[A058] Vlaketunnel
Moderator: Moderatoren
-
- Forumbeheerder
Re: A58: Vlaketunnel
Interessante conclusie. Hoe kunnen ze nu deze trekankers weer repareren zonder dat ze de halve tunnel hoeven slopen?
-
- 2x4 autosnelweg
Gaten boren van 30-40 cm diameter door het beton en met een boormachine nieuwe trekankers op diepte boren en ingrouten. Dan de ankers weer aan wapening en beton zien te bevestigen en op spanning zetten. Minder makkelijk dan tijdens de bouw, maar de tunnel half afbreken is ook geen realistische optie.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- verkeersader
Filmpje is te vinden op de site van PZCPZC schreef:Herstel Vlaketunnel duurt tot paasweekend
KAPELLE - De Vlaketunnel op de A58 bij het Zeeuwse Yerseke is uiterlijk voor Pasen weer helemaal gemaakt. Dat heeft directeur Wegen en Verkeer Ellen Visser van Rijkswaterstaat vrijdag gezegd. De tunnel is al sinds half november beperkt open, doordat het wegdek van een van de toeritten omhoogkwam. De oorzaak van de schade is dat het staal van de trekankers, die de tunnel op zijn plaats houden, niet goed genoeg was. Bij meer dan de helft van de onderzochte ankers waren de stalen staven gebroken, zo liet Visser weten. Rijkswaterstaat bekijkt nog of de leverancier aansprakelijk kan worden gesteld voor de levering van het staal. Morgen start de aannemer met de definitieve reparatie van de tunnel. Dat gebeurt door duizend nieuwe trekankers te plaatsen. De tunnel zal dan per buis dichtgaan, zodat al het verkeer door één buis gaat. De kosten bedragen tussen de 12 en 17 miljoen euro. De reparatie van de tunnel wordt uitgevoerd door Heijmans.
-
- 2x2 autosnelweg
Nog altijd rijdt verkeer in de Vlaketunnel over de vluchtsstrook met een VMax van 70.
Aangezien dit het enige topic is dat over de zeeuwse A58 gaat en ik een heel topic voor één onbenullig vraagje zinloos vind; weet iemand wat voor werken er zijn in de oprit bij Heinkenszand richting Goes? Want om deze dubbelbaans te maken lijkt me nogal oversized... Bovendien gaat dit hele knooppunt in de toekomst op de schop en zal conflictvrij gemaakt worden. Ik kan me niet voorstellen dat men daar nu al mee is begonnen, bovendien zal de boogstraal niet geheel kloppen.
(slechte kwaliteit foto die wel laat zien waar ik het over heb:)
http://img40.picoodle.com/i51g/sirdanil ... _ua4ot.jpg
Aangezien dit het enige topic is dat over de zeeuwse A58 gaat en ik een heel topic voor één onbenullig vraagje zinloos vind; weet iemand wat voor werken er zijn in de oprit bij Heinkenszand richting Goes? Want om deze dubbelbaans te maken lijkt me nogal oversized... Bovendien gaat dit hele knooppunt in de toekomst op de schop en zal conflictvrij gemaakt worden. Ik kan me niet voorstellen dat men daar nu al mee is begonnen, bovendien zal de boogstraal niet geheel kloppen.
(slechte kwaliteit foto die wel laat zien waar ik het over heb:)
http://img40.picoodle.com/i51g/sirdanil ... _ua4ot.jpg
-
- dorpsstraat
Re: [A058] Problemen Vlaketunnel
Weet iemand hoever men is met het herstellen van de Vlaketunnel? Volgens de site van Rijswaterstaat is de tunnel op 21 april weer volledig opengesteld voor verkeer! (http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/s ... aketunnel/)
-
- expressweg
De laatste keer dat ik erdoor gereden ben (vorige week) moest alle verkeer door 1 tunnelbuis, deze richting Vlissingen, de tunnelbuis richting Bergen-Op-Zoom was volledig afgesloten...
-
- 4x5 autosnelweg
In OTAR nr. 2 van dit jaar staat een artikel over de problemen bij de Vlaketunnel.
Een deel daarvan is wel aardig om hier te citeren, omdat het duidelijk maakt waar de oorzaak waarschijnlijk ligt.
Een deel daarvan is wel aardig om hier te citeren, omdat het duidelijk maakt waar de oorzaak waarschijnlijk ligt.
Verder staat erin dat de tunnel i.v.m. het toerisme voor het paasweekend op 23 april weer beschikbaar moet zijn. "Gelukkig valt Pasen laat dit jaar", aldus de OTAR...OTAR 2-2011 schreef:Het was op 12 november vorig jaar. Op die vrijdagavond kwam onverhoeds het wegdek bij de oostelijke ingang van de Vlaketunnel omhoog. En niet een klein stukje; er ontstond een verschil van 10 tot 15 centimeter tussen de vloerdelen. Omdat er een onveilige verkeerssituatie was ontstaan, werd de tunnel na de melding direct in beide richtingen afgesloten voor het verkeer.
(...)
Zwak staal
Uit het kijkonderzoek dat in december werd gehouden, bleek dat er een probleem was met de trekankers waarmee op de toerit de tunnelmoten zijn vastgemaakt aan de betonnen tunnelbodem. Bij meer dan de helft van de onderzochte ankers waren de stalen staven gebroken door de opwaartse druk van het grondwater. De enorme regenval van begin november deed het grondwaterpeil stijgen. De opwaartse druk werd nog periodiek versterkt door de getijdenwerking van het kanaal.
Bij de bouw van de tunnel is met die getijdendruk geen rekening gehouden. Het plan was toen namelijk nog de Oosterschelde totaal af te sluiten, zodat er geen sprake zou zijn van verschillende hoog- en laagwaterstanden. Later werd echter besloten de natuur op de Oosterschelde voorrang te geven en het tij daarbij zijn gang te laten gaan. Omdat in 1993 het kanaal door Zuid-Beveland bij Wemeldinge in open verbinding met de Oosterschelde werd gebracht, kreeg ook dit kanaal dus wisselende waterstanden ofwel: momenten waarop de opwaartse druk van het stijgende grondwater nog werd vergroot. Die druk zou zijn weerstaan door de trekankers als er niet tegelijkertijd iets anders aan de hand was: het staal van de trekankers was van onvoldoende kwaliteit.
(...)
-
- dorpsstraat

Dat tijdstip over paasweekend heb ik idd ook gelezen op de site van RWS, Rene. Nu ben ik benieuwd of ze dat ook gaan halen!
-
- stadsweg
Voor zo ver bekend gaan ze dat gewoon halen.
[url=http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2011/april2011/a58_vlaketunnel_twee_nachten_volledig_afgesloten_1921_april.aspx]Persbericht Rijkswaterstaat[/url] (13-4-2011) schreef: A58 Vlaketunnel twee nachten volledig afgesloten; 19-21 april
vanaf 21 april weer volledig open voor verkeer
Rijkswaterstaat stelt de Vlaketunnel vanaf 21 april om 6.00 uur weer volledig open voor alle verkeer. Hiervoor dient het tijdelijke materieel, dat nu de verkeersstromen in goede banen leidt, weggehaald te worden. Daarom is de Vlaketunnel twee nachten volledig afgesloten. Deze afsluitingen vinden plaats in de nacht van dinsdag 19 april op woensdag 20 april en in de nacht van woensdag 20 april op donderdag 21 april, telkens tussen 19.00 uur en 6.00 uur. Vanaf 21 april in de ochtend zijn er weer twee rijbanen beschikbaar in beide richtingen. Het verkeer wordt tijdens de nachtafsluitingen tussen Yerseke en 's-Gravenpolder omgeleid via de Vlakebrug, N289. Gele borden geven de omleiding aan.
Na 21 april moeten nog enkele restendere werkzaamheden worden afgerond. Dit betreft met name het verstevigen van de tunnelwanden, repareren van de voegen tussen de tunnelelementen en het aanbrengen van de toplaag asfalt. Van het verstevigen van de wanden ondervindt het verkeer geen hinder. De overige punten worden na de zomer aangepakt. Het verkeer wordt dan door één tunnelbuis geleid. Hiervoor is naar verwachting zo'n veertien dagen nodig.
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"
- George Carlin -
- George Carlin -
-
- 2x3 autosnelweg
Vlaketunnel weer dicht voor checken technische installaties:
VID schreef:Afsluitingen Vlaketunnel
De Vlaketunnel in de A58 Vlissingen <> Bergen op Zoom wordt deze week een aantal keren afgesloten. Rijkswaterstaat test de technische installaties in de tunnel en daarvoor worden de tunnelbuizen om de beurt één nacht afgesloten voor het verkeer.
De Zuidbuis, richting Bergen op Zoom, is afgesloten van dinsdag 10 mei tot woensdag 11 mei tussen 22:00 en 05:30 uur. De Noordbuis richting Vlissingen is afgesloten voor het verkeer op woensdag 11 mei tot donderdag 12 mei tussen 22:00 tot 05:30 uur.
Houdt u tijdens de afsluitingen rekening met 10 minuten extra reistijd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- verkeersader
PZC 12 mei schreef:Spookrijders in Vlaketunnel door afsluiting
VLAKE - Door een communicatiefout bij Rijkswaterstaat zijn woensdagavond tijdens het afsluiten van de A58 automobilisten vast komen te staan in de Vlaketunnel.
Dat zorgde voor gevaarlijke situaties.
Zij reden rond tien uur nietsvermoedend tegen de wegafzetting aan het eind van de noordbuis op en konden zodoende geen kant meer op. Vervolgens hebben de bestuurders van een stuk of twintig voertuigen in de tunnel rechtsomkeert gemaakt. Tegen de rijrichting in reden ze - deels via het talud - terug naar de afrit Yerseke/Wemeldinge. Automobilisten vanuit Bergen op Zoom die inmiddels wél correct werden omgeleid, moesten flink in de remmen om de 'spookrijders' de ruimte te geven.
Woordvoerder Edwin de Feijter van RWS spreekt van een 'hoogst uitzondelijke situatie'. "We zullen uitzoeken wat er mis is gegaan, want dit mag niet nog eens gebeuren. De komende weken zijn er nog een paar afsluitingen van de tunnel wegens onderhoud."
-
- Moderator
Re: [A058] Vlaketunnel
Ik kwam dit ontwerp van 1969 tegen. Kennelijk waren er serieuze plannen om de Vlaketunnel indertijd met 2x3 rijstroken aan te leggen. Ook werd toen nog een variantenvergelijking gemaakt met een beweegbare brug met 2x3 rijstroken.
Bron: http://publicaties.minienm.nl/documente ... t-kanaal-d

Vlaketunnel 2x3 ontwerp 1969 by European Roads, on Flickr
Ook kwam ik deze wilde plannen tegen voor de Oosterschelde, het 'Reimerswaalplan' waarin dit gebied een enorm haventerrein zou worden!

Reimerswaalplan 1964 by European Roads, on Flickr
Bron: http://publicaties.minienm.nl/documente ... t-kanaal-d

Vlaketunnel 2x3 ontwerp 1969 by European Roads, on Flickr
Ook kwam ik deze wilde plannen tegen voor de Oosterschelde, het 'Reimerswaalplan' waarin dit gebied een enorm haventerrein zou worden!

Reimerswaalplan 1964 by European Roads, on Flickr
-
- verkeersader
Er is nu toch nog steeds ruimteservering voor 2x3 met een krappe vluchtstrook?
Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- Moderator

Overigens lijkt die kaart te bevestigen dat de overmaatse Bathsebrug niet ooit ontworpen was als onderdeel van de rw58?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- verkeersader
Gedeputeerde Harry van der Maas wil de doorstroming bij afrit 33 aanpassen
De opstelruimte voor de kruising met de N289 komende vanaf de A58 Vlissingen is te kort en wordt vermoedelijk aangepast. Een viaduct over het spoor in de N673 en een verplaatsing van de afrit (of een extra afrit) naar om en nabij het viaduct met de Goversweg behoort ook tot de opties.
Wat mij betreft wordt de opstelruimte komende vanaf Vlissingen in twee rijstroken onderverdeeld bij de kruising met de N289. Ik vind het vreemd dat dit niet meteen is meegenomen bij de herinrichting van het kruispunt met de zanddijk, een paar honderd meter verder vorig jaar.
Edit:@mods is dit het juiste topic?
De opstelruimte voor de kruising met de N289 komende vanaf de A58 Vlissingen is te kort en wordt vermoedelijk aangepast. Een viaduct over het spoor in de N673 en een verplaatsing van de afrit (of een extra afrit) naar om en nabij het viaduct met de Goversweg behoort ook tot de opties.
Wat mij betreft wordt de opstelruimte komende vanaf Vlissingen in twee rijstroken onderverdeeld bij de kruising met de N289. Ik vind het vreemd dat dit niet meteen is meegenomen bij de herinrichting van het kruispunt met de zanddijk, een paar honderd meter verder vorig jaar.
Edit:@mods is dit het juiste topic?
Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- Moderator
Rijkswaterstaat schreef:A58: Vlaketunnel volledig afgesloten; 31 oktober - 6 november 2023
Rijkswaterstaat voert vanaf volgende week onderhoudswerkzaamheden uit aan de Vlaketunnel. De technische installaties van de Vlaketunnel bereiken het einde van hun levensduur.
Vanaf dinsdag 31 oktober 21.00 tot maandag 6 november 05.00 uur is de snelweg A58 tussen Yerseke en Kapelle in beide richtingen afgesloten. Dit leidt tot ernstige verkeershinder. Verkeer wordt omgeleid. De extra reistijd kan afhankelijk van de gekozen (omleidings-)route oplopen tot meer dan een uur.
Advies aan weggebruikers A58
Weggebruikers worden geadviseerd te kijken of hun reis noodzakelijk is of dat een alternatief mogelijk is, bijvoorbeeld thuiswerken. Plan de route voor vertrek en houd rekening met flinke hinder, zeker in de ochtend- en avondspits.
De planning is onder voorbehoud. Bij ongunstige weersomstandigheden kunnen de werkzaamheden worden uitgesteld.
Omleidingsroutes A58
Omdat de A58 in Zeeland een belangrijke verkeersader is, is de impact van de afsluiting van de beide tunnelbuizen groot. Het verkeer wordt daarom omgeleid. Tijdens de afsluiting van de Vlaketunnel gelden de volgende omleidingsroutes:
* Verkeer vanuit Rotterdam richting Middelburg en vanuit Middelburg richting Rotterdam wordt omgeleid via de autoweg N57. De extra reistijd door het omrijden is ongeveer een kwartier.
* Verkeer vanaf de snelweg A59 ’s-Hertogenbosch richting Middelburg en vanuit Middelburg richting de A59 wordt omgeleid via Zierikzee en Burgh-Haamstede. De extra reistijd door het omrijden is ongeveer een half uur.
* Verkeer vanuit Breda/Bergen op Zoom richting Middelburg en vanuit Middelburg richting Bergen op Zoom/Breda wordt omgeleid via knooppunt Hellegatsplein, Zierikzee en Burgh-Haamstede. De extra reistijd door het omrijden is ongeveer 55 minuten.
* Verkeer vanuit Antwerpen richting Middelburg en vanuit Middelburg richting Antwerpen wordt omgeleid via de Westerscheldetunnel (tolweg). De extra reistijd door het omrijden is ongeveer een half uur.
* Verkeer op de A58 tussen Goes en Bergen op Zoom wordt omgeleid via de parallelweg van de A58 (N289) over de Vlakebrug. De extra reistijd door files kan hier oplopen tot meer dan een uur.
Alle omleidingen worden met gele borden en informatiepanelen boven en langs de weg aangegeven.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik vrees vooral dat de N59, N256 en de N289 dit extra verkeer niet bol kunnen werken. Verkeer naar België heeft nu gek genoeg het meest hoogwaardige alternatief