Vernieuwing bewegwijzering België

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » wo 24 mei 2023, 0:28

^^ Staat er in Frankrijk niet vaker Gand (Gent)? Of beter: GAND (GENT).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 24 mei 2023, 0:28

jdb2 schreef: di 23 mei 2023, 20:58 Die Duitser uit mijn post van 11:39, die ik een papiertje overhandigde met "Luik=Liège" lijkt mij toch een goede testcase? Ik ben benieuwd welke oplossing jij daarvoor zou aandragen. :)
Analoog aan:
Als je vanuit Antwerpen naar Kortrijk wil: "volg de borden naar Gent en daarna naar Kortrijk."
kun je zeggen:
Als je vanuit Antwerpen naar Liège wil: "volg de borden naar Luik en daarna naar Liège."

De Duitser hoeft dan niet eens te weten dat Luik en Liège hetzelfde zijn. :)
Dit gaat alleen mank als een route de taalgrens meer dan 1 keer overgaat.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 24 mei 2023, 0:30

Alfa schreef: wo 24 mei 2023, 0:28 Staat er in Frankrijk niet vaker Gand (Gent)? Of beter: GAND (GENT).
Ja, nou je het zegt.
SPOILER: TOON

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » wo 24 mei 2023, 7:22

Ik vraag me nog steeds af waarom men dan in stations en luchthavens wél de taal van bestemming of meerdere taken gebruikt om bestemmingen aan te duiden.
Luchthavens zijn misschien nog privéterrein, maar stations toch al zeker niet…(?)

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » wo 24 mei 2023, 7:25

Er zijn toch geen binnenlandse vluchten in België?
En voor buitenlandse bestemmingen gebruiken beide gewesten al enige tijd het beleid om het endoniem op de borden te zetten.

Op stations wordt wel degelijk de taalwet gevolgd zoals op de snelwegen.

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » wo 24 mei 2023, 7:33

^^ Paris-Nord, Brussels-Airport,… en internationale treinen worden - elektronisch en potsierlijk weliswaar - omgeroepen in 4 talen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 24 mei 2023, 9:08

Alfa schreef: wo 24 mei 2023, 0:07 Net zoals elke wet of decreet is de rechtbank bevoegd om dit te interpreteren. In België is de rechtsmacht nog grotendeels federaal, met territoriale onderverdeling in rechtbanken van eerste aanleg en 'hoven van beroep' (zoals dat in Nederland ook is met rechtbanken en gerechtshoven).
Terecht punt uiteraard. Maar je komt pas bij die federale rechter terecht wanneer er een burger klaagt tegen het handelen door de (meestal eerder gewestelijke of gemeentelijke) overheid. En wat ik probeerde te zeggen is dat je die “tweede lijn” van de rechtspraak niet zo snel zult bereiken in een dossier als dit. Als de meerderheid in een gebied de minderheid probeert te beperken, zoals ooit met de Omzendbrief Peeters, sta je snel bij bestuursrechters. Hier gaat het in zekere zin om de meerderheid die wat toegeeft - of uiteindelijk toch niet. Een burger die gaat klagen bij de rechter, wie zou dat dan zijn? Een niet-Nederlandstalige die vindt dat de Vlaamse overheid hier te streng is? Een verstokte nationalist die beroep instelt tegen iedere Liège die verschijnt vanwege strijd met de taalwetten?

Daarom dus mijn gedachte dat hier de politiek in ieder geval hier het primaat heeft en dat er nooit een rechter aan te pas zal komen. Als ik trouwens zie hoe laconiek er in de media over wordt bericht aan twee kanten van de taalgrens, denk ik wel dat de politiek een signaal zou kunnen oppikken nu dat ernaar wordt gekeken als een non-onderwerp. En dat zegt dan vooral iets over die politici die hier meteen de loopgraven induiken.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 24 mei 2023, 9:34

^^ Dat zou ik niet durven stellen, 1 klacht is in dit geval al genoeg. De klacht hoeft niet per se van een Franstalige te komen om ontvankelijk te zijn. De Raad van State is er niet alleen om minderheden te beschermen, alle overheidshandelingen kunnen op die manier getoetst worden aan de regelgeving, waaronder dus de taalwetten.
poller1 schreef: wo 24 mei 2023, 7:33 ^^ Paris-Nord, Brussels-Airport,… en internationale treinen worden - elektronisch en potsierlijk weliswaar - omgeroepen in 4 talen.
In stations vind je toch vooral verwijzingen naar Bergen, Namen, enz .. Het treinstation van de luchthaven is echter inderdaad recent hernoemd van Brussel-Nationaal-Luchthaven in Brussels Airport. Maar dat is nog iets anders dan dat ze overal de endoniemen zouden gebruiken. Dat is dan eerder vergelijkbaar met iets als Flanders Expo, een eigennaam die in het Engels is.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » wo 24 mei 2023, 10:05

harry schreef: wo 24 mei 2023, 0:28 De Duitser hoeft dan niet eens te weten dat Luik en Liège hetzelfde zijn. :)
Dit gaat alleen mank als een route de taalgrens meer dan 1 keer overgaat.
Het gaat ook mank als je bij een knooppunt een keuze moet maken. ;) Dat was wat die Duitser in mijn voorbeeld overkomen was op Antwerpse ring. En toen stond daar nog geen Aken/Aachen aangegeven, wat sowieso irrelevant geweest was, want dat staat pas bij kp Antwerpen-Oost terwijl die Duitser eerder afgeslagen was naar Brussel.

Los daarvan ben ik ook niet helemaal met je eens. Ook als ik enkel rechtdoor moet, wil ik daar een bevestiging van hebben.
Toen ik de eerste keer via Lyon naar Dijon reed "verwachtte" ik als ter plaatse onbekende in de Lyonnaise agglomeratie een verwijzing naar Dijon te zien als rechtdoorrichting. In de praktijk moet je het echter doen met alleen Parijs, wat gevoelsmatig niet rechtdoor is. Als je herhaaldelijk enkel borden met "Paris" tegenkomt, bekruipt op een gegeven moment het gevoel dat je toch ergens fout zit. Op een gegeven moment namen we de afrit Lyon-Centre omdat we dachten dat we nog steeds Lyon moesten aanhouden. Achteraf bekeken heel dom natuurlijk, maar het hielp ook niet mee dat die afrit vormgegeven is als een splitsing met een linkse afrit. In een split-second zie je dan Lyon-Centre op een groen bord met 2 pijlen linksaf en dan moet je een beslissing nemen. Gelukkig ben ik wel een snelle beslisser en riskeer ik liever een foute afrit te nemen. Maar het heeft zonder GPS wel wat moeite gekost om uit het centrum van Lyon te geraken. :)

Ik zie rond Brussel en Antwerpen bovengemiddeld vaak witte kentekens gevaarlijke maneuvers uithalen, zoals over het over het splitsingspunt heen slingeren, of bij knooppunten extreem traag gaan rijden, zoals een paar dagen geleden nog bij Groot-Bijgaarden. Voor de verkeersveiligheid moet de bewegwijzering gewoon duidelijk zijn voor buitenlanders, ook als komen ze daar maar één keer langs. Als buitenlandse bestuurders Liège verwachten moet je ze geen twijfels opzadelen door ze Luik voor te schotelen.

Of intergewestelijke doelen gewoon altijd tweetalig aangeven als de wet dat toelaat. Dan maar iets grotere borden.
https://goo.gl/maps/My2hJokkMr4gyYFj6
https://goo.gl/maps/6jnXMxyBqVtEDJ9MA
Laatst gewijzigd door jdb2 op wo 24 mei 2023, 10:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 24 mei 2023, 10:09

^^
Het gemakkelijkste zou zijn om inderdaad intergewestelijke doelen als buitenlandse doelen te behandelen, en ze als EXONIEM (ENDONIEM) weer te geven.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 24 mei 2023, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 24 mei 2023, 10:10

harry schreef: wo 24 mei 2023, 0:25
Wimpie25 schreef: di 23 mei 2023, 23:12 Zo beweert het nieuwsblad dat er vandaag 'Gent (Gand)' op de borden staat (waar zou dat dan enig nut hebben gehad).
In Frankrijk.
^^
Ja, maar het Nieuwsblad sprak specifiek over Vlaanderen. Want dat was de reden dat het "enorm bijdraagt aan duidelijkheid van borden" :)
poller1 schreef: wo 24 mei 2023, 7:33 ^^ Paris-Nord, Brussels-Airport,… en internationale treinen worden - elektronisch en potsierlijk weliswaar - omgeroepen in 4 talen.
Al verbindingen naar Brussels-Airport worden inderdaad in 4 talen omgeroepen, ongeacht het station waaruit deze vertrekken. De Taalwet wordt hier niet mee gezondigd en Brussels-Airport is uiteraard één van de grotere economische hubs van België. Hetzelfde geldt voor Eurostar, TGV en ICE3 verbindingen naar het buitenland. Die worden ook in 4 talen afgeroepen.

Om een ander voorbeeld te geven, in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest moet alles tot op de puntjes perfect tweetalig verlopen. Dat gaat zover dat de muziek die in de stations van de MIVB wordt gedraaid, uit een evenwaardig percentage Nederlandstalige en Franstalige bestaat.

Bussen van TEC & de MIVB die op Vlaans grondgebied rondrijden, passen bij het overschrijven van de grens hun lichtkrant aan en roepen enkel nog om in het Nederlands.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 24 mei 2023, 10:24

Alfa schreef: wo 24 mei 2023, 9:34 ^^ Dat zou ik niet durven stellen, 1 klacht is in dit geval al genoeg. De klacht hoeft niet per se van een Franstalige te komen om ontvankelijk te zijn. De Raad van State is er niet alleen om minderheden te beschermen, alle overheidshandelingen kunnen op die manier getoetst worden aan de regelgeving, waaronder dus de taalwetten.
Juridisch heb je natuurlijk volledig gelijk. Maar puur praktisch is de vraag: wie gaat hierover klagen en procederen? En daar is mijn inschatting als omschreven.
Wimpie25 schreef: wo 24 mei 2023, 10:09 Het gemakkelijkste zou zijn om inderdaad intergewestelijke doelen als buitenlandse doelen te behandelen, en ze als EXONIEM (ENDONIEM) weer te geven.
Het lijkt de weg van de minste weerstand. ENDONIEM (EXONIEM) zou vast ook wel kunnen. Zou mijn persoonlijke voorkeur hebben, maar je strijkt taal-nationalisten net een beetje meer in de haren.

Toen ik vorige week de teksten nog eens las die leidden tot totstandkoming van de suggestie in het Verdrag van Wenen om tenminste ook endoniemen te gebruiken, bekroop mij het gevoel dat dat misschien al een beetje was waar de Belgische delegatie toen op aanstuurde. Dat, waar ze spraken over verwijzingen Courtrai vanuit Frankrijk en Lüttich vanuit België, ze net zozeer dachten aan Anvers vanuit Wallonië en Bergen vanuit Vlaanderen. Met als idee dat ze "via Wenen" de inter-gewestelijke slag hetzij direct zouden kunnen binnenhalen, hetzij als een logische tweede ronde. Maar goed, dat waren dan de techneuten van het ministerie van verkeer. Het politieke klimaat in België was er in de jaren '70 duidelijk niet klaar voor...

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » wo 24 mei 2023, 10:38

Wimpie25 schreef: wo 24 mei 2023, 10:10
harry schreef: wo 24 mei 2023, 0:25
Wimpie25 schreef: di 23 mei 2023, 23:12 Zo beweert het nieuwsblad dat er vandaag 'Gent (Gand)' op de borden staat (waar zou dat dan enig nut hebben gehad).
In Frankrijk.
^^
Ja, maar het Nieuwsblad sprak specifiek over Vlaanderen. Want dat was de reden dat het "enorm bijdraagt aan duidelijkheid van borden" :)
Al verbindingen naar Brussels-Airport worden inderdaad in 4 talen omgeroepen, ongeacht het station waaruit deze vertrekken. De Taalwet wordt hier niet mee gezondigd en Brussels-Airport is uiteraard één van de grotere economische hubs van België. Hetzelfde geldt voor Eurostar, TGV en ICE3 verbindingen naar het buitenland. Die worden ook in 4 talen afgeroepen.
Maar is de E17 - R1 - E19.... niet minstens even "internationaal" als TGV / Eurostar..... (?)

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 24 mei 2023, 10:45

^^
De logica erachter is, dat in de eerste plaats de Taalwet niet wordt geschonden, en in de tweede plaats een internationale treinverbinding dan ook een uitsluitend internationaal karakter heeft. Autosnelwegen in de Benelux, vervullen vaak een pletoria een lokale verbindingsfuncties.

Om een ander voorbeeld te geven. Er bestaat geen diversere politieke unie als de EU. Maar toch mogen op buitenkant van haar instituten in Brussel enkel de benamingen in onze landstalen worden weergegeven. Met een occassionele uitzondering voor het engels.

Afbeelding

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 24 mei 2023, 11:07

^^ Waarom ontbreekt daar het Duits, dat is toch de derde officiële taal van België?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 24 mei 2023, 11:10

Wimpie25 schreef: wo 24 mei 2023, 10:45 Om een ander voorbeeld te geven. Er bestaat geen diversere politieke unie als de EU. Maar toch mogen op buitenkant van haar instituten in Brussel enkel de benamingen in onze landstalen worden weergegeven. Met een occassionele uitzondering voor het engels.
Is dat een uitwerking van de Taalwet (is de EU daar wel aan onderworpen?) of huisstijl van de EU? Binnen de organisatie die de EU is, kan ik me veel voorstellen bij een algemene keuze waar men op gevels en binnen gebouwen terugvalt op de taal van het gebied waarin dat EU-gebouw staat.

Antwoord op de vraag van Wouter zou dan zijn: dit is Brussel, dus Nederlands-Frans. Had het gebouw in St Vith gestaan, dan vermoedelijk alleen Duits… En in Antwerpen alleen Nederlands.

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » wo 24 mei 2023, 11:16

Wouter N14 schreef: wo 24 mei 2023, 11:07 ^^ Waarom ontbreekt daar het Duits, dat is toch de derde officiële taal van België?
Waarschijnlijk omdat het in Brussel is? (Tweetalig)

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 24 mei 2023, 11:17

Wouter N14 schreef: wo 24 mei 2023, 11:07 ^^ Waarom ontbreekt daar het Duits, dat is toch de derde officiële taal van België?
De gebouwen bevinden zich in Brussel, da's het enige volledig tweetalige gebied van België. Dus alles moet aangegeven worden in FR & NL.
Pino schreef: wo 24 mei 2023, 11:10
Is dat een uitwerking van de Taalwet (is de EU daar wel aan onderworpen?) of huisstijl van de EU? Binnen de organisatie die de EU is, kan ik me veel voorstellen bij een algemene keuze waar men op gevels en binnen gebouwen terugvalt op de taal van het gebied waarin dat EU-gebouw staat.

Antwoord op de vraag van Wouter zou dan zijn: dit is Brussel, dus Nederlands-Frans. Had het gebouw in St Vith gestaan, dan vermoedelijk alleen Duits… En in Antwerpen alleen Nederlands.

Dat is correct, de opschriften van het gebouwen hangen af van het gebied waar dit gebouw zich bevindt. Wat de binnenkant betreft, daar zal je zien dat het taalregime voornamelijk nog engels & frans is. Eens de twee grootste lingua franca's van het instituut.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 24 mei 2023, 11:29

^^ Nog steeds de twee lingua franca's (*) van het instituut. Ook al is het Engels tegenwoordig nog slechts de officiële taal van twee van de kleinere lidstaten ;)

(*) lingue franche? Wat is het juiste meervoud van lingua franca?

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » wo 24 mei 2023, 11:55

Pino schreef: wo 24 mei 2023, 11:29 ^^ Nog steeds de twee lingua franca's (*) van het instituut. Ook al is het Engels tegenwoordig nog slechts de officiële taal van twee van de kleinere lidstaten ;)

(*) lingue franche? Wat is het juiste meervoud van lingua franca?
lis latijn, dus inguae francae (en lingua franca's )

*lingue franche is Italiaans.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 24 mei 2023, 13:36

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/23 ... -gemeente/

Ik had 8/10. Ik had mezelf vooraf 10/10 gegeven. In feite is het voor mij als Belg (Vlaming) ergens een gewoonte om gemeentes/steden in beide talen te kennen/kunnen. Grotendeels is dat met de opvoeding meegegeven of door media en borden naast de weg.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 24 mei 2023, 13:46

^^ Mag zijn, maar er zaten wel een paar erg kleine dorpjes tussen. Ken je die dan überhaupt al in het endoniem? Ik had 9/10, maar had twee keer gegokt.

De bewegwijzerings-idiotie zit wat mij betreft sowieso meer in die kleine dorpen die niemand kent dan in Luik en Anvers. In zoverre goed dat de VRT er dat soort gevallen in had zitten ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 24 mei 2023, 14:07

Nu toegeven, Jezus-Eik was wel de grootste instinker. Kan me ook niet inbeelden dat dat ergens in het frans terugkomt op de borden, ik ben redelijk bekend met die streek. Er ligt voornamelijk Zoniënwoud tussen de R22 en Vlaanderen en je kan het dorp nergens rechtstreeks via het Brusselse wegennet bereiken :)

Nog een leuke en een mooi voorbeeld van de taalpolitiek

https://www.google.com/maps/@50.8062344 ... 384!8i8192

En op het meest brakke knooppunt van de R0, vind je alle grote kleppers bij mekaar, in beide talen.

https://www.google.com/maps/@50.8040737 ... 384!8i8192

En hier hebben we het bewijs, deze afrit bevindt zich op Brussels grondgebied, maar Jezus-Eik wordt niet vertaald!

https://www.google.com/maps/@50.7975975 ... 384!8i8192

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 24 mei 2023, 14:24

^^ Schandalig!

Ik zou meteen een klacht indienen bij de taalpolitie. :hap:

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » wo 24 mei 2023, 14:37

Wimpie25 schreef: wo 24 mei 2023, 14:07 En op het meest brakke knooppunt van de R0, vind je alle grote kleppers bij mekaar, in beide talen.
https://www.google.com/maps/@50.8040737 ... 384!8i8192
Het volgende bord doet er een schepje bovenop met Namen en Luxemburg, en ook nog eens alternatieve routes erbij.
https://goo.gl/maps/VsuJouUyASy4bA91A
Het zou mij niet controversieel lijken als het Brussel gewest enkel naar Gent, Antwerpen, Namur, Liège en Mons zou verwijzen.
Ze staan al in de correcte volgorde met eerst het origineel.
Luxemburg ligt in het buitenland, dat kan gewoon Luxembourg worden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 24 mei 2023, 14:41

Jezus-Eik was nochtans een van de deelgemeenten waar onder het afgeschoten Egmontpakt de Franstaligen speciale rechten zouden krijgen. Want in tegenstelling tot Overijse, waar het dorp bij hoort, is Jezus-Eik van oudsher in meerderheid Franstalig.

Al moet ik dan wel denken aan een van mijn Brusselse collega’s, die in de jaren ‘70 en ‘80 opgroeide in deze hoek van de Brusselse rand. Deze collega vertelt dat taal daar zó geen issue was, iedereen volledig tweetalig - ze zagen zichzelf als de laatste echte Belgen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 mei 2023, 15:02

Wimpie25 schreef: wo 24 mei 2023, 14:07 Nu toegeven, Jezus-Eik was wel de grootste instinker. Kan me ook niet inbeelden dat dat ergens in het frans terugkomt op de borden, ik ben redelijk bekend met die streek. Er ligt voornamelijk Zoniënwoud tussen de R22 en Vlaanderen en je kan het dorp nergens rechtstreeks via het Brusselse wegennet bereiken :)
Zelfs in Brussel staat enkel de Nederlandse naam aangegeven: https://www.google.com/maps/@50.8134654 ... 384!8i8192
Rein schreef: wo 24 mei 2023, 14:24 ^^ Schandalig!

Ik zou meteen een klacht indienen bij de taalpolitie. :hap:
Je zou het bijna gaan doen. Want op zich zou het wel grappig zijn om een tweetalig bordje te krijgen met Jezus-Eik en Notre-Dame-au-Bois. :lol:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 24 mei 2023, 15:10

Notre-Dame-au-Bois staat wellicht niet op de officiële lijst van Taalwet-plaatsnamen? De Franstalige wiki suggereert dat ook in het Frans wel over Jezus-Eik wordt gesproken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 mei 2023, 15:38

De Taalunie heeft Jezus-Eik vreemd genoeg op de lijst van Brusselse plaatsnamen staan, ondanks dat het in Vlaanderen ligt: https://namen.taalunie.org/namen-brussel

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 24 mei 2023, 15:40

^^
Vandaar de instinker, Notre-Dame-au-Bois is nu nog wel de officiële naam van het dorp in het Frans, maar is zeer stoffig. Het is inderdaad een opmerkelijke streek, de bewoners voelen zich allesbehalve Brusselaar maar hebben inderdaad wel het imago van de laatste échte Belgen te zijn. Het ligt ook wat ingesloten tussen de drie gewesten.

Hier de lijst met de officiële benamingen. Uitdaging, spot diegene met drie (of meer) officiële benamingen.

Wat ook opvalt (en een correctie aan mezelf). De nieuwere plaatsen in Vlaanderen zoals Leopoldsburg en Herk-de-Stad hebben dus wél een officiële naam in het frans. Dit geldt niet voor de nieuwere plaatsen aan de andere kant, bijvoorbeeld zoals Charleroi en Louvain-la-Neuve. Nog een illustratie van de machtspositie die het frans ooit had.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... twee_talen

En de plaats waar je ze voornamelijk nog in het wild tegenkomt

Afbeelding