[FOTO] A25 Cheratte - Liège
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [FOTO] A25 Cheratte - Liège
Maar in het Frans snap ik het bord ook niet. De E25 bij Luik is dicht en dus moet ik voor Luxembourg de A25 naar Luik volgen. Dan lijkt het net alsof je alsnog ergens bij Luik zult vastlopen 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg

-
- Wegnummerfotograaf
Zolang er nog wegwijzers worden beklad om plaatsnamen in een van de talen uit te wissen, geloof ik niet dat de taalstrijd voorbij is.Wimpie24 schreef:bewegwijzering heeft in de eerste plaats niets meer te maken met een taalstrijd (die is al lang voorbij) maar met vastgelegde TAALWETTEN.
Onzin. Borden zijn gemaakt door mensen en zijn al of niet een blijk van vriendelijkheid.Tommy schreef:Vriendelijk kun je als mens zijn. Een bord is dat sowieso niet.
Dat vind je kennelijk zelf ook, want je schrijft:
Tommy schreef:Uit vriendelijkheid gebruikt de Belg al jaar en dag het E-nummer boven het A-nummer
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg

Ik pleit er daarvoor ook om op grote internationale wegen in ons om bij omleidingen ook een Engelstalig opschrift te voorzien. Naast de voertaal van het gebied natuurlijk die ook op die borden het voordeel moeten krijgen (groter lettertype, bijkomende info).
Een goede redenering maar taalwetten bepalen wel degelijk welke talen enkel en alleen waar gebruikt mogen worden. Tweetalige wegwijzers in Leuven in de trant van Omleiding/Déviation zijn dus fout.paolie schreef: Zoiets heeft ook niets met taalwetten te maken. Taalwetten schrijven namelijk voor dat iets verplicht is in een bepaalde taal aan te geven. Volgens mij staat in die wetten nergens dat het verboden is om daarnaast voor de duidelijkheid ook hetzelfde in een andere taal te vermelden.
Bovendien kennen ook wij in België die borden met parkeerregelgeving voor bewoners. "ZONE P BEWONERS"
Ik heb er 1 voorbeeld van (ook een goed voorbeeld van hoe druk het wordt bij meerdere talen)

I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba
-
- 4x5 autosnelweg
Dan krijg je dat de Polen zich gediscrimineerd voelen waardoor allerlei vrachtwagens zich weer klemrijden in de bebouwde kom omdat ze de borden ook in het Engels niet kunnen lezen...
Ik pleit er daarvoor ook om op grote internationale wegen in ons om bij omleidingen ook een Engelstalig opschrift te voorzien. Naast de voertaal van het gebied natuurlijk die ook op die borden het voordeel moeten krijgen (groter lettertype, bijkomende info).

Een beetje een zeurkousenpost en dat weet je zelf ook. In Luik staat overal "Maastricht" op de borden. Ik wil niet zeggen dat je niet kunt verdwalen in Luik, maar het is een van de steden in Wallonie die zijn (haar) bewegwijzering echt wel op orde heeft...Anders moet de stad Luik zelf maar uitzoeken hoe ze de verdwaalde Nederlanders (en anderstaligen) de stad door of uit krijgt
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Deze discussie gaat over de weg van Maastricht naar Luxemburg. Dan kom je echt geen Maastricht tegen, VincentVinny schreef:Een beetje een zeurkousenpost en dat weet je zelf ook. In Luik staat overal "Maastricht" op de borden. Ik wil niet zeggen dat je niet kunt verdwalen in Luik, maar het is een van de steden in Wallonie die zijn (haar) bewegwijzering echt wel op orde heeft...Anders moet de stad Luik zelf maar uitzoeken hoe ze de verdwaalde Nederlanders (en anderstaligen) de stad door of uit krijgt

In Luik zelf kom je in principe niks meer tegen omdat sinds de opening van de Ring de borden in de stad zelf zijn verwijderd om het transitverkeer te ontmoedigen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Ik ben er na de opening van de ringweg nog geweest, en toen kwam je nog overal in de stad verwijzingen naar de genummerde E routes die de stadsring vormen, en de respectieve bestemmingen (Brussel, Maastricht en ongetwijfeld ook Luxemburg) tegen. De huidige bewegwijzering tendeert overigens naar Toutes Directions. Hoewel dat misschien iets minder duidelijk zou kunnen zijn voor de toerist, moet ik de eerste persoon nog tegenkomen die dan toch maar een zijstraat in slaat... 

-
- expressweg

PS: Luxembourg werd überhaupt nooit vermeld op de stadsroute, ook vroeger niet. Dat was destijds altijd een verwijzing naar "Ardennes". Zou de oude bebording nog in tact zijn geweest, dannog zou er dus verwarring ontstaan zijn.
-
- 2x2 autosnelweg
Wat Paolie ook al zegt: we zijn inmiddels jaren verder en er is heel wat weggesnoeid aan bebording. Als je vanuit de Ardennen de oude route neemt, probeert men je zelfs nog een aantal keren te "foppen" door je weer terug naar de ring te verwijzen. Als je daar niet intuint, kom je vervolgens eerst geloof ik alleen Visé tegen als verwijzing en pas bijna aan het einde staat Maastricht weer op de borden...Vinny schreef:Ik ben er na de opening van de ringweg nog geweest, en toen kwam je nog overal in de stad verwijzingen naar de genummerde E routes die de stadsring vormen, en de respectieve bestemmingen (Brussel, Maastricht en ongetwijfeld ook Luxemburg) tegen.
-
- verkeersader

-
- expressweg

»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- verkeersader
-
- expressweg

»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- verkeersader
edit: laat maar
Laatst gewijzigd door Giuseppe op di 17 aug 2010, 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Heren..... 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Nee, vanaf dat punt vind ik de weg ook wel weer... Zelfs zonder een DomDomGiuseppe schreef:Visé komt volgens mij ook pas langs de derivation tevoorschijn, maar daar zal je niet meer snel verkeerd rijden.

-
- 4x5 autosnelweg
Mwah, gewoon de borden centrum volgen. In het Centrum van Luik struikel je echt over de (nieuwe) borden naar bestemmingen als Brussel, Aachen en Maastricht... 

-
- expressweg

-
- 2x2 autosnelweg
Die je zoals gezegd ook vaak richting de Ring proberen te leiden...Vinny schreef:In het Centrum van Luik struikel je echt over de (nieuwe) borden naar bestemmingen als Brussel, Aachen en Maastricht...
-
- 4x5 autosnelweg
Tijd voor de A zeshonderzoveel. Probleem opgelost 

-
- 2x2 autosnelweg

Je bedoelt het compleet maken van de Ring Luik aan de oostzijde? Ja, dan heb je een fatsoenlijke omleidingsroute in geval van afsluiting van de tunnel. Maar dat verandert niks aan het punt dat je ook dan goede omleidingsborden moet plaatsen...
-
- verkeersader
Ik weet niet of die A605 heel veel nut heeft (ok nu natuurlijk wel, maar normaal niet). Het meeste verkeer gaat richting stad en ik zie het verkeer nog niet eerst naar boven rijden en dan weer naar beneden via N3.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb net even de bewegwijzering gechecked. Als je de A 25 volgt en gewoon rechtdoor blijft rijden dan staat er op het einde een verwijzing naar Luxemburg. Dat is wellicht aan de late kant. Als je via het centrum rijdt, dan kom je op de A 602 terecht (maar dan heb je wel de hele Noordring overgeslagen). Ik weet natuurlijk niet wat er in het centrum aan omleidingsbordjes staat.Seat Ibiza schreef:
Je bedoelt het compleet maken van de Ring Luik aan de oostzijde? Ja, dan heb je een fatsoenlijke omleidingsroute in geval van afsluiting van de tunnel. Maar dat verandert niks aan het punt dat je ook dan goede omleidingsborden moet plaatsen...
-
- 2x2 autosnelweg
Ter illustratie nog wat foto's:
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... egeN610N30
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... 8004608450
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... egeN610N30
Dat is dus hier:dan staat er op het einde een verwijzing naar Luxemburg
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... 8004608450
-
- 4x5 autosnelweg
Aha, de Belgisch/Franse variant van U routes (S) wordt ook al gebruikt zie ik. 

-
- 2x2 autosnelweg
Vanuit Zürich lijkt het me wat ver om ter plaatse te gaan kijken en zo ver ik weet is er nog geen Streetview in België. Op welke wijze heb je het dan bekeken?Vinny schreef:Ik heb net even de bewegwijzering gechecked.
-
- expressweg

Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 4x5 autosnelweg
Zat even in de database van mijn collega Marcel te bladeren. Er is bijna geen weg waar hij geen foto van heeft.Seat Ibiza schreef:Vanuit Zürich lijkt het me wat ver om ter plaatse te gaan kijken en zo ver ik weet is er nog geen Streetview in België. Op welke wijze heb je het dan bekeken?Vinny schreef:Ik heb net even de bewegwijzering gechecked.

En oh ja, ik kan bijna geen Schreder - SOX lamp meer zien...

-
- 4x5 autosnelweg
Dan is het Quai de la Derivation, en dat maakt veel duidelijker dat het hier een straatnaam betreft.Timmetje schreef:dan nog is het Dérivation.
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=50.63 ... 21865&z=16
-
- expressweg