Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Vahalis » zo 26 aug 2018, 21:50

^^ de Vechtbrug idem.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door GuteFahrt » di 04 sep 2018, 13:22

Ben benieuwd of de lijst over 5 a 10 jaar nog korter wordt, of voorlopig gelijk blijft...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Peter » di 04 sep 2018, 13:36

Er staan volgens mij geen grote projecten met beweegbare bruggen op de korte termijn-planning, waar denkbaar een beweegbare brug door een vaste brug of een aquaduct wordt vervangen. Wel kans dat hier en daar een beweegbare brug wordt vastgezet doordat er geen binnenvaart meer plaatsvindt (en het geen staande mastenroute is en pleziervaart onder een gesloten brug kan).

Wellicht dat de beweegbare brug bij het Julianaplein straks vervalt voor doorgaand verkeer op de N7. Maar als verkeer van/naar de A28 wel een beweegbare brug krijgt/houdt, dan blijft deze tellen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Schelpenpaadje » di 04 sep 2018, 14:44

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt met "als verkeer van/naar de A28 wel een beweegbare brug krijgt/houdt", volgens de impressies komt de beweegbare brug bij het Julianaplein volledig te vervallen:

Afbeelding

Van de projectwebsite:
Nooit meer wachten voor brug over Noord-Willemskanaal
Aan de westkant van het Julianaplein rijd je nu nog via een beweegbare brug over het Noord-Willemskanaal. Hier komt een vaste brug waardoor je niet meer hoeft te wachten voor passerende schepen. De beweegbare brug is niet meer nodig, omdat de weg op dit punt hoger komt te liggen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Vinny » di 04 sep 2018, 22:04

Ja, het worden steile en krappe verbindingsbogen. Het ziet er allemaal heel flashy uit op de animaties, maar ik denk wel dat het voor Nederland een bijzonder geval wordt dat Julianaplein. Meer vergelijkbaar met de binnenstedelijke knooppunten die elders in Europa in grote steden ook zijn, maar dan geen snelwegstatus hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1424
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Steyn_E » di 04 sep 2018, 22:16

Het heeft wel wat weg van Werpsterhoek of aansluiting Helmond (Kennedylaan) bij Eindhoven. Daar werkt het vziw prima. Altijd beter dan een Haarlemmermeer met verkeerslichten in ieder geval.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Jackbauer1350 » vr 07 sep 2018, 13:18

Oude Rijn brug in de A44 bij Leiden kan er binnenkort ook vanaf. Dat wordt een vaste brug.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door verfmeer95 » vr 07 sep 2018, 15:17

Peter schreef: ma 16 aug 2010, 9:11 A15: Botlekbrug (alternatief tunnel)
N15: Suurhoff- en Calandbrug.
Bij de Suurhoff- en Calandbrug is de N15 inmiddels A15 geworden.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1186
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door EtienneM » zo 09 sep 2018, 18:18

De Sluiskilbrug bij Terneuzen van de N61 staat ten onrechte doorgestreept. De weg over deze brug heeft nog steeds het nummer N61, alleen het nummer N62 is bij de brug verdwenen met het openen van de Sluiskiltunnel.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Chris » di 05 nov 2019, 17:38

De Giessenbrug van de A20: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -reparatie
Vraag 2
Is de Giessenbrug thans bedienbaar?

Antwoord 2
Nee. Door problemen in het bedienings- en besturingssysteem kan de brug niet verantwoord worden bediend en moet deze gesloten blijven. Omdat de signalering voor het wegverkeer niet goed werkt, zou het bedienen van de brug tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. De provincie Zuid-Holland, als beheerder van de vaarweg onder de Giessenbrug, heeft daarom sinds 26 januari 2017 een stremming ingesteld voor het vaarwegverkeer hoger dan 5,40 meter.

Vraag 3
Wanneer staat de renovatie van de Giessenbrug gepland?

Antwoord 3
De Giessenbrug is onderdeel van het programma Vervanging en Renovatie; de grote productie-opgave om objecten die het einde van hun levensduur naderen te vervangen of te renoveren. De renovatie van de Giessenbrug staat gepland en geprogrammeerd voor 2026. Op dit moment zie ik geen mogelijkheden voor versnelling. Enerzijds vanwege de tijd die nodig is om de recent opgestarte planstudie af te ronden. Dat is van belang om de uitvoering van het project goed voor te bereiden. Anderzijds vanwege andere vervangings- en renovatieprojecten in de regio Rotterdam, die eveneens urgent zijn en eerder uitgevoerd zullen worden. Het is mede uit het oogpunt van hinderbeperking voor de weggebruikers in deze regio niet wenselijk om al deze projecten tegelijk aan te pakken. Toch blijf ik alert op mogelijkheden om de uitvoering te versnellen, mochten deze zich aandienen. Dit heb ik recentelijk ook aan de provincie Zuid-Holland toegezegd.

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Piles » di 05 nov 2019, 19:35

^^ als je 9 jaar zonder beweegbare brug kan, moet ie dan wel terugkomen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Vinny » di 05 nov 2019, 21:05

Afbeelding
Zo ziet de staande mastroute eruit, voor een robuust netwerk zou eigenlijk de Giessenbrug beweegbaar moeten blijven, dan kan in het geval van afgelopen week toen de brug bij Boskoop gestremd was omgevaren worden via Den Haag door hogere schepen dan 5,40.

De vraag is hoe veel belang de politiek hecht aan goede bereikbaarheid over het water. Persoonlijk zou ik graag zien dat er in de Randstad nog wat meer aquaducten worden gebouwd, dan kan het scheepvaart- en wegverkeer elkaar ongehinderd passeren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Pino » di 05 nov 2019, 21:45

^^ Volgens mij loop je dan vast op de A4 bij Rijswijk? Als doorgaande vaarroute is er dan ook niet heel veel belang. Beroepsvaart komt volgens mij zelden voorbij (de zuidkant van) Delft en staande masten zie ik daar eigenlijk nooit.

Maar voor de lichte industrie tussen daar en Giessenbrug zal dit wel hinderlijk zijn. In de Spaanse Polder heeft de Schie een paar zijhavens die worden gebruikt door de bedrijven aldaar. Veel zal wel gaan door schepen zonder staande mast die nu ook nog onder de Giessenbrug door kunnen, maar het kost je wat flexibiliteit. Verder noordelijk zie ik ook veel beroepsvaart, maar volgens mij maar weinig waarvoor de Giessenbrug open zou moeten. De Hogebrug in Overschie blijft hier een bottleneck (bron). Maar goed, men wil de Schie beschikbaar houden voor grotere beroepsvaart, al was het maar voor de uitzonderingen. Kun je vast over twisten, maar kosten om het project er koste wat kost snel doorheen te rammen worden de belastingbetaler in ieder geval niet in de maag gesplitst.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Vinny » di 05 nov 2019, 23:27

Pino schreef: Volgens mij loop je dan vast op de A4 bij Rijswijk? A
Ik heb het even opgezocht, die brug is 7 meter hoog. Voor 4 laags containervervoer zou die eigenlijk op 9,10 meter moeten zijn, maar voor vrijwel alle beroepsvaart op de binnenwateren is de brug hoog genoeg.

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat voor pleziervaart met staande mast dit geen optie is, dus die moeten wachten tot de stremming bij Boskoop voorbij is. Maar het is natuurlijk nu niet het vaarseizoen, dat scheelt ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Pino » di 05 nov 2019, 23:50

^^ Ik zie beroepsvaart van die omvang niet zomaar in groteren getale langs het centrum van Delft gaan. Of überhaupt voorbij de Hogebrug komen. Dus dan kan die zeven meter bij Rijswijk ook wel lijden. Maximale diepgang op de Schie is 2.5 meter; zijn er überhaupt schepen die vier lagen containers kunnen hebben én binnen die diepgang blijven?

Ik ken de gebruikersaantallen van de route niet, maar van ritjes langs stukken Schie durf ik de stelling wel aan dat Nieuwe Maas-Spaanse Polder vrij veel beroepsvaart ziet, Spaanse Polder-Zuidkant Delft alweer minder en daarna zie je zelden meer dan pleziervaart zonder mast.

Egbert
expressweg
Berichten: 2719
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Egbert » wo 06 nov 2019, 6:58

Blijkbaar is er wel vraag naar het repareren van de Giessenbrug: https://www.ad.nl/delft/kanaal-bij-delf ... ~aa9163de/

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Pino » wo 06 nov 2019, 9:28

In dit artikel worden de drie bruggen bij Overschie onder één noemer Giessenbrug gebracht. Waar wordt gezegd “de doorgang is smal”, doelt dat op de Hogebrug, terwijl de hoogtebeperking van 5,40 meter dus op de “echte” Giessenbrug in de A20 slaat. De tussengelegen Spaansebrug levert geen verdere beperking op.

Wanneer je praat over vaart naar Delft (verder richting Den Haag wordt niet genoemd; dat zegt genoeg over het ontbreken van vraag), kun je de hoogtebeperking in de A20-brug maar moeilijk los zien van de beperkingen in breedte en diepgang iets verderop bij de Hogebrug. Het is in theorie vast mogelijk dat een beroepsschip door de Hogebrug zou kunnen, maar vastloopt op de 5,40 meter. Maar ik vraag me af of het met enige regelmaat aan de orde is. Het artikel verduidelijkt het hoe dan ook niet.

Als gezegd, voor vaart naar de zijhavens in de Spaanse Polder ligt het net anders. Die schepen zien de Hogebrug niet. De breedte van de andere bruggen tot aan de Nieuwe Maas is groter en het water is daar ook dieper. Dat maakt deze havens bereikbaar voor wat grotere schepen, voor wie de 5,40 meter Giessenbrug wel de beperkende factor kan zijn.

Voor het overzicht: dit is de situatie in Overschie uit de lucht. Van onder naar boven de Giessenbrug, Spaanse Brug en Hogebrug. Achter die laatste nog de twee krappe bochten, die sinds begin dit jaar zijn afgesneden. Dat kanaal is op de Google Maps-foto nog niet te zien. De Hogebrug is een rijksmonument (en mijn geboortegrond). Niet het beweegbare gedeelte, maar wel de opgang en het brugwachtershuisje ernaast. Deze situatie zal de beperkingen in breedte en diepte aldaar veroorzaken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Peter » wo 06 nov 2019, 10:14

Er is nog beperkte vrachtvaart naar de Laakhavens (zand, afval, cement), maar volgens mij geen zeecontainervaarten. De A4 is dus hoog genoeg, behalve voor staande masten (van zeilschepen, die op zee of het Ijsselmeer varen, en waar de mast strijken niet eenvoudig is). Maar er liggen ook andere vaste viaducten op de route naar de Kaag, zoals de A12 en de Randstadrailbrug in Leidschendam.

Sommige havens nabij de grote rivieren worden natuurlijk gebruikt als jachthaven voor (zee)zeilschepen. Dat zal wel niet spelen bij de Giessenbrug.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Vinny » wo 06 nov 2019, 21:23

Ik ken de gebruikersaantallen van de route niet, maar van ritjes langs stukken Schie durf ik de stelling wel aan dat Nieuwe Maas-Spaanse Polder vrij veel beroepsvaart ziet, Spaanse Polder-Zuidkant Delft alweer minder en daarna zie je zelden meer dan pleziervaart zonder mast.
Er zijn wel actieve beroepsvaart en pleziervaartlobby's die af en toe wat aankaarten. Vooralsnog hebben ze vooral in Friesland succes: de provincie is daar al ruim 10 jaar intensief bezig om het netwerk op te waarderen. Als de overheid vind dat er genoeg reden is om bijvoorbeeld de bocht bij Overschie af te snijden dan kan het zinvol zijn om nog eens goed te kijken naar de kansen om meer goederen via deze manier te transporteren. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat dan elk half uur een brug in een snelweg als de A 20 open gaat maar dat hoeft dus helemaal niet. Door de brug iets te verhogen en wat slimme aanvullende maatregelen te nemen zou het zelfs kunnen dat deze alleen 's nachts bediend hoeft te worden voor een paar grote jongens, terwijl er wel verschuiving plaats kan vinden van goederenvervoer van de weg naar het water. Daar profiteert vervolgens iedereen van :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Basjuh1981 » do 07 nov 2019, 7:43

^^ Verhogen klinkt goed, alleen zit je denk ik met Kleinpolderplein. De A20 ligt daar op het onderste niveau en gaat dan omhoog naar de Giessenbrug.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Victor » do 07 nov 2019, 19:03

^^ Dat is inderdaad een ononderbroken stijging van -1 naar +1.
https://www.google.nl/maps/@51.9308422, ... 384!8i8192

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Vinny » do 07 nov 2019, 19:53

Basjuh1981 schreef: do 07 nov 2019, 7:43 ^^ Verhogen klinkt goed, alleen zit je denk ik met Kleinpolderplein. De A20 ligt daar op het onderste niveau en gaat dan omhoog naar de Giessenbrug.
Ik heb zelf niet het gevoel dat de helling zo steil is dat er niet nog een paar meter bij kan. Met 7,10 m doorvaarthoogte kan 90% van de beroepsvaart gewoon de brug zonder opening passeren. Volgens mij kan de A 20 trouwens ook wel in beide richtingen een strook extra gebruiken, dat kan dan meteen worden meegenomen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Basjuh1981 » vr 08 nov 2019, 7:38

^^ Google vertekent wat. In het echie is het wat steiler.

Vanaf Kleinpolderplein richting Gouda is het 2x3. Maar een extra strookje kan geen kwaad.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Pino » vr 08 nov 2019, 9:55

^^ De onderdoorgang van het Kleinpolderplein blijft in zoverre de bottleneck. Soms droom ik wel eens over een complete herbouw van het Kleinpolderplein, waarmee je ook dat zou kunnen oplossen, maar zolang die optie niet op tafel ligt (en het zou vermoedelijk een onmogelijke klus zijn), moet je in de aanloop naar het Kleinpolderplein in ieder geval geen extra rijstrook willen op de A20 richting Utrecht. Dat gaat gegarandeerde weef-files opleveren. Richting Hoek van Holland geeft een vierde strook wellicht wat ruimte om de verbinding A13-A20 west in te richten met twee rijstroken en die tweede rijstrook dan voort te zetten over de A20. Maar hoeveel vraag bestaat daarnaar, nu verkeer uit het noorden naar punten ten westen van Rotterdam eerder de A4 zou pakken dan de A13?

Wat betreft hoogteverschil tussen Giessenbrug en Kleinpolderplein: zou verlagen (dus een aquaduct) niet een betere oplossing zijn dan verhogen? Ik laat maar even in het midden hoe je dat bouwkundig zou moeten realiseren zonder een jarenlange afsluiting van de A20, want die vraag stelt zich min of meer voor beide opties.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Hajo » vr 08 nov 2019, 19:58

In mijn optiek zouden in ieder geval alle beweegbare bruggen in autosnelwegen door een aquaduct of tunnel moeten worden vervangen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Pino » vr 08 nov 2019, 20:15

Bij in ieder geval één gooi je dan het kind met het badwater weg. Als je van de Van Brienenoordbrug een tunnel maakt, maak je het voor gevaarlijke stoffen-verkeer onmogelijk om over snelwegen Rotterdam te passeren. Kun je natuurlijk nadenken over een tunnel waarnaast dan nog één brug blijft liggen (à la Botlektunnel), maar dat is nogal veel moeite voor die ene keer per dag dat hij gemiddeld open gaat, wat ook niet op een spits-tijdstip kan.

Ook bij de andere beweegbare bruggen praat je uiteindelijk over een kosten-batenanalyse. Er zijn er in de loop van de jaren toch best wel verdwenen (mooi te zien in de eerste post van deze draad) en het zullen er minder worden. Een prioriteitenlijstje lijkt me meer toevoegen dan een beleidsvoornemen “allemaal weg.”

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Coen Tunnel » za 09 nov 2019, 10:41

^^ Je kunt natuurlijk een tunnel bouwen met tunnelcategorie A. Of is er een reden dat dat bij de Van Brienenoord niet zou kunnen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Chris » za 09 nov 2019, 10:47

Aan tunnelcategorie A worden hele hoge eisen gesteld, er zijn er maar een paar van in Nederland en geen één daarvan is een riviertunnel.

De tunnelcategorieën: https://www.wegenwiki.nl/Tunnelcategorie

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Mark » za 09 nov 2019, 11:23

Basjuh1981 schreef: do 07 nov 2019, 7:43 ^^ Verhogen klinkt goed, alleen zit je denk ik met Kleinpolderplein. De A20 ligt daar op het onderste niveau en gaat dan omhoog naar de Giessenbrug.
Wel leuk om daar eens aan te rekenen. Via de Actuele Hoogtekaart Nederland is perfect te zien hoe hoog (of laag) de A20 ligt bij de tunnelbak van Kleinpolderplein en de Giessenbrug.

Afbeelding

Dat blijkt -4,3 meter versus 7 meter te zijn, een delta van 11,3 meter dus. De afstand tussen die twee punten is 700 meter. De A20 heeft dus een hellingspercentage van 1,61% op dat stuk. Als je de brug twee meter zou verhogen, kom je uit op 1,9%. Nu weet ik echter niet vanaf welk hellingspercentage het problematisch begint te worden en je klimstroken nodig gaat hebben (in België zie je dat bij 5-6 procent in ieder geval)?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Beweegbare bruggen in snelwegen en/of rijkswegen

Bericht door Rein » za 09 nov 2019, 13:18

Coen Tunnel schreef: za 09 nov 2019, 10:41 ^^ Je kunt natuurlijk een tunnel bouwen met tunnelcategorie A. Of is er een reden dat dat bij de Van Brienenoord niet zou kunnen?
Of gewoon een pontje zoals bij het Noordzeekanaal. Buiten de sluizenroute (die er nu een paar jaar uit ligt) en de Schellingwouderbrug (en uiteraard de Afsluitdijk en Houtribdijk) zijn er geen vaste bovengrondse verbindingen naar Noord-Holland noord. Sinds jaar en dag wordt verkeer met gevaarlijke stoffen in de IJmond via de pont geleid. Zou natuurlijk op zich ook bij de Nieuwe Maas zo kunnen worden geregeld.

Plaats reactie