Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: beweegbare bruggen in snelwegen

Bericht door Peter » do 19 aug 2010, 10:21

Er zijn zoveel dingen die "eigenlijk niet zouden moeten kunnen", zoals gelijkvloerse knooppunten (Joure, Julianaplein, etc), snelwegen met deels geen of te smalle vluchtstroken (A44), snelwegen met een Vmax 80 regime, etc, etc. Soms moet je leven met sub-optimaal bij gebrek aan geld en/of ruimte.

Sommige snelwegbruggen gaan alleen 's nachts open (A1) en anderen zelden (v Brienenoordbrug). Hoeveel wil je uitgeven om dit beperkte euvel te verhelpen.
Bruggen die om de haverklap open moeten (zoals Ketelbrug) zouden wat hoger op het aquaductlijstje mogen. Soms gebeurt dit ook wel, zoals recent de Thomassentunnel of nog recenter het aquaduct in Sneek (daar lag ook nog eens een gelijkvloerse spoorbaan in de N7). Ook de Fonejachtbrug (N31) hoeft tegenwoordig nog maar zelden open. Vroeger moest ie om het half uur open in de zomer (voor 10-15 minuten).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Pino » do 19 aug 2010, 11:42

Buiten "wat hoger op het aquaductenlijstje" kun je natuurlijk ook nog inzetten op "wat lager op het prioriteitenlijstje scheepvaart" oftewel gewoon minder vaak opengooien. Laatste optie: een hogere brug. Die kun je desnoods nog beweegbaar maken ook, mits de brug maar een hoogte heeft waardoor je met één of twee openingen per dag kunt volstaan.

Zou je bij de Ketelbrug trouwens niet moeten denken aan een tunnel in plaats van een aquaduct? Het water lijkt me namelijk rijkelijk breed voor een aquaduct. En dan de vervolgvraag (misschien een hele stomme vraag, maar ik ben nou eenmaal geen techneut): is het technisch wel wenselijk om een tunnel te hebben tussen twee polders die toch vrij ruim onder NAP liggen? Je creëert een nieuw laag punt binnen je polder, maakt dat de drainage niet vrij lastig? Daarom wellicht toch die hogere brug.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door harry » do 19 aug 2010, 11:49

Ieder land doet wel concessies aan het principe van de autosnelweg. In berggebieden mag langzaam verkeer soms mee (geen ruimte voor een eigen weg) of zijn de bochten veel te krap. Of een tunnel heeft maar 2 rijstroken.
Nederland heeft veel water en dus af en toe een brug om de kosten niet belachelijk hoog te maken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Vinny » do 19 aug 2010, 18:12

harry schreef:Ieder land doet wel concessies aan het principe van de autosnelweg. In berggebieden mag langzaam verkeer soms mee (geen ruimte voor een eigen weg) of zijn de bochten veel te krap. Of een tunnel heeft maar 2 rijstroken.
Nederland heeft veel water en dus af en toe een brug om de kosten niet belachelijk hoog te maken.
In Zwitserland wordt dan wel een ander symbooltje gebruikt, namelijk het autosymbooltje. Om vervolgens toch weer snelwegnummering en bewegwijzering te gebruiken... :neenee:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Willem » do 19 aug 2010, 20:42

En hoe vaak gebeurt het nu eigenlijk dat je zelf in de file voor de brug staat omdat die geopend is? De kans dat je als individuele automobilist een keer voor een brug moet wachten is heel klein. Iedereen die regelmatig een stuk snelweg met een te openen brug daarin berijdt kan dat beamen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door boe! » do 19 aug 2010, 20:50

Willem schreef:En hoe vaak gebeurt het nu eigenlijk dat je zelf in de file voor de brug staat omdat die geopend is?
Vorige week maandag twee keer (maar dan heb je ook echt pech).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Coen Tunnel » do 19 aug 2010, 23:03

Vinny schreef:In Zwitserland wordt dan wel een ander symbooltje gebruikt, namelijk het autosymbooltje. Om vervolgens toch weer snelwegnummering en bewegwijzering te gebruiken... :neenee:
Het is maar hoe je het ziet. Volgens mij is het nummering en bewegwijzering voor Nationalstrassen. Dat zijn vaak autosnelwegen, maar soms ook autowegen. Zie ook hier. Belangrijk nuanceverschil, alhoewel ik snap dat het inderdaad onduidelijkheid op kan roepen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Vinny » do 19 aug 2010, 23:09

De Nationalstrasse nummering hebben ze juist afgeschaft (dat is de oude N nummering). Volgens Michelin is de weg 16 nog altijd N16, hoewel dat volgens mij A16 zou moeten zijn. Verder is de A51 (die pontificaal op het PDF je staat) helemaal geen nationale weg, dat is een Kantonale snelweg. Maar laten we die discussie vooral verder voeren in het Zwitserse subforum :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Coen Tunnel » do 19 aug 2010, 23:26

Vinny schreef:De Nationalstrasse nummering hebben ze juist afgeschaft (dat is de oude N nummering).
De nummers zijn hetzelfde als vroeger, alleen is men de wegen als A-wegen gaan benoemen. Desalniettemin heet het hele systeem van wegen nog steeds Nationalstrassen, waar onderscheid in drie categorieën wordt gemaakt. Dat staat ook op de Wegenwiki.
Verder is de A51 (die pontificaal op het PDF je staat) helemaal geen nationale weg, dat is een Kantonale snelweg.
Het zuidelijke deel is wel degelijk een Nationalstrasse waarvoor dus ook een vignet benodigd is.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1332
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door mvalkenburg » vr 20 aug 2010, 9:06

Willem schreef:En hoe vaak gebeurt het nu eigenlijk dat je zelf in de file voor de brug staat omdat die geopend is? De kans dat je als individuele automobilist een keer voor een brug moet wachten is heel klein. Iedereen die regelmatig een stuk snelweg met een te openen brug daarin berijdt kan dat beamen.
Op de A8 dagelijks. Minimaal 1x en vaak 2x. Gewoon in de spits. Er geldt een inhaalverbod in de spits voor vrachtwagens t.b.v. de doorstroming, maar een beweegbare brug gooien we gewoon zo tegen 8:15 open.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Peter » vr 20 aug 2010, 9:21

Voor de A29, A6 Ketelbrug en A7 afsluitdijk bruggen (2x) geldt hetzelfde. Ik denk dat je daarmee de top-5 snelwegbruggen hebt gehad in openings-frequentie (benieuwd of er harde gegevens bestaan bij RWS).

Rijkswegbruggen als N61 Terneuzen, N31 Harlingen of N31 Deinum zullen ongetwijfeld een hogere frequentie hebben, voor de Friese bruggen geconcentreerd in het zomerseizoen, ongetwijfeld weer geklopt door enkele Friese of Zeeuwse provinciale/gemeentelijke bruggen. Een brug als de Kruithuisbrug (N470) gaat (behalve in mid-winter) ook wel eens per uur open, om nog maar te zwijgen van de Sluisbrug in Leidschendam....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Rein » vr 20 aug 2010, 13:40

De brug over Zijkanaal C op de A9 gaat ook frequent open, vaak voor een enkel irritant klein zeilbootje. Ik weet overigens niet of dit ook in de spits gebeurt. In ieder geval is de A9 ook een zeer drukke snelweg waar het openen van een brug direct tot enkele kilometers file leidt.

Gisteravond was ik denk ik net op tijd. Aan beide kanten lagen (na de Sail-in op het Noordzeekanaal die dag) zo'n tien boten te wachten tot de brug weer eens open ging.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Vinny » vr 20 aug 2010, 15:40

Peter schreef:Voor de A29, A6 Ketelbrug en A7 afsluitdijk bruggen (2x) geldt hetzelfde. Ik denk dat je daarmee de top-5 snelwegbruggen hebt gehad in openings-frequentie (benieuwd of er harde gegevens bestaan bij RWS).

Rijkswegbruggen als N61 Terneuzen, N31 Harlingen of N31 Deinum zullen ongetwijfeld een hogere frequentie hebben, voor de Friese bruggen geconcentreerd in het zomerseizoen, ongetwijfeld weer geklopt door enkele Friese of Zeeuwse provinciale/gemeentelijke bruggen. Een brug als de Kruithuisbrug (N470) gaat (behalve in mid-winter) ook wel eens per uur open, om nog maar te zwijgen van de Sluisbrug in Leidschendam....
Bij ProRail zijn die gegevens gewoon opvraagbaar op de website. Ik kan me niet voorstellen dat Rijkswaterstaat niet iets vergelijkbaars heeft...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Palance » vr 20 aug 2010, 20:15

Rijkswaterstaat had/heeft heel veel informatie sowieso niet online staan. Daarom zijn er hobbyisten die allerlei rare wegensites opzetten ;)

(of wordt er nu van mij verwacht dat ik al die brugopeningen in mijn site ga verwerken?)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Vinny » vr 20 aug 2010, 20:34

Wanneer een beweegbare brug vaste openingstijden heeft (of vaste tijdvensters) dan is dat natuurlijk wel toegevoegde informatie. Op mijn oude computer had ik een foto van de A 1 Vechtbrug waar een bord met deze tijden opstaan...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 818
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Tachi » vr 20 aug 2010, 20:50

Hier heb je een PDF van rijkswaterstaat met de bedieningstijden van alle bruggen en sluizen.

http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Be ... 288374.pdf

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: beweegbare bruggen in snelwegen

Bericht door Attietattie » za 21 aug 2010, 13:29

Peter schreef:Sommige snelwegbruggen gaan alleen 's nachts open (A1)
Als je de Vechtbrug bedoelt is dat precies het verkeerde voorbeeld. Die gaat namelijk overdag en 's avonds open.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door sirdanilot » za 21 aug 2010, 17:32

N61: Terneuzen (kanaal Gent-Terneuzen)
beter bekend als Sluiskilbrug; ernaast wordt momenteel ook de Sluiskiltunnel gebouwd, en waarschijnlijk zal op de sluiskilbrug zowel het nummer N61 als N62 vervallen. Maar voorlopig is dit er dus nog altijd eentje.

edit: Overigens zou het me niet verbazen als deze brug de hoogste openingsfrequentie van alle rijkswegbruggen heeft. Het betreft hier namelijk een route voor zeeschepen, dus niet alleen maar wat Friese zeilbootjes. Al zouden die in de N15 ook wel vrij vaak open kunnen gaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 aug 2010, 5:18

Ik weet niet of de Calandbrug en de Botlekbrug nog steeds rijkswegen zijn, want dat zijn ook goede kandidaten. En natuurlijk de bruggen over de Stevinsluizen en Lorentzsluizen. De Sluiskilbrug zal inderdaad ook wel druk zijn vanwege de haven van Gent.

Overigens: alleen maar wat Friese zeilbootjes? De oude Fonejachtbrug over het Prinses Margrietkanaal in de N31 was maar 7,5 meter hoog en stond zeker in de zomer meer open dan dicht. Het aandeel pleziervaart wat daar langs voer was enorm. De nieuwe Fonejachtbrug kan overigens ook open, maar dat gebeurt sinds vorig jaar niet meer. Pleziervaart moet de route via het Aquaduct Langdeel nemen.

De Haringvlietbrug, Ketelbrug en Ramspolbrug zullen ook wel vrij hoog scoren.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Mark » zo 22 aug 2010, 12:08

Calandbrug is van het Rijk. Botlekbrug is vaag. Ik geloof dat zowel RWS als het Havenbedrijf Rotterdam er macht over hebben.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Palance » zo 22 aug 2010, 13:36

De Calandbrug is, volgens de HM-paaltjes aldaar, deel van de N15 (en van de bijbehorende afritcomplexen). Ik dacht dat de Botlekbrug die niet had.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door mb90 » zo 22 aug 2010, 13:42

Ik heb nog foto's van begin 2009 (is alleen wel even geleden) van de Botlekbrug en daar zag ik op de wegen van en naar de Botlekbrug hm-bordjes met A15 erop, op de brug zelf staan geen bordjes.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door harry » ma 23 aug 2010, 10:36

^^ En dat was gistermiddag nog steeds zo (heb er speciaal op gelet). :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: beweegbare bruggen in snelwegen

Bericht door Peter » ma 23 aug 2010, 11:29

Attietattie schreef:
Peter schreef:Sommige snelwegbruggen gaan alleen 's nachts open (A1)
Als je de Vechtbrug bedoelt is dat precies het verkeerde voorbeeld. Die gaat namelijk overdag en 's avonds open.
Ik ben eigenlijk in de war met de Spoordokbrug bij Amsterdam (en dat is geen snelweg). Die gaat alleen rond 2 uur 's nachts open. Een nare hobbel voor wie met "vaste" mast vanuit het IJ Amsterdam langs wil...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Peter » ma 23 aug 2010, 11:37

mb90 schreef:Ik heb nog foto's van begin 2009 (is alleen wel even geleden) van de Botlekbrug en daar zag ik op de wegen van en naar de Botlekbrug hm-bordjes met A15 erop, op de brug zelf staan geen bordjes.
Ik heb de Botlekbrug er dan toch maar als A15 brug bijgezet. Een beetje een twijfelgeval dus voor de brug zelf....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Berrychello » vr 27 aug 2010, 1:11

Ook bruggen in N-wegen? Dat zijn er wel veel hoor.

N201 bijvoorbeeld:
- Vreeland (Vecht)
- Vinkeveen (Vinkeveense Plassen)
- Uithoorn (Amstel)
- Aalsmeer (Ringvaart Haarlemmermeerpolder)

edit: ah, Rijkswegen. N201 is provinciaal. Mijn excuses :)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Peter » vr 27 aug 2010, 7:56

Beweegbare bruggen in provinciale wegen (danwel: als provinciaal bewegwijzerde wegen) wordt een veel langere lijst. Voor gemeentelijke bruggen (+waterschappen) wordt het zelfs bijna ondoenlijk, daar er veel privebruggen bij zitten, waarvan een deel niet eens open kan of nep is (rij maar eens door het Westland of Nootdorp). En dan de beweegbare spoorbruggen nog... Wellicht een leuke hobby voor dwangneurotische fotografen om ze allemaal op foto te zetten, en te documenteren welke weg het is, welk kanaal/rivier en hoe de brug heet. Ik heb niet zo snel iemand op het oog hoor ;)

Als iemand de moed heeft om een aanzet te maken (bijvoorbeeld alle beweegbare provinciale bruggen in Zuid-Holland of Friesland)...

PS Je komt een redelijk eind met een de (25?) waterkaarten van NL (scannen op bruggen met BB teken), de wateratlas (openingstijden) en een wegenkaart. De waterkaarten/atlassen vertellen helaas bijna nooit welke wegen (wegnummers) er kruisen en laten ook vaak de brugnaam weg, tenzij de brug bijzondere openingstijden heeft of apart aangeroepen moet worden voor opening.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door harry » vr 27 aug 2010, 11:27

Peter schreef:Wellicht een leuke hobby voor dwangneurotische fotografen om ze allemaal op foto te zetten. Ik heb niet zo snel iemand op het oog hoor ;)
Ik zou zo ook geen dwangneurotische fotograaf weten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Vinny » vr 27 aug 2010, 13:30

Er is iemand op een ander forum die alle stationsborden van Europa op de foto wil zetten. Ieder zijn ding toch? ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Peter » vr 27 aug 2010, 14:18

Tja, of iemand die in alle Europese steden een Appeltaart wil eten....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie