E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

bewegger
zandpaadje

E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door bewegger » di 03 aug 2010, 14:50

hee, zou het ook niet goed om een apart bord met de Europa bestemming van de E-weg neer te zetten?
voorbeeld:http://picasaweb.google.nl/103570632173 ... 1216222530

harry
Wegnummerfotograaf

Re: E-nummers gebruiken in bewegwijzering

Bericht door harry » di 03 aug 2010, 14:54

bewegger schreef:hee, zou het ook niet goed om
Ik heb geen wat je bedoelt.

Gebruik [ url ] of [ img ] rond je plaatje, dat maakt het voor ons als lezer veel makkelijker.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

bewegger
zandpaadje

Bericht door bewegger » di 03 aug 2010, 14:59

ik bedoelde: zou het niet goed zijn om

Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 03 aug 2010, 15:11

In plaats van de een of andere url hier onduidelijk te posten, kun je natuurlijk ook de bestandslocatie tussen [img]-tags zetten, zoals harry al suggereerde.

Dat heb ik in je voorgaande post dan ook maar ge-edit.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 03 aug 2010, 15:12

Daarnaast is dit een bewegwijzerings-self-design item, dus wordt naar een passender subforum verplaatst...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 03 aug 2010, 15:19

Het aantal mensen dat in Nederland of België zit te wachten op een verwijzing naar Palermo op het bord, is zeer gering. Al helemaal wanneer je kijkt naar de route waarover je wordt gestuurd als je deze borden zou volgen, zodat je via de E25 eerst met een omweg naar Basel wordt gestuurd, dan via Genève naar Aosta en dan over drie veerboten wordt gestuurd. Zeker in de directe aanloop naar een knooppunt heb je wel wat beters te doen dan doelen op een dusdanig afstand te bewegwijzeren.

Kortom, focus je op doelen waar weggebruikers wel op zitten te wachten. In de jaren '50 stonden er in Nederland kilometerpalen met plaatsen als Hamburg en Moskou erop. Ik ben blij dat men die doelen heeft vervangen door iets zinnigers; daar moeten nu geen E-wegwijzers voor terugkomen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 03 aug 2010, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

evos
verkeersader

Bericht door evos » di 03 aug 2010, 15:36

Het is m.i. wel te overwegen de E-nummers (als die dan toch moeten) vóór elk knooppunt van de normale wegwijzers te verwijderen en op één apart klein groen (vork)bordje te zetten. Bij elk E-nummer per richting één bestemming: dezelfde control city als op de blauwe wegwijzers. Vormgeving ongeveer zoals ik de "witte" lokale doelen zou willen bewegwijzeren (zie mijn avatar).
B.v. bij Gorinchem-Oost: rechtdoor A31 Rotterdam, rechtsaf E311 Utrecht, E311 Breda.
Verder blijven de E-nummers alleen op de doelenborden voorbij afslagen en knooppunten staan.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 03 aug 2010, 15:46

We hebben ooit van dat soort losse E-bordjes gehad, alleen dan zonder control city. Onderstaande foto gekopieerd uit een andere draad. De kleur blauw zou ik overigens ook inzetten als basiskleur voor "jouw" bordjes. Toch denk ik dat het uiteindelijk mijn voorkeur geniet om de E-nummers van een knooppunt standaard op ruiters te zetten. Op die manier staan ze de reguliere bord-inhoud niet in de weg, en nemen ze evenmin de plek in van andere losse borden die je mogelijk zou willen plaatsen.

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 03 aug 2010, 16:46

Pino schreef:Het aantal mensen dat in Nederland of België zit te wachten op een verwijzing naar Palermo op het bord, is zeer gering. Al helemaal wanneer je kijkt naar de route waarover je wordt gestuurd als je deze borden zou volgen, zodat je via de E25 langs Genève en over drie veerboten wordt gestuurd. Zeker in de directe aanloop naar een knooppunt heb je wel wat beters te doen dan doelen op een dusdanig afstand te bewegwijzeren.

Kortom, focus je op doelen waar weggebruikers wel op zitten te wachten. In de jaren '50 stonden er in Nederland kilometerpalen met plaatsen als Hamburg en Moskou erop. Ik ben blij dat men die doelen heeft vervangen door iets zinnigers; daar moeten nu geen E-wegwijzers voor terugkomen.
In plaats van focussen op een wat ongebruikelijke bestemming kun je ook inzien dat het op veel plaatsen best meerwaarde kan bieden. Bijvoorbeeld bij de entree van Eindhoven op de E 34. De Belgische vrachtwagenchauffeurs zitten daar echt niet te wachten op Valkenswaard-Marktplein of de HT-campus. Er hoort gewoon E 34 - Duisburg te staan... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 03 aug 2010, 16:54

^^ Het kiezen van zinnige doelen bij Eindhoven -dus ook doelen waar doorgaand verkeer iets mee kan- is iets dat los zou moeten staan van het al dan niet bewegwijzeren van E-nummers en/of het gebruik van een apart bordje voor (doelen van) E-wegen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 03 aug 2010, 17:40

^^ Het is ook niet toevallig dat zo ongeveer de enige plek in heel Nederland waar de E-nummering enig nut zou kunnen bieden, weer eens uit de hoge hoed wordt getoverd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 03 aug 2010, 17:42

E 314 in plaats van A 76 :PP: :dyn_hyp:

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 14 dec 2010, 16:47

Die losse E-bordjes op de foto van Pino vind ik juist zéér geslaagd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 14 dec 2010, 17:01

^^ Je had vier maanden nodig om tot die mening te komen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

alexanderpas
woonerf

Bericht door alexanderpas » ma 28 feb 2011, 23:11

nu die toch omhoog is ;)

Afbeelding

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 07 aug 2011, 19:02

Ik ga dit topic ook eens een schopje geven, naar aanleiding van wat ik de laatste dagen zo allemaal gelezen heb over E-nummers op de bewegwijzering. Ook op SSC was er net een hele discussie hierover... Het valt mij echt wel op (en ergens vind ik het ook wel grappig) dat veel Nederlanders wel allergisch lijken te zijn aan E-nummers, en zelfs in Belgische topics toch maar krampachtig het A-nummer vermelden wat geen mens kent in Belgie, en dan soms ook moeilijk leest hier op het forum...

Dus mijn vraag: vinden jullie Nederlanders dan die E-nummers dan zo moeilijk te bevatten? Want ik persoonlijk vind ze vooral erg handig voor het langere afstandsverkeer, hoewel ik meen te begrijpen dat in Nederland de E-routes niet helemaal logisch verlopen, dus daar zou je dan wat moeten aan aanpassen... Graag jullie mening!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 aug 2011, 19:05

Ik vind E-nummers waardeloos. Echt niemand gebruikt ze in Nederland, ik denk dat zelfs dagelijkse rijders over de A28 niet kunnen zeggen dat het de E232 betreft. In Belgische context zal ik het echter wel altijd over E-nummers hebben, omdat dat simpelweg het primaire nummeringssysteem is.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 07 aug 2011, 19:14

Ik heb geen enkele moeite met E-nummers. Ik kan me ook niet echt herkennen in het apathische gedrag dat sommige forumleden tonen t.o.v. deze nummers.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 07 aug 2011, 19:17

Mij lijkt het bijvoorbeeld handig als je vanuit Antwerpen bijvoorbeeld naar Amsterdam wil rijden, je dan kan focussen op de E19, zo hoef je maar 1 nummer te onthouden. Wel is het nut van sommige korte, driecijferige E-nummers wel betwistbaar, ze voegen soms weinig toe. Maar op lange-afstandsverkeer hoofdassen kunnen ze erg nuttig zijn, mits dus voldoende aangegeven en op cruciale beslissingsmomenten met "via" borden werken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 07 aug 2011, 19:22

^^ Wat betreft die driecijferige nummers ben ik het wel met je eens. Waarom E231, E232 en E233 als je met één nummer toekan; een nummer dat dan wel grensoverschrijdend is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 aug 2011, 19:24

daviedoff schreef:Mij lijkt het bijvoorbeeld handig als je vanuit Antwerpen bijvoorbeeld naar Amsterdam wil rijden, je dan kan focussen op de E19, zo hoef je maar 1 nummer te onthouden.
Kan. De E19 is alleen niet de meest logische route tussen Antwerpen en Amsterdam. De route via de A27-A2 is circa 10% korter.

In bewegwijzering geldt; less is more. De E-nummers zorgen voor rommelige bewegwijzering, zeker als ze geintegreerd worden op de bewegwijzering, in plaats op ruitertjes bovenop de borden. De recente NBA-bewegwijzering in Nederland is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast zal geen bedrijf adverteren dat ze via de Exx en Exx bereikbaar zijn, en op geen enkele radiozender zul je verkeersinformatie met E-nummers tegenkomen. Ook worden ze niet op omleidingsborden of DRIP's gebruikt, en al helemaal niet in de volksmond. Bij weinig opritten zal het E-nummer al van te voren aangegeven worden, hooguit nog net op de uitsmijter, maar bij een aansluiting met meerdere opstelstroken heb je daar al niks meer aan.

E-nummers zouden een meerwaarde moeten bieden op routes die vaak van wegnummer veranderen, maar juist op die routes verlopen E-nummers vaak niet logisch. Denk aan de E19, maar ook de E22 of E25. Daarnaast heb je nog problemen met ringwegen, of met autosnelwegen die wel belangrijk zijn, maar geen E-nummer hebben.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 07 aug 2011, 20:08

E-nummering is waardeloos. Onlogische routes, onhandige 3-cijferige nummering. In de verkeersinformatie is dat een stuk onhandiger dan A-nummering. Als ik in het buitenland rij, gebruik ik ook altijd de A-(of M-)nummering - behalve wanneer die niet op de bewegwijzering wordt aangegeven.

Wat mij betreft zou de E-nummering het beste helemaal afgeschaft kunnen worden - alleen zitten we er verdragsrechtelijk aan verbonden. In die zin ben ik wel voorstander om de E-nummers gegeven die verplichting logisch te verwijzen, echter op een minimale wijze. Voor wat betreft Nederland zou ik er vanuit die optiek voorstander van zijn om de routes van de E19, E22, E25, E31 en E35 te wijzigen, en de E17 in noordelijke richting te verlengen, en gelijktijdig alle 3-cijferige nummers af te schaffen.

Dan zou Nederland de volgende bewegwijzerde E-routes kennen:
E17: Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Bergen op Zoom - Putte grens
E19: Amsterdam - Utrecht - Breda - Hazeldonk grens
E22: IJmuiden - Amsterdam (via A9) - Almere - Groningen - Nieuweschans grens
E25: Amsterdam - Utrecht - Eindhoven - Maastricht - Eijsden grens
E30: Hoek van Holland - Rotterdam - Utrecht - Apeldoorn - Hengelo - De Poppe grens
E31: Maasvlakte - Rotterdam - Deil - Nijmegen - Gennep grens
E34: Eersel grens - Eindhoven - Venlo - grens
E35: Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Bergh grens

Voor wat betreft de huidige E314: die moet maar over Luik verwezen worden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 07 aug 2011, 20:18

Chris schreef: Echt niemand gebruikt ze in Nederland
Ja, dat wordt vaak geroepen, maar is dat ook echt zo, of is dat slechts een veronderstelling?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 aug 2011, 20:20

^^ Tja, totdat je een enquete uitvoerd onder een groot aantal automobilisten in het hele land, inclusief buitenlandse chauffeurs, zul je daar nooit met zekerheid achter kunnen komen. Het feit dat ze echter nooit genoemd worden op de radio, in schrijftaal, op omleidingsborden, bij opritten of door rijkswaterstaat, en dat deze situatie in andere omliggende landen afgezien van België hetzelfde is, zegt mij wel genoeg.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 07 aug 2011, 20:38

Idee van E-nummering is wel goed alleen de uitvoering is waardeloos. De routes zijn veels te onlogisch en niet alle landen gebruiken ze op dezelfde manier, waardoor het voor veel automobilisten en chauffeurs lastig te gebruiken is.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 07 aug 2011, 20:42

Je kunt het probleem op een paar niveaus bekijken. Het eerste is dat ieder land zijn eigen keuzes maakt in bewegwijzering en wegnummering. België heeft het primaat gegeven aan E-nummers en Nederland aan A-nummers. Dat in België het A-nummer op sommige borden verschijnt en dat in Nederland vaak het E-nummer terugkomt, dat verandert niets aan het primaat zoals het is. De SSC-poster met zijn klacht over omleidingsborden had zich moeten realiseren dat E-nummers in Nederland tweede viool spelen. Net zoals Nederlanders zich moeten realiseren dat België geen land is voor A-nummers. Mensen die daarover klagen moeten niet zo zeuren, vind ik.

Maar dan het tweede niveau: zowel Nederland als België heeft een bewegwijzeringsprobleem door beide nummersystemen een rol te geven op hun bewegwijzering. Wat tot gevolg heeft dat er in Nederland mensen de verwachting hebben om door België te kunnen rijden op A-nummer en er Belgen zijn die verwachten door Nederland te rijden op E-nummer. Wat als bekend niet kan. Je kunt in mijn optiek beter stoppen met die halfheid en gewoon heel duidelijk zijn in je keuzes: exit de E-nummers in Nederland en exit de A-nummers in België. Zeker omdat beide aangeven problematisch is, om de redenen die Chris aangeeft.

En dan het derde niveau: is de gemaakte keuze voor het primaat van E-nummers in België en van A-nummers in Nederland wel zo gelukkig? Ik heb als Nederlander waarschijnlijk een wat gekleurd beeld, maar ik vind dat de Belgen verkeerd gekozen hebben. Als belangrijke nationale assen nummers als E40 en E17 hebben, maakt het niet veel uit. Maar al de driecijgerige meuk maakt het lastig. Met A-nummers kun je veel beter de ruimte geven aan nationaal belang. Dat voorkomt ook wat je ziet in de Ardennen, namelijk dat voor een onbelangrijke corridor met TOTSO als Luxemburg - Luik één nummer bestaat en voor de logische rechte lijn Brussel - Luxemburg twee nummers nodig zijn. In dezelfde categorie vallen de verschillen binnen E-routes. Op de manier waarop je met E-nummers ergens een onderscheid moet maken tussen drie stukken E40, hoef je dat met A-nummers niet. En lekker gek, is het niet buitengewoon praktisch om naar de verschillende stukken E40 te verwijzen met onderliggende A-nummers? De Belgische keuze voor E-nummers was bruikbaar in de jaren '50 en '60 met nog maar drie snelwegen met een- of tweecijferige E-nummers, maar door een combinatie van de E-hernummering van 1975 en de uitbreiding van het autosnelwegennet is E-nummering gewoon niet langer meer op zijn plaats in België. Vind ik althans.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 07 aug 2011, 20:52

Op zich werkt het systeem op de Belgische autosnelwegen wel (hoewel ik A nummers praktischer zou vinden, omdat deze over het algemeen korter zijn), maar zodra je daar op het OWN komt zie ik geen enkel E nummer meer tegenkomen. Zo reed ik afgelopen vrijdag vanuit Rethel over de Franse A34 en staat ook netjes als E46 aangegeven. Ga je echter de grens over is dat nummer nergens meer terug te vinden en zou je dus als je E nummers volgt mooi de klos zijn. Ik rij dus ook als ik op bewegwijzering rijdt op wegnummers en doelen en niet op E nummers, simpelweg omdat die door Europa niet in alle landen goed worden aangegeven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 07 aug 2011, 20:54

Vroeger had je wegen als de E 4, de E 7, E 8 en E 10 die in diverse songteksten aan bod kwamen. Kennelijk werden E nummers vroeger meer gebruikt dan tegenwoordig (sinds de grote omnummeroperatie medio jaren '80.)

Er zijn diverse problemen met het gebruik van de E routenummers:
1) Inconsequente weergave: In veel landen prevaleren de nationale nummers boven de E nummers. In bepaalde landen wordt beide aangegeven (Ierland is recent begonnen met het aangeven van E nummers), maar meestal één van beide afhankelijk van het wegtype
2) De routes volgen niet de meest logische verbinding van A naar B. CoenTunnel gaf al het voorbeeld van de E 19 tussen Amsterdam en Antwerpen.
3) Routes worden onderbroken door water, hetgeen een veerverbinding suggereert die er in de praktijk helemaaal niet (hoeft te) zijn.

Zelf ben ik wel voor het aangeven van E nummers, volgens het Scandinavische model, maar dan moeten bovenstaande problemen wel zo veel mogelijk worden opgelost.

Voorbeeld voor de Benelux:
- Wanneer een route een E nummer heeft, wordt er geen nationaal wegnummer meer aangegeven
- Snelwegnummering krijgt een groen kader (met een witte rand) en een wit cijfer, ongeacht of het nummer een E, A of R weg is.
- Niet-autosnelwegen in beheer van het rijk of provincie krijgen een geel kader en een zwart cijfer, ongeacht of het nummer een N, P, R, T, E of B nummer is
- Niet-autosnelwegen in beheer van gemeente, lagere overheid of een particuliere wegbeheerder die het waard vind om zijn weg aan te sluiten bij het nummeringssysteem krijen een wit kader en een zwart cijfer, speciaal voor s-, r- en CR wegen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 07 aug 2011, 21:01

Het eerste is dat ieder land zijn eigen keuzes maakt in bewegwijzering en wegnummering.
Ook binnen landen wordt er wel eens niet zo consequent omgesprongen met wegnummering:
Neem Zwitserland: Op autosnelwegen vind je meestal het autosnelwegnummer én het E nummer. In kanton Wallis/Valais ook wel eens allebei niet. Op niet-autosnelwegen vind je meestal alleen het hoofdwegnummer, en alleen een E nummer als er geen snelweg gepland is op de route die het E nummer volgt. Wanneer het E nummer staat aangegeven staat het hoofdwegnummer er meestal wel bij. Echter: Als je het hebt over hoofdweg 21 (Alpstrasse 21), dan staat dat nummer nergens aangegeven, en op het autosnelwegstuk ook niet op hectometerbordjes. Wel staat er het E nummer van de weg waar je op uitkomt (E 62) aangegeven op de bewegwijzering. Iets met klein Italië in Zwitserland enzo... :P

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 07 aug 2011, 21:32

Vinny schreef:Zelf ben ik wel voor het aangeven van E nummers, volgens het Scandinavische model, maar dan moeten bovenstaande problemen wel zo veel mogelijk worden opgelost.
Ik heb heel lang een zwak voor die oplossing gehad, maar heb hem inmiddels als ongeschikt afgedaan. Niet voor Scandinavië, maar wel voor West-Europa. Mijn gedachte is dat wegen met eenzelfde prefix zoveel mogelijk een vergelijkbaar belang moeten hebben. Binnen een prefix mag eventueel wat herkenbaar onderscheid worden aangebracht (vgl driecijferige Autobahnen tegenover eencijferige), maar dat zou het principe moeten zijn.

In landen als Denemarken, Noorwegen en Zweden werkt het E-systeem ook zo. Zelfs al zijn E-wegen niet altijd snelweg, de E-prefix onderscheidt de wegen als de wegen die ver boven andere routes staan als de belangrijkste van het land. Andere wegen, ook de snelwegen, hebben op zijn best belang voor een paar aangrenzende regio's. In West-Europa laat zich dat veel moeilijker omzetten. Het aantal snelwegen met nationaal belang is te groot om ze allemaal in het E-netwerk te integreren. Zodra een land de omvang van België overstijgt zelfs niet met behulp van driecijferige nummers (nog even los van de vraag naar gebruiksgemak van die categorie). Je moet het dan van nationale nummers hebben.

En dat is dan ook precies gebeurd. Zelfs als je wat probleemgevallen weghaalt uit de E-nummering, ik vind het niet wenselijk om een A73 in een andere nummercategorie te hebben als de alleszins vergelijkbare A58. En evenmin op een E31 die de laatste kilometers voor Nijmegen (of toekomstig Zevenaar) ineens van prefix verandert zonder verandering aan de route. Of kijk naar de A1 zoals René die voor zich ziet: eerst A1, vanaf Diemen tot Muiderberg E22, dan tot Hoevelaken weer A1 en dan E30. Nee dank je.

Ik denk dat afschaffen de enige echte mogelijkheid is. Verplichtingen uit verdragen zijn uiteraard bekend, maar wellicht valt er in samenwerking met landen met een vergelijkbaar probleem een wijziging te bewerkstelligen in de zin dat de verplichting om E-nummers te bewegwijzeren wordt afgeschaft. Tot dat moment zie ik het liefste dat ze op zijn Duits worden bewegwijzerd, of met lossecrouteschildjes zodat de richtinggevende borden zo min mogelijk worden besmet.