Vernieuwing bewegwijzering België
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Re: Vernieuwing bewegwijzering België
Ik heb deze berichten, als Nederlander, met stijgende verbazing gelezen.
Er schieten mij twee spreekwoorden te binnen die op deze kwestie van toepassing zouden kunnen zijn: "van een mug een olifant maken" en vooral "spijkers op laag water zoeken".
Persoonlijk vind ik de aanduiding van Liège in plaats van Luik veel beter. Ik ben een groot voorstander van het bewegwijzeren van plaatsen in de taal van het land waarin die plaats ligt.
Nu zijn Vlaanderen en Wallonië weliswaar geen aparte landen, maar toch zou ik in België consequent Liège bewegwijzeren omdat die stad nu eenmaal in Wallonië ligt met Frans als voertaal. Andersom ook: in Wallonië zou ik overal graag, als voorbeeld, Antwerpen op de borden zien in plaats van Anvers.
Ik kan mij één uitzondering voorstellen, namelijk de (mooie) Belgische hoofdstad Brussel. In Vlaanderen: "Brussel / Bruxelles" en in Wallonië "Bruxelles / Brussel".
Samenvattend vind ik de hele discussie over, in dit geval Liège of Luik, behoorlijk overdreven. Misschien komt dat omdat ik een Nederlander ben en de gevoeligheden over Belgische taalkwesties niet goed begrijp. Ik kan mij er geen goede voorstelling van maken.
Hoe dan ook, er zijn mijns inziens veel belangrijker zaken dan de taal op bewegwijzering. "Get a life", zou ik zeggen.
Maar goed, ik had op het betreffende bord dus het liefst Liège gezien en ik vind het jammer dat dit is teruggedraaid naar Luik.
Aan de andere kant: het zij zo en de meeste mensen komen, er, als ze daarheen willen, via een navigatiesysteem toch wel terecht. Of desnoods vraag je de weg. (Liège / Luik is in het Duits overigens Lüttich).

Er schieten mij twee spreekwoorden te binnen die op deze kwestie van toepassing zouden kunnen zijn: "van een mug een olifant maken" en vooral "spijkers op laag water zoeken".
Persoonlijk vind ik de aanduiding van Liège in plaats van Luik veel beter. Ik ben een groot voorstander van het bewegwijzeren van plaatsen in de taal van het land waarin die plaats ligt.
Nu zijn Vlaanderen en Wallonië weliswaar geen aparte landen, maar toch zou ik in België consequent Liège bewegwijzeren omdat die stad nu eenmaal in Wallonië ligt met Frans als voertaal. Andersom ook: in Wallonië zou ik overal graag, als voorbeeld, Antwerpen op de borden zien in plaats van Anvers.
Ik kan mij één uitzondering voorstellen, namelijk de (mooie) Belgische hoofdstad Brussel. In Vlaanderen: "Brussel / Bruxelles" en in Wallonië "Bruxelles / Brussel".
Samenvattend vind ik de hele discussie over, in dit geval Liège of Luik, behoorlijk overdreven. Misschien komt dat omdat ik een Nederlander ben en de gevoeligheden over Belgische taalkwesties niet goed begrijp. Ik kan mij er geen goede voorstelling van maken.
Hoe dan ook, er zijn mijns inziens veel belangrijker zaken dan de taal op bewegwijzering. "Get a life", zou ik zeggen.
Maar goed, ik had op het betreffende bord dus het liefst Liège gezien en ik vind het jammer dat dit is teruggedraaid naar Luik.
Aan de andere kant: het zij zo en de meeste mensen komen, er, als ze daarheen willen, via een navigatiesysteem toch wel terecht. Of desnoods vraag je de weg. (Liège / Luik is in het Duits overigens Lüttich).
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- dorpsstraat
Ik heb echt wel betere dignen in het leven te doen dan dergelijke foto's te bewerken om vals nieuws te verspreiden
-
- Wegnummerfotograaf
Bijna alle Nederlanders verbazen zich en kunnen het ook niet laten hun mening te geven, tot ergernis van de Vlamingen.
Zie ook alle vorige pagina's van dit topic.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader
Ik dacht vandaag Lille gezien te hebben op het knooppunt A12xR2 (wat daar niet onlogisch geweest zou zijn), bleek Lillo te zijn bij nader inzien.mavas schreef: ↑za 27 mei 2023, 10:31En wat doe je dan als 2 plaatsnamen die bij elkaar in de buurt liggen en op elkaar lijken? Dan lijkt zo'n landenschildje toch onvermijdelijk?
Bij ons heb je bijvoorbeeld Meppel en Meppen (in Duitsland). Ik vind het toch fijn dat er achter Meppen een "(D)" staat.

https://maps.app.goo.gl/gYdGHcbLXQepgzKL7
-
- stadsweg

De naam ziet er inderdaad bijna hetzelfde uit.

Het bord op Google maps streetview, vind ik trouwens één van de mooiere in België
-
- stadsweg
Juist dit.Alfa schreef: ↑zo 28 mei 2023, 0:03 Als is de kans klein dat dat werkelijk een plan is geweest. Het is duidelijk dat dit bord ofwel het bedenksel is van een individuele ambtenaar of een extern bureau en losstaat van de rest. Toen er commotie rond ontstond probeerde AWV zich in te dekken met een verhaaltje en nooit toegepaste richtijn uit 2003. Dit is zelfs niet met de minister besproken, laat staan met Wallonië of Brussel.
Het is dus duidelijk dat men 'Lille' laat staan, maar juist omdat bewegwijzering zo versnipperd zit in Vlaanderen denk ik niet dat de andere wegendistricten hun beleid gaan veranderen. In Gent zal er wellicht nog altijd Rijsel (Lille) staan op nieuwe borden.
Laatst gewijzigd door SAN RED op di 25 jul 2023, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg
Iets met spijker? Spijker op de kop.
Ik blijf mij verbazen dat mensen die ergens geen voorstelling van kunnen maken er wel een mening van kunnen maken. Ah ja. 't Is wat het is.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- stadsweg
Alleen jammer dat het bord een taper aangeeft die er niet echt is.
-
- 4x5 autosnelweg
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- verkeersader

Ik vind het bord dat SAN RED voor de grap getekend heeft zelfs beter leesbaar dan deze bordencombinatie.
Doorgaans vind ik de bewegijzering in Frankrijk één van de betere maar ze zouden het aantal panelen eens moeten limiteren op 3 per richting ofzo.
-
- expressweg
Dat heet een onbevangen oordeel. Meestal zijn dat de beste oordelen.
-
- 4x3 autosnelweg
En een forum is ook bedoeld om je mening te uiten en daarbij ook wat gevoeligheden te kunnen benoemen.
-
- Wegnummerfotograaf

--Harry.
--Harry.
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Er zijn ook mensen die iedere keer spel- of taalfouten willen benoemen. Of daar een punt van maken.
Bovendien zijn ook lang niet alle Vlamingen zo’n fan van dat gedwongen Nederlands op de bewegwijzering. Of het boeit ze niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Op de A12 bij Stabroek hebben ze een paar jaar geleden een nieuw bord pal voor het oude bord geplaatst.
Het oude bord gaf alleen de afrit naar de N111/Stabroek aan, dit nieuwe bord geeft ook de afrit naar de R2 aan, die kort daarna volgt.
Maar waarom ze het oude bord niet weggehaald hebben? Misschien omdat ze vergeten waren op de rechtdoorpijl Antwerpen aan te geven?

A12 Antwerpen-Haven by European Roads, on Flickr
Het oude bord gaf alleen de afrit naar de N111/Stabroek aan, dit nieuwe bord geeft ook de afrit naar de R2 aan, die kort daarna volgt.
Maar waarom ze het oude bord niet weggehaald hebben? Misschien omdat ze vergeten waren op de rechtdoorpijl Antwerpen aan te geven?

A12 Antwerpen-Haven by European Roads, on Flickr
-
- expressweg
Dit zie je wel vaker als het een lichtbak betreft dat deze blijft staan. Zal wel iets met beheer te maken hebben.
-
- autoweg

Het blauwe bord is voor "iedereen" bedoeld en het witte bord voor bestemmingsverkeer van de Antwerpse haven. Zeg maar "vrachtvervoer". Dus niet zo netjes om deze pal achter elkaar te zetten...
https://www.google.be/maps/@51.3377611, ... ?entry=ttu
Het witte moet ergens in 2019 geplaatst zijn.
Laatst gewijzigd door Tommy op di 30 mei 2023, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 4x3 autosnelweg

Deel twee is dat het kennelijk zo makkelijk niet is om even de oude lichtbak-constructie weg te halen. Of te hergebruiken.
-
- stadsweg

-
- 2x4 autosnelweg
Maar dat staat wel degelijk voor Haven, net als het Engels ook Haven kent (uitdrukking Safe Haven), maar ook echte UK havens die zo heten als New Haven, Key Haven, etc aan de zuidkust.
Wat anders:
Gewoon kijken hoe ze het bewegwijzeren in Frankrijk:
https://goo.gl/maps/ay6nn91yUghx8PHM6
Ik kende s/ voor sur (op, bij), maar zag laatst ook de /s wat voor sous (onder of beneden ) staat. Geinig, allebei op één bord.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- verkeersader
In Wallonië ook
https://goo.gl/maps/3cHJsydzNGCjjqSv5
In Frankrijk heb ik vaker de afkorting s/s gezien voor sous.
https://goo.gl/maps/5ChorAJXcSDdyATD9
https://goo.gl/maps/3cHJsydzNGCjjqSv5
In Frankrijk heb ik vaker de afkorting s/s gezien voor sous.
https://goo.gl/maps/5ChorAJXcSDdyATD9
-
- 4x5 autosnelweg
Dat heeft wel eens eerder op het forum gestaan. Bij een lichtbak zijn er electronische schakelingen dus moet er een speciaal iemand van de wegbeheerder worden opgetrommeld. Die heeft niet altijd een gelijklopende agenda met de dienst die de bewegwijzering plaatst. In dit geval is het gewoon vergeten om in de agenda te zetten denk ik zo.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Lichtbakken blijven inderdaad vaak (een heel stuk) langer staan omdat men moet inplannen om heel de bekabeling en voorzieningen ook te verwijderen. Het witte vorkbord is eentje dat is opgemaakt volgens de nieuwe Vlaamse haven- en industriesignalisatie.
-
- stadsweg

- SPOILER: TOON
-
- Wegnummerfotograaf
Ik heb de indruk dat je vindt dat ik daar een van ben.
Terwijl ik me toch heel erg probeer in te houden. Ik denk dat bij hooguit 5% van de gevallen een opmerking maak. Meestal omdat ik het grappig vind.
Nooit geweten. Dat verkaart bijvoorbeeld deze situaties (van jaren geleden):
- SPOILER: TOON
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator
Köln staat ook aangegeven ipv Cologne op het einde van de E40 in Oost-België. Volgens Street View is dit al minstens sinds 2009 zo, ik vraag mij dan af of er ooit Cologne heeft gestaan (net zoals Aix-la-Chapelle). Of dat Köln alleen bewegwijzerd is in Duitstalig België.

-
- verkeersader
Met het Belgisch systeem in het achterhoofd denk ik inderdaad dat Keulen pas vanaf Eupen (Duitstalig België dus) aangegeven staat.
Om de Nederlandse terminologie te gebruiken zijn er vanuit Luik 2 netwerkdoelen (Aken en Keulen). Daartussenin de hoofddoelen Verviers en Eupen. Eupen is het laatste hoofddoel voor de grens waarna Aken deze rol overneemt en dan komt Keulen daarboven bij.
Hier nog een oude Duitstalige wegwijzer met Köln, helaas weggehaald. Wallonië geeft geen rechtdoorbestemmingen meer aan voor de afrit.
https://goo.gl/maps/tRruGTdph6CsC9aT8
Om de Nederlandse terminologie te gebruiken zijn er vanuit Luik 2 netwerkdoelen (Aken en Keulen). Daartussenin de hoofddoelen Verviers en Eupen. Eupen is het laatste hoofddoel voor de grens waarna Aken deze rol overneemt en dan komt Keulen daarboven bij.
Hier nog een oude Duitstalige wegwijzer met Köln, helaas weggehaald. Wallonië geeft geen rechtdoorbestemmingen meer aan voor de afrit.

https://goo.gl/maps/tRruGTdph6CsC9aT8
Laatst gewijzigd door jdb2 op wo 31 mei 2023, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x3 autosnelweg