Ik heb nu 224 van de 232 genummerde Deense wegen op de foto (mede dankzij 13 foto's uit 2008 van Chris).
Van de 8 ontbrekende nummers liggen er 3 op het verafgelegen Bornholm. De overige liggen vooral in Zuid-Jutland, waar het te hard regende voor geschikte foto's...
De website bevat bovendien nog een aantal sightseeing-foto's van diverse plaatsen "langs de weg".
Het resultaat hiervan staat voorlopig op deze website: http://home.wxs.nl/~fluks4/dk/
Ik kwam o.a. deze plaats tegen:

Voor wie die website toch te saai vindt, hier een kort overzichtje van mijn bevindingen en een paar bijzondere foto's.
Het systeem van wegnummers in Denemarken lijkt vrij simpel: E-routes (groen), primaire wegen (geel met een nummer onder de 100) en secundaire wegen (wit met een nummer boven de 100). En daarbaast nog ringwegen (O-routes) rond de steden, al of niet genummerd.
Verder geldt de regel dat op een weg die naar een genummerde weg toeleidt het wegnummer een gestreept kader heeft.
Toch levert dat soms problemen op. Ik heb wegwijzers gezien waarbij:
- Een O-route soms wit, soms geel wordt aangegeven;
- Een verkeerd E-nummer wordt gebruikt;
- Een niet-bestaand wegnummer wordt gebruikt;
- Een gestreept kader gebruikt wordt op de weg zelf;
- Ten onrechte geen gestreept kader gebruikt wordt;
- Een 2-cijferige weg in het wit wordt aangegeven;
- Een 3-cijferige weg in het geel wordt aangegeven;
- Ten onrechte helemaal geen wegnummer wordt aangegeven;
- Een verouderd wegnummer niet is weggehaald (na een routewijziging).
Kortom: Denemarken is qua bewegwijzering niet anders dan andere landen.

Nieuw in 2010: het Deense equivalent van uitwijkroutes. Verwijzingen naar een (volgende) afrit voor het geval een deel van de snelweg is afgesloten.

Volgens mij een record op een wegwijzer: een rotonde met 8 richtingen, ook al zijn niet alle richtingen te volgen.

Een echte fout: E45 moet E55 zijn. Dit was direct naast het hotel waar ik verbleef.

Op kilometerborden bij werkzaamheden staat het administratieve nummer M3 vermeld (in plaats van E47/E55).

Ook op dit bord wordt het administratieve nummer van de snelweg gebruikt (M3) in plaats van het routenummer (E47/E55).

De Deense wegwijzers zien er bij flitslicht ook nog goed leesbaar uit, in tegenstelling tot de Nederlandse...

Een bijzondere wegwijzer. Kun je nu wel of niet naar het P-terrein?

Een mijlpaal. Denemarken heeft veel verschillende km-palen en mijlpalen. Helaas vaak op plekken waar moeilijk een foto te maken valt.

Alles wordt vaag door de zon, behalve de wegnummers.

De 221 was vroeger E20. Bij de hernummering hebben ze in 1 richting (namelijk de richting van de nieuwe E20) de oude wegwijzers laten staan. Gevolg is wel dat de nummers geen gestreepte rand hebben, wat eigenlijk wel zo hoort.

Wegnummer 450 moet een fout zijn. Als het al zou bestaan, dan zeker niet in deze regio.

Wegnummers op ruitertjes, een zeldzaamheid in Denemarken. Duidelijk later toegevoegd.

De E47/E55 blijkt op of bij een oude verdedigingslinie van de stad Kopenhagen te zijn aangelegd. Dus net zoiets als de R1 in Antwerpen.
Met de genummerde fietsroutes in Denemarken heb ik me trouwens nog niet beziggehouden. Misschien ooit, bij een fietsvakantie...

Hier in Middelfart wordt (kennelijk) gewaarschuwd dat men links rijdt...
Tot zover!