Want, zeg nou eerlijk, het ziet er estetisch niet uit. Het lijkt net nog uit de jaren 60 te komen.

Moderator: Moderatoren
Nee, het ethestisch systeem is hopeloos verouderd. En ja, oldschool modellen in Nederland zagen er ook modern uit, toch zijn ze vervangen.Nou, die nieuwe Vlaamse borden zien er gewoon nieuw, schoon en modern uit hoor...
Dat had veel meer met de wil te maken dan met de noodzaak.Snelwegenkenner schreef:En ja, oldschool modellen in Nederland zagen er ook modern uit, toch zijn ze vervangen.
Als je het vergelijkt met de Australische Outback: Ja.Dan wordt het misschien eens tijd dat je dat alsnog eens doet, want het is best wel een aardige snelweg.
Jammer, liever vervangen ze alle borden.dus als er één keer per jaar ergens een nieuw bord verschijnt, is dat veel.
De borden waar ik behoorlijk over te spreken ben zijn de nieuwe vorkborden bij Luik. Verder geldt ook in Belgie dat ik over het algemeen de oude bewegwijzering: duidelijker, mooier en leesbaarder vind. Old school rules in Belgium. Too.Snelwegenkenner schreef:Ik heb er eens over nagedacht, maar waarom doen de Belgen geen soort vernieuwing van de bewegwijzering?
Want, zeg nou eerlijk, het ziet er estetisch niet uit. Het lijkt net nog uit de jaren 60 te komen.
Er bestaan wel degelijk regels volgens het standaard bestek maar die worden niet altijd gevolgd. Zo zegt het bestek dat op het OWN maar 4 bestemming per richting weergegeven mogen worden met 1 terugkerende bestemmingen en evt 2 of 3 dichtbij bestemmingen. Op ringwegen mogen geen wegnummers in de wegpijl weergegeven worden en mogen wegnummers enkel indirect aangeduid worden.mavas schreef:Dat niet alleen. Ze zouden er eens goed aan doen de systematiek eens geheel opnieuw te ontwikkelen. En dan doel ik met name op het maximum stellen aan het aantal doelen voor elk type weg, en het verbeteren van de bewegwijzering op vooraankondigingen en beslispunten.
Ja, nuttig! Men maakt wel regels maar met houdt er niet aan. Vandaar dat die Belgische borden vaak rommelig eruit zien.Wimpie24 schreef: Er bestaan wel degelijk regels volgens het standaard bestek maar die worden niet altijd gevolgd.
Dat vind ik nou raar. Waarom mag dat niet? Is het dan soms verwarrend? Het lijkt mij logischer als die nummers wél in de pijl worden aangegeven.Wimpie24 schreef: Op ringwegen mogen geen wegnummers in de wegpijl weergegeven worden en mogen wegnummers enkel indirect aangeduid worden.
Dit zie ik soms behoorlijk fout gaan. Vooral op de A19 gaat het geregeld mis, zoals ik je al liet zien. Ook staat er ergens een afritbord met daarop maar liefst 8 bestemmingen!Wimpie24 schreef: Op autosnelwegen is het altijd bestemmingen per richting beperkt op 3 voor doorgaande wegen (+ 2 indirecte wegnummers) en 4 op voor op ringwegen.
Dus als ik je goed begrijp kan er bij de vooraanduiding van een kruispunt 4 + 4 + 4 bestemmingen opkomen (per richting 4), en dan nog eens 3 extra als terugkerende bestemming en dichtbij-bestemmingen. Dat zijn dus 15 bestemmingen. Klopt dat?Wimpie24 schreef:Zo zegt het bestek dat op het OWN maar 4 bestemming per richting weergegeven mogen worden met 1 terugkerende bestemmingen en evt 2 of 3 dichtbij bestemmingen. Op ringwegen mogen geen wegnummers in de wegpijl weergegeven worden en mogen wegnummers enkel indirect aangeduid worden.
Voor zover ik weet is in Nederland 8 bestemmingen het maximum. Vroeger had je op de randweg Eindhoven een plek waar meer bestemmingen op stonden. 15 bestemmingen in Belgie lijkt me redelijk onmogelijk, ik heb dat zelf nog nooit gezien en ik heb inmiddels aardig wat creaties weten te bewonderen.Wel heb ik borden gezien met 15 te intepreteren bestemmingen, maar dat betreft dan tweetalige borden in de zgn. faciliteitengemeenten...mavas schreef:Dus als ik je goed begrijp kan er bij de vooraanduiding van een kruispunt 4 + 4 + 4 bestemmingen opkomen (per richting 4), en dan nog eens 3 extra als terugkerende bestemming en dichtbij-bestemmingen. Dat zijn dus 15 bestemmingen. Klopt dat?Wimpie24 schreef:Zo zegt het bestek dat op het OWN maar 4 bestemming per richting weergegeven mogen worden met 1 terugkerende bestemmingen en evt 2 of 3 dichtbij bestemmingen. Op ringwegen mogen geen wegnummers in de wegpijl weergegeven worden en mogen wegnummers enkel indirect aangeduid worden.
In Nederland is het maximum 6 per bord buiten de bebouwde kom, op gebiedsontsluitingswegen, het meest voorkomende type weg.
Als je even beter leest, staat er bubeko, op GOW's. In NL hangt het van het type weg af hoeveel bestemmingen er op mogen.Vinny schreef:Voor zover ik weet is in Nederland 8 bestemmingen het maximum.