[A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Chris » ma 25 apr 2022, 15:04

Die windmolens staan ook in het water:

Afbeelding
IJsselmeerdijk Lelystad 09 by European Roads, on Flickr

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 25 apr 2022, 15:06

^^ Dat is bekend ;)

Beetle
woonerf

Bericht door Beetle » di 03 mei 2022, 21:10

Straks geschiedenis. Wellicht nog te zien in films. Ik meen dat ze te zien waren in de film Vet Hard.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » di 03 mei 2022, 21:17

Vandaag over de A6 langs de IJsselmeerdijk gereden. Er stond volgens mij nog welgeteld 1 windturbine. De rest is allemaal ontmanteld. Was een gek gezicht!
I'm average height... in Thailand.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 03 mei 2022, 21:25

Eerst massale bomenkap langs de A6, nu die windmolens... Vraag me af wanneer de ontmanteling van Lelystad zelf begint :duck:

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » wo 04 mei 2022, 9:00

En binnenkort twee rijen nog hogere turbines. Ben benieuwd hoe dat er straks uit ziet vanaf de A6.
Ze staan dan wel wat verder van de dijk af maar het zal vanaf de Ketelbrug sowieso wel een opvallende verschijning worden.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 04 mei 2022, 10:08

Zullen veel beter zichtbaar worden. De windmolens worden net zo hoog als de windmolens bij Urk. Echter de turbinebladen zijn 15 meter hoger, waardoor de windmolen 'breder'' lijkt, want de mast is ook 15 meter lager.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 04 mei 2022, 10:49

Jackbauer1350 schreef: wo 04 mei 2022, 9:00 Ze staan dan wel wat verder van de dijk af maar het zal vanaf de Ketelbrug sowieso wel een opvallende verschijning worden.
Je hebt tenminste wel genoeg tijd om de windturbines te bewonderen terwijl je voor de Ketelbrug aan het wachten bent. :lol:

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » wo 04 mei 2022, 12:35

Schelpenpaadje schreef: di 03 mei 2022, 21:25 Eerst massale bomenkap langs de A6, nu die windmolens... Vraag me af wanneer de ontmanteling van Lelystad zelf begint :duck:
Wat is eigenlijk de reden geweest voor die massale bomenkap? Ziekte? Of nieuwe aanplant de kans geven te groeien?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 mei 2022, 12:41

Voornamelijk de essentaksterfte. In Flevoland is in het verleden veel monocultuur geplant en die is nu allemaal tegelijk aangetast zodat op sommige delen hele bosplantsoenen tegelijk tegen de vlakte moeten. Daarnaast heb je veel populieren die einde levensduur zijn, op een gegeven moment vallen de takken er spontaan uit.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 04 mei 2022, 14:09

^^

Monoculturen inderdaad in met name de delen die in de jaren zestig en eerste helft jaren zeventig geplant zijn. Verder heeft men bij een deel van de populieren 'te laat' deze bomen eruit gehaald. De bedoeling was namelijk om deze bomen geleidelijk eruit te halen, zodat er een bos ontstaat met verschillende leeftijden tussen de bomen. 1 voordeel van de polder is dat bomen hard gooien. Dus met 10 jaar heb je weer een redelijk goed bos.

Beetle
woonerf

Bericht door Beetle » wo 04 mei 2022, 19:25

Even een vraag die vreemd lijkt maar voor deskundigen misschien niet. Als ik vanuit Lelystad naar Joure rijd over knooppunt Emmeloord dan klinkt het of iets niet klopt. Je komt aan op het knooppunt en je moet 70 rijden links om. Zodra je weer rechts stuurt om verder te gaan, gaat de snelheid omhoog naar 100km/u. De 70 kilometer bocht voelt alsof je sneller kunt maar zodra je naar de 100 gaat "dweil" je bijna de bocht uit. Het lijkt of de radius van de bocht rechtsom te krap. Is uitgevoerd. Of de verkanting is niet groot genoeg

Als je in plaats van de rijstrook te houden de vluchtstrook neemt, voelt de bocht veel natuurlijker aan en is het knooppunt eenvoudiger te nemen. Hebben meer mensen deze ervaring? Zou het knooppunt moeten worden herzien?
Laatst gewijzigd door Beetle op vr 06 mei 2022, 2:48, 2 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 04 mei 2022, 19:40

Vroeger (een jaar of 20 geleden) bestond deze verbindingsweg uit één rijstrook. Aan het einde van de verbindingslus is de tweede rijstrook aan de rechterkant toegevoegd, zodat de rijstrook vanuit Zwolle ook na de aanpassing als linkerrijstrook verder kon gaan. Misschien is die bocht naar rechts door toevoeging van de extra rijstrook krapper geworden.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » wo 04 mei 2022, 22:19

Beetle schreef: wo 04 mei 2022, 19:25 Even een vraag die vreemd lijkt maar voor deskundigen misschien niet. Als ik vanuit Lelystad naar Joure rijd over knooppunt Emmeloord dan klinkt het of iets niet klopt. Je komt aan op het knooppunt en je moet 70 rijden links om. Zodra je weer recht stuurt om verder te gaan, gaat de snelheid omhoog naar 100km/u. De 70 kilometer bocht voelt alsof je sneller kunt maar zodra je naar de 100 gaat "dweil" je bijna de bocht uit. Het lijkt of de radius van de bocht rechtsom te krap. Is uitgevoerd. Of de vervanging is niet groot genoeg

Als je in plaats van de rijstrook te houden de vluchtstrook neemt, voelt de bocht veel natuurlijker aan en is het knooppunt eenvoudiger te nemen. Hebben meer mensen deze ervaring? Zou het knooppunt moeten worden herzien?
Ik deel exact jouw ervaring. De eerste paar keer dat ik erlangs reed, knalde ik daar bijna de bocht uit. Nu weet ik dat deze bocht daadwerkelijk zo krap is, en matig ik daar dus altijd even m'n snelheid. Ik had het er toevallig laatst ook nog over met een paar vrienden, met de vraag of die ervaring nou aan mij lag of niet. :lol:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 04 mei 2022, 23:24

Beetle schreef: wo 04 mei 2022, 19:25Zodra je weer recht stuurt om verder te gaan, gaat de snelheid omhoog naar 100km/u.
Dat is toch pas na de bocht naar rechts?

Verder mee eens. Linke bocht.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 04 mei 2022, 23:39

Ik deel de ervaring. Deze situatie is bij de verdubbeling van de boog ontstaan of in elk geval versterkt. Speelt nog mee dat in het ontwerp van het knooppunt rekening is gehouden met een aangepaste configuratie t.b.v. een doortrekking van de A6 naar Groningen?

Bij wat googlen naar de achtergrond van het knooppunt stuitte ik op dit interessante document over de aanleg en kunstwerken van de A6 tussen Muiderberg en Emmeloord. Is dit hier al bekend?
https://puc.overheid.nl/rijkswaterstaat ... _39452_31/

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 04 mei 2022, 23:59

Schelpenpaadje schreef: wo 04 mei 2022, 23:39 Is dit hier al bekend?
Misschien wel, maar ik kan me niet herinneren dit eerder gezien te hebben.
Behalve foto's van alle kunstwerken ook een korte tijdslijn van de aanleg en op een van de foto's zelfs de eerste bewegwijzering bij knooppunt Emmeloord. :)
:top:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 05 mei 2022, 0:12

^^ In elk geval een leuk kijkje terug in de tijd. Wie weet staat er nog nieuwe informatie in voor het forum of de Wiki?

Op dezelfde site kom ik net een nota uit 1966 tegen over de aanleg van de A6 Ketelbrug-Emmeloord (destijds RW10):
https://puc.overheid.nl/rijkswaterstaat ... 8497_31/1/

Hierin is RW38 (later N50 en A50/A6 Kampen-Joure) nog geen ASW en wordt een alternatief geschetst waarbij deze snelweg westelijk van Emmeloord naar Lemmer was komen te liggen. Op deze schetsen worden het knooppunt tussen beide snelwegen nog weergegeven als een schematisch klaverblad.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 05 mei 2022, 0:15

Tevens alhier een nota over de afweging welke snelweg eerder aangelegd zou moeten worden, de A50 of de A32, uit 1979:

https://puc.overheid.nl/rijkswaterstaat ... 6735_31/1/

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 05 mei 2022, 10:05

Schelpenpaadje schreef: wo 04 mei 2022, 23:39Ik deel de ervaring. Deze situatie is bij de verdubbeling van de boog ontstaan of in elk geval versterkt. Speelt nog mee dat in het ontwerp van het knooppunt rekening is gehouden met een aangepaste configuratie t.b.v. een doortrekking van de A6 naar Groningen?
Bij mijn weten was KP Emmeloord als een soort Hattemerbroek ontworpen, dus een klaverblad met één semi-directe verbindingsboog. Ik heb hier alleen geen bewijs van kunnen vinden. Wel heb ik ooit het vastgestelde tracé gevonden van Emmeloord tot Groningen, met de locaties waar aansluitingen bedacht waren.

Volgens DISK is het stichtingsjaar van het viaduct Vogelbek 1973. In september 1972 formuleerde het kabinet al in de Nota Noorden des Lands dat de verbinding Amsterdam - Groningen over Joure zou gaan lopen. In de jaren tussen het RIjkswegenplan 1968 en 1972 was al duidelijk geworden dat de doortrekking van rijksweg 6 op de lange baan zou belanden.

Daarnaast was er eerst nog een ander knooppuntontwerp gemaakt. Rijksweg 50 zou oorspronkelijk niet over de Kamperweg (huidige N50) lopen, maar er op enige afstand parallel langs. De luchtfoto's van 1971 en 1972 tonen namelijk een heel ander knooppuntontwerp, met een krappe trompetlus die rechtstreeks op de oude Kamperweg aansluit:
Afbeelding
Afbeelding

Het slotenpatroon links van de Kamperweg komt niet overeen met het slotenpatroon van het uiteindelijk gerealiseerde knooppunt Emmeloord zoals we dat nu kennen. DIt duidt erop dat de A50 oorspronkelijk oostelijk van de Kamperweg was voorzien. Bij de vaststelling van het tracé van de A50 in 1972 werd kennelijk voor een tracé gekozen dat ten noorden van de A6 oostelijk langs de Kamperweg zou lopen, maar zuidelijk van de A6 ten westen van de Kamperweg. Het knooppunt tussen A6 en A50 moest hiervoor wellicht herontworpen worden. Het oude (provisorische?) knooppuntje is waarschijnlijk nooit in gebruik geweest, simpelweg omdat het rechte viaduct over de oude Kamperweg nooit werd gebouwd omdat duidelijk werd dat de A50 daar dwars overheen zou komen te lopen.

Kortom, men had waarschijnlijk al een compleet uitgewerkt tracé inclusief volledig knooppunt met een oostelijke A50. In februari 1972 werd het tracé van rijksweg 50 vastgesteld dat ten zuiden van de A6 meer naar het westen zou komen te liggen, en ondertussen was ook duidelijk geworden dat Emmeloord voor langere tijd het eindpunt van de A6 zou worden, bekrachtigd in de nota Nota Noorden des Lands van september 1972. De doortrekking werd echter niet definitief geannuleerd, dus er was nog wel een reden om bij een herontwerp van het knooppunt met een doortrekking in de verre toekomst rekening te houden. Wellicht dat dat ook de reden is geweest waarom de boog oorspronkelijk maar één rijstrook had in plaats van twee. Men had kennelijk toch nog iets van 'Het Jaar 2000' in het vizier, wanneer ons wegennet helemaal af zou moeten zijn volgens de denkbeelden van toen.

Ik denk dat men daarom het viaduct Vogelbek breder heeft gemaakt dan oorspronkelijk nodig, zodat er binnen de ontworpen knooppuntconfiguratie à la Hattemerbroek met relatief weinig aanpassingen een trompet van gemaakt kon worden. Mocht rijksweg 6 dan toch ooit doorgetrokken worden, dan konden het viaduct en de semi-directe verbindingsboog gewoon blijven, zij het overbreed. En omdat de directe verbindingsboog vanaf Steenwijk naar Lemmer er voorlopig toch niet zou komen, kon men die ruimte benutten om het einde van de boog iets ruimer aan te leggen. Vandaar dus dat je met verschillende boogstralen in één boog zit, waardoor de comfortabele snelheid varieert en je relatief veel moet bijsturen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 05 mei 2022, 10:26

Attietattie schreef: wo 04 mei 2022, 23:24
Beetle schreef: wo 04 mei 2022, 19:25Zodra je weer recht stuurt om verder te gaan, gaat de snelheid omhoog naar 100km/u.
Dat is toch pas na de bocht naar rechts?
De borden :A1-100: staan in de bocht naar rechts.
:arrow: https://www.google.nl/maps/@52.6956879, ... 8192?hl=nl

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 05 mei 2022, 10:27

Dank voor de aanvulling @Kaaiman.

Een paar opmerkingen:

1. In de nota uit 1966 over de aanleg van RW10 Ketelbrug-Emmeloord staat een alternatief voor de A50 waarbij deze westelijk van Emmeloord had kunnen lopen. Kennelijk hebben er meerdere scenario's op de tekentafel gelegen, al dan niet met een aansluiting Emmeloord op RW10. Verklaart de westelijke variant voor de A50 misschien de vrij ruim opgezette haarlemmermeer bij de :AS: Emmeloord?

2. Ketelbrug-Emmeloord is gelijk aangelegd als ASW, in tegenstelling tot de RW38 (Kamperweg) die er al lag. In de nota van 1966 wordt er vanuit gegaan dat RW10 en RW38 tijdelijk op elkaar zouden aansluiten met een haarlemmermeeraansluiting. Kennelijk is die configuratie ergens in de jaren daarna gewijzigd naar een trompet (zie jouw luchtfoto's).

3. Er vanuitgaand dat :KP: Emmeloord een klaverblad met één semi-directe verbindingsboog was geworden, dan had de klaverlus Kampen -> Lelystad op moeten schuiven naar de noordkant van het viaduct voor de doorgetrokken A6. In dat geval had men ook de verbindingsboog Lelystad -> Joure moeten aanpassen om ruimte te creëren. Waarmee de door Beetle beschreven dweilende bocht naar rechts van het huidige knooppunt zou zijn vervangen door een meer vloeiende aansluiting op de invoeger op de A50 richting Joure.

4. In een scenario waarbij de A50 over de Kamperweg was blijven lopen zou het einde van de verbindingsboog meer in noordwestelijke richting (en dus rechter) op deze weg hebben aangesloten (zoals ook te zien op de luchtfoto's).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 05 mei 2022, 10:32

^^ Ik vind dat er in NL veel meer geïnvesteerd zou moeten worden, en eigenlijk allang geïnvesteerd had moeten zijn, in het aanpassen van knooppunten die nooit hebben gefunctioneerd zoals op de tekentafel bedacht. Emmeloord, Zoomland, Noordhoek, Zonzeel zijn zo een paar voorbeelden van knooppunten die gestroomlijnd mogen worden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 05 mei 2022, 10:43

Ter illustratie een kaart van het huidige :KP: Emmeloord over de luchtfoto van 1972 heengelegd:

Afbeelding

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 05 mei 2022, 10:53

Wouter N14 schreef: do 05 mei 2022, 10:32 ^^ Ik vind dat er in NL veel meer geïnvesteerd zou moeten worden, en eigenlijk allang geïnvesteerd had moeten zijn, in het aanpassen van knooppunten die nooit hebben gefunctioneerd zoals op de tekentafel bedacht. Emmeloord, Zoomland, Noordhoek, Zonzeel zijn zo een paar voorbeelden van knooppunten die gestroomlijnd mogen worden.
Van al die voorbeelden levert alleen het Zoomland echt veiligheids- of doorstromingsproblemen op. Bij alle andere gevallen is het nice to have als de knooppunten worden aangepast, maar niet echt noodzakelijk. Het infrastructuurbudget is beperkt en dan zijn er grotere uitdagingen dan het wegwerken van een paar TOTSO's.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 mei 2022, 10:57

verfmeer95 schreef: do 05 mei 2022, 10:53 Het infrastructuurbudget is beperkt
Dit is het probleem. Het infrabudget is al decennia ongeveer hetzelfde. Terwijl er over die tijd toch behoorlijke inflatie is geweest én de vervangingsopgave elk jaar groter wordt. Dan is er steeds minder geld voor onderhoud of dit soort 'nice to have' operationele verbeteringen, helemaal in Nederland waar zo ongeveer het enige criterium voor prioriteit de hoeveelheid congestie is en dan alsnog een boel buiten de boot valt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 05 mei 2022, 11:17

Het zou leuk zijn om suboptimale knooppunten te verbeteren. Maar er zijn zaken die meer prioriteit verdienen, zoals onvoltooide knooppunten (ja Hooipolder, Bodegraven en Tiglia, ik heb het over jullie), missing links zoals de A8-A9 en A38, het verdubbelen van rijkswegen zoals de N50 en N35 en het afmaken van halfbakken werk zoals de N18 en N69...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 05 mei 2022, 11:20

^^ Uiteraard, ik zeg ook niet dat het in de prio-top-3 moet staan. Het is gewoon triest dat belangrijke zaken al niet kunnen, dus over prettige verbeteringen kunnen we nog héél lang dromen :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 05 mei 2022, 11:22

Het is nog veel triester dat de komende jaren geen fatsoenlijk onderhoud gepleegd gaat worden door de veel te krappe budgetten (mede door corona). Het effect zie je nu al, laat staan over 5 jaar.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 mei 2022, 11:28

Ja, we hebben gezien hoe de Duitse infrastructuur kapotbezuinigd is. We zien nu hetzelfde in Nederland gebeuren. Dit is een bezuiniging door de budgetten langdurig niet mee laten te groeien met de inflatie. En dan heb je het nog niet eens over de grote vervangingsopgaves, die worden wel gefinancierd, maar niet als extra geld. Dit gaat ten koste van regulier onderhoud en andere projecten. Je ziet nu overal al dat het asfalt steeds vaker in slechte conditie verkeert.