[FOTO] A25 Cheratte - Liège

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: [FOTO] A25 Cheratte - Liège

Bericht door Wouter N14 » ma 16 aug 2010, 15:04

Maar in het Frans snap ik het bord ook niet. De E25 bij Luik is dicht en dus moet ik voor Luxembourg de A25 naar Luik volgen. Dan lijkt het net alsof je alsnog ergens bij Luik zult vastlopen :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 16 aug 2010, 15:11

^^ Als ze niet voor vervolg-bewegwijzering hebben gezorgd (wat erop lijkt), en je kent de weg daar niet, dan is dat ook zo....

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 16 aug 2010, 16:26

Wimpie24 schreef:bewegwijzering heeft in de eerste plaats niets meer te maken met een taalstrijd (die is al lang voorbij) maar met vastgelegde TAALWETTEN.
Zolang er nog wegwijzers worden beklad om plaatsnamen in een van de talen uit te wissen, geloof ik niet dat de taalstrijd voorbij is.
Tommy schreef:Vriendelijk kun je als mens zijn. Een bord is dat sowieso niet.
Onzin. Borden zijn gemaakt door mensen en zijn al of niet een blijk van vriendelijkheid.
Dat vind je kennelijk zelf ook, want je schrijft:
Tommy schreef:Uit vriendelijkheid gebruikt de Belg al jaar en dag het E-nummer boven het A-nummer
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 16 aug 2010, 16:38

^^
Ik pleit er daarvoor ook om op grote internationale wegen in ons om bij omleidingen ook een Engelstalig opschrift te voorzien. Naast de voertaal van het gebied natuurlijk die ook op die borden het voordeel moeten krijgen (groter lettertype, bijkomende info).
paolie schreef: Zoiets heeft ook niets met taalwetten te maken. Taalwetten schrijven namelijk voor dat iets verplicht is in een bepaalde taal aan te geven. Volgens mij staat in die wetten nergens dat het verboden is om daarnaast voor de duidelijkheid ook hetzelfde in een andere taal te vermelden.
Een goede redenering maar taalwetten bepalen wel degelijk welke talen enkel en alleen waar gebruikt mogen worden. Tweetalige wegwijzers in Leuven in de trant van Omleiding/Déviation zijn dus fout.
Bovendien kennen ook wij in België die borden met parkeerregelgeving voor bewoners. "ZONE P BEWONERS"

Ik heb er 1 voorbeeld van (ook een goed voorbeeld van hoe druk het wordt bij meerdere talen)

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 aug 2010, 18:03

^^
Ik pleit er daarvoor ook om op grote internationale wegen in ons om bij omleidingen ook een Engelstalig opschrift te voorzien. Naast de voertaal van het gebied natuurlijk die ook op die borden het voordeel moeten krijgen (groter lettertype, bijkomende info).
Dan krijg je dat de Polen zich gediscrimineerd voelen waardoor allerlei vrachtwagens zich weer klemrijden in de bebouwde kom omdat ze de borden ook in het Engels niet kunnen lezen... :roll: Wat is er mis met E 25 een groot kruis er doorheen en dan oranje bordjes met E 25 om duidelijk te maken dat je die route moet volgen. Het lijkt me zelfs 100x duidelijker dan U49. :yes:
Anders moet de stad Luik zelf maar uitzoeken hoe ze de verdwaalde Nederlanders (en anderstaligen) de stad door of uit krijgt
Een beetje een zeurkousenpost en dat weet je zelf ook. In Luik staat overal "Maastricht" op de borden. Ik wil niet zeggen dat je niet kunt verdwalen in Luik, maar het is een van de steden in Wallonie die zijn (haar) bewegwijzering echt wel op orde heeft...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 16 aug 2010, 18:53

Vinny schreef:
Anders moet de stad Luik zelf maar uitzoeken hoe ze de verdwaalde Nederlanders (en anderstaligen) de stad door of uit krijgt
Een beetje een zeurkousenpost en dat weet je zelf ook. In Luik staat overal "Maastricht" op de borden. Ik wil niet zeggen dat je niet kunt verdwalen in Luik, maar het is een van de steden in Wallonie die zijn (haar) bewegwijzering echt wel op orde heeft...
Deze discussie gaat over de weg van Maastricht naar Luxemburg. Dan kom je echt geen Maastricht tegen, Vincent :roll: Neem dat eerst even in ogenschouw voordat je iets als zeurkousenpost afdoet.

In Luik zelf kom je in principe niks meer tegen omdat sinds de opening van de Ring de borden in de stad zelf zijn verwijderd om het transitverkeer te ontmoedigen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 aug 2010, 20:22

Ik ben er na de opening van de ringweg nog geweest, en toen kwam je nog overal in de stad verwijzingen naar de genummerde E routes die de stadsring vormen, en de respectieve bestemmingen (Brussel, Maastricht en ongetwijfeld ook Luxemburg) tegen. De huidige bewegwijzering tendeert overigens naar Toutes Directions. Hoewel dat misschien iets minder duidelijk zou kunnen zijn voor de toerist, moet ik de eerste persoon nog tegenkomen die dan toch maar een zijstraat in slaat... ;)

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 17 aug 2010, 8:50

^^ Dan zou ik er nu nog maar eens gaan rijden. Zowel Maastricht als Luxemburg worden aan het begin van de route niet meer vermeld. Ook geen "toutes directions" of iets dergelijks. Wel na ongeveer driekwart. Maar dan moet je toch echt wel weten hoe de oude route liep, anders is de kans levensgroot dat je toch ergens de fout in gaat (ook voor tomtomrijders, want die heeft bijzonder veel moeite met de linkerbaan-tunneltjes)

PS: Luxembourg werd überhaupt nooit vermeld op de stadsroute, ook vroeger niet. Dat was destijds altijd een verwijzing naar "Ardennes". Zou de oude bebording nog in tact zijn geweest, dannog zou er dus verwarring ontstaan zijn.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 17 aug 2010, 17:34

Vinny schreef:Ik ben er na de opening van de ringweg nog geweest, en toen kwam je nog overal in de stad verwijzingen naar de genummerde E routes die de stadsring vormen, en de respectieve bestemmingen (Brussel, Maastricht en ongetwijfeld ook Luxemburg) tegen.
Wat Paolie ook al zegt: we zijn inmiddels jaren verder en er is heel wat weggesnoeid aan bebording. Als je vanuit de Ardennen de oude route neemt, probeert men je zelfs nog een aantal keren te "foppen" door je weer terug naar de ring te verwijzen. Als je daar niet intuint, kom je vervolgens eerst geloof ik alleen Visé tegen als verwijzing en pas bijna aan het einde staat Maastricht weer op de borden...

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » di 17 aug 2010, 17:49

^^Visé komt volgens mij ook pas langs de derivation tevoorschijn, maar daar zal je niet meer snel verkeerd rijden.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 17 aug 2010, 17:59

^^ derivation is afleiding. Jij zult déviation bedoelen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » di 17 aug 2010, 18:06

^^Ik zou zeggen kijk eens eerst voor je iets schrijft :wijsvinger:

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 17 aug 2010, 18:14

^^ dan nog is het Dérivation.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » di 17 aug 2010, 18:20

edit: laat maar
Laatst gewijzigd door Giuseppe op di 17 aug 2010, 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 17 aug 2010, 18:22

Heren..... :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 17 aug 2010, 19:14

Giuseppe schreef:^^Visé komt volgens mij ook pas langs de derivation tevoorschijn, maar daar zal je niet meer snel verkeerd rijden.
Nee, vanaf dat punt vind ik de weg ook wel weer... Zelfs zonder een DomDom :lol:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 17 aug 2010, 21:41

Mwah, gewoon de borden centrum volgen. In het Centrum van Luik struikel je echt over de (nieuwe) borden naar bestemmingen als Brussel, Aachen en Maastricht... :D

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 18 aug 2010, 9:24

^^ Tsja, met zulke aanwijzingen ga je in dit geval (richting Luxemburg) toch echt op de kruising met de Boulevard de la Constitution al hopeloos de mist in.... :roll:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 18 aug 2010, 14:26

Vinny schreef:In het Centrum van Luik struikel je echt over de (nieuwe) borden naar bestemmingen als Brussel, Aachen en Maastricht...
Die je zoals gezegd ook vaak richting de Ring proberen te leiden...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 aug 2010, 17:29

Tijd voor de A zeshonderzoveel. Probleem opgelost :D

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 18 aug 2010, 18:48

^^
Je bedoelt het compleet maken van de Ring Luik aan de oostzijde? Ja, dan heb je een fatsoenlijke omleidingsroute in geval van afsluiting van de tunnel. Maar dat verandert niks aan het punt dat je ook dan goede omleidingsborden moet plaatsen...

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » wo 18 aug 2010, 19:56

Ik weet niet of die A605 heel veel nut heeft (ok nu natuurlijk wel, maar normaal niet). Het meeste verkeer gaat richting stad en ik zie het verkeer nog niet eerst naar boven rijden en dan weer naar beneden via N3.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 aug 2010, 20:15

Seat Ibiza schreef:^^
Je bedoelt het compleet maken van de Ring Luik aan de oostzijde? Ja, dan heb je een fatsoenlijke omleidingsroute in geval van afsluiting van de tunnel. Maar dat verandert niks aan het punt dat je ook dan goede omleidingsborden moet plaatsen...
Ik heb net even de bewegwijzering gechecked. Als je de A 25 volgt en gewoon rechtdoor blijft rijden dan staat er op het einde een verwijzing naar Luxemburg. Dat is wellicht aan de late kant. Als je via het centrum rijdt, dan kom je op de A 602 terecht (maar dan heb je wel de hele Noordring overgeslagen). Ik weet natuurlijk niet wat er in het centrum aan omleidingsbordjes staat.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 18 aug 2010, 21:21

Ter illustratie nog wat foto's:
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... egeN610N30
dan staat er op het einde een verwijzing naar Luxemburg
Dat is dus hier:
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... 8004608450

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 aug 2010, 21:26

Aha, de Belgisch/Franse variant van U routes (S) wordt ook al gebruikt zie ik. ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 18 aug 2010, 21:30

Vinny schreef:Ik heb net even de bewegwijzering gechecked.
Vanuit Zürich lijkt het me wat ver om ter plaatse te gaan kijken en zo ver ik weet is er nog geen Streetview in België. Op welke wijze heb je het dan bekeken?

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 18 aug 2010, 21:32

^^ Aangezien hij over snelwegen sprak, denk ik dat de bron autosnelwegen.net was.
Dietrich Bonhoeffer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 aug 2010, 21:36

Seat Ibiza schreef:
Vinny schreef:Ik heb net even de bewegwijzering gechecked.
Vanuit Zürich lijkt het me wat ver om ter plaatse te gaan kijken en zo ver ik weet is er nog geen Streetview in België. Op welke wijze heb je het dan bekeken?
Zat even in de database van mijn collega Marcel te bladeren. Er is bijna geen weg waar hij geen foto van heeft. :) (En Harry en autosnelwegen.net van Erwin zijn ook een onuitputtelijke bron van informatie. Waarvoor mijn hartelijke dank heren)

En oh ja, ik kan bijna geen Schreder - SOX lamp meer zien... :twisted:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 aug 2010, 21:58

Timmetje schreef:^^ dan nog is het Dérivation.
Dan is het Quai de la Derivation, en dat maakt veel duidelijker dat het hier een straatnaam betreft.
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=50.63 ... 21865&z=16

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 19 aug 2010, 9:19

^^ Zucht.... :neenee: Guiseppe schrijft toch duidelijk langs de Dérivation, en niet over....