Vernieuwing bewegwijzering België

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » di 18 mei 2021, 19:24

Wimpie25 schreef: di 18 mei 2021, 18:01
Robbert297 schreef: di 18 mei 2021, 17:00 Wat vinden jullie dan van de Deense uitvoering? Rood op wit in een apart vormgegeven kader.
Een afgeleide hiervan gebruik ik in mijn systeem.
Da's in principe dezelfde logica zoals wij gebruiken, geometrisch figuur met aparte layout. Maar dan op de indeling zoals Pino het graag ziet.
Niet helemaal, vrees ik. Wat ik niet handig aan het Deense systeem vind, is hoe afritnummer en wegnummers vaak behoorlijk dicht bij elkaar staan. Dat iets dat bij uitstek ertoe leidt om het afritnummer voor wegnummer aan te zien, zelfs al ben je geconditioneerd op het figuur als gebruikt.

Ik hanteer zelf als uitgangspunt dat wegnummer en afritnummer op duidelijk gescheiden delen van het bord moeten staan. Dat geldt met symbool al, maar het geldt met een kleurvlak des te sterker. Dat kan op zijn Spaans zijn binnen aparte biezen. Of in tegengestelde hoeken, zoals in Nederland met symbool (afritnummer boven, wegnummer onder), en in Zuidelijk Afrika en Engeland met apart gekleurd vlak. Ruiter-oplossingen voor de afritnummers, als in Zweden, Zwitserland en de VS, dragen natuurlijk ook bij, maar ik ben dan weer minder fan van de zichtbaarheid van ruiters. Doet het wel beter dan Duits of Frans systeem waar je afritnummer en wegnummer niet met elkaar op één bord zult zien. Ierland heeft kleurvlak en wegnummers op de uitsmijter vlak naast elkaar staan. Dat kan redelijk uit door de combinatie wegnummer mét prefix in platte tekst en afritnummer zónder symbool in kleurvlak. Laat ik dat dan de uitzondering noemen die de regel bevestigt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 18 mei 2021, 20:39

Ik vond zelf de oude afritverwijzing in Vlaanderen en Wallonië overigens superduidelijk. Snap niet waarom men daar mee is gaan 'klooien', het nummer is kleiner geworden en het wordt nu zo weggeprutst op het bord dat je het bijvoorbeeld makkelijker kunt verwarren met een wegnummer. De hedendaagse oplossing van Wallonië kan me op zich ook wel bekoren, alleen zitten daar ook nogal wat ontwerpelementen in die het onnodig onduidelijk maken.

Over -bis of -a / -b gesproken; ik vind dat één aansluiting (klaverblad) eigenlijk geen -a of -bis nummer moet hebben. Is gewoon één aansluiting.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 18 mei 2021, 23:31

^^
Ik vermoed dat je verwijst naar het aparte bordje dat bij de uitsmijter werd gehangen?

Eigenlijk is dat nog altijd de vaste manier van werken in de afdeling Antwerpen. De borden met geïntegreerde nummer waren eigenlijk altijd maar als iets tijdelijks voorzien, een reflecterende kopie van een lichtbak.

Dit is eigenlijk het meest recente ontwerp, te gebruiken buiten portalen (dus uitsmijters)

https://maps.app.goo.gl/aqfk2DeSqbMQNGQY8

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 20 mei 2021, 21:59

Een schoonheidsprijs verdient dat niet, dan is een ruiter zoals in Nederland eleganter.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 21 mei 2021, 9:47

Ik stel voor dat we ophouden met de braafste van de klas te zijn en gewoon eens een complete vernieuwing doorvoeren. Als Wallonië zelf vanalles kan en mag uitvinden, houdt niets ons nog tegen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 21 mei 2021, 10:29

^^ Eens hoor. Maar is het niet zo dat Vlaanderen is begonnen met de witte borden vanaf ongeveer 2000?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 21 mei 2021, 10:50

Voor wat betreft de aanduiding van afritnummers: het afritsymbool heeft door de internationale toepassing tegenwoordig meerwaarde. Dat ontkennen is wappie-gedrag.

Als het gaat om kleurcontrast op papier, op een beeldscherm en voor bewegwijzering, dan kun je dat uitdrukken in een score van 0-100. Op papier liggen die waarden iets anders dan op bewegwijzering, zo is op papier of op een beeldscherm zwart op wit of omgekeerd altijd de hoogste waarde. Bij bewegwijzering is dat zwart op geel, en de inverse daarvan, wit op blauw. Kijken we naar geel op groen, dan zien we dat die maar net boven de minimumwaarde van leesbaarheid komt.

België was in de jaren 80 vooruitstrevend met afritnummering. Het feit dat het aanwezig was, was een pluspunt. Ook dat men het middels een eigen kleurstelling wilde laten afwijken van wegnummers, was een prima gedachte in een tijd dat het afritsymbool nog moest worden uitgevonden. Maar de wereld staat niet stil. Je kunt de keuze maken om vast te roesten in "dat is zoals we het altijd hebben gedaan en zo blijven we het doen¨. Je kunt ook eens kijken of er op basis van voortschrijdend inzicht iets beters mogelijk is. En als je dan kijkt naar de toepassing van een afritsymbool in combinatie met een biesje zoals de rest van Europa doet, dan moet je ook de vraag gaan stellen of een afwijkende kleurstelling of locatie nog wel bijdraagt aan een optimale overdracht van de boodschap.

Ik ben blij dat de Walen hier inmiddels naar hebben gekeken. Nu de andere kant van het Belgenland nog een keer...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 21 mei 2021, 12:12

Pino schreef: vr 21 mei 2021, 10:29 ^^ Eens hoor. Maar is het niet zo dat Vlaanderen is begonnen met de witte borden vanaf ongeveer 2000?
Dat klopt, ingevoerd in een periode dat de klassieke Belgische 400 en 1600m borden aan vervanging toe waren. Ook de rechtopstaande pijlen komen uit onze winkel, en staan ondertussen in de wegcode.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 21 mei 2021, 12:55

Rene schreef: vr 21 mei 2021, 10:50 het afritsymbool heeft door de internationale toepassing tegenwoordig meerwaarde. Dat ontkennen is wappie-gedrag.
Die laatste zin vind ik toch wel erg bot. "Ik vind dit en wie het daar niet mee eens is, is een idioot." :roll:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 21 mei 2021, 15:10

Het heeft toegevoegde waarde. En toch vind ik het gebruik ervan inefficiënt in de ruimte en dat is een goede reden om nog eens door te zoeken. Ben ik nu een wappie omdat ik het nut weliswaar erken maar andere bewegwijzerings-belangen toch belangrijker vind? :PP:
Laatst gewijzigd door Pino op vr 21 mei 2021, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 21 mei 2021, 15:12

^^
Ik vind het inderdaad nogal kort door de bocht van Rene. Een goed systeem op zich vormt een meerwaarde voor bewegwijzering, met of zonder pictogram.

Jammer dat mijn Photobucket kaduuk is, ik heb hier jaren geleden eens 101 varianten uitgewerkt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 21 mei 2021, 15:23

harry schreef: vr 21 mei 2021, 12:55 Die laatste zin vind ik toch wel erg bot. "Ik vind dit en wie het daar niet mee eens is, is een idioot." :roll:
Ik zeg niet dat ik dat vind, ik zeg dat het zo IS. En ja, mensen die dit feit ontkennen, daar ga ik verder niet meer genuanceerd naar verwoorden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » vr 21 mei 2021, 15:52

^^ Volgens mij is dit nog altijd een forum om met elkaar te discussiëren, en niet om de ander als wappie weg te zetten als diegene er anders tegenaan kijkt en dat op een normale manier aangeeft.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 21 mei 2021, 15:53

^^
Maar Rene, dat is toch geen manier van discussiëren?
Iedereen die het niet met jouw stelling eens is, een idioot noemen?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 21 mei 2021, 16:41

Ik denk dat Rene het een en ander wat ongelukkig heeft geformuleerd.

Volgens mij probeert hij te zeggen dat het afritsymbool inmiddels internationaal is erkend en ook internationaal wordt toegepast. Dat is een vaststaand feit. Wel zijn er onderlinge verschillen in de uitvoering. Dat verschilt per land, en in België zelfs per gewest.

Ontkennen dat het afritsymbool meerwaarde heeft of niet internationaal toegepast wordt, terwijl de feiten het tegendeel aangeven, is in zijn ogen absurd. Mensen die dat niet zien hebben het waarschijnlijk niet helemaal begrepen.

Ik vermoed dat Rene zijn commentaar zo bedoelt.
Donateur Vereniging Wegenforum

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 22 mei 2021, 0:10

Ach ja, ooit heeft men in Vlaanderen het knooppuntsymbool ook ingevoerd, ik sluit niet uit dat men dat ook ooit wel eens doet met dat afritsymbool op een manier zoals Snelwegfreak al eens geschets heeft. De witte borden lenen zich daar wel toe.

Overigens, wat vinden jullie van de manier waarop de knooppuntsymbool in de bewegwijzering geïntegreerd is: https://www.google.com/maps/@51.0555798 ... 8192?hl=nl

Verderop op de R4 nog een soortgelijke verwijzing: https://www.google.com/maps/@51.0151337 ... 8192?hl=nl.

Beide borden wijken op diverse punten af van de standaard, dus ik vermoed dat dit eigen bedenksels zijn van iemand bij AWV Oost-Vlaanderen.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » za 22 mei 2021, 0:21

^^ Wat mij betreft te klein. Ik moest er toch even naar zoeken. Beter is om het symbool voor de bestemming te zetten. En over het witte vlak heb ik ook zo m'n twijfels.

Het oogt met andere woorden als een secundaire bestemming, terwijl het in mijn ogen een primaire bestemming hoort te zijn.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 22 mei 2021, 1:42

Alfa schreef: za 22 mei 2021, 0:10 Ach ja, ooit heeft men in Vlaanderen het knooppuntsymbool ook ingevoerd, ik sluit niet uit dat men dat ook ooit wel eens doet met dat afritsymbool op een manier zoals Snelwegfreak al eens geschets heeft. De witte borden lenen zich daar wel toe.

Overigens, wat vinden jullie van de manier waarop de knooppuntsymbool in de bewegwijzering geïntegreerd is: https://www.google.com/maps/@51.0555798 ... 8192?hl=nl

Verderop op de R4 nog een soortgelijke verwijzing: https://www.google.com/maps/@51.0151337 ... 8192?hl=nl.

Beide borden wijken op diverse punten af van de standaard, dus ik vermoed dat dit eigen bedenksels zijn van iemand bij AWV Oost-Vlaanderen.
Lijkt me idd eerder een lokaal bedenksel, de standaard is om zo'n geval het symbool in wit op blauw te gebruiken. Nuja, standaard is bij het AWV een verzameling van gebruiken in omzendbrieven.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 22 mei 2021, 8:20

Wimpie25 schreef: za 22 mei 2021, 1:42 standaard is bij het AWV een verzameling van gebruiken in omzendbrieven.
Allemaal dienstorders, omzendbrieven en koninklijke besluiten. Misschien is het een idee om, zoals zo'n beetje alle andere landen op deze planeet, die losse vergaarbak met informatie om te zetten in één overzichtelijke richtlijn?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 22 mei 2021, 10:27

^^
Al wat Vlaanderen onder eigen bevoegdheid heeft is reeds verzameld in een overzichtelijk compendium Ontwerprichtlijnen in 2017. Dat is er ook aan te merken in de praktijk.

https://wegenenverkeer.be/zakelijk/docu ... ichtlijnen

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 22 mei 2021, 11:22

Wat betreft wegontwerp hebben ze de Nederlandse NOA-richtlijn overgenomen. Dat document over de verticale signalisatie is voor verkeersborden netjes, maar kun je natuurlijk niet serieus nemen als 'richtlijn bewegwijzering'.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 22 mei 2021, 11:48

De standaard die de ANWB ooit gebruikte zou ik dan wel weer terug willen hebben, de huidige richtlijn bewegwijzering vind ik in Nederland ook niet adequaat. Er zullen wel wat elementen van NBA bij kunnen, en wellicht ook de sterke punten van i-route en andere experimentele bewegwijzering.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 22 mei 2021, 11:49

De Richtlijn 2005 bedoel je? Die gebruikte vrijwel niemand, behalve RWS. En in België zeker niemand. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 22 mei 2021, 11:54

Voor de beeldvorming: Momenteel is de richtlijn in Nederland een draak van een document; omdat er zoveel verschillende (en soms innerlijk tegenstrijdige) ontwerpprincipes tegelijk van kracht zijn. René zal hieronder vast zeggen: harstikke prima want dat biedt ruimte voor maatwerk; maar als we de Vlamingen afvallen omdat de richtlijn in verschillende omzendbrieven (circulaires) zitten; dan is de enige meerwaarde van de Nederlandse aanpak dat er een nietje doorheen zit en dat de kaft geplastificeerd is. :roll:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 22 mei 2021, 12:35

^^ Dan heb je de Nederlandse richtlijn duidelijk nog nooit goed doorgebladerd. Ondanks dat er lacunes in zitten, is er vele malen meer vastgelegd dan bij de Vlamingen. Overigens: de uniformiteit in Nederland is al een aantal jaar weer sterk aan het toenemen, na de wanorde tussen 1999 en 2015.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 22 mei 2021, 12:59

Snelwegfreak schreef: za 22 mei 2021, 11:22 Wat betreft wegontwerp hebben ze de Nederlandse NOA-richtlijn overgenomen. Dat document over de verticale signalisatie is voor verkeersborden netjes, maar kun je natuurlijk niet serieus nemen als 'richtlijn bewegwijzering'.
We weten natuurlijk niet welke informatie er voor ons als externen publiekelijk beschikbaar is. Maar inderdaad, mochten ze nog een katern toevoegen met precieze inhoudelijke ontwerprichtlijnen, zou het een stap in de goede richting zijn.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 22 mei 2021, 14:29

Snelwegfreak schreef: za 22 mei 2021, 12:35 ^^ Dan heb je de Nederlandse richtlijn duidelijk nog nooit goed doorgebladerd. Ondanks dat er lacunes in zitten, is er vele malen meer vastgelegd dan bij de Vlamingen. Overigens: de uniformiteit in Nederland is al een aantal jaar weer sterk aan het toenemen, na de wanorde tussen 1999 en 2015.
Maar dan vooral doordat alles weer in 1 hand zit, niet zo zeer door uniforme richtlijnen. Als je bewegwijzering door verschillende diensten laat ontwerpen en plaatsen zal er altijd verschil zijn in de uitvoering. In België heb je 584 wegbeheerder, waarbij de gewestelijke wegbeheerders van Vlaanderen en Wallonië ook nog eens in diverse administraties verdeeld zijn. Dus minstens 593 verschillende ontwerpinstanties van bewegwijzering.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 22 mei 2021, 20:52

^^
Ja het ding is, Duitsland is bv ook een federale staat met onderlinge verschillen, maar daar gebruikt men bv nationaal ontworpen software om borden op te maken. Daar laat lokale verschillen toe, maar de borden voldoen wel aan de ontwerpeisen. Hetzelfde verhaal in het Verenigd Koninkrijk.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 25 mei 2021, 14:22

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 27 mei 2021, 12:41

Misschien dat het hier ooit ter sprake gekomen is, maar Vlaanderen heeft ook nieuwe hectometerbordjes voor op gewestwegen.

In tegenstelling tot de autosnelwegen zijn deze niet allemaal tegelijkertijd vervangen geweest. Men vervangt ze aan wanneer er gewerkt wordt aan de wegenis.

De nieuwe R6
https://www.google.be/maps/@51.0508107, ... 384!8i8192

Het handige is dat er nu ook op het OWN een handig systeem voorhanden is om te werken met suffixen.

H1, H2, T & A. hoofdrijrichting 1, 2 en Toerit en Afrit.

Vroeger hadden de bordjes op op- en afritten nogal complexe toevoegingen en ze volgden hun eigen kilometrering per afrit en toerit. Voorbeeld oud systeem:

https://www.google.be/maps/@51.0006895, ... 384!8i8192