Vlaams-nationalisten zijn vooral erg bevreesd voor 'verfransing' van de Brusselse randgemeenten. Met de Nederlandstalige aanduiding van Vlaamse gemeenten zonder faciliteiten voor Franstaligen proberen ze te voorkomen dat er een bootlading Franstaligen aankomt om 'de boel over te nemen'. Voor Aachen en Lille speelt dat sentiment niet; en voor Nederlandstalige namen in Wallonië ook niet. Denkbaar doen ze dat daar ook alleen maar om aan de federale taalwet te voldoen en omdat ze Nederlandstalige spelling sowieso moeilijk vinden.Overzichtelijke geste als Lille en Aachen durft men dan aan, maar kom vooral niet aan de Borgworms.
Vernieuwing bewegwijzering België
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Vernieuwing bewegwijzering België
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg

Als het ergens over gaat, is het dat men dat Halle Vlaams wil houden en bang is dat de hordes Franstaligen zouden komen zodra je daar Mons en Tournai bewegwijzert. Dat is dan mogelijk wat de Taalwet probeert te voorkomen, maar ik vind het gezocht. Ik denk inmiddels ook eerder dat er in deze Vlaamse gemeentes nu eenmaal van oudsher Bergen en Doornik was komen te staan, en dat men dat min of meer heeft willen bevriezen.
-
- 4x5 autosnelweg
De wijziging van Luik naar Liège roept blijkbaar veel emotie op onder Vlamingen, omdat ze hierin opnieuw zichzelf uitgeleverd voelen aan anderstaligen. Uiteindelijk kun je op basis van redelijkheid wel argumenteren dat het voor Duitsers, Walen, Nederlanders, Engelsen makkelijker wordt om op de Belgische snelwegen de naam van de plaats te bewegwijzeren in de taal die in de stad ter plekke het meest wordt gesproken, maar voor Vlamingen zelf wordt het geforceerd toegeven. Daar houden mensen niet van, dat zie je in Nederland ook in de stikstofdiscussie (of voor mijn part de zwarte Pietendiscussie). Je moet een compromis sluiten mét de mensen die er bij betrokken zijn en niet over hun rug. 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg

-
- dorpsstraat
-
- 4x3 autosnelweg

Rationeel is het misschien niet allemaal, maar mensen / groepen handelen nu eenmaal niet helemaal rationeel. Lokale culturele gevoeligheden zijn een feit, en daar moet je in iedere massacommunicatie rekening mee houden, dus ook in bewegwijzering. Kortom, ik wil best meedenken over hoe lokale halszaken een plekje te geven. Maar als ik in de mediaberichten (en een beetje social media) één ding zie, is dat het maar een vrij kleine groep Vlamingen is dit als halszaak ziet. De media vliegt niet de gordijnen in, alleen de nationalistische Vlaamse regering meende te moeten reageren. En zelfs dat met een maar beperkte emotie - “snap de gedachte maar de wet staat er nu eenmaal aan in de weg”.
-
- stadsweg
… ze moesten wel zo reageren en dat als de bliksem aanpassen, want het moéten doen na een klacht van een burger (en uitspraak vande rechtbank of de raad van state…) zou veel groter gezichtsverlies zijn natuurlijk….
Zou Europa hier geen eensgezinde en consequente richtlijn kunnen uitvaardigen, zeker wat de E-wegen binnen de EU betreft? (Zwitserland doet het vanzelf al goed als ik me niet vergis, mét landenschildjes erbovenop
)
Zou Europa hier geen eensgezinde en consequente richtlijn kunnen uitvaardigen, zeker wat de E-wegen binnen de EU betreft? (Zwitserland doet het vanzelf al goed als ik me niet vergis, mét landenschildjes erbovenop
-
- dorpsstraat
Landenschildjes zijn bord vervuiling vind ik. Nee gewoon in het endoniem van de plaats. Niks meer.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader
-
- stadsweg
Op de Antwerpse Ring heeft toch altijd gewoon Gent gestaan ipv Rijsel (Lille)? (Dat was op ee E17 in Gentbrugge en verder, maar die tweetalige aanduiding van Rijsel stond er al veel langer dacht ik)
-
- 2x5 autosnelweg
-
- stadsweg
Weet ik. Maar dat stond dus (duidelijk) los van de commotie rond de nieuwe borden op knooppunt Antwerpen West. Iets anders wilde ik niet zeggen.
-
- 4x5 autosnelweg
Ze zijn compacter dan plaatsnamen, al helemaal als er een endoniem ėn exoniem moet staan.
(F) is korter dan Lille

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
En wat doe je dan als 2 plaatsnamen die bij elkaar in de buurt liggen en op elkaar lijken? Dan lijkt zo'n landenschildje toch onvermijdelijk?
Bij ons heb je bijvoorbeeld Meppel en Meppen (in Duitsland). Ik vind het toch fijn dat er achter Meppen een "(D)" staat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x3 autosnelweg
Het scheelt veel taaldiscussie ja. Maar als je er zo een bij Antwerpen neerzet, duidt die dan op de route naar Frankrijk over E17-E40, E17, E19, E420 of E411?
-
- stadsweg
Edit.
Net vastgesteld. In Zwijndrecht hangt er gewoon ´ Lille ´ (en in de andere richting ´ Luik ´)
Net vastgesteld. In Zwijndrecht hangt er gewoon ´ Lille ´ (en in de andere richting ´ Luik ´)
-
- Wegnummerfotograaf
Daar staat een haakje, een D en dan weer een haakje. Dus géén landenschildje.
(En dat heeft niks te maken met Meppel, maar alles met het Drentse Meppen.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader
Zou voor Vlaanderen wel genant zijn als Wallonië wel zijn plannen doorzet om steden in het Vlaams aan te geven.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- dorpsstraat
-
- 2x4 autosnelweg
Een haven heet in het Frans natuurlijk geen "havre".
Verder is dit mijns inziens juist geen verbetering.
Verder is dit mijns inziens juist geen verbetering.
-
- dorpsstraat
Was zeker niet als verbetering bedoeld. Gewoon een probeersel. En ja Havre, ik weet het. Is het "de mer" dan ? of gewoonweg "port" . (ja sorry dat vind ik niet duidelijk)
-
- 4x5 autosnelweg
Straks denkt iemand nog dat dit de route is naar Le Havre 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- dorpsstraat
https://photos.app.goo.gl/1SyeaGJha5cC9ky58
Voila. Soms kan het snel gaan als de minister haar goesting wilt krijgen.
Voila. Soms kan het snel gaan als de minister haar goesting wilt krijgen.
-
- dorpsstraat
Alhoewel in de andere richting nog altijd Lille staat ipv Rijssel.
-
- 2x3 autosnelweg
Als is de kans klein dat dat werkelijk een plan is geweest. Het is duidelijk dat dit bord ofwel het bedenksel is van een individuele ambtenaar of een extern bureau en losstaat van de rest. Toen er commotie rond ontstond probeerde AWV zich in te dekken met een verhaaltje en nooit toegepaste richtijn uit 2003. Dit is zelfs niet met de minister besproken, laat staan met Wallonië of Brussel.
Het is dus duidelijk dat men 'Lille' laat staan, maar juist omdat bewegwijzering zo versnipperd zit in Vlaanderen denk ik niet dat de andere wegendistricten hun beleid gaan veranderen. In Gent zal er wellicht nog altijd Rijsel (Lille) staan op nieuwe borden.
-
- autoweg
Oh, al eerder in de week op de radio, in het ochtendnieuws van radio 2, meen ik.Palance schreef: ↑do 25 mei 2023, 20:08 Ondertussen heeft het Liège-Luik verhaal ook het Nederlandse Algemeen Dagblad gehaald.
https://www.ad.nl/auto/liege-in-plaats- ... ~a0a347f2/
Vandaag nog in de Taalstaat op radio 1, met Frits Spits.
Maar, ik begrijp uit de post van Cartman, dat het bord intussen is aangepast?
-
- Wegnummerfotograaf
Anders had hij die foto niet kunnen maken.

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg