

Afbeelding
Een echte fout: E45 moet E55 zijn. Dit was direct naast het hotel waar ik verbleef.

Afbeelding
Op kilometerborden bij werkzaamheden staat het administratieve nummer M3 vermeld (in plaats van E47/E55).

Afbeelding
Ook op dit bord wordt het administratieve nummer van de snelweg gebruikt (M3) in plaats van het routenummer (E47/E55).

Afbeelding
De Deense wegwijzers zien er bij flitslicht ook nog goed leesbaar uit, in tegenstelling tot de Nederlandse...

Afbeelding
Een bijzondere wegwijzer. Kun je nu wel of niet naar het P-terrein?

Afbeelding
Een mijlpaal. Denemarken heeft veel verschillende km-palen en mijlpalen. Helaas vaak op plekken waar moeilijk een foto te maken valt.

Afbeelding
Alles wordt vaag door de zon, behalve de wegnummers. :)

Afbeelding
De 221 was vroeger E20. Bij de hernummering hebben ze in 1 richting (namelijk de richting van de nieuwe E20) de oude wegwijzers laten staan. Gevolg is wel dat de nummers geen gestreepte rand hebben, wat eigenlijk wel zo hoort.

Afbeelding
Wegnummer 450 moet een fout zijn. Als het al zou bestaan, dan zeker niet in deze regio.

Afbeelding
Wegnummers op ruitertjes, een zeldzaamheid in Denemarken. Duidelijk later toegevoegd.

Afbeelding
De E47/E55 blijkt op of bij een oude verdedigingslinie van de stad Kopenhagen te zijn aangelegd. Dus net zoiets als de R1 in Antwerpen.
Met de genummerde fietsroutes in Denemarken heb ik me trouwens nog niet beziggehouden. Misschien ooit, bij een fietsvakantie...

Afbeelding
Hier in Middelfart wordt (kennelijk) gewaarschuwd dat men links rijdt...

Tot zover!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

snelweg65
stadsweg

Re: [DK] [foto] Rondreis Denemarken

Bericht door snelweg65 » ma 02 aug 2010, 14:30

Een mooi overzicht van een afwijkend systeem :blauweduim:

Ondaks dat het onbekend is lijkt het me wel duidelijk.
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 02 aug 2010, 15:21

Wat moet ik mij bij E55s voorstellen ? Een zijtak of een nieuwe route (vgl B55n etc in Duitsland) ?
Heeft Denemarken snelwegen die geen E-nummer hebben en dus wel als Mxx gemarkeerd zijn ? Of zijn dit nu de Exxs wegen ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 aug 2010, 15:25

Nee, Denemarken heeft soms de toevoegingen S, V, N en Ø aan wegnummers, wat staat voor Syd, Vest, Nord en Øst. Recent wordt dit in Zweden ook toegepast.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 02 aug 2010, 16:13

Peter schreef:Heeft Denemarken snelwegen die geen E-nummer hebben en wel als Mxx gemarkeerd zijn?
Dat ook. Korte stukjes snelweg in Kopenhagen en Aalborg hebben geen routenummer. Bijvoorbeeld de M12.
Maar de meeste langere snelwegen die geen E-nummer hebben, hebben een secundair nummer (15) of in 1 geval een tertiair nummer (501).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 02 aug 2010, 17:16

Mooie website, duidelijk met Engelengeduld opgebouwd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba