IJsselmeerdijk Lelystad 09 by European Roads, on Flickr
Moderator: Moderatoren
Je hebt tenminste wel genoeg tijd om de windturbines te bewonderen terwijl je voor de Ketelbrug aan het wachten bent.Jackbauer1350 schreef: ↑wo 04 mei 2022, 9:00 Ze staan dan wel wat verder van de dijk af maar het zal vanaf de Ketelbrug sowieso wel een opvallende verschijning worden.
Wat is eigenlijk de reden geweest voor die massale bomenkap? Ziekte? Of nieuwe aanplant de kans geven te groeien?Schelpenpaadje schreef: ↑di 03 mei 2022, 21:25 Eerst massale bomenkap langs de A6, nu die windmolens... Vraag me af wanneer de ontmanteling van Lelystad zelf begint![]()
Ik deel exact jouw ervaring. De eerste paar keer dat ik erlangs reed, knalde ik daar bijna de bocht uit. Nu weet ik dat deze bocht daadwerkelijk zo krap is, en matig ik daar dus altijd even m'n snelheid. Ik had het er toevallig laatst ook nog over met een paar vrienden, met de vraag of die ervaring nou aan mij lag of niet.Beetle schreef: ↑wo 04 mei 2022, 19:25 Even een vraag die vreemd lijkt maar voor deskundigen misschien niet. Als ik vanuit Lelystad naar Joure rijd over knooppunt Emmeloord dan klinkt het of iets niet klopt. Je komt aan op het knooppunt en je moet 70 rijden links om. Zodra je weer recht stuurt om verder te gaan, gaat de snelheid omhoog naar 100km/u. De 70 kilometer bocht voelt alsof je sneller kunt maar zodra je naar de 100 gaat "dweil" je bijna de bocht uit. Het lijkt of de radius van de bocht rechtsom te krap. Is uitgevoerd. Of de vervanging is niet groot genoeg
Als je in plaats van de rijstrook te houden de vluchtstrook neemt, voelt de bocht veel natuurlijker aan en is het knooppunt eenvoudiger te nemen. Hebben meer mensen deze ervaring? Zou het knooppunt moeten worden herzien?
Dat is toch pas na de bocht naar rechts?
Misschien wel, maar ik kan me niet herinneren dit eerder gezien te hebben.
Bij mijn weten was KP Emmeloord als een soort Hattemerbroek ontworpen, dus een klaverblad met één semi-directe verbindingsboog. Ik heb hier alleen geen bewijs van kunnen vinden. Wel heb ik ooit het vastgestelde tracé gevonden van Emmeloord tot Groningen, met de locaties waar aansluitingen bedacht waren.Schelpenpaadje schreef: ↑wo 04 mei 2022, 23:39Ik deel de ervaring. Deze situatie is bij de verdubbeling van de boog ontstaan of in elk geval versterkt. Speelt nog mee dat in het ontwerp van het knooppunt rekening is gehouden met een aangepaste configuratie t.b.v. een doortrekking van de A6 naar Groningen?
De borden
Van al die voorbeelden levert alleen het Zoomland echt veiligheids- of doorstromingsproblemen op. Bij alle andere gevallen is het nice to have als de knooppunten worden aangepast, maar niet echt noodzakelijk. Het infrastructuurbudget is beperkt en dan zijn er grotere uitdagingen dan het wegwerken van een paar TOTSO's.Wouter N14 schreef: ↑do 05 mei 2022, 10:32Ik vind dat er in NL veel meer geïnvesteerd zou moeten worden, en eigenlijk allang geïnvesteerd had moeten zijn, in het aanpassen van knooppunten die nooit hebben gefunctioneerd zoals op de tekentafel bedacht. Emmeloord, Zoomland, Noordhoek, Zonzeel zijn zo een paar voorbeelden van knooppunten die gestroomlijnd mogen worden.
Dit is het probleem. Het infrabudget is al decennia ongeveer hetzelfde. Terwijl er over die tijd toch behoorlijke inflatie is geweest én de vervangingsopgave elk jaar groter wordt. Dan is er steeds minder geld voor onderhoud of dit soort 'nice to have' operationele verbeteringen, helemaal in Nederland waar zo ongeveer het enige criterium voor prioriteit de hoeveelheid congestie is en dan alsnog een boel buiten de boot valt.