[B][N625] Het raadsel van de N625 (Verviers)

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

[B][N625] Het raadsel van de N625 (Verviers)

Bericht door harry » wo 11 aug 2010, 14:04

Ik heb het kortgeleden met Vinny (IRL) gehad over het raadsel "N625". Dit wegnummer is alleen op de snelweg te vinden. Verder nergens.
Afbeelding
(Foto Frits)
Volgens sommige kaarten loopt de weg via de Rue de la Chapelle en Rue Pont-Léopold in Verviers. Volgens andere kaarten is dat een deel van de N627e.
Maar het was een raadsel voor ons hoe het precies zat.

Ik denk dat ik dit raadsel nu heb opgelost. In wallonië zijn enkele korte wegen kennelijk van nummer veranderd (ergens tussen 1985 en 2005). Daarbij hebben gewone nummers plaats gemaakt voor a-nummers. Bijvoorbeeld N616 werd N30b, N950 werd N947b, N682 werd N3h, N694 werd N3i.
Soms staan nog steeds de oude wegnummers aangegeven op de snelweg en zelfs op hm-bordjes. (De officiële nieuwe nummers worden op de website van het Waalse gewest gebruikt.)

Dit is bijvoorbeeld de N3h:
Afbeelding
En dit gaat naar de N3i:
Afbeelding

Ik denk dat hetzelfde aan de hand is met de N625: het is het oude nummer voor N627e.

Bijzonder is wel dat N627e inmiddels ook niet meer op de Waalse website vermeld wordt. Terwijl ik 1 of 2 jaar geleden nog van die website gehaald heb dat de weg 376 meter lang is. Waarschijnlijk is de weg vrij recent overgedragen aan de gemeente.

Het zou natuurlijk leuk zijn als we hiervan een bevestiging kunnen krijgen. Maar zolang niemand zegt dat het niet zo is, neem ik aan dat ik gelijk heb. Zolang Wallonië zijn wegwijzers niet aanpast, kunnen mensen zich dus te blubber blijven zoeken naar de N625...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Het raadsel N625 (Verviers)

Bericht door Vinny » wo 11 aug 2010, 14:49

Ik heb even de website van Rien erbij genomen. Hier staat dat de regionalisering van het wegennet in 1989 tot stand is gekomen:
http://www.wegen-routes.be/hist/histn.html

Wat denk ik nog een clue zou kunnen zijn is de datum van de zuidelijke ringweg van Verviers achterhalen. Dat ding had vroeger geen R nummer, en zou dus een N nummer gehad kunnen hebben.

Verder zijn er in Wallonie en in het Brussels Hoofdstedelijk gewest een belachelijke hoeveelheid wegen 'ontnummerd', al heb ik het idee dat vroeger (voor 1989) ook geen wegnummers waren aangegeven op bewegwijzering binnen de bebouwde kom. Je ziet namelijk wel vergeelde kilometerpaaltjes, maar nergens sporen van verdwenen wegnummers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 11 aug 2010, 16:59

harry schreef: Bijvoorbeeld N616 werd N30b, N950 werd N947b, N682 werd N3h, N694 werd N3i.
Argumenten als helderheid en duidelijkheid van de nummering hebben bij het omnummeringsproces duidelijk geen rol gespeeld. Een nummer als N694 is veel handiger dan iets als N3i, of je moet nummers tekort komen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 11 aug 2010, 17:51

^^ Als de N3i de N31 tegenkomt, krijg je interessante bewegwijzering inderdaad...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

tompie
autoweg

Bericht door tompie » wo 11 aug 2010, 18:04

Ds79m schreef:^^ Als de N3i de N31 tegenkomt, krijg je interessante bewegwijzering inderdaad...
N3x en N3xx zijn west-vlaamse wegnummers dus die zal je daar zeker niet tegenkomen :D
Ik heb wat opzoekingswerk gedaan en de n625 zou nog bestaan uit de rue pont leopold en de rue de la chapelle tot aan de N627, de Boulevard de Gerardchamps zou omgenummerd zijn naar R61. Maar naar alle waarschijnlijkheid is de N625 inderdaad overgedragen aan de gemeente aangezien hij niet meer op de site van het waals gewest staat.
http://www.leukedinges.be/wegnrs.php
N624 Hannut - Noville sur Mehaigne (Eghezée)
N625 Rue de la Chapelle - Rue Pont-Léopold à Verviers
N626 St Vith - Losheimergraben (Büllingen/Bullange)
Laatst gewijzigd door tompie op wo 11 aug 2010, 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.
belgie is zo slecht nog niet

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 11 aug 2010, 18:30

rue pont-leopold is niet pont Leopold, hè.
Het is de Weg van de Leopoldsbrug (of de Leopoldsbrugweg)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 11 aug 2010, 20:22

Dat is de weg die nog steeds op Google Maps staat:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 21865&z=16

(Pont Leopold)

Helaas heeft deze weg geen enkele verbinding met de A 27, en de afrit die er het dichtst bij komt is de rue des combattants (afrit 4), waar geen wegnummer staat aangegeven. Volgens de beschrijving van Harry zou deze rue des combattants dus het oude N 627e moeten hebben...

De weg waar betreffende afrit is de weg die onder de A 27 door loopt die even daarna aansluit op de R 61. Ik kan nergens achterhalen welk nummer deze weg zou moeten hebben, maar volgens mij staat er op geen enkele kaart een wegnummer, noch staat deze op enige manier aangegeven. Het enige dat kan is kijken welk nummer deze weg had voordat de A 27 doorheen Verviers gereed was...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 12 aug 2010, 10:48

tompie schreef:Ik heb wat opzoekingswerk gedaan
Die lijst is sterk verouderd en bevat (letterlijk!) honderden fouten. Ik heb hem ooit gebruikt als basis voor mijn Belgische-wegnummersite, maar daarna de meeste fouten er in de loop van de jaren uitgehaald.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 12 aug 2010, 11:08

Fragment kaart Waals Gewest:
Afbeelding
Vinny schreef:Helaas heeft deze weg geen enkele verbinding met de A 27, en de afrit die er het dichtst bij komt is de rue des combattants (afrit 4), waar geen wegnummer staat aangegeven.
Ach ja, dat was ik vergeten. In dat geval lijkt me een gedeeltelijke omnummering naar R61 inderdaad wel plausibel.
Dank voor je reactie: ik had (in mijn eerste posting) dus toch een verkeerde conclusie getrokken.
Vinny schreef:Het enige dat kan is kijken welk nummer deze weg had voordat de A 27 doorheen Verviers gereed was...
En dan maar hopen dat die weg er al lag voordat de A27 aangelegd werd...
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 12 aug 2010, 11:11

Willem schreef:Argumenten als helderheid en duidelijkheid van de nummering hebben bij het omnummeringsproces duidelijk geen rol gespeeld.
Inderdaad. En het kan nog erger:
Afbeelding

Links- en rechtsaf is niet de N600, maar de N60d...
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 12 aug 2010, 14:36

Willem schreef:
harry schreef: Bijvoorbeeld N616 werd N30b, N950 werd N947b, N682 werd N3h, N694 werd N3i.
Argumenten als helderheid en duidelijkheid van de nummering hebben bij het omnummeringsproces duidelijk geen rol gespeeld. Een nummer als N694 is veel handiger dan iets als N3i, of je moet nummers tekort komen.
Bwa, dat hangt er vanaf in welk deel van het land je kijkt. In de regio Vlaams-Brabant en Antwerpen zijn er maar weinig verwarrende wegnummers.
Bovendien hebben 3-cijferige n-wegen amper een belangrijke, hoogstens een regionale functie dus ik denk niet dat veel mensen nog op die nummers zullen rijden.

Bovendien is het verschil tussen het huidige en het vorige systeem zeker positief. Het belangrijkste is dat men nu in de eerste plaats van een systeem kan
spreken, bovendien kun je aan een wegnummer ook zien waar ergens hij in het land ligt.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 12 aug 2010, 14:43

Dat lijkt me een recent aangelegde rondweg. Heeft er iemand een jaartal voor me?
In Wallonie geven ze nieuwe bypasses meestal een letterprefix, omdat men dan de oude weg niet hoeft om te nummeren of de hectometerpaaltjes te vervangen... :?
Mijn mening hierover: :shoot:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 12 aug 2010, 14:49

Bovendien is het verschil tussen het huidige en het vorige systeem zeker positief. Het belangrijkste is dat men nu in de eerste plaats van een systeem kan
spreken, bovendien kun je aan een wegnummer ook zien waar ergens hij in het land ligt.
Ik weet niet zeker op welk systeem je doelt, maar ik vind het in Belgie de laatste jaren hard achteruit gaan. Binnen de bebouwde kom worden wegnummers nauwelijks meer aangegeven, in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest al helemaal niet (N nummers stoppen op de grens). Wegnummers beginnen- en eindigen in het niets. Er worden nieuwe wegen aangelegd met een belachelijk hoog nummer, terwijl oude wegen hun nummer niet kwijt raken maar wel hun verkeersfunctie en zo kan ik wel even doorgaan...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 12 aug 2010, 15:02

^^
Ik best in je redenering inkomen en dat van het Brusselse gewest is inderdaad het slechste uiterste. Aan de andere kant vind ik dat het N-systeem nog altijd prima werkt maar uiteindelijk kom je altijd terug uit bij de reden waarom je 20 jaar geleden een hernummering in hebt gevoerd. Daarom dat men een tijd terug sprak van G-nummers en de invoering van een gewestelijk expressnet. Vergelijkbaar met B-nummers in Duitsland. Doorgaande OWN-wegen van hoge kwaliteit in het onderhoud van het gewest.
Het gewest doet nog altijd prima zijn best om N-wegen te onderhouden en volgens hun belangrijkheid te nummeren maar de gemeenten maken er tegenwoordig een soep van. (In Vlaanderen is er nog geen soep gemaakt van de lettersuffixen).
Steden met een ringweg vangen dat op door de n-wegen via de ring af te leiden maar daar gaat het ook al eens fout.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 12 aug 2010, 18:14

Ook in Vlaanderen worden lettersuffixen gebruikt. N1c bijvoorbeeld.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 12 aug 2010, 19:48

In ieder geval is het veelzeggend dat ik bijna alle genummerde wegen in Denemarken binnen 2 weken op de foto kan zetten, terwijl ik met België na 2 jaar nog steeds niet klaar ben...
(Die tijd gaat zitten in 2 dingen: het uitzoeken waar welke wegen nou precies lopen en het zoeken van een wegwijzer waar een bepaald wegnummer wel opstaat.)
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 12 aug 2010, 19:53

Je hebt aan Google Maps ook wel wat hoor. Daar staan behoorlijk wat formele wegnummers in, nog wel teminste... :dyn_hyp:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 12 aug 2010, 20:00

Vinny schreef:Je hebt aan Google Maps ook wel wat hoor.
Google Maps had ook wel fouten. Wegen met zowel het oude als het nieuwe nummer bijvoorbeeld. Of wegnummers in het verlengde van een weg, terwijl dat verlengde niet meer bij dat wegnummer hoort...
Maar het lijkt erop dat er de laatste paar maanden verbetering in zit.

Verder ben ik ook op zoek geweest naar wegnummers die niet meer bestonden (maar nog wel op wegwijzers of km-palen staan). Die waren vaak ook niet in Google Maps te vinden.
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 12 aug 2010, 20:04

Vinny schreef:Ook in Vlaanderen worden lettersuffixen gebruikt. N1c bijvoorbeeld.
Ja maar dat gaat dan vaak over afgesneden stukken van een N-weg die nog in het beheer van een gewest zitten. Bijvoorbeeld, een vormalige gewestweg waar men nu een gezellige dorpstraat van heeft gemaakt terwijl de nieuwe weg nu rond het dorp loopt.
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op do 12 aug 2010, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 12 aug 2010, 20:17

^^ Vaak, maar niet altijd. N1c is een voorbeeld van zo'n uitzondering. Net als N49b.
--Harry.