[FOTO] A25 Cheratte - Liège

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

[FOTO] A25 Cheratte - Liège

Bericht door marcel » zo 15 aug 2010, 12:57

Ik was toch al van plan zo te rijden, en toevallig was de A602 net afgesloten.

35 foto's:
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... ratteLiege

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: [FOTO] A25 Cheratte - Liège

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 aug 2010, 14:36

Mooie foto's! Best wel onduidelijke bewegwijzering daar... Je moet maar net weten (ik wist het wel) als je naar Luxemburg moet dat je 'RING' aan moest houden.
Erg veel volgborden ook, wat het er niet bepaald duidelijker op maakt.

Deze nieuwe vorkborden zien er dan wel weer erg goed uit, en zijn een stuk beter te lezen dan nieuwe Vlaamse :shutup:
Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 15 aug 2010, 15:02

Dat vorkbord is zowaar nog duidelijker, dan sommige vorborden die in Nederland staan en nog zijn er mensen die Belgie als land met de slechtste bewegwijzering bestempelen. Volgens mij zijn die mensen nog nooit verder gekomen dan Duitsland en Belgie.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 15 aug 2010, 15:29

Voor een omleidingsroute is het niet echt druk hier.

Even wat taalkundige kwesties:

Afbeelding
Ik weet dat het vloeken in de kerk is in België, maar gezien het grote aantal Nederlanders dat hier rijdt had men, al is het alleen maar uit service-overwegingen, deze tekst ook in het Nederlands erbij kunnen zetten. Als je als Nederlander het Frans niet machtig bent dan snap je heel misschien dat er iets is in Liège maar ook via Liège moet rijden. Ook in het Frans had het iets duidelijker gekund trouwens.

Afbeelding
Is de î hier nu in gebruik als hoofdletter of als kleine letter? Ik neem aan dat het een hoofdletter moet zijn. Ik dacht dat ik deze vraag wel eens eerder op het forum had gesteld maar ik kan hem niet meer vinden en het antwoord al helemaal niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » zo 15 aug 2010, 15:35

Een paar weken geleden is dit stuk voor grote delen opnieuw geasfalteerd. Het ligt er wel netjes bij maar bij regen is het een drama, er blijft veel te veel water op de weg staan.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 aug 2010, 16:53

Dat is het nadeel van gewoon asfalt hè ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 15 aug 2010, 17:25

Was de route door Luik nu tijdelijk tijdens de duur van de werkzaamheden aan de A602 opengesteld voor caravans? Anders moeten die wel een heel eind om gaan rijden.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 15 aug 2010, 17:27

Snelwegfreak schreef:Mooie foto's! Best wel onduidelijke bewegwijzering daar... Je moet maar net weten (ik wist het wel) als je naar Luxemburg moet dat je 'RING' aan moest houden.
Erg veel volgborden ook, wat het er niet bepaald duidelijker op maakt.

Deze nieuwe vorkborden zien er dan wel weer erg goed uit, en zijn een stuk beter te lezen dan nieuwe Vlaamse :shutup:
Dat je ring moet volgen staat duidelijk bewegwijzerd voor je die beslissing moet nemen. En een vorkbord met drie bestemmingen kunnen we in Vlaanderen even duidelijk opstellen hoor. Maar waar heb je hier drie bestemmingen?

Willekeurig voorbeeld

Afbeelding

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 15 aug 2010, 18:16

^^ Zijn dat nieuwe foto's van de expresweg?

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » zo 15 aug 2010, 19:16

Palance schreef:Even wat taalkundige kwesties:

Afbeelding
Ik weet dat het vloeken in de kerk is in België, maar gezien het grote aantal Nederlanders dat hier rijdt had men, al is het alleen maar uit service-overwegingen, deze tekst ook in het Nederlands erbij kunnen zetten. Als je als Nederlander het Frans niet machtig bent dan snap je heel misschien dat er iets is in Liège maar ook via Liège moet rijden. Ook in het Frans had het iets duidelijker gekund trouwens.
Dit vind ik zo een zever (sorry). België is officieel drietalig, afgebakend door de taalgrenzen. Men kan toch ook niet verwachten dat dergelijke borden in het Duits zal staan voor de Duitse toeristen die geen Frans kunnen lezen? Ik spreek me niet uit over de duidelijkheid van het bord en het gebruikte Frans. Beide kunnen stukken beter. Al zou ik dat bord als gewone Vlaming zonder problemen gezien en begrepen hebben.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 15 aug 2010, 19:24

^^ in Frankrijk en Nederland heb ik al anderstalige borden gezien hoor, bij plaatsen met veel internationaal verkeer vind ik zoiets wel goed om een afwijkende en/of tijdelijke situatie aan te geven.

voor Nederland heb ik deze foto:
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 aug 2010, 19:29

Tja, taalregels gaan immers voor andere onbeduidende zaken zoals verkeersveiligheid.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » zo 15 aug 2010, 19:32

Afbeelding
Zelfs de Fransen kunnen Nederlands.
(Ik kon alleen zo snel geen foto vinden, alleen de versie van Snelwegfreak ;) )

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 15 aug 2010, 19:38

Anderzijds beginnen er in Nederland ook regelmatig mensen te piepen over 'te Engelse' bewegwijzering op Schiphol...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 15 aug 2010, 22:44

daviedoff schreef: voor Nederland heb ik deze foto:
Afbeelding
Of een Duitser dit bord gaat begrijpen is nog de vraag. De suggestie wordt gewerkt dat de werkzaamheden aan de N57 ervoor zorgen dat Veere 6 km. is (daarmee impliciet suggerend dat zonder werkzaamheden de afstand naar Veere anders is). Ik neem aan dat bedoeld wordt dat de werkzaamheden richting Veere over een afstand van 6 km. zijn.
Daarnaast staat dat Ende 2011 er erg cryptisch. Het is niet duidelijk dat de werkzaamheden dan klaar zijn. Een Duitser op vakantie zou net zo goed kunnen denken dat de werkzaamheden pas tegen het einde van 2011 beginnen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » zo 15 aug 2010, 23:04

Palance schreef: Even wat taalkundige kwesties:
Afbeelding
Is de î hier nu in gebruik als hoofdletter of als kleine letter? Ik neem aan dat het een hoofdletter moet zijn. Ik dacht dat ik deze vraag wel eens eerder op het forum had gesteld maar ik kan hem niet meer vinden en het antwoord al helemaal niet.
Doet me een beetje denken aan Kroatië, waar standaard "eiland" met kleine letter wordt aangeduid op de bebording: otok Brac, otok Mljet etc.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 16 aug 2010, 6:48

Chris schreef:Tja, taalregels gaan immers voor andere onbeduidende zaken zoals verkeersveiligheid.
Inderdaad Chris, taalspelletjes moeten blijkbaar prevaleren boven informatievoorziening. Dat is iets dat in België nog altijd niet begrepen wordt. De Fransen doen dat in de grensregio met Vlaanderen stukken beter.
paolie schreef: Doet me een beetje denken aan Kroatië, waar standaard "eiland" met kleine letter wordt aangeduid op de bebording: otok Brac, otok Mljet etc.
Dat zou inderdaad kunnen. Ik had met die optie geen rekening gehouden. In Nederland ken ik slechts 1 vergelijkbaar voorbeeld en daar wordt een hoofdletter gebruikt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 16 aug 2010, 11:48

^^
Och ja, iedereen doet alles altijd beter dan ons.
Ds79m schreef:Anderzijds beginnen er in Nederland ook regelmatig mensen te piepen over 'te Engelse' bewegwijzering op Schiphol...
En wat dan met de Engelstalige verkeersborden in het centrum van Maastricht. Nee, in Nederland slaat men soms ook in de andere richting door hoor.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 16 aug 2010, 12:10

Politiek moet je voeren in de volksvertegenwoordiging en niet langs de weg :idea:
Meer dan dat is het niet.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 16 aug 2010, 12:37

Wimpie24 schreef:^^
En wat dan met de Engelstalige verkeersborden in het centrum van Maastricht. Nee, in Nederland slaat men soms ook in de andere richting door hoor.
Staan die er? Heeft daar iemand foto's van?
Die zullen er dan voornamelijk voor de Waalse en Franse "toeristen" zijn :?

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 16 aug 2010, 12:57

^^
Die staan er voornamelijk in het centrum en hebben meestal met parkeervoorschriften te maken. Bordjes in de trant van "Residents parking only"
waldo79 schreef:Politiek moet je voeren in de volksvertegenwoordiging en niet langs de weg :idea:
Meer dan dat is het niet.
De taalwetten hebben al lang niets meer met een huidige politieke campagne te maken. Men heeft jaren geleden in consensus de gewesten en gemeenschappen vast gelegd, de koning heeft dit besluit bekrachtigt. Excuses als we het hiermee voor de Nederlanders wat moeilijk hebben gemaakt maar dat kan mij en met mij vele anderen niks schelen.
De taalwetten zijn er om gerespecteerd worden en je kan even goed tegen een muur daarover staan zagen.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » ma 16 aug 2010, 13:03

^^ Dat mag jij me zeggen waar die bordjes staan, want ik heb ze nog nooit gezien.
Laatst gewijzigd door Giuseppe op ma 16 aug 2010, 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 16 aug 2010, 13:13

Wimpie24 schreef:Excuses als we het hiermee voor de Nederlanders wat moeilijk hebben gemaakt maar dat kan mij en met mij vele anderen niks schelen.
Inderdaad, de Belgen vinden hun onderlinge taalstrijd belangrijker dan vriendelijk te zijn tegen buitenlandse toeristen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 16 aug 2010, 13:25

Giuseppe schreef:^^ Dat mag jij me zeggen waar die bordjes staan, want ik heb ze nog nooit gezien.
Onderandere in het centrum aan parking Vrijthof.
harry schreef:
Wimpie24 schreef:Excuses als we het hiermee voor de Nederlanders wat moeilijk hebben gemaakt maar dat kan mij en met mij vele anderen niks schelen.
Inderdaad, de Belgen vinden hun onderlinge taalstrijd belangrijker dan vriendelijk te zijn tegen buitenlandse toeristen.
Wederom dezelfde fout, bewegwijzering heeft in de eerste plaats niets meer te maken met een taalstrijd (die is al lang voorbij) maar met vastgelegde TAALWETTEN.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » ma 16 aug 2010, 13:27

^^Ach in die garage komen eigenlijk bijna alleen maar toeristen, dus daar is het wel op zijn plaats.

Van oudsher staan in winkels en op de markt wel vaak bordjes met Duitse of Franse teksten als service naar de vele klanten. En daar is echt niks mis mee.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 16 aug 2010, 13:33

Daar is op zich inderdaad niets mis mee en zeker niet in Nederland omdat die talen daar niet onder een taalwet vallen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 16 aug 2010, 13:45

^^ Die bordjes zijn er gekomen nadat er aanvankelijk alleen de Nederlandstalige borden P met onderschift "vergunninghouders" stonden (E9 bord). Dit zijn de officiële Nederlandse borden, maar "vergunninghouders" begrijpt geen enkele buitenlandse toerist. Leverde erg veel verwarring op, en veel onvriendelijke parkeerboetes, dus op zich prima dat daar een Engels onderschrift bijgekomen is.

Iets wat trouwens in heel Europa zeer gebruikelijk is. Ik ben net terug van een rondreis Oostenrijk-Slovenië-Kroatië. In vrijwel alle grote steden en toeristische plaatsen vind je informatie in het Engels op verkeersborden.

Zoiets heeft ook niets met taalwetten te maken. Taalwetten schrijven namelijk voor dat iets verplicht is in een bepaalde taal aan te geven. Volgens mij staat in die wetten nergens dat het verboden is om daarnaast voor de duidelijkheid ook hetzelfde in een andere taal te vermelden.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 16 aug 2010, 14:40

harry schreef:
Ik kan het toch niet laten hier op te reageren. Belgen zijn zo vriendelijk mogelijk tegen alle mogelijke toeristen. Vriendelijk kun je als mens zijn. Een bord is dat sowieso niet. Een bord is telkens in de voertaal van het gebied. In België is dat nu éénmaal de mogelijkheid uit 3 verschillende talen. Vastgelegd door de taalgrenzen. Excuses als toeristen het verschil tussen taalgrenzen en landsgrenzen niet kennen. Ik, als Vlaming, Belg, heb daar geen moeite mee. Voor de meeste Belgen is het dan ook de normaalste zaak.

PS: Uit vriendelijkheid gebruikt de Belg al jaar en dag het E-nummer boven het A-nummer om menig toerist het niet moeilijk te maken de goeie 100km door België te passeren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autosnelweg schreef:Dat België de E-nummering gebruikt komt door de invoering van het Europese wegennetnummering. Dit ter vereenvoudiging voor buitenlanders die gebruikmaken van de autosnelwegen in de verschillende Europese landen.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 16 aug 2010, 14:41

paolie schreef:Die bordjes zijn er gekomen nadat er aanvankelijk alleen de Nederlandstalige borden P met onderschift "vergunninghouders" stonden (E9 bord).
Inderdaad.
Giuseppe schreef:^^ Dat mag jij me zeggen waar die bordjes staan, want ik heb ze nog nooit gezien.
Hier bijvoorbeeld.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 16 aug 2010, 14:54

Tommy schreef:Excuses als toeristen het verschil tussen taalgrenzen en landsgrenzen niet kennen.
Een toerist hoort dat niet te kennen, zeker niet als hij op transit is. Een toerist moet bij problemen wel de weg worden gewezen. En daar is bij bepaalde siuaties wel hulp bij nodig. Een afgesloten A602 vind ik van groter belang dan een afgesloten landweggetje.

En als blijkt dat die taalwetten goede informatie naar niet-Franssprekenden of niet-Nederlandssprekenden in de weg staan (we hebben het hier niet over een simpele omleiding van een één of andere straat, maar om een omleiding die internationaal verkeer treft), dan wordt het tijd om eens iets aan die belachelijke situatie te doen. Je kunt je altijd wel blijven verschuilen achter die taalwetten, maar wellicht ook eens aangeven dat het, zoals in deze situatie, niet bepaald handig is om zo halsstarrig te blijven.

Met een Nederlandstalig bord is niks mis. Anders moet de stad Luik zelf maar uitzoeken hoe ze de verdwaalde Nederlanders (en anderstaligen) de stad door of uit krijgt.

Autosnelwegen.net